Digitális taneszközök értékelése, kiválasztása Tarcsi Ádám
Taneszköztár Teljes felosztás 3D Nyomtatott Oktatástechnikai Tanári demonstrációs Tanulói kísérleti segédletek Anyagok Eszközök Manipulációs eszközök Kísérleti eszközök Logikai készletek Modellek Applikációs eszközök Mérő- és kísérleti eszközök Metszetek Gyűjtemény Tanári kézikönyvek Módszertani segédkönyvek Szakkönyvek Tesztek Táblai szövegek, Faliképek Térképek Tankönyvek Munkafüzet, Feladatlap Atlasz, Szótár, Szöveg- gyűjtemény, Füzet, Olvasókönyv Auditív: CD magnó, rádió Vizuális: diakép, transzparens fotó, kép AV: film Számítógépes programok Episzkóp Magnó CD-lejátszó Videó Fénymásoló Számítógép Projektor Interaktív tábla
Kiválasztás menete Mi a célja? Mit várunk el a tananyagtól? Segédanyag egy nehezen érthető, unalmas témához? Órára vagy otthoni, egyéni tanuláshoz? Mit várunk el a tananyagtól? Már létező taneszközök összegyűjtése Szükséges-e a számítógép? Értékelési szempontrendszer összeállítása Rangsorolás - kiválasztás Van-e megfelelő? Ha nincs, el kell készíteni…
Kiválasztási szempontok Tárgyi, technológiai feltételek adottak-e? Szakmai szempontoknak megfelel? Tanulói igényeknek, képességeknek megfelel-e? Pedagógiai elvárásoknak megfelel-e? Ergonómiai elveknek megfelel? Ár?
Értékelési ív - minta - 1. Egyáltalán nem tetszett / nem felelt meg Nem tudom eldönteni Tetszett (megfelelt) Nagyon tetszett (Nagyon megfelelt) 1 2 3 4 5 Általános, technológiai elvárások Gyártó jó hírneve 1 2 3 4 5 Ár Segítségnyújtási lehetőség a fejlesztők, forgalmazó részéről? Online frissíthetőség Technikai feltételek adottak? Rendszerkövetelmények teljesülnek-e? Telepítés egyszerűsége Magyar nyelvű-e a tananyag / szemléltető eszköz? Szakmai elvárások Szakmai pontosság, hitelesség A közlendő egyszerűsége Érthetőség Tömörség Teljesség: hiányzik-e valami az elvárt követelmények közül A célkitűzésnek megfelel-e program
Értékelési ív - minta - 2. Pedagógiai elvárások Logikai struktúra 1 2 3 4 5 A feldolgozás megfelel-e tanulási céloknak Az eltérő tanulási stílusnak való megfelelés biztosítása Csoportos használatra való alkalmasság Önállóan feldolgozható-e? A tanult fogalmak mérhetősége Fenntartja az érdeklődést a tananyag iránt Ösztönzi a felhasználót a tanulásra (interaktivitás)
Értékelési ív - minta - 3. Ergonómiai, használati elvárások A megjelenítés színvonala 1 2 3 4 5 Képernyőkép-felépítés: kinézete jól megtervezett? Kezelhetőség, navigáció Szövegek olvashatóak-e? Ábrák, képek mérete megfelelő-e? Kellően illusztrált? Amennyiben szükséges, elegendő mennyiségű és minőségű animációval, videóval látták-e el? A tananyag egyes részeinek letöltése, kimásolása, újrafelhasználása lehetséges-e? Keresési lehetőség a tananyagon belül Egyéb elvárások Szubjektív szempontok Összesítés
Tananyagok értékelési szempontjai - 1. Tartoznak-e kiegészítő anyagok (digitális és nyomtatott taneszközök, Internetes címek) a szoftverhez? Ezek segítik-e a sokoldalú és könnyű felhasználást? A felépítés áttekinthető-e, van-e mindenhonnan hozzáférhető navigációs segítség? Követi-e a hypertext szerkezet a tananyag logikáját és a bemutatandó tudásanyag hierarchikus felépítését? Segítik-e a beépített kapcsolódási pontok a témakör áttekintését, a témák kapcsolatainak feltárását? Van-e kísérő leírás a tananyag szemantikájáról, amely a tanár tervező munkáját megkönnyíti? Van-e könnyen használható kereső rendszer, amely az anyag sokoldalú feldolgozását megkönnyíti? A multimédia megoldások relevánsak és szükségesek-e? A több csatornás információ-megjelenítés segíti-e a tananyag jobb elsajátítását, vagy motivál, szórakoztat? A grafika és tipográfia a vizuális kommunikációs, az ergonómia és az esztétika elveinek megfelelő-e? Jól olvasható-e a szöveg, az adott korosztály számára vonzóak-e a képek? Elfogadható minőségűek-e a filmek és hangzó anyagok? Megfelelő-e a szöveg és kép aránya? Érthetőek-e a tipográfiai jelképek, (pl. a kiemelések, kapcsolatok jelzései)?
Tananyagok értékelési szempontjai - 2. Az installáció egyszerű-e, a működtetés biztonságos-e? (Pl.: "Tanár-biztos" versus "nyitott", rugalmasan testre szabható termékek.) Van-e szolgáltatás-csomag a szoftverhez? (A használat megmagyarázása, telefonos segítség, kiegészítő termékekről szóló információ küldése, továbbfejlesztett változat felajánlása, oktatási módszerek bemutatója.) Megfelel-e a szolgáltatás-csomag illetve a szoftverrel szállított információs anyag az üzleti tisztesség követelményeinek? Rendezettek-e a szerzői jogok? Szabályozva van-e az adaptálás, másod-felhasználás, "testre szabás"? Vannak-e kutatási eredmények a szoftver beválásáról, kísérte-e követő értékelés a fejlesztést? Milyen a kibocsátó cég hírneve? Várható-e, hogy a szoftver egy tananyagrendszer része lesz, a szolgáltatások sokáig fennmaradnak, a továbbfejlesztés folyik?
Irodalom Abonyi-Tóth Andor: Multimédiás oktatóanyagok értékelése http://www.sulinet.hu/tart/fncikk/Kacj/0/28024/index.html ELTE Team Labor: Web oldal és CD értékelése http://comlogo.web.elte.hu/team/orak/sipka/ Forgó Sándor: A multimédiás oktatóprogramok minőségének szerepe a médiakompetenciák kialakításában http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2001-07-it-Forgo-Multimedias Kárpáti Andrea: Oktatási szoftverek értékelése http://edutech.elte.hu/multiped/szst_06/szst06_1_01.html Tarcsi Ádám: Hagyományos szemléltető eszközök http://edutech.elte.hu/multiped/okttech_01/okttech01_1_01.html Tarcsi Ádám: Taneszközválasztás http://edutech.elte.hu/multiped/okttech_01/okttech01_2_01.html Tarcsi Ádám: Taneszköz tervezés, -készítés http://edutech.elte.hu/multiped/okttech_01/okttech01_2_08.html