Fogalma, összefüggések

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kereslet rugalmassága
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
Makroökonómia 5. előadás.
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Agrárgazdaságtan II. Előadás
A piac Szakiskola.
Kereslet és kínálat alakulása
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
A megbízó-ügynök modell (1)
Közgazdaságtan I. 3. hét.
Piacgazdasági alapfogalmak
Egyensúly az árupiacon (Yd = Ys)
13. Tétel Szépségszalonjában kötelező jól látható helyen elhelyezni az árjegyzéket! Foglalja össze az Ön által ismert árképzési módokat! Mutassa be egy.
Makroökonómia 3.előadás.
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
Alapfogalmak.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A ppt fájlokat a GTK honlapján…
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
Neoklasszikus szintézis
Piaci kereslet és kínálat
Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy a vásárlók összessége
A makrgazdasági munkakínálat:
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Termelés  Fogyasztás
Mezőgazdaság – kompetitív piac
A fogyasztó optimális választása
Marketing alapfogalmak
A marketing piac tartalma
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
Termelési tényezők piaca
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI 1 Makroökonomia Szabó Richard IV.Előadás Pénzpiac, LM görbe Március.
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI 1 Makroökonomia Szabó Richard V.Előadás Makrogazdasági egyensúly Április.
A vállalkozás fogalma:
Kereslet-rugalmassági számítások
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Makroökonómia Keynesiánus modell összefoglalása.
Az üzleti vállalkozások környezete A gazdaság kettős funkciója: Anyagi szükségletek kielégítése Alapot teremt, hogy működjenek a közszolgáltatások (egészségügy,
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
A PIAC.
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
38–39. Az áruk és a pénz világában élünk A. Mi a kereslet törvénye? B. Milyen jellemzői vannak a kínálatnak? C. Hogyan alakul ki az egyensúly egy termék.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti gazdaságtan Andor György.
Piac, rugalmasság, egyensúly, adók hatása
A vásárlási döntés folyamata
A piac és a piacgazdaság
Bevezető előadás.
Gazdasági rendszerek.
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
Munkagazdaságtani feladatok
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Előadás másolata:

Fogalma, összefüggések A piac Fogalma, összefüggések

A piac fogalma A piac az a hely, ahol a potenciális és a tényleges vevő és eladó találkoznak, és üzletet kötnek. A piac a kereslet és a kínálat összessége, egymásra hatása és találkozási helye, módja.

Kereslet Az egyéni kereslet azt fejezi ki, hogy a fogyasztó milyen mennyiségben hajlandó és képes valamilyen terméket vagy szolgáltatást megvásárolni egy adott piaci áron. Piaci kereslet (D): egy termékkel kapcsolatban adott áron felmerült fogyasztói keresletek összege. Tehát az a termékmennyiség, amelyet a fogyasztók adott időben adott áron hajlandók és képesek megvásárolni.

Kereslet A keresletet egy rögzített időpontban a fogyasztók vásárlási hajlandósága, képessége, és a termék ára befolyásolja. A fogyasztó vásárlási hajlandóságát a termékkel kapcsolatos szükséglete határozza meg. A fogyasztó vásárlási képessége nyilvánvalóan a fogyasztó jövedelmétől függ.

Keresleti függvény A keresleti függvény-adott termék fizetőképes keresletének mennyiségeit fejezi ki a termék árának függvényében. A keresleti függvény minden piaci szereplő számára adottság, melyet igyekszik megismerni, de nem képes befolyásolni. Különböző egységárak esetén (=az ár függvényében) mutatja azt a termékmennyiséget, melyet a piacon megjelenő összes fogyasztó hajlandó és képes megvásárolni

Keresleti függvény A függvény csökkenő egységár esetén növekvő keresletet mutat – ez a kereslet törvénye.

Kínálat Egyéni kínálat (s): az a termékmennyiség, melyet a termelő adott időben, adott áron eladásra felkínál. Piaci (iparági) kínálat (S): egy termékkel kapcsolatban adott áron felmerült termelői kínálatok összessége Egy termék kínálata a termék árától és a termelés költségeitől függ. A keresletet és a kínálatot befolyásoló tényezők közül egy olyan van, amelyik mindkettőre hatást gyakorol, és ez az ár.

Kínálati függvény Ha a kínálatot az ár függvényében ábrázoljuk, akkor a kínálati függvényt kapjuk.                 A piaci kínálati függvény (S): különböző egységárak esetén (= az ár függvényében) mutatja azt a termékmennyiséget, melyet a piacon megjelenő összes vállalat kínál fel eladásra. A függvény növekvő egységár esetén növekvő kínálatot mutat. Ez a kínálat törvénye. A kínálati függvény a gyakorlatban egyik tengelyt sem érheti el, mert a vállalat ingyen nyilván nem ad semmit, mint ahogy a semmiért sem kér pénzt.

Marshall-kereszt Ha a keresleti és a kínálati függvényt egy közös koordinátarendszerben ábrázoljuk, akkor az ún. Marshall-keresztet kapjuk. A két függvény metszéspontja az árupiaci egyensúlyt szemlélteti. Az idetartozó ár az egyensúlyi ár. Egyensúlyi mennyiség: a termelők ugyanannyi terméket kínálnak fel eladásra, mint amennyit a fogyasztók hajlandóak megvásárolni. A piacon az ár mindig az egyensúlyi ár körül ingadozik.

Egyensúlytalanságok Ha az ár az egyensúlyi ár fölé kerül, akkor túlkínálat jelentkezik, ellenkező esetben túlkereslet. Előző esetben a termelők csökkenteni fogják, utóbbi esetben növelni az árat, így visszaáll az ár az egyensúlyi ár szintjére.

Marshall-kereszt

Egyensúly Egyensúlyi ár az a piaci ár, amely mellett a termék keresleti és kínálati mennyisége egyenlő. A termék mindenkori ára a piaci ár, de csak egyetlen kitüntetett ár lehet egyensúlyi.

Az ár Ár: az áru értékének pénzbeli kifejezése Bármely termék árát a piaci kereslet és kínálat határozza meg együttesen. Piaci árnak nevezünk minden olyan árat, amelyen a fogyasztók hajlandók és képesek a termékeket megvásárolni