1 Az Európai Unió szomszédságpolitikája Fókuszban a keleti országok kapcsolata Rajnai Gábor osztályvezető Miniszterelnöki Hivatal 2009.04.23. Kisinyov.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

DANUBE A transznacionális együttműködési program kialakítása.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
1 Svájci Hozzájárulás – Információs Nap Miskolc és Debrecen, május Szalóki Flórián Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Magyarország részvétele az Európai Területi Együttműködési
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM- YIA Dulău Dianna előadó Május 1 Fürdő.
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
A szlovákiai PHARE CBC programok tapasztalatai és a Magyarország - Szlovákia - Ukrajna INTERREG IIIA program első fordulója HAKSZER Richárd Építésügyi.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Magyarország- Szlovénia Határon Átível ő Vegyes Bizottság 4. ülése 4. Seja Mešane Komisije Za Č ezmejno Sodelovanje Mad ž arska - Slovenija Szentgotthárd,
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Diákönkormányzati munkát segítő pedagógusok képzése Támogatóink: Szociális és Munkaügyi Minisztérium Gyermek-és Ifjúsági Alapprogram Nyugat-dunántúli Regionális.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Európai Uniós pályázati lehetőségek a határmenti együttműködésben Veres Csilla irodavezető április 24.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok Pécs, Mikulás Brigitta Nemzeti Fejlesztési Hivatal Phare Koordinációs Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az AQUAPOL együttműködési hálózatot 2003-ban, az Európai Unió támogatásával hozták létre Hollandia, Belgium és Németország.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az INTERREG III programok Magyarországon. Phare CBC Programok Magyarországon prog. AUSTRIA 62 MEUR Au-Slovenia 3 MEUR Au-Slovakia.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
A természeti környezet védelmének ösztönzése a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program támogatásával.
KÜLFÖLDI MUNKAERŐ INTEGRÁCIÓJÁNAK ELŐSEGÍTÉSE – MUNKAVÁLLALÓI IGÉNYEK ÉS A SZAKSZERVEZETEK LEHETŐSÉGEI ÉS SZÁNDÉKAI Agócs Andrea Magyar Szakszervezetek.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
2011. évi magyar EU elnökség január 1. – június 30.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Nyíregyháza, április 27. A jövőbeni együttműködés az EU új területi programjai tükrében HU-SK-RO-UA ENPI CBC
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Norvég Civil Alap A Norvégia, Izland és Liechtenstein által az Európai Unió gyengébben fejlett tagállamainak felzárkóztatásához nyújtott támogatás keretében.
Érd, június 7. Tájékoztató az EUSDR előrehaladásáról (A vizek minőségének javítása és fenntartása) Dr. Perger László.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
DUNA STRATÉGIA … Szilvássy István, Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége Nagymegyer, október 19.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Szabadkereskedelmi társulások
Az Európai Unió bővítése Markovics Alexandra Földrajz Bsc 3. évfolyam
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határmenti programok aktuális állása
Dr. Vadasi Vivien BM, Európai Együttműködési Főosztály A migráció és mobilitás átfogó megközelítése az Európai Unióban (GAMM) Az Európai Unió Menekültügyi,
Európai és regionális integrációs folyamatok magyar szemszögből
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Európai Uniós ismeretek
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
Előadás másolata:

1 Az Európai Unió szomszédságpolitikája Fókuszban a keleti országok kapcsolata Rajnai Gábor osztályvezető Miniszterelnöki Hivatal Kisinyov

2 Az EU és a szomszédos országok kapcsolata BŐVÍTÉS  Tagjelölt országok: Horvátország, Törökország, Macedónia Volt Jugoszláv Köztársaság  Lehetséges tagjelölt országok: Albánia, Bosznia és Hercegovina, Montenegró, Szerbia STRATÉGIAI PARTNERSÉG  Oroszország EGT/EFTA  Izland, Liechtenstein, Norvégia, Svájc SZOMSZÉDSÁGPOLITIKA  Algéria, Azerbajdzsán, Egyiptom, Fehéroroszország, Grúzia, Izrael, Jordánia, Libanon, Líbia, Moldova, Marokkó, Örményország, Palesztin Hatóság, Szíria, Tunézia és Ukrajna (Szerződés hiányában Fehéroroszország, Líbia és Szíria nem részesülhet az ESZP előnyeiből.)

3

4 Az európai szomszédságpolitika (ESZP) kezdetei  március – május: Az Európai Bizottság (EB) javaslata az európai szomszédságpolitika főbb irányvonalaira  május: az EB országjelentése hét ESZP-országról  június: az EB stratégiai dokumentumának jóváhagyása az EU-25-ök állam- és kormányfői részéről  2004 végéig: megállapodás az EB és a hét ESZP-ország között a rövid és közép távú, kiemelt reformcélkitűzéseket tartalmazó ESZP cselekvési tervekről  február – július: az Izraelre, Jordániára, Moldovára, Marokkóra, a Palesztin Hatóságra, Tunéziára és Ukrajnára vonatkozó ESZP cselekvési tervek elfogadása, a reformok végrehajtásának kezdete  2005 vége – 2006 közepe: az országjelentések elkészültét követően, az ESZP cselekvési tervekről szóló tárgyalások megkezdése Örményországgal, Azerbajdzsánnal, Egyiptommal, Grúziával és Libanonnal

5 Az ESZP céljai  felelősségteljes kormányzás,  gazdasági és szociális fejlődés,  a modernizáció és a reformok támogatása,  új, szorosabb kapcsolatok létrehozása közös érdekekre és értékekre alapozva,  fellendülés, stabilitás, biztonság,  demokrácia, emberi jogok, jogállamiság,  piacgazdaság,  fenntartható fejlődés,  a kulcságazatok reformja

6 Együttműködési területek  jogérvényesülés, szabadság és biztonság,  a gazdasági integráció és a reformok elősegítése,  a kereskedelem és a beruházások fellendítése,  az emberek közötti kapcsolatteremtés,  a szomszédság összekapcsolása,  a regionális együttműködés előmozdítása

7 Jogérvényesülés, szabadság és biztonság  igazságügyi együttműködés polgári és büntetőügyekben, igazságügyi reformok,  küzdelem a a korrupció, a rasszizmus és idegengyűlölet, a terrorizmus, a szervezett bűnözés, a kábítószer-használat, a pénzmosás, a pénzügyi és a gazdasági bűnözés, az illegális bevándorlás ellen  a migrációs folyamatok hatékony kezelése, a partnerországok kapacitásának erősítése a migráció és a menekültvédelem területén,  a határellenőrzés javítása,  az okmánybiztonság növelése

8 A gazdasági integráció és a reformok elősegítése  hozzáférés az EU belső piacához,  a gazdasági és szociális reformok támogatása,  a szegénység leküzdése és a szociális kihívások kezelése

9 A kereskedelem és a beruházások fellendítése  az áru- és szolgáltatáskereskedelem előmozdítása,  a kereskedelmi akadályok felszámolása – vám- és élelmiszerbiztonság,  a beruházási környezet javítása

10 Az emberek közötti kapcsolatteremtés  az oktatás fejlesztése és a fiatalok segítése,  a népegészségügy fejlesztése,  tudományos és K+F-együttműködés,  a helyi határátlépés megkönnyítése,  a határokon átnyúló együttműködés előmozdítása

11 A szomszédság összekapcsolása  az energia-összeköttetés megerősítése,  a közlekedés fejlesztése,  környezetvédelem,  az információs társadalom fejlesztése

12 Európai Szomszédsági és Partnerségi Támogatási Eszköz (ENPI) (1)  Jogszabályi háttér: az Európai Parlament és a Tanács október 24-i 2006/1638/EK rendelete  Cél: közösségi támogatás nyújtása az EU-t és partnerországokat magában foglaló jóléti és jószomszédsági térség kialakításához

13 Európai Szomszédsági és Partnerségi Támogatási Eszköz (ENPI) (2)  A támogatást a partnerországok számára nyújtják. A pénzeszközök emellett felhasználhatók a tagállamok és a partner- országok, valamint azok régiói közös javára is a határokon átnyúló és a régiók közötti együttműködés előmozdításának céljából  Földrajzi támogathatóság a határon átnyúló programok esetében: NUTS 3. szintű területi egységek a tagállamok és a partnerországok határai mentén

14 Európai Szomszédsági és Partnerségi Támogatási Eszköz (ENPI) (3)  Pénzügyi keretösszeg között: M €, ennek  legalább 95%-át országprogramokra vagy több országot érintő programokra fordítják (amelyek 1 partnerország számára biztosított segítségnyújtással, 2 vagy 3 partnerország közötti régiós vagy szubregionális együttműködéssel foglalkoznak; ezekben tagállamok is részt vehetnek),  legfeljebb 5%-át határokon átnyúló együttműködési programokra (amelyek 1 vagy több tagállam és 1 vagy több partnerország közötti együttműködéssel foglalkoznak)

15

16 A tapasztalatok átadása  Technikai Segítségnyújtási Információcsere (TAIEX-program), a szaktanácsadás, dokumentáció-átadás és információnyújtás, műhelyek, szemináriumok, az EU-ba irányuló tanulmányutak  Közigazgatási „ikerintézményi” programok („twinning” együttműködés)

17 Az európai szomszédságpolitika felülvizsgálata (az Európai Parlament február 19-i állásfoglalása)  fejleszteni kell a civil társadalommal és a helyi hatóságokkal kialakított konzultációs mechanizmusokat,  ösztönözni kell a városi és regionális ikerintézményi programokat,  növelni kell a közösségi támogatások láthatóságát,  erősíteni kell a demokráciát, a jogállamiságot és az emberi jogok érvényesülését,  egyértelmű, konkrét és mérhető célokat kell meghatározni az ESZP cselekvési tervekben,  a közösségi támogatási eszközök felhasználását rugalmasabbá, egyszerűbbé kell tenni,  közösségi támogatást csak olyan kormányok számára szabad hozzáférhetővé tenni, amelyek képesek az átlátható, hatékony felhasználásra,  a határokon átnyúló együttműködés fontos eszköz a közös projektek kidolgozása, az ESZP-országok és a tagállamok közötti kapcsolatok megszilárdítása tekintetében,  meg kell könnyíteni a határokon átnyúló együttműködéssel kapcsolatos tapasztalatok és legjobb gyakorlatok cseréjét

18 Magyarország-Románia-Szlovákia-Ukrajna határon átnyúló együttműködési program Részt vevő megyék Magyar- ország SzlovákiaRomániaUkrajna  Szabolcs- Szatmár- Bereg megye  Borsod- Abaúj- Zemplén megye  Kassa megye  Eperjes megye  Szatmár megye  Máramaros megye  Szucsava megye*  Kárpátalja megye  Ivano- Frankivszki megye  Csernyivci megye* * megyék korlátozott támogatási lehetőséggel

19

20 Finanszírozás Prioritások, intézkedéseka költség-vetés %-amillió € 1. Gazdas á gi é s t á rsadalmi fejleszt é sek 3523,8  Harmonikus turizmusfejlesztés  Jobb feltételek kialakítása a KKV-k fejlesztése érdekében  Intézményi együttműködés  Az emberek közötti együttműködés segítése ,8 3,4 10,2 3,4 2. A k ö rnyezet minős é g é nek jav í t á sa 2517,0  Környezetvédelem, a természeti erőforrások fenntartható hasznosítása  Felkészülés a veszélyhelyzetekre ,8 10,2 3. A hat á r á tj á rhat ó s á g á nak n ö vel é se 3020,4  A határellenőrzés és a vámeljárások javítása  A határokon át történő szállítás infrastruktúrájának fejlesztése ,4 17,0 4. Technikai segítségnyújtás106,8 Összesen10068,0

21 Köszönöm a figyelmet.