A kommunikációról általában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

A verbális kommunikáció
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A kommunikáció.
Informatikai alapfogalmak
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az információszerzés.
INFORMATIKA OKTATÁS GYÓGYÁSZAT KÖZLEKEDÉS TÁVKÖZLÉS HADITECHNIKA
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Az információ rögzítése, tárolása, átviteli módjai
Az informatika alapjai
A számítástechnika és informatika tárgya
A kommunikáció története
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
Kommunikáció.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
BLK:NEM VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ 1 Nem verbális kommunikáció.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Kommunikáció a szervezetben
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A pszichikumról általában
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kommunikáció és tömegkommunikáció
A kommunikáció fogalma, folyamata, fajtái
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A nyelv, mint jelrendszer
Avagy mire is emlékezem…
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
A kommunikáció.
Jelek, jelrendszerek.
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
Kommunikáció-technikai mérnök szak
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Az alapvető kommunikáció
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A kommunikáció értelmezése
Kommunikáció.
Vigyázat: minden üzenet!
..
Informatikai alapfogalmak
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
PBKIK Ny. sz.: ; AL-1313, Piacsek László Zoltán A kommunikáció folyamata Készítette: Piacsek László Zoltán.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Kommunikáció Boda Klaudia 12.c. Mi a kommunikáció? A kommunikáció tájékoztatás, információk cseréje közlése valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikáció tényezői és funkciói
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Előadás másolata:

A kommunikációról általában Forrás: SZE-EKI jegyzet BMF-SZGTI jegyzet Balázs Géza-Benkes Zsuzsa: Anyanyelvi beszédkultúra

A kommunikáció jelentése A kommunikáció szó a latin "communicare" igéből származik, jelentése: valamit közössé tenni, közösen tanácskozni, valamit átadni egymásnak. (Kommuna, kommün, kommunizmus stb. mind egy szótőből fakad a közös, a közösség, a kapcsolat alapjelentésből.) tájékoztatás, (hír)közlés információk közlése vagy cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, ill. jelrendszer útján közlemény összeköttetés, közlekedés, érintkezés

A kommunikáció meghatározása a kommunikáció minden, amelyben információ továbbítása történik. Az emberek vonatkozásában ez kiterjesztendő: információk, gondolatok, érzelmek továbbítására. úgy is mondhatnánk: a kommunikáció segítségével, megfelelő szimbólumok, szimbólum-rendszerek használata mellett az emberek információk, érzések, gondolatok közös értelmezésére törekszenek.

A kommunikáció területei A kommunikáció meghatározása azonban akkor teljes, ha mindenfajta kommunikációt magában foglal. Ennek megfelelően a kommunikáció területei a következők: kommunikáció információelméleti - kibernetikai értelemben, azaz információátadás mindenféle rendszerben (az embertől is függetlenül létező kommunikáció az atomok világától a galaktikákig) kommunikáció technikai értelemben - információátadás ember alkotta, technikai rendszerekben (telefon, számítógépek stb.) társadalmi kommunikáció - információátadás az emberek között a társadalmi szféra rendszereiben biológiai kommunikáció - az élő szervezetek különféle rendszereiben folyó - többnyire biokémiai úton indukált - információátadás. Szűkebb értelemben tekintjük emberi vagy humán kommunikációnak a biológiait és a társadalmit

A kommunikáció alapfunkciói A kommunikációnak négy alapfunkciója van mind személyközi, mind társadalmi vonatkozásban: Információs funkció: a kommunikációs folyamat résztvevői között tájékoztatás történik, mely során tényeket, ezek magyarázatát közöljük. A közléshez fűződő érzések, illetve az érzések magyarázata is ide tartozik. Érzelmi funkció: a közlő személyiség belső feszültségeinek feloldására kerül sor az érzelmek kifejezésével. Elégedettség, öröm, bosszúság, aggodalom, bánat, lelkesedés stb. egyaránt ide tartozik, ugyanis a ki nem fejezett, visszafojtott pozitív érzelmek éppúgy feszültséget okoznak, mint a negatívak. Motivációs funkció: a kommunikációs folyamatokban a közlő fél a legtöbbször a fogadót rá akarja bírni valamire: cselekvésre, magatartásváltoztatásra, közös vélemény kialakítására, valamilyen körülmény, esemény, jelenség elkerülésére stb. E funkció leginkább a meggyőzés, a bátorítás révén jut kifejezésre. Ellenőrzési funkció: újabb kommunikációs kapcsolatfelvétel segítségével tudjuk meg, hogy az eredeti elérte-e célját? Ehhez azonban kommunikációs céljainknak nagymértékben tudatosnak kell lenniük. A funkció segítségével tárjuk fel kommunikációs partnereink indítékait.

Kommunikációs helyzetek állatok közötti technikai eszközök közötti ember és állat közötti ember és technikai eszközök közötti ember és ember közötti

A következő ábra a kommunikációs technikák fejlődésének főbb állomásait próbálja szemléltetni

A kommunikáció fajtái a kommunikációban részt vevő személyek száma szerint intraperszonális, interperszonális, csoport- és tömegkommunikáció az alkalmazott jelrendszer függvényében verbális és nem verbális kommunikáció a közlő szándéka szerint szándékos és nem szándékos kommunikáció közölt információ természetét és a befogadóra tett hatását illetően kognitív és affektív-emocionális, vagy egy másik felosztás szerint praktikus (gyakorlati), irányító és szórakoztató kommunikáció

A nyelvek kialakulása az emberi nyelv kialakulása több százezer éves fejlődés eredménye az állatvilágból kiemelkedő ember közösségeket alkotott, a nyelvet a közösen végzett munka és a gondolatok közlésének vágya hozta létre a munkát eleinte gesztusokkal kombinált hangnyelv kísérte; a gondolkodás fejlődésével a közlés az ember szándékától függővé vált, a legalkalmasabb eszköze pedig a tagolt hangadás lett a világon különböző megközelítések szerint 3000-7000 nyelvet tartanak számon a 21. században több ezer nyelv eltűnését jelzik (a nyelvek nem halnak ki, hanem a beszélőik döntenek úgy, hogy elhagyják a nyelvüket, átváltanak egy másik nyelvre)

Nyelvi közlésfolyamat FUNKCIÓI Tényteremtők házasságkötési formula névadási formula Köznapiak nem közvetlen kommunikatív célú nyelvhasználat önkifejezés felhívás kapcsolatteremtés, kapcsolatfenntartás információkérés, -átadás, átvétel Művésziek művészi közlés, befogadás ALKOTÓELEMEI A kommunikációs helyzet adó tárgy/téma nyelv/kód közlemény/üzenet csatorna vevő A kommunikációs környezet a verbális nyelvi kommunikációtól független, de a kommunikációs partnerhez kötött: tárgyi környezet, ruházat, hajviselet, smink stb.

Nyelvi közlésfolyamat KÖZVETLEN (ÉLŐ) FORMÁI kizárólag adott hangszínnel, hangsúllyal, hanglejtéssel megszólaltatott közlemények mimikával és gesztusokkal is kísért -az adott hangszínnel, hangsúllyal, hanglejtéssel megszólaltatott -közlemények testhelyzet - és távolságváltoztatással is kísért közlemények KÖZVETETT (RÖGZÍTETT) FORMÁI Auditív hangkazetta, CD, számítógép Vizuális Kézzel írott, géppel írott, nyomtatott közlemény, sms stb. Audiovizuális - videofelvétel, tv-adás, film stb.

A nyelvekben meglévő legfontosabb azonosságok (univerzálék) minden emberi nyelv elsődleges közvetítőközege hangzó minden nyelvben van magánhangzó minden nyelvnek vannak nyelvtani szabályai van eszköz az én, te és az ő (vagy az) megjelölésére minden nyelvben a nyelvi kifejezéseknek van jelentésük minden nyelvben vannak olyan kifejezések, amelyek személyt vagy tárgyat, tulajdonságot, valamint cselekvést, történést, létezést fejeznek ki