Sajátos nevelési igényű tanulók a közoktatásban Budapest, április 21.
Amire fókuszálunk… Előzmények, következmények, jelenségek Integráció, együttnevelés A „dupla” átmenet Vízió, jövőkép
Látunk-e tovább az orrunk hegyénél?
Előzmények, következmények 1990: a Miniszterek Tanácsa határozatot fogadott el a közös oktatási integrációs politikáról 1993: a Közoktatási törvény paragrafusaiban fellelhető az együttnevelés csírája 2003: a Fogyatékos Emberek nemzetközi éve 2003: a Közoktatási törvény karakteres integrációs, együttnevelési törekvéseket fogalmaz meg 2004: csatlakozás az Európai Unióhoz
Az EGYMI AmbienteTrendEleganceEGYMI + „33. § … (az EGYMI létrejöhet a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók többi gyermekkel, tanulóval történő együtt történő nevelésének, oktatásának segítése céljából.” „34. § … a nevelési-oktatási intézmény feladatainak ellátását pedagógiai szakszolgálat segíti. „36. § … pedagógiai-szakmai szolgáltatások segítik.”
Pedagógiai szakszolgáltatások (34. §.) a) a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás; b) fejlesztő felkészítés; c.) a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs tevékenység, továbbá az országos szakértői és rehabilitációs tevékenység; d.) a nevelési tanácsadás; e.) a logopédiai ellátás; f.) a továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás; g.) a konduktív pedagógiai ellátás; h) a gyógytestnevelés. A továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás feladata a tanuló adottságainak, tanulási képességének, irányultságának szakszerű vizsgálata, és ennek eredményeképpen iskolaválasztás ajánlása.
Két flakon kell a csodás hajhoz? …
Ismertebb modellek Kéttanáros modell Egyéni és kiscsoportos fejlesztésre épülő modell Konzultációs modell Utazótanári modell
2004. május 1.
NFT I-II. HEFOP Az aktív munkaerő-piaci politikák támogatása során a munkanélküliség megelőzése és kezelése A társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Az egész életen át tartó tanulás Az oktatási, szociális és egészségügyi infrastruktúra fejlesztése TÁMOP Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek ((1) hatékonyság, (2) hozzáférés, (3) egész életen át tartó tanulás) Az oktatási és képzési rendszerek szerepének erősítése az innovációs potenciál fejlesztésével ((1) a kompetencia alapú oktatás (2) újszerű megoldások és együttműködések kialakítása, (3)az eltérő oktatási igényű csoportok integrációjának támogatása)
Az oktatás és a munkaerőpiac kapcsolata Mo-on a munkanélküliség meghaladja a 8 %-ot Elsősorban a fiatal korosztályt és pályakezdőket sújtja Okok: a képzési rendszerben keresendők Tények: az iskolázottság színvonala és a munkanélküliségi ráta között fordított arányosság van A tanulatlan ember veszélyeztetettsége nagyobb Csehné Papp Imola: Az oktatás és a munkaerőpiac, Új Pedagógiai Szemle 2008/10
Oktatástervezési nehézségek Mennyiségi prognózisok A társadalmi igények alakulása Nincs stratégiai tervezés Csehné Papp Imola: Az oktatás és a munkaerőpiac, Új Pedagógiai Szemle 2008/10
Axióma vagy csapda? Az oktatás különféle szintjein mindig voltak hátrányos helyzetűek Tudják-e, tudták-e kezelni az iskolák, a pedagógusok a helyzetet? A tanulók egy része az iskola befejezése előtt elhagyja az iskolát (általános és közép) később sem folytatják esélytelenség a munkaerőpiacra bekerülésnek Mayer József: Az első, a második és az n-edik iskolai esély, Új Pedagógiai Szemle 2006/12
Az iskola „áldásos„ hatása Az alap- és középfokú oktatásból való lemorzsolódás okai családi okok tanulmányi kudarcok Mayer József: Az első, a második és az n-edik iskolai esély, Új Pedagógiai Szemle 2006/12
Az évfolyamismétlés az iskolai kimaradás „előszobája” 1. táblázat Évfolyamismétlők az alapfokú oktatásban (%) Évfolyam Összesen Forrás: OM Oktatásstatisztikai tájékoztatók. 1990/1991–1999/2000, 2000/2001 becslés, OM KIR-STAT adatgyűjtés 2001/2002–2004/2005. tanévek. 1990/1991 4,82,82,52,84,23,82,80,42,8 1991/1992 4,52,62,32,54,23,62,80,52,8 1992/1993 4,32,32,02,13,6 2,60,52,6 1993/1994 4,52,11,81,93,33,22,60,42,5 1994/1995 4,32,21,61,73,2 2,50,52,4 1995/1996 4,01,91,61,73,13,22,40,52,3 1996/1997 3,92,01,51,62,83,12,50,52,2
1997/1998 3,91,91,51,72,93,02,50,62,3 1998/1999 4,01,81,51,62,93,12,30,52,2 1999/2000 3,91,91,41,52,82,92,40,52,2 2000/2001 4,01,91,41,52,72,92,40,52,2 2001/2002 4,21,91,41,52,62,92,50,62,2 2002/2003 4,11,91,3 2,82,92,60,72,2 2003/2004 3,91,51,1 2,62,3 0,61,9 2004/2005 3,91,61,01,12,62,32,50,61,9
Akik az iskolában vannak… Átlagos képességű – részképesség zavaros, lassan tanuló Akcelerációban előre futó, koraérett– iskolaéretlen, „retardált”, lassan fejlődő Jól igazodó, könnyen kezelhető - nehezen kezelhető, rossz magatartású, antiszociális beállítottságú Tehetséges - sajátos nevelési igényű
Megoldási javaslatok Prevenciós programok kialakítása. Rugalmas oktatásszervezés működtetése. Az iskola menedzsmentjének feladata a partnerkapcsolatok kialakítása, az igazgató elkötelezettségének erősítése stb. A tanárok számára módszertani továbbképzések, „érzékenyítő” tréningek biztosítása. A családok fokozatos bevonása a tanulók oktatásába. Tanulók esetében a tanulás ösztönzése, az ehhez szükséges motiváció kialakítása. A munkába állásra és a munkavállalók társadalmába történő beilleszkedést elősegítő programok működtetése. Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány KOMP-program Dobbantó
CÉL hogy az egyes tanulók az önmagukhoz képest a lehető legmagasabb fejlettségi szintet érjék el ahhoz, hogy be tudjanak lépni a nyílt munkaerőpiacra, hogy az attitűdváltás megtörténjen a programban részt vevő (speciális) szakiskolák munkatársai körében, hogy a sajátos nevelési igényű tanulók esélyegyenlősége megvalósuljon a munkaerőpiacon.
Mit üzen számunkra? Nem elég a iskola befejezéséig eljuttatnunk tanulóinkat, hanem már most fel kell készítenünk őket a nyílt munkaerőpiacra! Tudatosabbá kell tennünk a kompetencia alapú gondolkodást! Saját magunkban Tanulóink tevékenységében Ki kell dolgozni az iskolák közötti átmenetet! Fel kell készülni a szakiskoláknak is, nemcsak a befogadásra, hanem a sajátos nevelési igényű tanulók szakmaszerzésére és munkába állítására is. A változó világban mindannyiunk adaptivitására szükség van!
Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? Ahhoz, hogy egy iskolarendszer hatékonyan működjön 3 dolog elengedhetetlen! (McKinsey Megfelelő emberek váljanak tanárrá. Eredményes oktatókká képezzék őket. A lehető legjobb oktatást kapjon minden gyermek.
Köszönöm a figyelmet!