Egyenlőtlen esélyek. Az elosztás konfliktusai Gábor Kálmán Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher Education Research.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

A magyar felsőoktatás.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Frissdiplomások Szemerszki Marianna Tanulási utak és képzési tervek a felsőoktatásban.
Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Matl Gábor osztályvezető Diákhitel Központ Zrt. Budapest, július 10.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Szentirmai László Kollégiumi hallgatónők munkaideje 1972 Falussy Béla: Egyetemi és főiskolai kollégisták életmódja.
Gyermekünk jövője attól függ, hogy otthonról milyen útravalót kap!
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Ügyfélszolgálatok minőségi fejlesztése Hallgatói és Oktatói „BAT” ügyfélszolgálat a Nyíregyházi Főiskolán Márföldi Józsefné alprojekt vezető.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
A rendszeres szociális ellátás hatása a gazdasági aktivitásra és a segélyezett romák életmódjára Kiss Eszter OTDK 2011.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Az amerikai (USA) kommunikáció
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Társadalmi háttér és mobilitás Educatio – DPR Február 8. Budapest.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Debreceni Egyetem Agrár és Műszaki Tudományok Centruma Logisztikai Koordinációs Központ Logisztikai szakemberigény, képzési igény, elvárások és tények.
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
Tanulási célú migráció a világban és itthon
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Magatartástudományi Intézet
Tapasztalatok az orvosi szociológia oktatásával a Semmelweis Egyetemen
1. 2 Mi a hitel? 3 Mi a hitel? - válasz A hitel olyan pénzösszeg, amelyet az egyik fél a másiknak egy meghatározott lejáratra ad. A hitel visszafizetése.
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
Kisebbség-többség konfliktus és a szociális rendszer átalakítása: Az Észak- amerikai tapasztalatok Janky Béla, BME „Szegények mindig lesznek veletek” Miskolc,
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Többváltozós adatelemzés
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
Thomas Piketty Paris School of Economics
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 TÁMOP D-12/2/KONV Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
A munkahelyi diszkrimináció
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Internet a családban Székely Levente –
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
D R. F ILEP B ÁLINT M ÁJER E SZTER P ETRA T ÖMBÖLY T EODÓRA W INKLER C SABA N OVEMBER 5. Rektori Titkárság K ÖZPONTI F ELVÉTELI KAMPÁNY.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Az ápoló tanulók/ hallgatók gyakorlati oktatásának tapasztalatai
10 érv, hogy a Nyíregyházi Egyetemet válaszd!
A felsőoktatási felvételi eljárás
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Előadás másolata:

Egyenlőtlen esélyek. Az elosztás konfliktusai Gábor Kálmán Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher Education Research

Dr. Lénárt László egyetemi tanár, az MTA levlező tagja, a Pécsi Tudományegyetem rektora Mint ön előtt is ismert, az Általános Orvostudományi Karral történt szóbeli egyeztetést követően a kar hallgatói önkormányzata kifogást emelt néhány vallás, származási és politikai tartalmú kérdéssel kapcsolatban. A kutatásokra vonatkozó rektori utasításnak megfelelően és kollégáim Önnel történt személyes egyeztetést követően a Vezetői értekezletet kértem az engedélyezés és a tartalmi kérdések problematikájának tisztázásra. A vezetői értekezlet jóváhagyta az által benyújtott kuatási tervet, a kérdőív lekérdezését azonban csak a 23-as, 60-as, 61-es, 62-es, 63-as, 64-es kérdésekkel kivételével engedélyezem.

Hallgatói levél Az Oktatási Minisztérium egyik háttérintézménye, a Felsőoktatási Kutatóintézet ennél mélyebben megy bele az ismerkedésbe. Az ország orvosi egyetemeinek első és ötödéves medikusai számára olyan kérdőívet állítottak össze, hogy azt olvasva a meglepődés, a felháborodás és az értetlenkedő, zavart nevetgélés keveréke önti el az embert (illetve jónéhány embert). Végül pedig talán még a gyanakvás is… Mi mindenre is kíváncsiak Rólad, kedves Medikus a Felsőoktatási Kutatóintézetben? Például, hogy milyen nyelveken beszélsz? Középiskola alatt jártál-e zeneiskolába? Van-e a felmenőid közt bolgár, cigány, örmény, zsidó, vend vagy netán „egyéb”? Apád, anyád jelenlegi foglalkozása? Beosztásuk? Végzettségük? Magán- vagy állami szféra? Melyik ágazat? Mekkora jövedelem? Egyéb jövedelemforrások? Saját jövedelemforrásaid? Ingatlanaitok? Ingóságaitok? Havi kiadásaid? (Mindet tételesen ám, a megadott kategóriák szerint részletezve!) Egyetem után merre tovább? Itthon, vagy külföldön? Mit dolgoznál, mennyiért? Kábítószereztél már? Mikor szerezted az első szexuális tapasztalataidat?

Hallgatói levél Ha ezekre a kérdésekre őszintén válaszol az ember, tökéletesen alkalmassá válik az azonosításra. Nem kell mást tennie az adatfeldolgozónak, csak megszerezni valahogyan például a Neptun adatbázisát, és összekapcsolni a sajátjával. Egy számítógépes adatbázis-kezelő program segítségével – kis szerencsével – másodperceken belül a medikus neve és személyazonosító adatai alatt olvashatja, hogy az illető mennyit/mire költ, mennyit/miből keres, hol kíván dolgozni és élni, illetve kedveli-e a homoszexuálisokat…. Álljunk meg ezen a ponton, mielőtt irreális(nak tűnő) teóriák bontakoznának ki, mielőtt azon kezdenénk morfondírozni, hogy milyen célból is kellhet a jövő vezető értelmiségét nyilvántartásba venni. Pingvin

Tézisek Az oktatás/felsőoktatás expanziója következtében az egyetemi a hallgatók válnak a magyar fiatalok egyik legmarkánsabb csoportjává. Az egyetemi hallgatók státusza áll: állami, állam függő státuszból, piaci, piacfüggő státuszból, családi családfüggő státuszból. Az oktatási expanzió többféle finanszírozási forrást tesz szükségessé – megnövekszik a saját finanszírozású hallgatók aránya az állami finanszírozásúakkal szemben, ugyanakkor növekszik a hallgatók piac függősége – lásd hitel, különböző szociális és vásárlási támogatások /utazás, kollégium, számítógép, amelyeket az állam garancia vállalása ösztönöz. Az egyetemi hallgatóknak mint egyik legmarkánsabb ifjúsági csoportnak megjelenése a magyar társadalom kilencvenes években felgyorsuló középosztályosodásának egyik legmarkánsabb kifejezője.

Tézisek A kilencvenes évek felsőoktatási expanziója a piaci növekvő szerepével és az egy hallgatóra jutó állami támogatás csökkenésével jár együtt. Az egyetemisták állami támogatás változatlan nagysága mellett az állami támogatás egy főre jutó összege csökken (állami finanszírozás, ösztöndíj, szociális támogatás, kollégiumi férőhely stb.) következésképpen az oktatási expanziót a középosztályosodás és „rendiesedés” folyamata kíséri. A szocializmusban átörökített az állami redisztríbúció által kialakított privilégiumok az oktatási expanzió következtében egyre szűkebb réteg számára válik elérhetővé, ugyanakkor egyre inkább növekszik azoknak az aránya, akik számára a felsőoktatási helyet a piaci mechanizmusok segítségével tudják elérni. A konfliktus abból származik, hogy a az állami privilégiumok elosztásakor a kedvezőbb származási háttérrel rendelkező hallgatók (osztályhelyzettel, iskolázottsággal) felülreprezentáltak, a piaci mechanizmusok révén felvettek között vizszont alulreprezentáltak.

Tézisek A rendiesülés azt jelenti, hogy növekedtek a szakok szerinti különbségek. Az Egyetemen olyan törvények, rendeletek hoznak, amelyek az kimondva, kimondatlanul az egyetem az egyetem egyes csoportjainak privilégiumait védik. Az egyetemen egyes intézmények, illetve informális csoportok a privilégiumok védelmérew rendelkeznek be.

A felsőoktatás expanziója

Az állami támogatás és egyenlőtlenség

Az állami finanszírozás és egyenlőtlenség

Tanulmányi ösztöndíj és egyenlőtlenség

Szociális támogatás és egyenlőtlenség

Az állami támogatás és egyenlőtlenség

Kollégisták és egyenlőtlenség

Az egyetemisták fogyasztói státusza-szülők és saját anyagi státusz

Integrációs valamint egyenlősítő mechanizmusok a kapitalizmusban és államszocializmusban Szelényi Iván (1990) Szociálpolitika az államszocializmusban. In.: Új osztály, állam, politika. Budapest, Európa Kiadó Az extenzív növekedés szakasza Kapitalizmus. A piac egyeduralma Államszocializmus. A redisztribúció egyeduralma Az intenzív növekedés szakasza A piac domináns, a redisztribúció kiegészítő, másodlagos A redisztribúció domináns, a piac kiegészítő, másodlagos Az egyenlőtlenségek alapvető struktúráját létrehozó mechanizmusok Egyenlősítő mechanizmusok Jóléti kapitalizmuspiacredisztribúció Államszocializmusredisztribúciópiac

A felsőoktatás expanziója – a piaci és redisztributív viszonyok megváltozása

A felsőoktatás expanziója – a piaci és redisztributív viszonyok megváltozása

A felsőoktatás expanziója – hatása a hallgatók összetételére

A felsőoktatás expanziója – hatása a hallgatók összetételére

A felsőoktatás expanziója – hatása a hallgatók összetételére

A felsőoktatás expanziója – hatása a hallgatók összetételére

A felsőoktatás expanziója – a piaci és redisztributív viszonyok megváltozása * Az évtől 1999-ig főiskolai szintű képzés helyett főiskolákon és főiskolai karokon tanulók száma. **Az évtől 1999-igegyetemi szintű képzés helyett egyetemeken és egyetemi karokon tanulók száma.

A felsőoktatás expanziója – hatása a hallgatók összetételére

A felsőoktatás expanziója – hatása a hallgatók összetételére

Egyetemisták és „rendiesedés” A csoporttársaimnak több, mint a fele sznob és orvos szülőktől származik. Azért, mert van pénzük és jó suliba járnak, azt hiszik bármit lehet. A lányok többsége olyan srácra pályázik, aki szintén orvosis. Ez náluk nagyon sokat jelent, hiszen nem akarnak alacsonyabb végzettségű férjet. Ezek általában meg is találják a párjukat a karon. A felsőbb évesek közül az egyik fele a másik felével van együtt. Teljes beltenyészet folyik. Az előadóink elismert professzorok, akik természetesen nem csak tanítanak.” Részlet egy harmadéves orvostanhallgató interjújából Készítette: Kotogány Anett

Egyetemisták és „rendiesedés”

Egyetemisták és rendiesedés