A tartalmi szabályozás kérdései Kaposi József 2007. október.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Nat és a kerettantervek
Advertisements

Az iskolai dokumentumok
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
AZ ISKOLA ÉS A KOLLÉGIUM Kollégiumi szakmai konferencia március 26. Dr. Szenes György MSZT főtitkár Levélcím:1085 Budapest Baross u. 52 Telefon:
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
A Nemzeti alaptanterv változásai
Tantervtípusok; NAT-ok
Informatika tanítása ea.
A pedagógiai program Érd,
Közgazdaság szakmacsoport
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
A testnevelési tanterv.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A nevelési-oktatási program előzményei
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
A kerettantervek fejlesztése
Dr. Kaposi József május. Az előadás vázlata A NAT-kiegészítés főbb elemei A NAT kiegészített bevezetője Új kiemelt fejlesztési feladatok Hangsúlyos.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A szomszéd népek a magyar közoktatási tantervekben és vizsgakövetelményekben Kaposi József.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Kovács Október Budapest, február.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A tartalmi szabályozás hazai változásai ( )
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tantervelmélet Kaposi József.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Szent László Középiskola Szekszárd
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
1./ A magyar közoktatás rendszere
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A tartalmi szabályozás kérdései Kaposi József október

Bevezetés A tartalmi szabályozás alapkérdéseit a közoktatási törvény (1993. évi LXXIX.) szabályozza. Rögzíti, hogy a kormánynak illetve az oktatásért felelős miniszternek milyen joga és felelőssége van a tartalmi szabályozás terén. Kormányrendelet Miniszteri rendelet

A tartalmi szabályozás új jellemzői A tantervi szabályozás flexibilissé vált csökkent a tananyag központúság nőtt a kereszttantervi elemek jelentősége erősödött a tevékenységközpontúság A kimeneti szabályozás előtérbe került kiépülő mérési-értékelési rendszer új vizsgarendszer

A tartalmi szabályozás szintjei

A magyar oktatási rendszer

Nemzeti Alaptanterv Jelenleg kettő alapján tanítanak: 1995-ben kiadott, mely alapján a legtöbb iskola tanít (130/1995. (X.26.) Korm. rendelet) 2003-ban kiadott, melynek alapján szeptemberétől az első évfolyamtól fölmenő rendszerben indult meg a tanítás (243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet) Módosítása a 202/2007. (VII. 31.) Korm. rendelet

A NAT általános jellemzői Keretjellegű tanterv (core curriculum): az iskolai műveltség magvát (szívét) jelenti, azt a műveltséget, azokat a követelményeket tartalmazza, amelyekben az iskolát körülvevő szakmai és politikai szervezetek megegyeztek, konszenzusra jutottak. Lényege a műveltséganyagot csak körülírja, ezzel lehetőséget teremt a különféle pedagógiai interpretációra. Vizsgarendszer kapcsolódik hozzá

Az 1995-ös NAT Általános értékei: demokrácia, nemzeti azonosságtudat, európaiság, humanizmus, emberiség előtt álló közös problémák. Felépítése: közös követelmények; általános fejlesztési követelmények; részletes követelmények. Műveltségterületek, képzési szakaszok

Műveltségterületek Anyanyelv és irodalom Élő idegen nyelv Matematika Ember és társadalom Ember és természet Földünk és környezetünk Művészetek Informatika Életvitel és gyakorlati ismeretek Testnevelés és sport

Képzési szakaszok 1-6. évfolyam Műveltségi terület%-os arány 1-4. évf.%-os arány 5-6. évf évfolyam Műveltségi terület%-os arány 7-8. évf.%-os arány évf.

Közös követelmények: Hon- és népismeret Kapcsolódás Európához és A nagyvilághoz Környezeti nevelés Kommunikációs kultúra Testi és lelki egészség Tanulás Pályaorientáció

Ember és társadalom műveltségi terület részei Társadalmi ismeretek Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek Emberismeret Történelem

Általános fejlesztési követelmények 1-6. és évfolyamokra bontva 1. Emberismeret és önismeret képességei 2. Ismeretszerzési és feldolgozási képességek 3. Kifejezőképességek 4. Tájékozódás időben 5. Tájékozódás térben

Részletes követelmények felépítése Emberismeret Társadalmi ismeretek Történelem TananyagFejlesztési követelmények (kompetenciák) Minimális teljesítmény

Történelem V-VI. évfolyamban nincs kronológiai történelemtanítás, csak országismeret, mondák, legendák, történetek nevezetes eseményekről, híres személyekről. VII-X. évfolyamban kronológikus történelem, az ősi társadalmaktól a jelenkorig. XI-XII. évfolyamot a vizsgakövetelmény szabályozza

1995-ös NAT alapján kiadott kerettanterv 2000-ben az Oktatási Miniszter adta ki, célja: a NAT-ban meghatározott műveltség tartalom és követelmény garantálása; a nevelés-oktatás tartalmi egységének megteremtése; az iskolák közötti átjárhatóság biztosítása; kiegészítése évfolyam anyagával.

A kerettanterv struktúrája Alapfokú nevelés-oktatás terve (I-IV. évf.) Alapfokú nevelés-oktatás terve (V-VIII. évf.) A középiskolai kerettantervek (IX.-XII. évf.) Gimnázium Szakközépiskola Szakiskola Tantárgyak és évfolyamok

A tantárgyi kerettantervek felépítése A képzési ciklusra: célok és feladatok fejlesztési követelmények Évfolyamonként: belépő tevékenység témakörök, tartalmak a továbbhaladás feltételei

A történelem tantárgy V-VIII. évfolyamon kronológikus felépítésben IX-XII. évfolyamon kronológikus felépítésben (gimnázium, szakközépiskola) IX-X. évfolyamon a szakiskolában (történelem, társadalomismeret együtt) Külön tantárgy a társadalomismeret, az emberismeret illetve a jelenismeret.

A 2003-as NAT Az 1995-ös NAT megújítása. Általános céljaiban és felépítésében az 1995-ös tantervet idézi évfolyamokat szabályozza, műveltségterületek alapján. Nem tartalmazza a részletes tartalmi követelményeket, csak a fejlesztési feladatokat.

A 2003-as NAT felépítése Műveltségi területek megegyeznek az ben kiadottal. Új fogalmak: kompetencialapúság, kulcskompetenciák, oktatási program, programcsomag, pedagógiai rendszer Műveltségi terület1-4. évf.5-6. évf.7-8. évf.9-10.évf évf.

Nemzeti Alaptanterv kiemelt fejlesztési feladatai Énkép, önismeret Hon és népismeret Európai azonosságtudat - egyetemes kultúra Környezeti nevelés Információs és kommunikációs kultúra Tanulás Testi -és lelki egészség Felkészülés a felnőtt lét szerepeire

Ember és társadalom műveltségi terület Alapelvek, célok Középpontjában az ember világa áll. Három aspektusa: történelem, emberismeret, társadalomismeret. Kiemelt fejlesztési területei: személyiség és emberi jogok tisztelete; nemzeti identitás; történelmi, állampolgári tudat erősítése; szociális érzékenység; társadalmi problémák iránti nyitottság; környezetért érzett felelősség; más kultúrák megismerése; elfogadása; humanizmus és demokratikus magatartás kialakítása.

Történelem, a társadalom közös emlékezete Tanításának célja: a történelmi műveltség elsajátítása; a történelmi folyamatok megértése; a történelmi tudat kialakítása; a történelemmel való találkozás a diákok személyes élménye legyen.

Az emberismeret és a társadalomismeret tanítása Célok: önismeret elmélyítése; a másokhoz és a társadalomhoz való viszony feldolgozása; erkölcsi kérdések felvetése; társadalmi problémák iránti érzékenység; társadalmi konfliktusok elemzése; az egységesülő világ problémáinak feldolgozása; demokratikus közéletben való tudatos részvételre való felkészítés.

Ember és társadalom műveltségi terület A fejlesztési feladatok szerkezete: 1. ismeretszerzés, tanulás; 2. kritikai gondolkodás; 3. kommunikáció; 4. térben-időben való tájékozódás; 5. a tartalom kulcselemei; 6. a reflexiót irányító kérdések.

Sajátosságok 1-4. A fejlesztendő képességeket sorolja fel. 5. A tananyagról szól, de a felsoroltak nem tantervi témák, különböző témákhoz kapcsolódhatnak, és az elrendezésnek különböző modelljei lehetnek. 6. Egyértelműen nem megválaszolható, és filozófiai gondolkodás felé utat nyitó kérdéseket fogalmaz meg, így a gondolkodásfejlesztést kell középpontba állítani.

A tartalom néhány kulcseleme 1-4. évfolyam Legyen alkalmuk a tanulóknak arra, hogy felismerjék, hogy az emberek régen másként éltek és másként gondolkodtak, mint ma. Megismerkedjenek néhány helyi hagyománnyal, a lakóhely múltjából, és néhány nemzeti és etnikai kisebbség népszokással.

5-6. évfolyam Legyen alkalmuk a tanulóknak arra, hogy további ismereteket szerezzenek a helyi hagyományokról, a lakóhely múltjáról, továbbá a környék, a lakóhely természeti értékeiről, az azokat fenyegető veszélyekről és a megóvásukra tett erőfeszítésekről további ismereteket szerezzenek a magyar és nemzetiségi népszokásokról, a hagyományos életmódról; ismerkedjenek a lakóhelyen élő nemzeti, etnikai kisebbségek életével, kultúrájával, közös múltunkkal; tájékozódjanak arról, hogyan élnek napjainkban az embere – és különösen a gyerekek – a világ különböző pontjain, különböző civilizációkban

7-8. évfolyam Legyen alkalmuk a tanulóknak arra, hogy ismereteket szerezzenek arról, hogy milyenek voltak az emberek hétköznapjai a különböző korokban és kultúrákban; különbözőképpen értelmezzenek egyes történeteket a múltból aszerint, hogy melyik szereplő nézőpontját fogadják el;

9-12. évfolyam Legyen alkalmuk a tanulóknak arra, hogy ismereteket szerezzenek a határon túli magyarok történetéről és kultúrájáról; elemezhessék a globális problémák, mindenekelőtt az ökológiai válság és az információs forradalom társadalmi-történelmi összefüggéseit; felkészültségüknek megfelelő szinten kommunikációt folytassanak a mai magyar társadalom és gazdaság, a vállalkozás, a munkavállalás, Magyarország és az Európai Unió politikai rendszere, az érdekképviseletek, napjaink nemzetközi konfliktusai, a demokrácia és az emberi jogok

A reflexiót irányító kérdések (példák) 1-4. évf. Mit jelenet az, hogy magyarok (vagy más) nemzetiségűek vagyunk? 5-6. évf. Miért annak szegények és gazdagok? 7-8. évf. Van-e célja az emberi életnek, illetve az emberi történelemnek? évf. Mi az erőszak szerepe a történelemben? Hogyan változott az állam szerepe a történelemben?

Oktatási programcsomag elemei Kerettanterv Pedagógiai koncepció Modellelírások Eszközi elemek Értékelési eszközök Továbbképzési programok Támogatás

Helyi tantervek A helyi tantervek részei az iskolai pedagógiai programnak. A helyi tantervek a tantestület készíti el és az iskola fenntartója hagyja jóvá. A szakképző iskolák szakképzési szakaszára szakmai program készül.

A helyi tanterv főbb elemei Pedagógiai alapelvek, célok, feladatok Nevelő-oktató munka feladatai A mérési, értékelési, minőségellenőrzési rendszer Helyi tantárgyi struktúra (pl.: évfolyamonkénti óraszámok, az alkalmazott eszközök jegyzéke