DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
Témakörök Audiovizuális Média Szolgáltatásokról szóló Irányelv új szemlélete és elvei Médiapiaci tendenciák jogi hatásai
Audiovizuális Média Szolgáltatásokról szóló irányelv új szemlélete és elvei Audiovizuális médiaszolgáltatások: Lineáris tartalom Lekérhető tartalom Audiovizuális kommunikáció Ismérvek Szerkesztett tartalom, „szerkesztői felelősség” Médiafogyasztóhoz való eljuttatás Hírközlő vagy informatikai hálózaton keresztül
Audiovizuális Média Szolgáltatásokról szóló irányelv új szemlélete és elvei Jogtechnikai-szabályozási elv Tartalom egységes és az átviteltechnikától független elbírálásnak elve Elkülönített tartalom és átvitel szabályozás Plurális média rendszer Fogyasztói érdekek kiemelt védelme
Audiovizuális Média Szolgáltatásokról szóló irányelv új szemlélete és elvei Verseny szemlélet Audiovizuális piac Önálló iparág Piacként működik Verseny viszonyok jellemzik Az új rendelkezések e piaci viszonyokat támogatják és a versenyélénkítését tekintik fő szempontnak Versenytorzulás elkerülése Belső piac egysége Jogbiztonság javítása
Audiovizuális Média Szolgáltatásokról szóló irányelv új szemlélete és elvei Verseny szemléletet támogató rendelkezések Audiovizuális kommunikáció rugalmassá tétele Támogatás Termék megjelenítés Reklám szabályok liberalizálása o Új technikák engedélyezése o Megjelenítés Azonnali felismerhetőség Szerkesztői tartalomtól való megkülönböztetés Műsorszám többi részétől kellő elhatárolás
Audiovizuális Média Szolgáltatásokról szóló irányelv új szemlélete és elvei Az audiovizuális szolgáltatások jellege Kulturális közvélemény széles körét befolyásolják alkotmányos értékek védelme Gazdasági Szabályozási beavatkozás indokoltsága és szükségessége Tulajdoni korlátok eltörlése (NAMS) Piacra lépés elősegítése (DÁS, DTV) Versenysemlegesség biztosítása (DÁS, DTV)
Médiapiaci tendenciák és jogi következményeik Digitalizáció Komplex technológiai folyamat Konvergens hatások hírközlési, média és információtechnológiai szektorok összetartása és szabályozási kihatása Globális gazdasági válság Nem kívánatos piaci folyamatok Piaci koncentrációk
Médiapiaci tendenciák és jogi következményeik Piaci koncentrációk: Vertikális integráció Horizontális integráció Portfolió hatás
Médiapiaci tendenciák és jogi következményeik Vertikális értéklánc Eladó-vevő viszony Kétoldalú piac Többszereplős piac Középen a műsorszolgáltató terméke Műsorszolgáltató Műsorterjesztő Vevő Reklámügynökség Reklámozó
Horizontális integráció Médiapiaci tendenciák és jogi következményeik Műsorszolgáltató Műsorterjesztő Reklámügynökség
Médiapiac sajátosságai: A média piaca speciális versenypiac Alkotmány Véleményszabadság Információs szabadság A média vélemény befolyásoló képessége „VBK” Szabályozási sajátosság Versenytörvény: árbevételi küszöb Médiatörvény: tulajdoni és termék korlátok Médiapiaci tendenciák és jogi következményeik
A vertikális integrációt a két tendencia határozza meg Médiapiaci tendenciák és jogi következményeik: Új technológiák
Az új koncentrációs hullám növeli a horizontális integrációt Médiapiaci tendenciák és jogi következményeik
Új technológiák és gazdasági válság piaci következményei: vertikális és horizontális integrációk növekedése vertikális és horizontális piac összefonódása – konvergens hatás piac további koncentrálódása új szereplők megjelenése Új jogi kihívások Médiapiaci tendenciák és jogi következményeik
Köszönöm figyelmüket!