Hungarostudy felmérések 1988, 1995, 2002, 2005 követéses

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A boldog emberek tudják,
Advertisements

A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Digitális hősök Emblematikus mesefigurák a gyerekek hétköznapi életében Kassay Réka BBTE, Kolozsvár.
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe el kell tőle búcsúznod?
Copiright by Y. Kinek jó a több biztosító? Ön benne van a szerencsés 0,5%-ban? Programunk segítségével ellenőrizheti!
Hit és egészség Kopp Mária, Székely András, Skrabski Árpád
10. Erőszak a családban, válás
Viselkedésformák a csoportban
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
“Európai szövetség a depresszió ellen” (European Alliance Against Depression, EAAD) Többszintű akcióprogram a depresszió és az öngyilkossági magatartás.
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Az életminőség mérése Kelemen Rita
Szeretteim! Nemsokára elérkezik a születésnapom. Nagyon sok ember vásárol ilyenkor és készülnek már külön erre az alkalomra szóló rádió- és TV-műsorok,
Mountain of China Jól tudjuk…. és mégsem teszünk semmit.
EDUVITAL- Tudományos Újságírók Klubja 2012.november 26. Összetartó közösség, egészségesebb ember Dávid Beáta, PhD.
Szociális munka az onkológiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Feltűnt nekem, milyen zavarba ejtő tud lenni ez a kérdés: „Mit jelent: szeretni?”.
Tanulmány a bizalomról Nyolc európai országban és az USA-ban október-november.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked 2005 február.
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
Az életminőség kutatás jelentősége a globalizálódó társadalomban
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
„Férfinak és nőnek teremtette”
“13 tanács egy életre".
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Food for Thought.
Egy csokor a barátságunkra Music: Nightengale Serenade
Albert Einstein idézetek.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Mikor gyóntam utoljára?. Milyen gyakran szoktam áldozni?
Soft skills.
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
Anómia, társadalmi tőke, kulturális dimenziók és egészségi állapot
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Vérmérsékletem képekben
A társadalmi kohézió, a társadalmi tőke népegészségügyi jelentősége Dr. Skrabski Árpád.
A magyar népesség életminősége az ezredfordulón
A LELKI éS A TESTI EGÉSZSÉG ÖSSZEFÜGGÉSEI A MAGYAR TÁRSADALOMBAN
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Mi is az a társadalmi integráció?
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A társadalmi kohézió, a társadalmi tőke jelentősége az oktatásban Dr. Skrabski Árpád.
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
A hatékony stresszkezelés titkai
Az iskola az én szememmel Iskolánk diákjai a fent említett pályázatra készítettek diafilmeket, melyek közül a következőt véltük a legjobbnak.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12.
13 tanács egy életre ( munkatársi csapat épités) ( felnőttoktatás,
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A társadalmi kohézió, a társadalmi tőke jelentősége az oktatásban Dr. Skrabski Árpád.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Kopp Mária, Skrabski Árpád április 27.
 szociális (latin) – társadalmi, társaságra vonatkozó  patológiai (görög) – beteges, nem normális Szociálpatológiai – összefoglaló fogalom a beteges,
BARÁTSÁG Anikónak szeretettel.
Mountain of China Tudjuk…. - miért nem teszünk róla ?
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
A család ahonnan jövök.
Jól tudjuk…. és mégsem teszünk semmit. Mountain of China.
Előadás másolata:

Hungarostudy felmérések 1988, 1995, 2002, 2005 követéses Dr Skrabski Árpád

Módszertan A minták a magyar népességet életkor, nem, régiók és településnagyság szerint képviselték 16 illetve 18 év felett Hungarostudy 1988: 20.902 személy Hungarostudy 1995: 12.463 személy Hungarostudy 2002: 12.640 személy Keresztmetszeti, hosszmetszeti összefüggések

Módszerek Hungarostudy 2002 kérdőíves vizsgálat 117 kérdéscsoport (kb. 300 kérdés) Egészségi adatok, betegségek, bio-pszicho-szociális háttértényezők 12634 (5654 férfi, 6980 nő) személy, otthoni interjú A kérdezőbiztosi feladatot a Védőnői Szolgálat munkatársai végezték

Hungarostudy 2002 felmérés kérdőívei Pszichoszociális faktorok: ·      megbirkózás ·      társas támogatás ·      ellenségesség ·      társadalmi tőke ·      reménytelenség .      impulzivitás ·      elégedettség ·      életcélok · vallásosság Társadalmi-gazdasági jellemzők ·      demográfiai jellemzők · viszonylagos lemaradás mutatói Életminőség és egészségi indikátorok: . WHO életminőség kérdőív . egészségi állapot jellemzői Mentális egészség mutatói: ·     Beck Depresszió Skála, ·     Szorongás skála Vitális kimerültség Életmód és stressz: ·   dohányzás ·    alkohol ·    drog ·  munka, kapcsolati stressz      · életesemények, szükségletek 

WHO Jólléti kérdőív Az elmúlt két hét során érezte-e magát? Soha 1. Néha 2. Az idõnek kevesebb mint felében 3. Az idõnek több mint felében 4. Az idõ legnagyobb részében 5. Mindig 1. Vidámnak és jókedvûnek 2. Nyugodtnak és ellazultnak 3. Aktívnak és élénknek 4. Ébredéskor frissnek és kipihentnek 5. A napjai tele voltak érdekes dolgokkal

Warwick-Edinburgh: Lelki jólét Nincs a Hungarostudy felvételben (Hedonisztikus) Soha, ritkán, néha, gyakran, mindig Optimista vagyok a jövővel kapcsolatban Hasznosnak érzem magam Relaxált vagyok Érdekelnek más emberek Vannak energia tartalékaim Jól kezelem a problémákat Világosan gondolkodom Jól érzem magam Közel érzem magam más emberekhez Magabiztosnak érzem magam El tudok határozni dolgokat Úgy érzem, szeretnek Érdekelnek az új dolgok Vídámnak érzem magam

Az élet értelme Richard Rahe (eudemonikus lelki jólét) 0. nem 1 Az élet értelme Richard Rahe (eudemonikus lelki jólét) 0. nem 1. igen néha 2. igen mindig 1. Úgy érzem, életem egy nagyobb terv része 2. Az életben sok minden okoz nekem nagy örömöt 3. Képes vagyok megbocsátani magamnak és másoknak 4. Kétlem, hogy életemnek bármilyen jelentõsége volna 5. Az értékeim és hitem vezérelnek mindennapjaimban 6. Összhangban vagyok a körülöttem lévõ emberekkel 7 Meg vagyok békélve helyemmel az életben 8. Szükséges, hogy magyarázatot keressünk az élet lényeges kérdéseire

Önhatékonyság Schwarzer R. egyáltalán nem ért egyet. 1 Önhatékonyság Schwarzer R. 0. egyáltalán nem ért egyet 1. kevéssé ért egyet 2. inkább egyetért 3. teljesen egyetért 1 Nem esik nehezemre, hogy kitartsak szándékaim mellett és elérjem a céljaimat. 2 Megfelelõ erõfeszítéssel majdnem minden problémára találok megoldást 3 Biztos vagyok benne, hogy jól tudok boldogulni a váratlan helyzetekben 4 Bármi történik, általában kezelni tudom a helyzeteket.

Életcél kérdőív Crumbaugh JC, Maholick LT 0. egyáltalán nem jellemzõ 1. alig jellemzõ 2. Jellemzõ 3. teljesen jellemzõ Megbízható vagyok Nincsenek életcéljaim Minden egyes nap újszerű és különböző Általában unatkozom

Társas támogatás Caldwell 0. semmit 1. keveset 2. átlagosan 3. nagyon iskolatárs szomszéd munkatárs barát segítõ foglalkozású egyházi csoport egyesület, polgári csoport szülõ szülõ, amíg élt házastárs házastárs, amíg élt élettárs gyermek rokon

Közösségi hatékonyság Kawachi 0. Egyáltalán nem ért egyet. 1 Közösségi hatékonyság Kawachi 0. Egyáltalán nem ért egyet 1. Nem ért egyet 2. Részben egyetért 3. Teljesen egyetért 1.Ha problémák adódnak a környéken, a szomszédok összejönnek, hogy megbeszéljék 2. Ezen a környéken az emberek szorosan összetartanak 3. Ha õszintén belegondolok, a szomszédaim közül senkit sem érdekel, hogy mi történik velem 4. Vannak olyan felnõttek a szomszédságban, akikre a gyerekek felnézhetnek. 5. Az emberek ezen a környéken szívesen segítenek a szomszédaiknak. 6. Errefelé a szomszédok általában nem jönnek ki jól egymással. 7. Ezen a környéken megbízhatóak az emberek. 8. Ezen a környéken a felnõttek megismerik a helybeli gyerekeket. 9.Ezen a környéken a szülõk általában ismerik egymást. 10. A szomszédok tennének valamit, ha egy csapat környékbeli gyerek ellógna az iskolából és az egyik utcasarkon múlatná az idõt.

BECK rövidített depresszió skála 0. egyáltalán nem jellemzõ 1. alig jellemzõ 2. Jellemzõ 3. teljesen jellemzõ 1. Minden érdeklõdésemet elvesztettem mások iránt 2 Semmiben sem tudok dönteni többé 3. Több órával korábban ébredek mint szoktam, és nem tudok újra elaludni 4 Túlságosan fáradt vagyok, hogy bármit is csináljak 5 Annyira aggódom a testi- fizikai panaszok miatt, hogy másra nem tudok gondolni 6 Semmiféle munkát nem vagyok képes ellátni 7 Úgy látom, hogy a jövõm reménytelen és a helyzetem nem fog változni 8 Mindennel elégedetlen vagy közömbös vagyok 9 Állandóan hibáztatom magam

BECK diszfunkcionális attitűd skála 0. egyáltalán nem jellemzõ 1. alig jellemzõ 2. Jellemzõ 3. teljesen jellemzõ 1 Személyes értékem nagy-részt attól függ, hogy mások mit gondolnak rólam 2 Ha nem viszonozzák a szeretetemet, ez azt jelenti, hogy nem vagyok szeretetre méltó 3 Ha sikertelen vagyok a munkámban, sikertelen ember vagyok 4 Elkeseredem, ha hibát követek el 5 Ha valakinek jót teszek, remélhetem, hogy viszonozni fogja 6 Képesnek kell lennem arra, hogy mindenkinek segítsek, aki rászorul 7 Boldogságom nagyrészt attól függ, hogy mi történik velem

Vitális kimerültség Falger, Appels 0 nem, 1 igen 1. Gyakran érzi fáradtnak magát? 2 Gyengének érzi-e magát? 3. Kedvtelenebbnek érzi magát, mint régebben volt? 4. Jobban irritálják apróbb dolgok, mint régen? 5.. Érzi-e úgy néha, hogy a teste olyan mint egy kimerülõ elem?

Ellenségesség kérdőív Cook-Medley 0. egyáltalán nem ért egyet. 1 Ellenségesség kérdőív Cook-Medley 0. egyáltalán nem ért egyet 1. kevéssé ért egyet 2. inkább egyetért 3. teljesen egyetért 1. A legtöbb ember azért becsületes, mert fél a leleplezéstõl 2. Minden hozzátartozóm jóindulatú velem 3 Senki sem törõdik azzal, hogy mi történik a másikkal 4 A legbiztosabb senkiben sem bízni 5 Ha egy jó ismerõsöm sikereirõl hallok, úgy érzem,mintha magam kudarcot vallottam volna 6 Az emberek általában aljasak, önzõek és ki akarják használni a másikat

Megbirkózás Folkman, Lazarus 0. egyáltalán nem jellemzõ. 1 Megbirkózás Folkman, Lazarus 0. egyáltalán nem jellemzõ 1. alig jellemzõ 2. jellemzõ 3. teljesen jellemzõ 1. Próbáltam elemezni a problémát, hogy jobban megértsem 2.Engedtem, vagy egyezkedtem, hogy valamilyen jó is származzon a dologból 3.Gondoltam, minden rosszban van valami jó is, próbáltam derűsen felfogni a dolgokat 4.A helyzet valamilyen kreatív, alkotó tevékenységre ösztönzött 5.Más emberként kerültem ki a helyzetbõl – jó értelemben véve 6.Igyekeztem megszabadulni a problémától egy idõre, megpróbáltam pihenni, szabadságra menni

Megbirkózás folytatás 7.Evéssel, ivással, dohányzással vezettem le a feszültségemet 8.Nyugtatók vagy gyógyszerek szedésével próbálkoztam 9.Egy lapra tettem fel mindent, valami nagyon kockázatosba fogtam 10.Egy általam nagyra tartott baráttól vagy rokontól kértem tanácsot 11.Nem akartam, hogy mások megtudják, milyen nehéz helyzetben vagyok 12. Másokon vezettem le a feszültséget 13. Több különbözõ megoldást találtam a problémára 14. Imádkoztam 15. Igyekeztem a dolgot a másik személy szempontjából nézni 16. Próbáltam humorosan felfogni helyzetet.

Házastársi stressz Orth-Gomer 0 nem, 1 igen 1. Házastársa (élettársa) az önhöz legközelebb álló személy, bizalmasa? 2. Vannak dolgok, amiről nem tudnak nyíltan beszélni egymással? 3. Voltak korábban komoly problémák a kapcsolatukban? 4. Problémáikat közösen szokták megoldani? 5. Házastársával (élettársával) közösen töltik szabadidejüket?

Andorka Rudolf anómia skálája Aki vinni akarja valamire, rákényszerül, hogy egyes szabályokat áthágjon. Az ember egyik napról a másikra él, nincs értelme terveket szőni. Minden olyan gyorsan változik, hogy az ember azt sem tudja miben higgyen. Manapság alig tudok eligazodni az élet dolgaiban

Leggyakoribb statisztikai módszerek Adatok kiértékelése Egyéni tételek, egyéni skálák, kistérségi-megyei átlagok Leggyakoribb statisztikai módszerek Többváltozós regresszióra épülő módszerek feltételei: normális eloszlás, nonlinearitás kezelése kollinealitás kezelése Khi négyzetre, loggisztikus eljárásokra épülő módszerek: kevesebb feltétel viszont nagy az információ vesztés

Ellenségesség változó bemutatása skála kistérségi átlag tétel

változó OR 95%C.I. for exp B kompetencia koherencia 1 1 koherencia 2 5.47 3.86 7.76 koherencia 3 15.45 11.00 21.72 koherencia 4 48.18 31.40 73.93 életminőség WHO 4.36 2.95 6.45 9.19 6.36 13.34 18.05 12.20 26.69

probléma orientált meg. .220 .295 ellenségesség -.106 .316 y= koherencia step by reg n=12640 beta szig adj R2 konstans 0.000 kompetencia .282 .198 együttműködés .161 .248 probléma orientált meg. .220 .295 ellenségesség -.106 .316 csoport támogatás .105 .331 családi támogatás .078 .339 nem, kor, iskolázottság kontroll szignifik -áns