A fogamzásgátlás és a terhességmegszakítás költsége Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Mennyire szolidáris a magyar társadalom? Alapjövedelem, közmunka, segélyezés április 25. Előadó: Závecz Tibor.
Mi a marketing?.
A jövő kezdete! Élő kommunikáció az interneten, iWowWe a kommunikáció új generációja Pénzcsinálási alapképzés.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Nobody’s Unpredictable Vélemények a pénzügyi-gazdasági válságról az internethasználó lakosság és a legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében.
A világ leggazdagabb emberei MA A többiek pedig munkát keresnek.
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Gyakorló feladatok Makroökönómia.
Fókuszban: a díjtábla a lehetséges kérdések és válaszok tükrében Sallai Linda.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Concorde Hozamfizető Származtatott Befektetési Alap (EUR)
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
Tízezren innen és túl A magyar tőzsde és a világ pénzügyi piacai 2003 őszén Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde Rt.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
Megújul a Sulinet Expressz. Az SZDSZ elnöke felkérte a liberális minisztereket, hogy vizsgálják meg tárcáiknál vannak-e olyan programok, amelyek azokat.
Észak Dél ellen.
Környezetértékelési módszerek
A népesség nem és kor szerint
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Versenytársból partner
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
K&H trambulin tapasztalatok
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Egészségi állapot, egészségügyi rendszerek Dr. Jávor András.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Biztonságot az alkalmi munkából élőknek! Az alkalmi munka után fizetett közterhek csökkentése.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülést az idős embereknek! Adósságtörlesztés és méltányosság a nyugdíjemelésben 2002.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülés az idős embereknek! Kormánydöntés a kiegészítő nyugdíjemelésről szeptember.
Fogamzásgátlás és sürgősségi fogamzásgátlás
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Szántó Tamás elnökhelyettes PMISZK
Makrogazdasági folyamatok és versenyképesség Csillag István Budapest, március 4.
Történelem – középszintű témakörök
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
A tőzsde idén megduplázta tavalyi profitját!. „Kölcsönvett” lendület Mennyibe kerül a magyar társadalomnak a Gyurcsány-kormány első 100 napja.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
2010 a konszolidáció éve volt a budapesti újlakások piacon.
A védekezés mértéke, STI és a kondomhasználat népszerűsége Magyarországon Dr. Gy. Mészáros Contraceptive practice In Europe: Differences in avaibility.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Egy új időszámítás kezdődik!. Szeretne Ön 2010-ig : › több jövedelmet és biztonságot ? › több időt és örömet ? › jobb kilátást és több bizalmat? Egy új.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Az államilag támogatott lakáshitel-rendszer ( )
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
Mikroökonómia gyakorlat
Példa egy ppt prezentációhoz
Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Gazdasági Szolgáltatások Tagozat XXV. Gazdasági Tevékenységet Segítő Szolgáltatási Osztály Megújuló Energiák Szakmai.
Üdvözöljük GWIBIZ WORLDWIDE Üzleti Tájékoztatón. Legdinamikusabban fejlődő üzletek a világon! GWIBIZ WORLDWIDE Trendágazat Internet + vásárlás.
Miért a facebook-ot válasszuk kampány felületnek?  2011 júliusától decemberig fő, ezzel elérve a felhasználót  40. hely a világon.
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Generációváltás az óvodában?
Előadás másolata:

A fogamzásgátlás és a terhességmegszakítás költsége Magyarországon Cost of contraception and abortion in Hungary István Berbik MD PhD Vaszary Kolos Teaching Hospital, Esztergom, Hungary 7th ESC Seminar Contraceptive practice in Europe: Differences in availability and accessibility September 12-13, 2003, Budapest, Hungary

Költség? Ár? Cost: költség Egyéni (családi) Mibe kerül? Mi másra nem jut emiatt? Társadalmi Egészségbiztosítási költségek, az egészségügyi ellátás minősége (szövődmények, táppénz), mit lehet áthárítani, visszavenni? Price: ár Egyéni (családi) (fogyasztói, morális) Társadalmi (pénzbeli, morális, politikai)

Ideális és szerencsés megoldás lenne a család és a társadalom számára. A fogamzásgátlásnak „elfogadható áron” kell hozzáférhetőnek lenni, hogy: Let every child be wanted! Minden gyermek kívánt legyen! Ideális és szerencsés megoldás lenne a család és a társadalom számára. -A tervezett utódnak a család anyagi forrásaiból több jut. -A szülések között kellő időt hagyva a gyermekek jobb körülmények között nőnek fel. -A szülések megfelelő ütemezése az anya és a magzat egészségét növelő tényező. -A fogamzásgátlás biztosítja az egyén, különösen a gyakori, nem kívánt terhességektől szenvedő nők szabadságát. -Hosszabb távon talán a szülési kedv is fokozódna. Planned pregnancies mean better control of family budget and thus more money available for the family unit. Spaced births lead to better education for a family children. Spaced pregnancies improve the health of both the children and mother. Contraception enhances human freedom, especially the freedom of women from the tyranny of unwanted and frequent pregnancy and childbirth.

Mit nem biztosít az „elfogadható árú” fogamzásgátlás? Nem növeli feltétlenül a „szülési kedvet” (sőt, a szülések száma tovább csökkenhet a nem tervezett, de megfogant és megtartott terhességek kiesésével) Demográfiai, politikai célok megvalósulását (népességfogyás, „nemzetvesztés”) A társadalom teljes megnyerését (fogamzásgátlás elutasítása tudatlanság, tradíciók miatt, illetve vallásos meggyőződés alapján) Mi újság itthon? Hol tartunk a „ Minden gyermek kívánt legyen!” világtól?

Elfogadjuk-e a fogamzásgátlást? Mi is az újság itthon? Hol is tartunk a Minden gyermek kívánt legyen! világtól? Hogy is vagyunk az abortusszal? Hallgatólagosan mégiscsak befogadjuk a családtervezési módszerek közé??? Elfogadjuk-e a fogamzásgátlást? Hozzáférhetők-e elfogadható áron a fogamzásgátlók? Mindenki mindent tud a használatukról? Ha nem, mit teszünk érte? Mibe kerül a hatékony fogamzásgátlás? Van-e az embereknek elég pénze rá? Kaphatnak-e támogatást?

„Minden héten ezerrel. ” ‘One thousand weekly „Minden héten ezerrel !” ‘One thousand weekly !’ „A születések száma drámaian csökken, 2003 első felében 36.000 gyermek született (KSH). Ehhez képest 2002-ben még mindig több, mint ötvenezer abortuszt végeztek hazánkban. Az utóbbi években minden vita kifáradt már ezzel kapcsolatban, a két tábor hajthatatlan, az ellenzők és megengedők állásai acélmerevek, azokon át nem fér még egy sóhajtás sem.” „Mi lehet az oka annak, hogy két-három évtizede az új, modern fogamzásgátló készítmények megjelenését süket taplóként fogadta a nőtársadalom? Legalább húszféle tabletta testre szabottan használható. Megbízható méhen belüli eszközökkel rendelkezünk, habok, krémek, óvszerek kaphatók… Vannak ambulanciák, ahová szorongás nélkül mehetnek a fiatal lányok.” ‘Abortion as lifestyle ?!’ „Az abortusz, mint életforma ?!” Demokrata, 2003 augusztus, Seszták Ágnes

Szülések és terhességmegszakítások Komárom-Esztergom megyében 1 Szülések és terhességmegszakítások Komárom-Esztergom megyében 1. táblázat: szülések és abortuszok száma (1991-2003*) 2. táblázat: az abortuszok %-os aránya (1991-2003/I. félév) 1. % 2. 1995 2001 2002/II.

A SZOVJETEK ORSZÁGÁNAK KAPITÁNYA GYŐZELEMRŐL GYŐZELEMRE VEZET MINKET ! Mit keres itt Joszip Visszarionovics Dzsugasvili? (Stalin was twice TIME’s Man of the Year for 1939 and 1942) Hazánkban is mindmáig túlél és tettenérhető a szovjet és kelet-középeurópai kommunista örökség – a családtervezési szokásokban is! Communist heritage in family planning traditions A SZOVJETEK ORSZÁGÁNAK KAPITÁNYA GYŐZELEMRŐL GYŐZELEMRE VEZET MINKET !

Mit keres itt Joszip Visszarionovics Dzsugasvili Mit keres itt Joszip Visszarionovics Dzsugasvili? (Stalin was twice TIME’s Man of the Year for 1939 and 1942) Hazánkban is mindmáig túlél és tettenérhető a szovjet és kelet-középeurópai kommunista örökség – a családtervezési szokásokban is! Communist heritage in family planning traditions

Rubens „Három gráciá”-ja sem elég a viduláshoz Rubens „Három gráciá”-ja sem elég a viduláshoz. Legalább hat kell a véres szocreál után, hogy folytathassuk…

Sample: who have children A fogamzásgátlás elfogadottsága (Acceptability of contraception in Hungary) (Közvéleménykutató: Median, közlés a Schering Kft. engedélyével.) 2 millió 16-44 éves magyar nő adatai alapján A fogamzásgátlás elfogadottsága 92% Jelenleg is használ: 71% 2002-es Schering/Median felmérés: A fogamzásgátló szerek elfogadottsága magas. A fogamzóképes korú nők 92 %-a használ vagy használt valamilyen fogamzásgátló módszert, jelenleg is 71 %-uk használ. A fogamzásgátló módszerek elfogadottságában 1997 óta nem történt változás. Sample: who have children

Sample: who have children Fogamzásgátló módszerek megoszlása (Distribution of contraceptive methods in Hungary) (Közvéleménykutató: Median, közlés a Schering Kft. engedélyével.) A valamilyen fogamzásgátló módszert használó nők fele tablettát alkalmaz. Ez a fogamzóképes korú nők 34 %-át jelenti. 1997-1999 között 29 %-ról 36 %-ra nőtt a tablettahasználók aránya az óvszer rovására. 1999-2002 között már lényegi változás nem történt. Sample: who have children

Módszerhasználat iskolai végzettség szerint (Contraceptive methods / education / Hungary) (Közvéleménykutató: Median, közlés a Schering Kft. engedélyével.) Az iskolai végzettség szerinti fogamzásgátló használatot nézve viszoont 1999 és 2002 között lényeges változást figyelhettünk meg. A magasabb iskolai végzettségűek körében megnőtt a tablettahasználók aránya. A középiskolai végzettségűeknél az óvszert váltotta fel a tabletta, míg a felsőfokú végzettségű (vélhetően egészségtudatos) nők esetén nemcsak az óvszert használók, de a nem védekezők is a fogamzásgátló tablettáratértek át. Még egy lényeges és sajnálatos változás, hogy az alacsony iskolai végzettségűek körében megnőtt a nem védekezők aránya.

OC kínálat, 2003. 07. 01. , Magyarország availability, prices, 600 OC kínálat, 2003. 07. 01., Magyarország availability, prices, 600.000 prescribed monthly dosage / year (forrás: gyártók és forgalmazók, Gyógyszer kompendium, Internet) Termék Cég Ár / év 2003.07.01. Áremelk. 96.04.-től 97.01.-től 99.07.-től Fejl. orsz. ár: Anteovin Richter 3.956.- HUF 16 EURO 3,1 x Rigevidon Richter 5.680.- 22 3,5 x Tri-Regol Richter 6.120.- 24 3,1 x Trinordiol Wyeth 6.560.- 25 1,5 x Triquilar Schering 8.800.- 34 2,1 x 7 x (USA) Continuin Richter 10.000.- 38 Femoden Schering 11.160.- 43 1,8 x Regulon Richter 12.270.- 47 2,2 x Novynette Richter 13.800.- 53 2,5 x Cilest Janssen-Cilag 14.280.- 55 2,4 x Minulet Wyeth 14.660.- 56 1,8 x Triodena Schering 15.360.- 59 1,4 x Harmonet Wyeth 15.400.- 59 2,1 x Meliane Schering 15.600.- 60 Marvelon Organon 16.000.- 62 2,2 x 3 x (USA) Mercilon Organon 16.616.- 64 Diane 35 Schering 16.816.- 65 1,4 x 4 x (CDN, USA) Gracial Organon 18.628.- 72 Loette Wyeth 18.748.- 72 Cerazette Organon 18.840.- 72 Yadine Schering 19.740.- 76 Egyéb 3-10 x

Termék Egyszeri ár (2003.09.01.) Éves költség Fejlett orsz. ár: Egyéb fogamzásgátló kínálat, 2003. 09. 01., Magyarország availability, prices (forrás: gyártók és forgalmazók, Internet) Termék Egyszeri ár (2003.09.01.) Éves költség Fejlett orsz. ár: „Morning after pill” (Rigesoft) 2.900.- 2-3 x Condom (good quality) 50-150.- Ft./db x 100: 5.000-15.000 1-2 x IUD (Goldlily, Multiload, Mona Lisa)* 3.000-5.000.- Ft. 600-1.000 Ft 3-5 x IUD (Mirena) 30.960.- 6.192.- 3-4 x Depo-Provera 1.000.- 4.000.- 3-5 x Pharmatex krém 1 x 176.- x 100: 17.600.- tabletta 1 x 124.- x 100: 12.400.- hüvelykúp 1 x 333.- x 100: 33.300.- hüvelytampon 1 x 722.- x 100: 72.200.- Surgical sterilisation (female) 50.000 225.000.- Surgical sterilisation (male) 100.000.- Reversal of sterilisation (female) 1.400.000.- Reversal of sterilisation (male) 780.000.- *IUD felhelyezés nélkül

HBCs 681D Interruptio aspirációs kürettel: 20.433.- Ft. Az abortusz térítési díjának alakulása Magyarországon Abortion prices in Hungary 1993.01.01. 5.000.- (2.500, 1.000, 0) Közben: (50 %, 30 %, 0) 2001.01.01. 16.155.- (8.078, 4.847, 0) 2001.07.01. 18.125.- (9.063, 5.438, 0) 2001.10.01. 19.132.- (9.566, 5.740, 0) 2002.02.01. 20.433.- (10.217, 6.130, 0) (80 / 40 / 27 / 0 EURO) HBCs 681D Interruptio aspirációs kürettel: 20.433.- Ft. 3 interruptio 16-44 éves kor között átlagban évente ezer forintnál (4 EURO) kevesebb kiadást jelent mindmáig. Térítési díjak a fejlett országokban: 6 -10 x (surgical = chemical) (itt-ott diákigazolványra kedvezményt is adnak)

Elfogadható-e a fogamzásgátlók ára Magyarországon Elfogadható-e a fogamzásgátlók ára Magyarországon ? Mielőtt erre válaszolnánk: Mennyi az „elfogadható ár” ? („affordable price”) Annyi pénz, amennyiért a legtöbb szegényember is meg tudja és meg is akarja vásárolni a márkás, jó minőségű és hatékony fogamzásgátló árut. Az összeg ismeretéhez el kell mélyedni a Contraceptive Social Marketing projektek tapasztalataiban

A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve. Általános tapasztalatok a Harmadik Világban. -Piacalapú szolgáltatásnyújtási technika. -A magánszektor üzleti gyakorlatának és forrásainak átvitele a szociális szektorba, az üzleti infrastruktúra felhasználásával, szociális célok elérésére. -Hasonló projektek: rehidrációs sóoldat, jódozott só, megnövelt tápértékű élelem elterjesztése a fejlődő országokban, de ilyen a dohányzás, alkoholfogyasztás elleni kampány, a biztonsági öv kampány, az erdőtüzek megelőzése a fejlett országokban. -Annál hatékonyabb, minél nagyobb a piac és minél több embert ér el rövid időn belül (legkevesebb 5 millió ember). -Elegendő tőke felhalmozása szükséges a szegények számára megállapítható fogyasztási ár kiegészítésére a termelő/kereskedő felé. -Sikeres, agresszív hirdetési kampány: egy, kiválasztott márkás termékre koncentrál (termék hirdetése módszer hirdetése helyett!). -Ma még képes kiváltani a hagyományos családtervezési rendszereket, mert azok drágábbak, s az állami források törvényszerű elapadásával hatásukat vesztik vagy ki sem teljesedhetnek (ld. magyar CSVSZ). -Változatlanul érvényes marad az alapelv: „Family planning programmes must serve the poor”.

A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve. Helyzet az átmenetben lévő országokban. A szabadpiaci gazdasági rendszer, felváltva a korábbi szocialista állami irányítású gazdasági modellt, piacot teremt a minőségi fogamzásgátlók számára, amelyeket a lakosság többsége elfogad, de többnyire drágának tart. Ahogy folyamatosan növekvő számú gyártó és forgalmazó lép a piacra, árverseny alakul ki a magas minőségű termékek között is és folyamatosan újak jelennek meg, de áruk általában nem elérhető a növekvő elszegényedett réteg számára. Időközben az emberek szexuális életet változatlanul élnek, gyakran az alapvető egészségi ismeretek hiányában, kellő fogamzásgátlás nélkül, eredményként gyakori abortuszokkal, hiszen nem túlnépesedés, hanem népességfogyás jellemzi ezeket a társadalmakat. A fiatalok különösen fogékonyak a könnyen hozzáférhető pornóra és torz szexuális példákra. Lehetőségeik a nemi kulturáltság megszerzésére az iskolában és azután nagyon korlátozottak. A nyugati liberalizmus dől be a nyitott ajtón, de nem hozza magával automatikusan a felelős szexuális magatartási modelleket. Az átmeneti állapotban lévő országokban (Közép-keleteurópa) ez a folyamat -ma már nyilvánvaló - több, mint egy évtizedig is eltarthat. A kormányok, jellemzően a balliberális színezetűek, általában egyéb kötelezettségeikre hivatkoznak, és nem hajlandók a fogamzásszabályozás fejlesztésének irányított modelljeit finanszírozni.

Hazai helyzet Magyarországon a fogamzásgátló piac, itthoni gyártóknak is köszönhetően már az ezerkilencszázhatvanas, -hetvenes évektől folyamatosan fejlődött és jelentős szintet ért el a kínálatban (elérhetőségben), de a hozzáférhetőségben lelassult, sőt, megállni látszik a fejlődés. Csak kisebb elmozdulások vannak, a gyártók és forgalmazók piaci élettér küzdelmei, rövid távú sikerekkel, váratlannak látszó kudarcokkal. A közeljövőt illetően visszafejlődés jelei mutatkoznak. Okok: kisebb volumenű piac, alacsony életszínvonal, a gazdag-szegény olló gyors nyílása, vadkapitalista gazdasági-társadalmi környezet, a szociális érzéketlenség, lózungok helyett a valódi támogatás hiánya a rászorulóknak (pl. az állam által patronált projektek, az ehhez csatlakozó donáció, hazai viszonyokra alkalmazott „contraceptive social marketing” program hiánya), az abortusz, mint a kommunizmus öröksége, az esetenként zsebbevágó, de hosszú távon olcsó „életforma”.

A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve. Az árképzés tapasztalatai a Harmadik Világban. -Korábban az ingyenes termékelosztás, illetve az alacsonyan tartott ár dominált, egyformán jó hatékonysággal. -Utóbb, a támogatások, donációk csökkenésével az „elfogadható” áron forgalmazott fogamzásgátlókkal is jó piaci forgalmat értek el. -Az árcsökkentés hatása: növekszik a kereslet, akár tömegével léphetnek be új fogyasztók, főként a szegények köréből. -Az árnövekedés vagy teljes árú forgalmazás hatása: Legelsőként, nagy számban a szegények esnek ki a fogyasztói körből. Ez a CSM projektek bukását jelentheti, egyébként pedig megbénítja a családtervezési kultúra javulását.

A fogamzásgátlás elfogadható, optimális, ösztönző árképzésének („affordable price”) paraméterei (conclusions from the social marketing projects in the Thirld World (Harvey, Ciszewsy, Lewis)). 1 CYP (Couple-Years of Protection, Harvey and Snyder, 1986): Egy emberpár védekezésére elegendő, egy évnyi adag fogamzásgátló. „One percent standard” („1 %-os állandó”): 1 CYP éves ára, az úgynevezett „elfogadható ár” (amennyiért a tapasztalat szerint megéri megvásárolni a fogamzásgátlót és amennyiért a szegények közül is várhatóan a legtöbben megveszik), az egy főre eső GNI* 1 %-a vagy kevesebb legyen, illetve ne legyen több, mint a PPP** 0,25 %-a évente. Ennek alapján: Magyarországon ma 1 CYP ára a GNI* vonatkozásában 10.000.- Ft-nál (43 USD) kevesebbre tehető, a PPP** vonatkozásában legfeljebb 7.500-8.000.- Ft. összegre becsülhető (33-35 USD), ne feledjük: évente. A gazdag / szegény olló nyílásával a magyar szegények igencsak közel kerültek a harmadik világi szinthez. Hatékonynak szánt családtervezési kampányban ennél több ráfordítást nem lehetne elvárni a szegényemberektől fogamzásgátló vásárlására, illetve a „Contraceptive Social Marketing” projektekben ezt az éves árszintet kellene támogatásokkal elérni a mai Magyarországon. *GNI (GNP) (Gross National Income (Gross National Product)): Developing countries: under 300 USD/capita Developed countries: over 9.000 USD/capita **PPP (PPC) : Purchasing Power Parity (Purchase Power Capacity) Hungary, 2002: GNI: 5.280 USD, PPP: 13.300 USD (World Bank, CIA Fact Book)

Tehát: drága-e? Drágul-e? a hazai fogamzásgátló kínálat ? Legtöbbje IGEN !

OC kínálat, 2003. 07. 01. , Magyarország availability, prices, 600 OC kínálat, 2003. 07. 01., Magyarország availability, prices, 600.000 prescribed monthly dosage / year Az „elfogadható árú” készítmények kékkel vannak jelezve. Termék Cég Ár / év 2003.07.01. Áremelk. 96.04.-től 97.01.-től 99.07.-től Fejl. orsz. ár: Anteovin Richter 3.956.- HUF 16 EURO 3,1 x Rigevidon Richter 5.680.- 22 3,5 x Tri-Regol Richter 6.120.- 24 3,1 x Trinordiol Wyeth 6.560.- 25 1,5 x Triquilar Schering 8.800.- 34 2,1 x 7 x (USA) Continuin Richter 10.000.- 38 Femoden Schering 11.160.- 43 1,8 x Regulon Richter 12.270.- 47 2,2 x Novynette Richter 13.800.- 53 2,5 x Cilest Janssen-Cilag 14.280.- 55 2,4 x Minulet Wyeth 14.660.- 56 1,8 x Triodena Schering 15.360.- 59 1,4 x Harmonet Wyeth 15.400.- 59 2,1 x Meliane Schering 15.600.- 60 Marvelon Organon 16.000.- 62 2,2 x 3 x (USA) Mercilon Organon 16.616.- 64 Diane 35 Schering 16.816.- 65 1,4 x 4 x (CDN, USA) Gracial Organon 18.628.- 72 Loette Wyeth 18.748.- 72 Cerazette Organon 18.840.- 72 Yadine Schering 19.740.- 76 Egyéb 3-10 x

Termék Egyszeri ár (2003.09.01.) Éves költség Fejlett orsz. ár: Egyéb fogamzásgátló kínálat, 2003. 09. 01., Magyarország availability, prices Az „elfogadható árú” készítmények kékkel vannak jelezve. Termék Egyszeri ár (2003.09.01.) Éves költség Fejlett orsz. ár: „Morning after pill” (Rigesoft) 2.900.- 2-3 x Condom (good quality) 50-150.- Ft./db x 100: 5.000-15.000 1-2 x IUD (Goldlily, Multiload, Mona Lisa)* 3.000-5.000.- Ft. 600-1.000 Ft 3-5 x IUD (Mirena) 30.960.- 6.192.- 3-4 x Depo-Provera 1.000.- 4.000.- 3-5 x Pharmatex krém 1 x 176.- x 100: 17.600.- tabletta 1 x 124.- x 100: 12.400.- hüvelykúp 1 x 333.- x 100: 33.300.- hüvelytampon 1 x 722.- x 100: 72.200.- Surgical sterilisation (female) 50.000 225.000.- Surgical sterilisation (male) 100.000.- Reversal of sterilisation (female) 1.400.000.- Reversal of sterilisation (male) 780.000.- *IUD felhelyezés nélkül

„A fogamzásgátlókat semmivel nem támogatja az egészségügyi kormányzat, éppen most emelték tovább az áraikat. Hihetetlen. Egyfelől vészesen fogy a népesség, másfelől családtervezésnek hallgatólagosan még mindig elfogadják az abortuszt… Miközben az oktatási miniszter fenekestül felforgatja az oktatást, egyetlen olyan tantárgy nincs, amely kimerítő és őszinte válaszokat adna a családi életre és annak intimitásait firtató kérdésekre. Ez harmincéves adóssága a magyar oktatásügynek, és hány éves adóssága a magyar családoknak? (Demokrata, 2003 augusztus, Seszták Ágnes) „Az állam képviselői, akik borús hangon és redőzött homlokkal ecsetelik a népesség alakulásának problémáit, miből gondolják azt, hogy a népmozgalmi adatok akkor fordulnak pozitív szaldóba, ha megnehezítik a fogamzásgátlást? Nemcsak a számok megdöbbentőek, hanem a mögöttük húzódó tehetetlenség, koncepciótlanság is...” (Népszava, 2003. augusztus, Várnai Iván) „A KSH szerint tavaly mintegy háromszor annyi volt (58.500) a nem kívánt terhességek száma, mint az uniós átlag. 2003 első hat hónapjában mindössze 36.000 gyermek született Magyarországon, eleve ki van zárva, hogy megközelítsük a tavalyi 96 ezres születésszámot. Ennek sokkoló hatása is közrejátszik abban a zavarban, ahogyan erre a hivatalos szervek reagálnak. Még mindig olcsóbb az abortusz, mint a fogamzásgátló…” (Népszabadság, 2003. augusztus, Kun J. Viktória) „Drágulást hoznak az új ÁFA kulcsok 2004-ben.”

‘… vegyük tudomásul, hogy a jóléti államnak vége…’ (Minden gyermek kívánt lehet ?) (Should every child be wanted ?) Looking recently into the Hungarian future: A magyar jövőre (be) nézve: Medgyessy Péter kormányfő: ‘… vegyük tudomásul, hogy a jóléti államnak vége…’ (Idézet beszédéből a budapesti békekoncerten, 2003. augusztus 20-án, államalapító Szent István királyunk ünnepén)

AfterBokros Medgyessy csomag 2004: Drágulást hoznak az új ÁFA kulcsok ( +5% a gyógyszerekre) A középosztály számára havi 10.000.- többletkiadás várható. A szegények számára is havi 5.000.- Ft. többletkiadás várható. A Medgyessy csomag átlagosan az egy főre eső GNI 5 %-ával terheli meg a fejenkénti költségvetést évente, fajlagosan a minimálbéren tengődők terhei emelkednek legjobban. A 2003. évi magyar bruttó havi átlagkereset 130.000.- Ft. A szegényeké ennek kétharmada: 80.000.- Ft. Havi hivatalos létminimum (két szülő egy gyermekkel): 104.000.- Ft. Az ország egyharmada, de lehet hogy több, a létminimum alatt él. Jövőre biztos, hogy egyre több lesz a vegetálók száma. Délamerikanizálódunk? Vagy speciális közép-keleteurópai modell kezd kialakulni a gazdag/szegény olló kinyílásával? Belefér-e a fogamzásgátlás költsége ugyanannyi család bukszájába?

A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve. A kudarcok okai. Politikai (közömbösség vagy ellenkezőleg: túlpolitizált áldozattá vált célok és eszközök, a részeredmények politikai érdekek szerinti közvetítése a társadalom felé) Kulturális és vallási (tudatlanság, fundamentalista társadalmi hagyományok, vallási kötöttségek) Gazdasági (eredendő forráshiány, csökkenő vagy megszűnő adományozás, árképzési tévedés, menedzseri hiba, az „elfogadható ár” kialakításának képtelensége vagy az ár kényszerű emelése, életszínvonal romlás, a vásárlóképesség romlása miatt nagyszámú szegényember kiesése)

Lehetséges kitörési pontok -Nagyobb szakmai, egészségpolitikai és nagypolitikai érdeklődés a CSM iránt (pl. a Balti országok Contraceptive Social Marketing projektjeinek tanulmányozása). -Hiányok kiküszöbölése a magyar oktatásban és -politikában (egészségnevelés). -Megőrizni a Családvédelmi Szolgálatok és más családtervezést segítő szervezetek eddigi eredményeit az iskolákból kikerült fiatal felnőtteknek. -Magyar CSM modell kidolgozása és beindítása, először a manufacturer’s model figyelembevételével (a kevésbé szegény országokban, 1.000 USD feletti GNI / fő felett ajánlható). -Politikai (kormányzati, állami) akarat kinyilvánítása és folyamatos, pártoktól független állami támogatás biztosítása (költségvetési és morális). -Adományozásra buzdítás, előnyök biztosítása az adományozóknak. -Fogamzásgátlók optimális árképzése, „elfogadható áron” tartása, ártámogatás, folyamatos árellenőrzés a GNI és PPP figyelembevételével. -A reklám jogszabályok módosítása (márkás termék legyen hirdethető a módszer helyett). -Az életszínvonal növelése, a gazdag / szegény olló nyílásszögének mérséklése.

…után megtisztelő, hogy meghallgattak ! Ennyi… lila köd halovány remény zöldség sötét jövő …után megtisztelő, hogy meghallgattak !