A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a 2008. évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd 2012. május 30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Milyen jogsértésért mennyit kell fizetnünk? – kockázatmátrix az e- kereskedelem és az online marketing területén Dr. Ormós Zoltán Ormós.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Karcag, november.
Dr. Markovich Réka főtitkár Magyar Reklámszövetség Változások szerkezetben és érdemben Az új reklámtörvényről 1.
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
Környezetvédelmi termékdíj tanácsadó
Kereskedelem Szakmacsoport
Dr. Eitmann Norbert, Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület szeptember Budapest A gazdasági versenyt érdemben befolyásoló tisztességtelen.
Hatósági és Jogi Főosztály UCP és Közérdekű Keresetek Osztálya
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
Wittich Tamás főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság október 21. „Fogyasztóvédelem – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” A fogyasztóvédelmi.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
KÉSZ ÁTVERÉS AVAGYFOGYASZTÓAPÁCBAN?. ÁRUBEMUTATÓK SAJÁTOSSÁGA Kiállítás Kiállítás Vállalat Vállalat Termék Termék Gyakorlati bemutató Gyakorlati bemutató.
Különös tekintettel a gyógyszerekre
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
A fogyasztók tájékoztatása
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Fogyasztóvédelmi hatósági tevékenység a megyei kormányhivatalban
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköző magatartásokkal kapcsolatban Dr. Nagy Márta Budapest, 2010.szeptember
UCP Irányelvek végrehajtása Ausztriában Conference « Consumer protection - Unfair commercial practices » Budapest, 21 st /22 nd of October 2008 Ulrike.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Tipikus fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében április 3.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők.
A környezetvédelmi termékdíj évi változásai Nemzeti Adó- és Vámhivatal Nyugat-dunántúli Regionális Adó Főigazgatósága Tájékoztatási Osztály.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
dr. Réti László a Budapesti Ügyvédi Kamara elnöke
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.
A békéltető testületek hatékonyságának növelése – az egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok gyakorlata január 20.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályozása Magyarországon és az EU-ban Osgyáni Anikó.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Középpontban a fogyasztó Készítette:Farkasné Bálint Rózsa.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Reklámszabályozás A fogyasztói döntések tisztességes és tisztességtelen befolyásolása Előadó: Dr. Kathi Attila Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.
Szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói kifogások intézése, a gyakorlatban el ő forduló jogellenesen félrevezet ő tájékoztatások, az új PTK-nak.
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A közigazgatási eljárás II.
FOGYASZTÓVÉDELEM.
A PSZÁF tapasztalatai a UCP irányelvvel kapcsolatban
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, fogyasztóvédelmi eljárások
Az Fttv. alkalmazásának tapasztalatai
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
A vásárlási döntés folyamata
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Előadás másolata:

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.

A fogyasztók 5 „alapjoga” (1975) - az egészség és biztonság védelme; - a fogyasztók gazdasági érdekeinek védelme; - a kárigény érvényesítésére vonatkozó jog - az információ hoz és oktatáshoz - a képviselet re (meghallgattatás) való jogosultság.

„TÁJÉKOZTATÁSHOZ” VALÓ JOG - alapelvárás szintje: Ptk.: 4. § (1), 205. § (3), 277.§ (5), és 367. § (1) bekezdéseinek rendelkezései alapján az eladó fél köteles a szerződést érintő minden lényeges körülményről tájékoztatni a vevőt - lex specialis: Fttv. szempontrendszere - „mindentől függetlenül” az Fgytv. 45./A.§ (3) g) pont alapján a fogyasztóvédelemi hatóság ellenőrzi a fogyasztók tájékoztatására vonatkozó rendelkezések betartását.

KULCSFOGALMAK: - KERESKEDELMI GYAKORLAT: a vállalkozásnak(v. nevében/javára eljárónak)a magatartása, tevékenysége, mulasztása, reklámja, marketingtevékenysége, vagy egyéb kereskedelmi kommunikációja, amely kapcsolatban áll az áru fogyasztónak történő értékesítésével/eladásösztönzésével - ÜGYLETI DÖNTÉS a fogyasztó azon döntése, hogy kössön-e, hogyan és milyen feltételekkel szerződést, illetve gyakorolja-e valamely jogát az áruval kapcsolatosan

A SZABÁLYOZÁS SZINTJEI: - ún. GENERÁLKLAUZULA - MEGTÉVESZTÉS /TEVÉKENYSÉGGEL VAGY MULAZTÁSSAL(ELHALLGATÁS)/ illetve AGGRESSZÍV KERESKEDELMI GYAKORLATOK -FEKETE LISTA (MELLÉKLET 31 TÉNYÁLLÁSSAL) KIMENTŐ BIZONYÍTÁS ! - az eljárás alá vontnak kellmeggyőznie a hatóságot állítása valóságtartalmáról

Generálklauzula – 3.§ (1)-(2) bek. Tiltott, tisztességtelen a kereskedelmi gyakorlat, ha ellentétes a szakmai gondosság követelményével* és a fogyasztó gazdasági magatartásának jelentős torzítását eredményezi, vagy alkalmas arra -- tisztességtelen különösen az a kereskedelmi gyakorlat, amely megtévesztő (6. § és 7. §) vagy agresszív (8. §). ), vagy „feketelistás”. (*elvárható szintű szakismeret+Ptk.4§ (1)bek.)

Megtévesztő: - valótlan info-t tartalmaz, vagy valós tényt olyan módon jelenít meg, amely alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót ÉS ezáltal őt olyan döntéshozatalra késztesse, amelyet egyébként nem hozott volna meg - a fogyasztó tájékozott döntéséhez szükséges és ezért jelentős info-t elhallgat, elrejt, vagy homályosan, érthetetlen/félrevezető/időszerűtlen módon bocsátja a fogyasztó rendelkezésére ezáltal késztetve a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára, amit egyébként nem hozott volna meg

Az „információk” : - az áru létezése, lényeges jellemzői (kivitelezése, összetétele, műszaki jellemzői, mennyisége, származási helye, eredete, beszerezhetősége, használathoz szükséges ismeretek, célra való alkalmassága, veszélyessége, egészségre gyakorolt hatása, …), - az ára, a kapcsolódó szolgáltatások/alkatrészek/csere szükségessége, - ügyfélszolgálat, panaszkezelés, a fogyasztó törvényes jogai

Agresszív: - fizikai, vagy pszichés nyomásgyakorlással,akár hatalmi helyzet kihasználásával/a fogyasztó zavarása révén korlátozza a szabad áruválasztást vagy magatartást - a gyakorlat időzítése/helye/jellege, az annak során alkalmazott szóhasználat

FEKETE LISTA: - CSALOGATÓ REKLÁM -MINŐSÉGI JELZÉS, V. HASONLÓ JOGOSULATLAN FELTÜNTETÉSE -”CSAK ITT, CSAK MOST” - FOGYASZTÓI JOGOK KIVÁLTSÁGKÉNT TÖRTÉNŐ BEMUTATÁSA - GYÓGYHATÁS ÁLLÍTÁSA REKLÁMANYGBAN SZÁMLA KÜLDÉSE, HOLOTT MÉG NEM TÖRTÉNT MEGRENDELÉS -…

HATÁSKÖRMEGOSZTÁS - PSZÁF (az általa felügyelt vállalkozások tevékenységével összefüggő ker.gyak. esetén) -NFH kizárólagos hatásköre: ha a ker. gyak. kizárólag a terméken, csomagoláson, címkén, használati-kezelési útmutatóban, jótállási jegyen jelenik meg (de amennyiben más kommunikációs eszköz útján is megvalósul + fennáll a versenyérintettség, akkor a GVH-é a hatáskör) -GVH jár el versenyérintettség esetén

Versenyérintettség /11.§(2) bek./fennáll, ha - országos műsorszolgáltatást végző műsorszolgáltatón keresztül valósul meg - országos terjesztésű időszakos lap vagy min 3 megyében terjesztett napilap útján valósul meg a kereskedelmi gyakorlat - a fogyasztók közvetlen megkeresésének módszerével végzett ker. gyak. legalább 3 megye fogyasztói felé irányul - az áru eladásának helyén alkalmazott eladásösztönző ker. gyak. legalább 3 megyében megszervezésre került

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!