II. A termelést előkészítő tevékenység elemzése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

Állóeszköz-gazdálkodás
Állóeszköz-gazdálkodás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
6. A gazdasági hatékonyság elemzése
Teljesítménytervezés
Beruházások elemzése Beruházás: tárgyi eszközök létesítésre, a tárgyi eszköz állomány bővítésére irányuló műszaki – gazdasági tevékenység. Jellemzői: Nagy.
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
1. A vállalat működésében Ön anyaggazdálkodással foglalkozik
Árpolitika a turizmusban
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Vállalati pénzügyek alapjai
Leslie Chadwick: Vezetői számvitel
Műszaki ellenőrképzés
V. A készletezés logisztikája
Készítette / Author: Tuska Katalin
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Készletgazdálkodás 7.előadás.
Mekkora készletet tartsunk?
Kereskedelmi vállalkozások költségeinek elemzése.
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
MUNKA-TERMELÉKENYSÉG
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói
Pénzügyi-számviteli mutatók
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Közbeszerzési, Pályázati és Beruházási ismeretek
Leslie Chadwick Vezetői számvitel c. könyvének ismertetése Készítette: Nagy Katalin (PAURWK)
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
Pénz 1. szakasz 2. szakasz 3. szakasz 4. szakasz 5. szakasz
BCG mátrix A BCG mátrix a vállalat stratégiai helyzetét két dimenzióban elemzi és értékeli: (relatív piaci részesedés és piaci növekedési ütem).
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Kapacitás menedzsment
Termelésmenedzsment Production Management
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Pénzügyi mutatószámok!
Kalkuláció.
5. A jövedelmezőség alakulásának átfogó elemzése
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
A mérlegelmezés.
Vizsga feladatok (Minta)
Önköltségszámítás.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Vállalatgazdaságtani alapfogalmak
Gazdálkodás és gazdaságosság a vállalatban
Kereskedelmi vállalkozások költségeinek elemzése.
Nyereség, fedezetei pont fedezeti hozzájárulás
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
Termék & Márka Kopcsay László.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A KOMPLEX DÖNTÉSI MODELL MATEMATIKAI ÖSSZEFÜGGÉSRENDSZERE Hanyecz Lajos.
Gazdasági és PÉNZÜGYI Elemzés 5.
A termelés költségei.
PÉNZÜGYI MENEDZSMENT 4. Dr. Tarnóczi Tibor PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Készletgazdálkodás és logisztika
Gazdasági és PÉNZÜGYI Elemzés 12.
A tananyag a Gazdasági Versenyhivatal Versenykultúra Központja és a Polányi Károly Alapítvány támogatásával készült Beruházási projektek értékelése Gazdasági.
Vállalati pénzügyek alapjai
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói. 1. Likviditási mutatók Arányszámok, amelyek a rövid lejáratú kötelezettségek likvid eszközökkel való fedezettségét.
Beszerzések hatékonyság növelése
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Kapacitástervezés.
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

II. A termelést előkészítő tevékenység elemzése

1. A piaci tevékenység elemzése Gazdálkodás középpontjában a marketing szemlélet áll ( a vevők igényeit kell kielégíteni, azért a vállalkozás működésének minden területén a piaci szempontokat kell érvényesíteni) A piaci tevékenység megfelelő színvonalú ellátásában nagy szerepe van a különböző gazdasági elemzéseknek Piaci tevékenység gazdasági elemzési feladatai: Piaci döntések előkészítése Rendelésállomány elemzése Az árubeszerzési tevékenyég előkészítési tevékenységének az értékelése

1.1. A piaci döntések előkészítése Az alábbi kérdéskörrel foglalkozik a) az értékesítési csatornák vizsgálata b) árak vizsgálata c) reklámmal kapcsolatos vizsgálatok d) termékösszetételre, termékstruktúrára vonatkozó számítások

Az értékesítési csatornák vizsgálat - a piaci részesét befolyásolja, hogy milyen értékesítési csatornákon keresztül forgalmazza a termékét, szolgáltatásait - keresni kell azt, hogy milyen értékesítési formák alkalmazása lenne a legkedvezőbb számára - kiválasztását gazdasági kalkulációknak kell megelőzni - fel kell mérni, hogy milyen árbevétel- és költségtöbblete eredményez a változás

b.) Árak vizsgálata - nagysága, alakulása jelentősen befolyásolja a vállalkozás piaci pozícióit - a vállalkozás céljától függően az árak lehetnek = legmagasabb, ha rövid távon nagy nyereséget akar elérni = lehető legalacsonyabb, ha a cél a piaci részesedés növelése = magas ár, ha új termékkel jelenik meg a piacon, amely a fejlesztés költségeit fedezi, majd a volumen növelésével fokozatosan csökken = tudatosan magas áron értékesítés

- elkerülhetetlen feladata a minimális ár meghatározása, amely = a költségektől függ, = szoros kapcsolatban van a termelés és értékesítés volumenével és összetételével = a vállalkozói ár alsó határa a termék határköltsége (proporcionális önköltsége) , amelyre végezhető egy közelítő számítás közvetlen önköltség + közvetett költségekből az adott termék miatt felmerülő költségek termékegységre jutó része (pl.értékesítési , garanciális ktg. vállalkozó ár alsó határa

Üzleti siker érdekében az árak folyamatos figyelemmel kisérése Kereslet és az árak közötti kapcsolat számszerűsítése A kereslet árrugalmasságas= a keresett mennyiség változásának a %-a az árváltozás %-a -A kereslet és az árak fordított viszonyban állnak.

c.) a reklámmal kapcsolatos vizsgálatok - megtervezni a reklámozás konkrét formáját és reklámra fordítható összeget - forgalom ill eredménynövelő hatása nehezen számszerűsíthető d.) A termékösszetételre, termékstruktúrára vonatkozó számítások vizsgálják: - különböző piacokon milyen termékeket és milyen mennyiségben értékesítsenek - hosszabb távon a vállalkozás stratégiai céljainak milyen termékstruktúra felel meg

Ehhez többféle elemzési módszer alkalmazható rövid távú döntések során = Gyártmánykarakterisztikák alkalmazása = Optimális termékösszetétel számítása Hosszú távú döntések során = termékstruktúra portfólió elemzése = a termék életciklusának elemzése

- Rövid távú elemzés során alkalmazható módszerek = a számításokhoz szükséges információk: - piaci információk: piackutatás során szerezhetők be, értékesítési minimumok – értékesítési maximumok felhasználása számításoknál - gyártásra vonatkozó információk (belső információk): korlátozottan rendelkezésre álló erőforrások nagysága fajlagos felhasználási mutatók a korlátozottan rendelkezésre álló erőforrásokból

- a termék jövedelmezőségére vonatkozó információk a termékre vonatkozóan gazdasági kalkulációt kell készíteni: ár - közvetlen költség Fajlagos fedezet

Gyártmánykarakterisztikákat alkalmazó módszer A termékek jövedelmezőségi rangsorának megállapításához szükséges Fogalma: a termékek gazdaságossági mutatószáma Számítása: egy termék fajlagos fedezetét osztjuk a termékek előállításához szükséges szűk erőforrás volumenével. Szűk erőforrás lehet: - gépek teljesítő képessége (gépóra) - speciális ismeretekkel rendelkezők létszáma - nehezen, korlátozott mennyiségben beszerezhető alapanyag - kooperációs lehetőségek (bérmunka, alkaltrész) - energia, stb.

Leggyakrabban alkalmazott mutatók, amelyek segítségével megállapítható a termékek gazdaságossági rangsora: Fedezeti hányad egy gépóra felhasználásra jutó fedezeti összeg egy normaóra felhasználásra jutó fedezeti összeg egy kg anyagfelhasználásra jutó fedezeti összeg

A termékösszetétel optimalizálása: a számítás konkrét módja a gyártási korlátok számától függ: = ha nincs gyártást korlátozó tényező a pozitív fedezetű termékekből a piaci igényeknek megfelelő mennyiséget (értékesítési maximum), a negatív fedezetű termékekből csak a szállítási kötelezettségnek megfelelő mennyiséget (értékesítési minimum) célszerű tervezni

= egyféle gyártást korlátozó tényező esetén a gyártmány karakterisztika felhasználásával állapítható meg a maximális fedezetet biztosító termékrangsor (az értékesítési minimum tervezését követően a rangsornak megfelelő sorrendben kell tervezni a termékek mennyiségét) = többféle gyártási korlát egyidejű megléte esetén a termékösszetétel optimalizálásához matematikai programozás használható fel.

A termékstruktúra portfólió elemzése: Hosszútávú versenyképességet egységes külső és belső minősítési szempontok szerint értékeli, számszerűsíti, majd portfolió mátrixban ábrázolja. Szakaszai: - stratégiai üzleti egységek meghatározása (hasonló fogyasztási igényeket kielégítő termékek, termékcsaládok, szolgáltatások, amelyek azonos gyártási kapacitás felhasználásával készülnek és általában azonos piacokon értékesítik azokat)

- Belső és külső minősítési szempontok számba vétele belső kritériumok: - piaci részesedés - a termék, szolgáltatás korszerűsége, minősége - a termelés tömegszerűsége - a termék, szolgáltatás szellemi munka tartalma, feldolgozottság foka - a termék eredetisége, újszerűsége

külső kritériumok - piaci potenciál - hazai piac nagysága - versenytársak - az árpolitika mozgástere - környezetvédelmi korlátok - piaci kockázat - infrastrukturális hátér

A kritériumokat fontosságuk alapján sorba kell állítani és ebből kiindulva egy súlyszámot kell hozzájuk rendelni Üzletágak komplex , súlyokat is figyelembe vevő minősítése (4-5 fokozatú értékelő skála kialakítása) pl. piaci részesedé: - uralja a piacot - a részesedése maghatározó - a részesedése átlagos - nem jelentős

Potfólió mátrix Kérdőjelek Sztárok Döglött kutyák Fejős tehenek

A portfólió mátrixból kiindulva minden részterületre ún A portfólió mátrixból kiindulva minden részterületre ún. típusstratégiát dolgoznak ki - a döglött kutyákat értékelik a legkevesebbre - fejőstehenek fenntartása nagyobb pénzügyi befektetést nem igényel, ezeket addig kell „fejni”, amíg lehet - kérdőjelek további sorsa még bizonytalan - sztárok mind a küldő, mind a belső versenyképességi szempontoknak jól megfelelnek ( jövőben fejős tehénné válnak)

A termék életciklusának az elemzése A termék életpályáját írja le, az egyes időszakokban értékesített volumeneket ábrázva. Négy jellegzetes szakaszra bontható: 1. bevezetés 2. növekedés 3. érettség 4. hanyatlás

bevezetés: a termék piaci bevezetése, az értékesítési forgalom lassan emelkedő növekedés: az értékesítési forgalom kezdetben gyors, majd lassú érettség: a termék forgalma fokozatosa eléri a maximumot, majd csökkenni kezd, a forgalom emelkedése befejeződik hanyatlás: a termék forgalma hanyatlásnak indul, ez lehet gyors vagy lassú, ez az életszakasz a termék jövedelmezőségét rontja

1.2. A rendelésállomány elemzése Vizsgálandó: a) rendeléssel való ellátottság b) rendelésállomány alakulása Rendeléssel való ellátottság= rendelésállomány eFt ___________________ x 100 árbevétel eFt

Utólagos elemzés mellet vizsgálandó, hogy a következő időszakra elegendő megrendelés van-e A vizsgálatot folyamatosan kell végezni, olyan időpontban, amikor lehetőség van a hiányzó megrendelések pótlására

1. 3. A kereskedelmi árubeszerzés értékelése Vizsgálandó: a 1.3. A kereskedelmi árubeszerzés értékelése Vizsgálandó: a.) beszerzés formái, a fedezettség b.) az igények felmérése c.) a beszerzés forrásainak értékelése a.) beszerzés formái, a fedezettség vizsgálata a beszerzés célja – az értékesítéshez szükséges árufedezetet biztosítása

a beszerzési tevékenység áll: - igények felméréséből - a szállító kiválasztásából - rendelés feladásából - az áru átvételéből - az árubeszerzés legegyszerűbb formája – eseti rendelés (pl. kiskereskedő) - sajátos formája a programozott vagy tervszerű szállítás ( megállapodás szerinti mennyiséget a szállító automatikusan küldi) - közvetlen termelői beszerzés – szállítási szerződés alapján

Elemzési feladat: időnként megállapítani, hogy a szükséges árumennyiség mennyire van szerződéssel lefedve. Fedezettség mutató : az adott időszakra szerződéssel lekötött áruérték és a beszerzési előirányzat hányadosa Képlete = szerződéssel fedezett áruérték *100 tervezett (előirányzott) beszerzés (70-80%-os fedezettség rugalmasságot biztosít)

Igények felmérése: - rövid távon (1-2 hét) kisebb a jelentősége - hosszabb távra szóló rendelés feladása előtt nagyobb figyelmet kell fordítani a várható igények felmérésére (kiszámítható a forgalom trendje, a keresletgörbe alakulása) Beszerzés forrásainak értékelése: Arra kell választ adni, hogy a kiválasztott szállító volt-e a legkedvezőbb. A legkedvezőbb nem azonos a legalacsonyabb árral !

Figyelembe kell venni - a minőséget - a csomagolást - a választékot - a piaci értékitéletet - a fogyasztók véleményét a termékről - jótállást - alkatrész utánpótlást - fizetési feltételeket - szállitási költséget - szállításai határidőt - ütemezést - tételnagyságot stb.

2. Az innovációs tevékenység elemzése Innováció: alkotó munka, egy új termék, technológia, újító tevékenység Innovációs folyamat felgyorsulását, alkalmazását kiváltó tényezők: Külső és belső feltételek szigorodása, minőségérzékeny piac, konkurenciaharc, anyag- és energiaárak növekedése, központi elvárások szigorodása Vevők igényeinek változása Tudomány és technika fejlődése Erős piaci konkurencia

Két alapvető innovációs tevékenység Gyártmányfejlesztés Gyártásfejlesztés Gyártmányfejlesztés: új termék kifejlesztése, valamint a gyártott termék korszerűsítése (saját fejlesztés v. licenc vásárlás) Célja:- meglévő illetőleg potenciális piaci igények kielégítésére alkalmas termékek kialakítása - elért piaci pozíció, hírnév megtartása ill. növelése

Gyártásfejlesztés: a termelőfolyamatok technikai és gazdasági színvonalának elmelésére irányul Célja: Új termék gyártási eljárásának kialakítása A termelési volumen növelése, a termelési összetétel változtatása A gyártás illetőleg a termék minőségének növelése Fajlagos anyag-és energiafelhasználás csökkentése Az átfutási idő csökkentése A munkakörülmények javítása A környezetvédelmi elvárásokhoz való akalmazkodás

Tevékenységek: Korszerűbb gépek, gyártóeszközök alkalmazása Gyártási rendszerek korszerűsítése Korszerű gyártási eljárások alkalmazása

A fejlesztési döntéseket előkészítő elemzési módszerek: Gazdasági kalkuláció Gazdaságossági mutatószámok Súlyozott pontozás A módszerek közös vonása: A számításokat valamennyi fejlesztési változatra el kell készíteni A gazdasági kalkulációt a fedezeti költségszámítás sémájára célszerű felépíteni A számítások során, mivel a fejlesztések általában hosszú időt vesz igénybe, az időtényezőt figyelembe kell venni

2-1. Az időtényező szerepe a fejlesztési döntéseket előkészítő gazdaságossági számításokban Többre értékeljük a mai pénzeszközeinket a jövő bizonytalansága és az infláció miatt is! (időpreferencia) Az időpreferenciát a fejlesztési döntések előkészítő számítások során az un. Időtényezők felhasználásával érvényesítjük.

Az időtényezők: A kamattényező A diszkont tényező A törlesztő faktor Jelölések: t – a figyelembe vett évek száma i – az időpreferencia %-a (elvárt jövedelmezőség) n – a vizsgált időszak c – éves hozam

A kamattényező - Kt =(1+i)t – azt mutatja meg, hogy egységnyi mai befektetés (fejlesztési ráfordítás, bevétel, stb) t év múlva mennyit ér Diszkonttényező - Dt= 1/(1+i)t - azt mutatja meg, hogy ma mennyit kell befektetni, ahhoz, hogy t év alatt egységnyi értékűvé növekedjen, illetőleg egy későbbi, t év múlva képződő hozam (bevétel, ráfordítás) mai értéke mennyi Törlesztő faktor – q= i(1+i)n/(1+i)n-1 – egy szorzótényező, amely megmutatja azt, hogy egységnyi befektetett tőkének időszakonként milyen összegű hozamot kell biztosítania ahhoz, hogy a befektetés megtérüljön, és az i-nek megfelelő tőkenövekmény is képződjön.

2.2 A gyártmányfejlesztési döntések előkészítése Fő cél: a jövedelmezőség javítása, amelynek megítéléséhez gazdasági kalkulációt állítunk össze. (utolsó sora mutatja, hogyan változik majd az adózás előtti eredmény) A kalkulációt a piacképesség várható időtartamára készítjük el. Számítások megkezdése előtt fontos feladat az információk gyűjtése, meghatározása.

A gazdasági kalkulációkat ki kell egészíteni gazdasági mutatókkal Leggyakrabban alkalmazott mutatószámok: Éves átlagos eredménynövekedés Gyártmánykarakterisztikák A fejlesztési ráfordítások megtérülési ideje, a megtérülést biztosító termékmennyiség Nettó jelenérték A fejlesztés hatására képződő éves nettó pénzjövedelem, A fejlesztés hatása a cash flowra

2.3. A gyártásfejlesztési döntések előkészítése A gyártásfejlesztés célja többféle lehet: - a technikai, műszaki színvonal folyamatos emelése - új termék előállítási módjának, technológiájának a kialakítása, - valamely termék technológiájának, gyártási körülményeinek a módosítása, korszerűsítése

Vizsgálni szükséges: - a termelés volumenét és összetételét - az árakat - a gyártási költségeket - az általános költségeket - a termelékenységet, létszámigényt Összefoglalva a jövedelmezőséget, hatékonyságot.

A kalkuláció mellett számítandó gazdasági mutatók: A döntés előkészítéséhez ebben az esetben is először egy gazdasági kalkulációt kell összeállítani. A kalkuláció két lépésben készül: először egy feltételezett évre, majd hosszabb időtartamra (megtérülés, működés időtartamára) A kalkuláció mellett számítandó gazdasági mutatók: a.)Visszatérülési idő: azt mutatja meg, hogy a fejlesztési ráfordítások a fejlesztés hatására képződő pénzjövedelemből menni idő alatt térülnek meg

Számítási módja: V1= Fejlesztéshez kapcsolódó nettó ráfordítás__ A fejlesztés hatására képződő éved nettó pénzjövedelem Fejlesztéssel kapcsolatos nettó ráfordítás: Mennyi pénz kiadásával járt a fejlesztés Fejlesztés hatására képződő éves nettó pénzjövedelem: - a mérleg szerinti eredmény növekedés , és - az értékcsökkenési leírás növekedése

b.) Nettó jelenérték: A fejlesztés révén képződő pénzjövedelmek diszkontált összegének és a fejlesztési ráfordítások (kezdő befektetések) különbsége. Az egyik legfontosabb mutató! c.) Belső kamatláb: azt a kamatlábat (jövedelmezőségi szintet) mutatja, amely mellett a nettó jelenérték nulla. Az a fejlesztés kedvezőbb, amelynél a belső kamatláb magasabb.

d.) egyéb mutatók: eszközhatékonyság, munkatermelékenység, anyagigényesség,tőkearányos eredmény, létszámváltozás, stb. 2.4. A fejlesztési témák értékelése pontozás alkalmazásával Ha többféle fejlesztési változatok közül kell választani, a fejlesztési variációk rangsorolásához használható. Olyan jellemzőket célszerű bevonni a döntés előkészítésbe , amelyet a vállalkozás fontosnak tart.

2.5. A gazdaságos sorozatgyártás vizsgálata Vizsgálni kel l a sorozatgyártás növelésének előnyeit és hátrányait. A sorozatnagyság – számítási eljárások két csoportba bonthatók: a.) gazdaságosság elvén alapuló számítások keresik azt a sorozatnagyságot, amelynél a termék, alkatrész önköltsége a legkisebb b.) az önköltség alakulását részben, egészen figyelmen kívül hagyó gyártásszervezési szempontokon nyugvó számítások

A gazdaságos sorozatnagyság számítása: A sorozatok darabszámát csak addig szabad növelni, amíg az így keletkező megtakarítás nagyobb, mint a forgóeszközök növekedése miatti költségtöbblet. Előállítási költségek kétfélék: a.) állandó költség a sorozat beindításával és befejezésével kapcsolatos költség. A termékegységre eső része fordított arányban változik a sorozatok darabszámával

b.) a sorozat nagyságától függő költségek, egyenes arányban változik a sorozat darabszámával (darabarányos) pl. közvetlen anyagköltség, bérköltség, stb. A gazdaságos sorozatnagyság meghatározásának alapgondolata: a legkedvezőbb költség és önköltség alakulás érdekében a sorozatok darabszámát csak addig szabad növelni, amíg az így jelentkező megtakarítás nagyobb, mint a befejezetlen termelés állományának emelkedése miatt jelentkező forgóeszköz lekötési veszteség növekedése.