A megbízó-ügynök modell (1)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
I. előadás.
Advertisements

Makroökonómia gyakorlat
5. hét: Solow-modell Csortos Orsolya
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Közgazdaságtan 5. hét.
Készlet késztermékek, alkatrészek, kiegészítő termékek,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Tökéletes verseny és monopólium
A verseny - a piac alkotója
A piac Szakiskola.
Kereslet és kínálat alakulása
A befektetési környezet
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
Dualitás Ferenczi Zoltán
A bizonytalanság és az információ közgazdaságtana
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
Az infláció és az inflációs folyamatok
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Új klasszikus makroökonómia
Minőségmenedzsment 1. előadás
Piaci kereslet és kínálat
Makroökonómia Aggregált kínálat.
Makroökonómia Feladatmegoldás.
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Játékelméleti alapfogalmak előadás
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS
A fogyasztó optimális választása
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
A marketing piac tartalma
Hálótervezés Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor 18.
Gazdasági növekedés hosszú- és rövidtávon
Árelőrejelzés a liberalizált magyar háztartási piacon
A bizonytalanság és az információ közgazdaságtana
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Sipos Viktória & Motyovszki Gergő
Fazakas Gergely Részvények árazása
Termelési tényezők piaca
Általános egyensúlyi elmélet
Környezetgazdaságtan Fonyó György Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék U épület, ftp://vcst.bme.hu/kornygazdtan2003.
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
Alapsokaság (populáció)
A megbízó-ügynök modell (2)
Szűrés A rosszul informált fél lehetőségei a jobban informált fél ösztönzésére.
Az információ-tartalom mérése Állapothalmaz, esemény
A megbízó-ügynök modell (2)
Előadó: Kelemen Katalin
Kereslet-rugalmassági számítások
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Mintavételes Eljárások.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Mikroökonómia gyakorlat
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Valószínűségszámítás II.
Makroökonómia Keynesiánus modell összefoglalása.
Az árképzés szempontjai
Az árszabályozás alapelvei és módszerei
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
Piac az egészségügyben Dr. Buzás Norbert intézetvezető egyetemi docens ÁOK Egészség-gazdaságtani Intézet.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Piac, rugalmasság, egyensúly, adók hatása
A piac és a piacgazdaság
Makroökonómia 11. szeminárium Az IS-LM-modell
Mikro- és makroökonómia
Előadás másolata:

A megbízó-ügynök modell (1) Az információszerzés költsége (Stigler, 1961) Aszimmetrikus információ, mint externalitás (Varian, 2001, 36. fejezet) Erkölcsi kockázat („moral hazard”) Ösztönzés Megbízó-ügynök modell szimmetrikus információ esetén

Aszimmetrikus információ Kereslet mennyisége = f (Ár) a különböző minőségű jószágokat – beleértve pl. a munkaerőt is – különböző jószágoknak tekintettük a minőség megkülönböztetése költséges Lehet-e hatékony (Pareto egyensúlyi) a piac, ha a csere résztvevői közötti információ aszimmetrikus? A piac Pareto-hatékony, ha a vevők és az eladók közötti elosztáson nem lehetséges Pareto-javítás Aszimmetrikus információ esetén a piac maga olyan „egyensúlyi” állapotokat hoz létre, amelyeknél léteznek előnyösebbek is a szereplők számára (pl. a piac összeomlik, nincs tranzakció)

Keresés: az információ költsége (1) Stigler, G.J. ‘The Economics of Information,’ The Journal of Political Economy, LXIX (3), 213–26. A vizsgált kérdés: mekkora egy jószág piaci ára? Keresés: a vevő egy jószág több eladóját megkérdezi az árról, amíg kiválasztja a neki legmegfelelőbbet Az ár szóródása miatt annak létezni fog gyakorisági (valószínűség-) eloszlása. Ha az árak erősen szóródnak – a keresés költségéhez viszonyítva – a vevőnek érdemes több eladót megkérdeznie az árról Példa: Tegyük fel, hogy a jószágért $2-t és a $3-t kérő eladók eloszlása egyenletes. A minimális ár eloszlása ebben az esetben a következő:

Keresés: az információ költsége (2) A minimális ár eloszlása az árajánlatok számának függvényében

Keresés: az információ költsége (3) Ha a p kínálati ár egyenletes eloszlású a [0, 1] intervallumon, akkor annak valószínűsége, hogy n megfigyelésből a minimális ár nagyobb p-nél = Megmutatható, hogy a minimális ár sűrűség-függvénye: az átlagos minimális ár: az átlagos minimális ár szórása = A minimum ár bármely valószínűség-eloszlása esetén a keresés hozadéka – a minimum ár várható csökkenésében mérve – csökkenő A vevő számára a várható megtakarítás a keresés egy újabb egységének igénybe vétele és a jószág q mennyiségének vásárlása esetén:

Keresés: az információ költsége (4) A fogyasztó számára a keresés költségét arányosnak tekinthetjük a megkérdezett eladók számával, mert a fő keresési költség az idő A fogyasztók idejének értéke, valamint ízlésük is különböző lehet A fogyasztó optimális keresési költsége: a keresés határköltsége egyenlő annak határhozamával Az előbbi optimum-kritérium nem alkalmazható, ha a vevők összefognak a keresésben Egyedi jószágok (pl. egy használt autó) vásárlása-eladása esetén akár a vevő, akár az eladó személyes keresésének hatékonysága igen alacsony → ezért jöttek létre használt autó kereskedések A keresési költségek csökkentésének másik fontos eszköze a reklám Példa: használt autó-kereskedések tegyük fel, hogy az autókereskedők között tökéletes a verseny a potenciális vevő által fizetni kívánt maximális ár az általa talált minimum ár eltekintünk az árdiszkrimináció lehetőségétől

Keresés: az információ költsége (5) Az eladók p árat kérnek az autóért és azon vevők számára adják el, akiknek ez a minimum ár Az összes lehetséges vevők száma Nb, az eladói árak valószínűség eloszlása egyenletes Az előbbi feltételek mellett az i. eladótól vásárlók száma: ahol K = dp/r, dp a p-közeli árak terjedelme, r az azonos árat kérő eladók száma, n a keresések száma Mivel az i. eladótól vásárló vevők száma nő, ahogyan az eladó csökkenti az árat, méghozzá a vevők száma gyorsuló ütemben emelkedik Ugyancsak gyorsuló ütemben nő a vevők száma a keresések számának emelkedésével Az eladók is kereshetik az információt: mennyit kér a versenytárs?

Keresés: az információ költsége (6) A keresési költség meghatározó tényezői minél nagyobb a jószág ára a vásárló jövedelméhez viszonyítva, annál többet fordít keresésre, mert annál nagyobb a keresésből adódó megtakarítás minél nagyobb a visszatérő (tapasztalt) vásárlók aránya a piacon, annál nagyobb a keresés mennyisége és az árak csökkenése a keresési költség együtt nő a piac földrajzi méretével A keresés optimum-kritériuma: ahol i a piaci kamatláb, MCs(n) a keresés határköltége „Az információ jelentőségének elhanyagolása olyan, mint a nulla fok alatti hőmérséklet. Egy ideig elviselhető, de tartósan nem maradhatunk meg benne ruha és lakás nélkül.”

Magáninformáció, mint externalitás (1) Külső gazdasági hatás: a gazdasági tevékenység hasznát (költségét) nem az élvezi (viseli), aki azt kifejtette Fogyasztói külső gazdasági hatás A B x1A x1B x2B x2A Ω = indulókészlet Egyensúlyi elosztás

Magáninformáció, mint externalitás (2) Egyensúlyi feltételek:

Magáninformáció, mint externalitás (3) Nem-egyensúlyi elosztás A B x1A x1B x2B x2A Ω = indulókészlet A bruttó kereslete B bruttó kereslete

Magáninformáció, mint externalitás (4) Nem-egyensúlyi helyzet:

Magáninformáció, mint externalitás (5) B fogyasztása kisebb, A fogyasztása viszont nagyobb lesz, mint a kiinduló helyzetben volt, mert B „fizeti” A fogyasztásának egy részét B x1B B bruttó kereslete B előző bruttó kereslete A bruttó kereslete x2B x2A Ω = indulókészlet A x1A

Magáninformáció, mint externalitás (6) Ha A többlet-információval rendelkezik, tehát IA > IB vagy IA = eIA + IB A szereplő – aki magáninformációval rendelkezik – belép a piacra és ez hatással van a piac többi szereplőjének megfigyeléseire: nem igaz, hogy a szereplők egymástól függetlenül, teljes informáltsággal döntenek A többlet-információ értékes: monopolista járadék