Speciális szükségletek, speciális terhek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

MUNKAHELYI MENTÁLHIGIÉNÉ BIZTOSITÁSA PSZICHOLÓGIAI ESZKÖZÖKKEL A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSBAN DOLGOZÓK SZÁMÁRA Krekó Kata klinikai szakpszichológus Fővárosi Önkormányzat.
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
Szociális munka a börtönben
Csoport munka.
Rehabilitáció és dementia
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Rehabilitációs törekvések egy pszichiátriai betegotthonban
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
A gondnoksággal kapcsolatos szemléletváltás az új Polgári Törvénykönyv cselekvőképességi szabályaiban Kovács Melinda Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik.
A mozgáskorlátozott emberek szükségletei a kitagolási programban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Fogd A Kezem Alapítvány
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Vezetői konfliktuskezelés (fegyelmi ügyek)
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Mi is az a társadalmi integráció?
Resztoratív módszerek az iskolában
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Fogyatékosok gondozása
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
VIDÓ JUDIT: A SZÉPSÉGIPARBAN DOLGOZÓK MUNKAHELYI STRESSZKEZELÉSE.
Speciális gyermekvédelem
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
Motiváció.
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
PSZICHOTERROR Készítette: Valcsákné Kecskeméti Kornélia Varga Anita III. év.2. félév lev.tagozat, EMBERI ERŐFORRÁS SZAK Irodalom: Klein: Vezetés és szervezet.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
„Beszéljünk az abúzusról” konferencia Hazai abúzuskutatás, annak előzménye, eredménye, protokollja Zolnai Erika klinikai pszichológus DE-EK.
A támogatott lakhatás kihívásai
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Speciális szükségletek, speciális terhek Speciális szükségletek, speciális terhek. Lélekápolási teendők fogyatékos embereket támogató segítők körében. Zolnai Erika pszichológus, mester tanár DE-EK Rólunk! Értünk! Szociális szakdolgozók életminősége az Észak-alföldi Régióban Nyírbátor 2012. április 13. péntek

A szükségletek és az ellátás sokszínűsége Intézményi különbségek lakóotthon, kiscsoportos elhelyezés, közepes és nagy intézmények specialitásai Különböző fogyatékossági területek specialitásai, eltérő ellátási igények (halmozottan sérült, autista, különböző fokban sérült személyek) Fizikai terhek; mentális és pszichés megterhelés Felkészültségbeli különbségek Képzés hiányosságai, kommunikációs és morális akadálymentesítés speciális igényei

Az intézményi körülmények, mint veszélyeztető tényezők I. Lakóotthonok Önálló munkavégzés, de kontroll, társ visszajelzés hiánya, elszigeteltség. Felelősség, döntés kényszer, kölcsönös kiszolgáltatottság a lakóval. Munkaszervezés nehézségei miatt esetmegbeszélés, szupervízió akadályai. Speciális összetett munkakör, felkészítés, kiválasztás nehézségei Gondozási hibák – Elszigeteltség – társadalmi kontroll hiányosságai

Az intézményi körülmények, mint veszélyeztető tényezők II. Nagy létszámú intézmények Közös szakmai normarendszer kialakítása, átalakítása nehéz, hiányosságai következetlenségeket okoznak. Többszörös normarendszer párhuzamos működése Elszigeteltség – társadalmi kontroll hiányosságai Személytelenség, megszokás – tünetek, konfliktusok fogyatékosságra való visszavezetése Csoportos folyamatok egyéni szinten történő értelmezése, kezelése, magas konfliktus szint, konfliktus kerülés Devianciák megjelenése, kezelésük nehézségei (alkohol, agresszió, függőségek – kávé, cigaretta) Gyerekszerep, betegszerep még mindig előtérben Alacsony személyes hatékonyság érzése

A fogyatékos emberek sokszínűsége Halmozottan és súlyosan sérült emberek Magas fizikai gondozás igény, testi és érzelmi közelség Tehetetlenség érzés, frusztráció, fásultság Kommunikációs nehézségek – kommunikációs akadálymentesítés és az arra való felkészítés hiánya A gondozott személy kezdeményezései, aktivitásai háttérbe szorulnak, figyelem, idő hiány Túlterheltség minden értelemben

A fogyatékos emberek sokszínűsége Autista személyek Kommunikációs akadályok – figyelem felkeltése, motiváció, irányítás nehézségei Csoportos tevékenységek nehézségei – foglalkoztatás akadályai Tehetetlenség, sikertelenség értelmetlenség érzése

A fogyatékos emberek sokszínűsége Középsúlyos értelmi sérültek A beszéd, kommunikáció, kapcsolatigény jellegzetességei Fizikai gondozás eltérő igényei, önállóság fejlesztésének ambivalenciái Tisztálkodás, rossz érintések Nemiség, nemi szerepek (gyerek, beteg) Ellenállás, akarat, én-tudat, tulajdon kérdései Foglalkoztatás, munkavégzés, fejlesztés, gondozás szétválása Konfliktusok az irányításban, külső kontroll problémái Visszaélések felismerése, kezelése

A fogyatékos emberek sokszínűsége Enyhén sérült személyek, rehabilitációs intézmények specialitásai (szabadság, biztonság dilemmái) Személyiség, akarat megnyilvánulásai – realitás konfliktusok Pénz és tulajdon problémái Devianciák – egészség károsító magatartások Döntésekben való részvétel – egyezkedés igénye Önállóság, párkapcsolatok, munka - konfliktusok Beszéd, szókincs magas színvonalú lehet, de nem funkcionális – nehéz a valódi értelmi szint becslése

Összegzés - Rizikó faktorok Személytelenség (létszám) Felelősség – érzelmi teher Fizikai fáradtság Stresszorok nagy száma – kontaktus, konfliktus, zaj, stb. Tehetetlenség Sikertelenség Alacsony anyagi és társadalmi megbecsülés (?) státusz Fluktuáció (?) – Választási lehetőségek hiánya (?) Nagy város – kistelepülés különbségei Intézményi kommunikáció hiányosságai Team munka, felelősség megosztás, döntések megbeszélésének hiánya

Veszélyes következmények Fizikai állapot, egészség romlása (mozgásszervi megbetegedések, gerinc problémák,) nem feltétlenül a munkavégzéssel hozzák összefüggésbe. Érzelmi, kapcsolati problémák Gondozási hibák – figyelmetlenség, rossz döntések, stb. Visszaélések, gondatlanság Ellátás minőségének romlása Közösségi működés alacsony szintje

A felkészültség hiányosságai Gondozottak gyakran speciális viselkedéses eszközökkel, egyedi módon kommunikálnak. – kölcsönösen nem értik meg egymást Segítőknek egymással is kommunikálni kellene, nehéz rendszeres fórumot teremteni azonos és különböző szintek között is. Segítők közvetítő, mediátor funkcióban vannak gondozottak között, környezet, család, irányába is. – speciális felkészültséget igényel. Szakmai fogalmak, normák, normalizációs elvek kiüresedése. Képzés, és folyamatos esetmegbeszéléssel szembeni ellenállások – kevés tudatosság.

Védő faktorok Család minden tekintetben véd. Szakmai és privát szerepek elkülönülése – érintettség, együtt lakás veszélyeztet. Világos keretek, intézményi szabályok, lakók közötti kapcsolat rendezettsége – közösségi élet Visszajelzések, megbecsülés – kommunikáció – interaktív csoportok, esetmegbeszélés Vezetők elérhetősége Jó munkahelyi körülmények, anyagi megbecsülés

Szakmai felkészültség fejlesztésének területei Szakmai tudatosság, önreflexió erősítése – esetmegbeszélések, team munka Kommunikációs készség fejlesztése – tréning, esetmegbeszélések Konfliktuskezelés agresszió kezelés fejlesztése Motivációs eszközök bővítése Csoportos és közösségi munka fejlesztése Komplex feladatok a specializáció helyett Egyéni fejlesztési tervek kialakításában és megvalósításában való részvétel

Folytatás… Szupervízió mellett intervízió, Bálint csoport működtetése Ésszerű terhelés és konkrét feladatkiosztás a dolgozóknak – lakóknak Strukturálás képességének fejlesztése – strukturált tér és idő, strukturált emberi kapcsolatok, stressz csökkenésével jár Fizikai aktivitás, közösségi élet Pozitív intézményi és szakmai identitás, felelősségvállalás Személyes ismeretek, kapcsolatok a lakók kezelhető körével. – bizalmi kapcsolatok.

Cél Érzelmi teherbíró képesség növelése – tudatos szakmai fejlődés felépítése. Értelmes munkavégzés, értelmes élet – elérhető célok. Strukturálás Kapcsolatok javítása – vezetők beosztottak, munkatársak között, szülők és gondozottak irányába. Közösségfejlesztés Folyamatos minőségfejlesztés Lakók életkörülményeinek fejlesztése mellett a munkakörülmények javítása is.

Zolnai Erika zolnai.erika@foh.unideb.hu Köszönöm a figyelmet Zolnai Erika zolnai.erika@foh.unideb.hu