1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva
2 Az iparág szerepe Az emberek otthonról, munkahelyről telefonon beszélnek A hírközlés önálló iparágként meghatározó szerepet vállal a mindennapokban, gyorsítja és hatékonnyá teszi a társadalmi- gazdasági folyamatokat, Naponta 50 millió perc – vezetékesről és mobilról Az emberek t és adatokat küldenek Naponta 3,5 millió – otthonról és munkahelyről Az emberek sokan és sokat interneteznek Naponta GB adat cserél gazdát, ez majdnem 1 millió DVD Az emberek vásárolnak, a vállalatok reklámoznak az interneten 2005-ben 19 milliárd forintért vásároltunk, 7 milliárd forint értékben reklámoztunk
3 Hogy állunk? Néhány mutatóban kifejezetten jól: Több mint 9 millió mobil és 3 millió vezetékes telefon Az összes internet elérés 70%-a széles sávú Az árak többségében EU átlagon, vagy alatta A hírközlés, infokommunikáció, különösen a széles sáv fejlesztése ezeket a problémákat orvosolja, megvalósítva az internet ígéretét DE: Állmigazgatási és egyéb ügyeinket még nem intézzük online, pedig gyorsabban lehetne Sorban állunk a postán és a bankban a netes megoldások használata helyett A televízióhoz igazítjuk az életünket, pedig lehetne fordítva A vállalatok még nem használják ki teljesen az online beszerzés, kommunikáció előnyeit
4 Miért jó a széles sáv? Az emberekne k Gyorsabban jutnak információhoz Olcsóbban vásárolnak Időt takarítanak meg A vállalatokn ak A kormányzat nak Hatékonyabban, több fogyasztót érnek el Növekszik a nyereségük Tágulnak piaci lehetőségeik Hatékonyabb és olcsóbb közigazgatás Növekvő adóbevételek (vállalatok – nagyobb profit, fogyasztók – több áfa) Versenyképes ország A következő években az iparágnak – a kormányzat támogatásával – a széles sávval kapcsolatos, még létező korlátok lebontását kell elősegítenie
5 Új célok Sokkal több háztartásban és vállalatnál legyen széles sávú kapcsolat – reális cél a 2 millió 2010-ig Minden településre jusson el a technológia 2010-ig A legtöbb „ügyet” intézhessük online módon, hatékonyabban Minél többen ismerhessék meg a digitális televíziózás előnyeit Új, magasabb, de elérhető célok kitűzésére van szükség versenyképességünk növelése érdekében
6 A célok státusza Szélessávú lefedettség Több mint 1000 településen elérhető, ~50 milliárd forintos szolgáltatói beruházással A lefedettség ~85%-os, növelése piaci alapokon kérdéses Szélessávú penetráció E- közigazgatás Digitális televíziózás 700 ezer kapcsolat, a vállalatoknál ~80%-os, a lakosságnál ~15%-os penetráció, jelentős EU lemaradás Az árak EU szintűek, három év alatt felére csökkentek Alapjai léteznek, használata bonyolult és sok a „személyesen meg kell jelenni” elem Az elektronikus aláírás nem elterjedt Digitális TV törvény előkészületben, nagy szükség van rá Az értéklánc nem minden résztvevője motivált (kereskedelmi TV-k)
7 Mit kell tennünk? A szélessávú lefedettség növelés kiépítésének megvalósítása az NFT 2. forrásainak felhasználásával, 2008-tól a korszerűsítés támogatása is Kiemelt figyelem a hatékony és valóban online e-közigazgatásra Minden magyar állampolgárnak ingyenes, vagy kedvezményes e- szignó Az állami tuIajdonú gazdálkodó szervezetek e-Üzletben történő kötelező megjelenése A munkavállalói pc-program, cafeteria programok további adózási támogatása A szélessávú hozzáférés első 6 vagy 12 hónapjának támogatására fiskális eszközök kidolgozása Technológia független, beruházásokat, munkahely teremtést támogató távközlés szabályozás, a konvergencia támogatása az ex- ante eszközök csökkentésével Edukatív kampányok indítása a digitális írástudatlanság csökkentése érdekében A fejlesztések értékelése formális keretek között a kormányzat és a legnagyobb piaci szereplők részvételével A magasabb rendű célok még erősebb kormányzati elkötelezettséggel megvalósíthatók – a szolgáltatók partnerek
8 Az eredmény …olcsóbb és hatékonyabb államigazgatás …versenyképesebb ország …hatékonyabb kereskedelem, erősebb verseny, növekvő profit …elégedettebb fogyasztók