TUDÁSMENEDZSMENT Egy korszerű eszköz a vállalat sikeréhez

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tudásmenedzsment eszköztár a KKV szektorban
Advertisements

A tudás fogalmi hálója és felosztása A tudásmenedzsment alapjai
A marketing információs rendszer
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
E-learning és a multimédia
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
TUDÁS és TANULÁS a szervezetben
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Rögtön megnézzük a részleteket…. Máz? Álarc? Nyomulás? Nem, ez a SZEMÉLYES MÁRKAÉPÍTÉS! Előadó : Dr. Serényi János, Értéktrend Consulting NYUGATMAGYARORSZÁGI.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Tudástranszfer egyetemi városokban
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
Szervezetfejlesztési Program
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A kulturális intelligencia
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tudástranszfer.
Tanuló szervezet.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Az információrendszerek kialakulása
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Az OFI szerepe és feladatai a pedagógusok szakmai munkájának támogatásában Kerber Zoltán szakmai vezető Budapest, április 8. TÁMOP Nyitókonferencia.
Vállalkozásmenedzsment I.
EDUTUS FŐISKOLA EDUTUS FELNŐTTKÉPZÉSI AKADÉMIA
ADAT – Információ – Tudás
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Kultúra és kommunikáció
SZÁMVITEL.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
1 Tudásbázis követelmények a digitális korszakban Gyulay Tibor tudásmenedzsment szakértő előadása „A tacit (avagy a hallgatólagos tudás) jövője a negyedik.
Előadás másolata:

TUDÁSMENEDZSMENT Egy korszerű eszköz a vállalat sikeréhez Cseke Jolán Valéria interpretációjában

Az innovációs fejlettség társadalomföldrajzi különbségei A hatalom forrásai: erő gazdagság t u d á s D. Korten 1997

Új, hasznosítható értékek szándékos, célratörő létrehozása INNOVÁCIÓ Új, hasznosítható értékek szándékos, célratörő létrehozása Dr. Gáspár László 1998 Birman Erzsébet 1987

ISMERETPIRAMIS bölcsesség tudás információ adat

VALAKINEK VAGY VALAMINEK A MEGISMERÉSÉHEZ HOZZÁSEGÍTŐ AZ ADAT VALAKINEK VAGY VALAMINEK A MEGISMERÉSÉHEZ HOZZÁSEGÍTŐ TÉNY, RÉSZLET Az adatnak önmagában nincs sem jelentése, sem bármilyen szövegösszefüggése. Sándori Zsuzsanna 2000

Egy figyelmeztető felirat nem segít AZ INFORMÁCIÓ “ÉRTELMEZETT ADAT”, amelynek legfontosabb jegye, hogy bizonytalanságot, határozatlanságot oszlat el. Az adatból akkor lesz információ, ha valamilyen jelentést kap, ami alapján valamiféle ítélet alkotható, és ez meghatározott célú cselekvést indíthat el Egy figyelmeztető felirat nem segít annak, aki analfabéta Az információáramlást sokkal nehezebb nyomon követni, mint az adatokét. Adatgyűjtési és -kezelési rendszerekre milliókat lehet költeni anélkül, hogy javulna az emberek informáltsága. Sándori Zsuzsanna 2000

A TUDÁS A megfelelő tájékozottságon felül: tapasztalat, szakértelem, az áttekintésés, az elemzés képessége, intelligencia, értékrend, döntési és cselekvési minták, intuíció, reflexek stb. A tudás a fejekben lakozik, és nem csak az átadását nehéz tetten érni, hanem általában keserves dolog egyáltalán átadhatóvá formálni. Lényegi ismérve, hogy “nehéz explicitté tenni, rögzíteni és továbbadni… A tudás forrása az ember a maga összetettségével és kiszámíthatatlanságával.” Bőgel

Vállalati tudástőke Piaci kapcsolatok tőkéje Strukturális tőke E m b e r i t ő k e

“Brain-holder value” nélkül Az emberi tőke “Brain-holder value” nélkül nincs „shareholder value” Az okos vállalat sokkal több, mint okos emberek együttese. A sok-sok egyéni értelem azonban nem magától alakul át vállalati intelligenciává Sándori Zsuzsanna 2000

A vállalati tudástőke kialakulásának feltételei az értékteremtés légkörében dolgozni, alternatív megoldásokat keresni döntéshozatal előtt, meglátni a tanulás lehetőségét minden változásban, megbirkózni a bizonytalanság tudatával, a változó környezethez igazítani a stratégiát, rendszerben gondolkodni, bátorítani az információáramlást, megnyerni és felhatalmazni a vezetőket minden szinten, fegyelmezetten meghozni a döntéseket. D. Matheson és tsai 1998

A tudástőke mérése szabadalmak, publikációk, az ezekre adott hivatkozások, licencia megállapodások és -bevételek, új termékek, az ezekből származó bevétel és e bevétel részaránya a teljes forgalomban, az arány mértéke összevetve a versenytársakéval, az új termékek kifejlesztéséhez szükséges idő, összevetve a versenytársak teljesítményével. Michael Koenig 1997

A tudástőke mérése a munkatársak továbbképzésére fordított összeg abszolút értékben, a vállalat egyéb kiadásaihoz viszonyítva és összehasonlítva a versenytársak számadataival, a meghívott előadók által tartott tanfolyamokon vagy külső tanfolyamokon töltött napok, házon belüli előadások, a házi tanfolyamokon töltött napok, tudományos fokozat megszerzésére törekvő munkatársak, az alkalmazottak által látogatott szakmai rendezvények, az adatbázisokban végrehajtott keresések, automatikus témafigyelések. Michael Koenig 1997

A cég tudással kapcsolatos tevékenysége a “communities of practice” felmérése (azokról az informális közösségekről van szó, amelyek tagjait a mindennapi munka köti össze), tudástérképek készítése (“knowledge mapping”), adatközpontok számbavétele, szimbolikus jelentőségű tevékenység a tudás szerepének hangsúlyozása például az éves jelentésben, a munkatársak utaztatása konferenciákra, tanfolyamokra, a tudásmegosztás mint szempont bevezetése a teljesítményértékelésben stb. Larry Prusak 1998

A tudás növelését célzó befektetések K+F kiadások, tanfolyamok, az informálódásra fordított összegek. Larry Prusak 1998

A tudás birtoklásából eredő eredmények szabadalmak, új termékek, a termékfejlesztés üteme, új értékesítési ügynök (orvoslátogató) betanulási ideje. Larry Prusak 1998

A vállalatok tudáskezelése kaotikus állapotok felismerik a tudás szerepét támogatják a tudás létrehozását, megosztását a tudással mint erőforrással gazdálkodnak (menedzselik) tudás központú vállalat Sándori Zsuzsanna 2000

A tudásmenedzsment fogalma A tudásmenedzsment nem más, mint a vállalati szellemi tőke növelését célzó törekvések összessége. A tudásmenedzsment “képesség a hatékony cselekvésre” Sándori Zsuzsanna 2000

A tudásmenedzsment fogalma A tudásmenedzsment a tudástőke létrehozásának, megtartásának, megosztásának, számontartásának és felhasználásának alapvetően új módja. Sándori Zsuzsanna 2000

Miért van szükség tudásmenedzsmentre? Az intézmények nincsenek tudatában annak, milyen információkat birtokolnak. A rendelkezésre álló információk halmaza széteső, rendezetlen, nincs szerkezete, nem összpontosul célok köré. Az emberek egyszerre szenvednek az információk tömegétől és a tudás hiányától. Szakmai jártasság, szakértői tudás, értékes tapasztalatok és munkakapcsolatok semmivé válnak, mihelyst birtokosa, a dolgozó elhagyja az intézményt. Rob Abott 2000

Miért van szükség tudásmenedzsmentre? A tanulságok és tapasztalatok megosztásának nehézsége odavezet, hogy rengeteg idő és pénz pazarlódik el a már egyszer (ugyanazon a cégen belül) megoldott feladatok újbóli megoldására. Nem használják ki a drágán megszerzett információt, még kevésbé használják fel ugyanazt újfajta módon. Rengeteg bonyodalmat okoz a meglévő nyilvántartások nehézkessége. Igény alakul ki az információtechnológia és a tudásmenedzsment iránt Rob Abott 2000

Információmenedzsment és tudásmenedzsment "Ami a tudásmenedzsmentet valóban megkülönbözteti az eredményes információkezeléstől, az az új tudás létrehozásának bátorítása és a meglévő tudás alkalmazásának ösztönzése." Másképpen fogalmazva: lehet az információfeldolgozás tökéletes, mégsem születik belőle innováció; és a legkitűnőbb információforrások is kihasználatlanok maradnak, ha például nem jut idő az igénybe vételükre. A tudásmenedzsmentben döntő szerepe van az emberi tényezőnek. Davenport és Marchand 1999

Láthatóvá tenni a láthatatlant. A NAGY TRÜKK Láthatóvá tenni a láthatatlant. Geoff Smith

A kimondatlan vagy tacit tudás A kimondatlan vagy tacit tudás az egyének fejében, személyes tapasztalataiban rejtőzik. Döntő szerepet játszik a gyakorlati problémák megoldásában annak ellenére, hogy gyakran nemhogy másoknak, de magának a szóban forgó személynek sincs tudomása a létezéséről – mindaddig, amíg egyszer csak történik valami, és a titkos tudás megmutatkozik. Egy becslés szerint egy-egy vállalaton belül az összes tudás 80 százaléka tacit tudás. Sándori Zsuzsanna 2000

Az explicit tudás Az explicit tudás ezzel szemben az a fajta tudás, amit birtokosának sikerült megfogalmaznia. Így ez a tudás már (elvileg) közzétehető, másnak átadható. A kifejezés révén megragadott, ily módon alakot öltött, azaz formába öntött tudás nem más, mint információ. Talán maga az “információ” szó is ebből a meghatározásból származik. Míg a tudás az adott helyzethez kötődik, az információ szállítható. Sándori Zsuzsanna 2000

A kimondatlan tudás kifejezése a tudásmenedzsment elsődleges célja a tacit tudás előcsalogatása. A személyiségünkbe burkolt kimondatlan tudás a megfogalmazás (rögzítés, kodifikálás, rendszerezés) révén válik a másik ember számára információvá, amit aztán újra és újra hasznosítani lehet. Ezt a lépést externalizációnak, ritkábban artikulációnak nevezik. A tacit tudás átalakítása explicit információvá látványosan növeli az intézmények szellemi kapacitását, ezért is áll ez a tudásmenedzsment előterében. Sándori Zsuzsanna 2000

A kimondatlan tudás kifejezése A tapasztalatokon alapuló, de sokszor a birtokosa számára is rejtett tudás megnyilvánulásának manapság leggyakoribb útja az e-mail. A művelet melléktermékeként az elektronikus levélben megmarad az információ, és onnan archiválás, visszakeresés révén bármikor újra segítségül hívható. Az e-mailt mint közeget a levelezőcsoportok vagy -fórumok aknázzák ki a legeredményesebben. A kérdések és a válaszok egyaránt eljutnak a csoport összes feliratkozott tagjához. A leveleket olvasva vagy a levélarchívumban kutatva igen sok problémára megoldást találhatunk. Ha soha nem látott nehézséggel szembesülünk, könnyen “megcsapolhatjuk” a csoporttagok tudását. A levelezőfórumok archivált forgalma a hasznos információk kincsesbányája. Nem csoda, hogy számos cégnél bevett gyakorlat a házon belüli levelezőcsoportok működtetése. Sándori Zsuzsanna 2000

TUDÁSSPIRÁL A kimondatlan tudás egyik jellegzetessége, hogy a másik embernek közvetlenül átadható. Gondoljunk a mester–tanítvány, újonc–mentor kapcsolatokra. A tudásátadásnak ezt a módját nevezik szocializációnak. A tacit tudásból tacit tudás lett – egy másik ember fejében. Kombináció (összehasonlítás, tendenciavizsgálat, összefüggések feltárása stb.) révén az explicit tudáselemekből (információkból) újabb explicit tudáselemek (információk) születnek. A kombináció egyfajta szintézis, új információ létrehozása az összegyűjtött explicit elemek együtteséből. Végül az explicit információ megértés révén személyes tudássá válik, ez az internalizáció. Sándori Zsuzsanna 2000

A tudásmenedzsment célja Egy-egy vállalaton belül megszámlálhatatlanul sok, egymással átfedő tudásspirál azonosítható. A tudásmenedzsment célja akár úgy is megfogalmazható, mint a tudásspirálok számának gyarapítása, egyben a spirálok emelkedésének gyorsítása (Willard 1999). Sándori Zsuzsanna 2000

Tudásmenedzsment projektek Mérjük fel a helyzetet, térképezzük fel a tudásvagyont, hogy “tudjuk, mit tudunk”. Tegyük könnyen elérhetővé a vállalati tudást minden érdekelt számára. Bátorítsuk a tudás megosztását, a kimondatlan tudás kifejezését. Ösztönözzük az új tudás létrehozását, a szellemi tőke jobb kihasználását. Csak akkor vágjunk bele, ha a tervezett projekt meghatározott üzleti célhoz kapcsolódik és megkaptuk a felsővezetők támogatását. Sándori Zsuzsanna 2000

Helyzetfelmérés A jelenlegi helyzet felmérésében hasznos lehet, ha meggondoljuk, hány perc/óra/nap alatt lehet cégünknél választ kapni bizonyos kérdésekre, például: a tulajdonosi struktúra összetétele, a múlt heti értékesített mennyiség, mi jelent meg a médiában múlt héten a cégről? a vállalatnál futó X projekt helyzete, kik a kulcsügyfelek? ki beszélt utoljára X ügyféllel? Sándori Zsuzsanna 2000

A tudás megosztása De ha egyszer a tudás hatalom, mi késztetheti arra az embereket, hogy tudásukat megosszák másokkal? Mi fékezheti a munkatársak közötti természetes versengést? Mindenekelőtt a közös célok megléte és az ebből fakadó együttműködés légköre. Továbbá: létbiztonság. Törekvés, hogy nevünket ismertté tegyük. A részvétel jóleső tudata. A kölcsönös előnyök érzékelése. A változás szédülete. Olyan hangulat, amiben az ember nem érzi többletfeladatnak, hogy a tapasztalatait szavakba öntse. Egyszóval: a tudás megosztását támogató szervezeti kultúra. Sándori Zsuzsanna 2000

A szervezeti kultúra legfontosabb elemei a bizalom a kommunikáció a tanulás Sándori Zsuzsanna 2000

A szervezeti kultúra legfontosabb elemei A bizalom a szervezet éltetőereje és az emberek motiválásának legmagasabb szintű módja. Az emberek akkor dolgoznak együtt a leghatékonyabban, ha megbíznak egymásban.” “A nyílt kommunikáció növeli a bizalmat, és természetes módon [kiemelés a szeminárium előadójától] vezet az együttműködés igényéhez.” “A gyors tanulás növeli a kompetenciát, növeli a bizalmat, és természetes módon vezet a tudásmegosztás igényéhez.” Sándori Zsuzsanna 2000

Tudásmenedzsment és bizalom Az egész tudásmenedzsment hatóköre olyan szűk vagy olyan tág, mint a bizalom körei. Ott, ahol az emberek nem együttműködnek, hanem ellenségesen viselkednek, kidobott pénz és elfecsérelt idő tudásmenedzsmenttel foglalkozni, hacsak nem a szervezeti kultúra megváltoztatásának céljával látnak hozzá (Susan Mendelsohn Kersey (1998), Knowledge Management) Sándori Zsuzsanna 2000

Tedd az embert az első helyre! A siker záloga Tedd az embert az első helyre! Nemzetközi tapasztalatok szerint tudásmenedzsment jellegű beavatkozás sikere 20-30%-ban infrastruktúra, 70-80%-ban szervezeti kultúra és vezetői stílus függvénye”. Sándori Zsuzsanna 2000

Mi kell a tudásmegosztáshoz? Bizalom, bizalom és bizalom. Legyünk képesek világosan kifejezni magunkat. Legyen határozott okunk vagy célunk. Egy nyelven beszéljünk. Jusson rá időnk. Legyen mód a kötetlen kapcsolatfelvételre. Magunk dönthessük el, hogy bekapcsolódunk-e. Legyen a kezünkben (fejünkben) olyan helyi/személyes tudás, ami könnyen átadható. A tudás megosztásában támogassanak a feletteseink. Az infrastruktúra is támogassa a tudás megosztását. Sándori Zsuzsanna 2000

Az intézményi kultúra megváltoztatása Mindennél fontosabb, hogy az embereknek közös céljaik legyenek. Latba vethető számos eszköz, például: bizalomerősítő beszélgetések és olyan kommunikációs technikák elsajátítása, amelyek az odafigyelésre és a párbeszédre helyezik a hangsúlyt. Sokat segít, ha az alkalmazottakat is bevonják a döntéshozatalba (de legalább a tervezett tudásmenedzsment-programok kialakításába). Átütő erejű a felső vezetők személyes példája. Döntő jelentőségű a jutalmazás rendszere, az együttműködés ösztönzése. Sándori Zsuzsanna 2000

Az intézményi kultúra megváltoztatása Visszatérő intelem (tanulságos tapasztalat?), hogy az intézményi kultúra csak fokozatosan, lassan, lassan, még annál is lassabban!… változtatható meg. Könnyen lehet, hogy a tudásmenedzsment-program kínálja az első olyan alkalmat, amikor a vállalatnál a szervezeti kultúra tudatos megváltoztatására törekednek. A siker érdekében a lehető legnagyobb körültekintéssel kell eljárni. Az apró lépések, a finom változtatások sokkal több eredménnyel kecsegtetnek, mint az erőltetett újítások. Az a kívánatos, ha a tudásmenedzsment-program Sellin (1998) sebészi hasonlatával élve “nem láncfűrész, hanem lézersugár”. Sándori Zsuzsanna 2000

Röviden, de talán nem sok túlzással: Kinek a dolga? Röviden, de talán nem sok túlzással: MINDENKIÉ! Sándori Zsuzsanna 2000

SIKERES, BOLOG ÚJ ESZTENDŐT!