Kereslet és kínálat alakulása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

Kereslet rugalmassága
Piacgazdasági alapfogalmak
Infláció Készítette: Beck Petra Pap Bettina.
Makroökonómia gyakorlat
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
Makroökonómia 5. előadás.
Közgazdaságtan 5. hét.
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
MAKROÖKONÓMIA „Lehetetlen a részeket az egész nélkül megismerni, és nem ismerjük az egészet addig, amíg minden részt egyenként meg nem ismertünk.” Pascal.
* C * A A közgazdaságtan tárgya és az alapfogalmai
A piac Szakiskola.
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
Piaci korlátok.
A megbízó-ügynök modell (1)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Közgazdaságtan I. 3. hét.
Piacgazdasági alapfogalmak
Egyensúly az árupiacon (Yd = Ys)
A munkapiac és az összkereslet
Makroökonómia Árupiaci egyensúly.
Makroökonómia 3.előadás.
Makroökonómia Pénzpiaci egyensúly.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
Az infláció és az inflációs folyamatok
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 8. előadás 1/11 DátumTémakörElőadó február 6.Bevezetés – A makroökonómia tudománya Fenyővári Zsolt február 13.A.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A ppt fájlokat a GTK honlapján…
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
Neoklasszikus szintézis
Piaci kereslet és kínálat
Piaci kereslet és kínálat
A makrgazdasági munkakínálat:
A makrogazdaság piacai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
* C * A A közgazdaságtan tárgya és az alapfogalmai
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS
A fogyasztó optimális választása
Budapest, … Slovnaft THE MOL GROUP Az olajkorszak végén: A 3. árrobbanás és következményei Varró László Vezető Közgazdász MOL Group.
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Makroökonómia 1. ea..
Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy a vásárlók összessége
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI 1 Makroökonomia Szabó Richard IV.Előadás Pénzpiac, LM görbe Március.
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
A vállalkozás fogalma:
Kereslet-rugalmassági számítások
A teljes keynesiánus modell
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A gazdasági élet problémái
Mikroökonómia gyakorlat
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
38–39. Az áruk és a pénz világában élünk A. Mi a kereslet törvénye? B. Milyen jellemzői vannak a kínálatnak? C. Hogyan alakul ki az egyensúly egy termék.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Üzleti gazdaságtan Andor György.
A. melléklet: Mikroökonómiai alapok
Piac, rugalmasság, egyensúly, adók hatása
A piac és a piacgazdaság
Makroökonómia 11. szeminárium Az IS-LM-modell
A kereslet.
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Munkagazdaságtani feladatok 1
Előadás másolata:

Kereslet és kínálat alakulása Piac fogalma Kereslet és kínálat alakulása

Piac fogalma, jellemzői Fogalma: Csere helyszíne: megjelenik a kereslet és kínálat Jellemzői: Kereslet = termékmennyiség, amit a vevők egy - adott időszakban - hajlandóak és képesek megvásárolni Kínálat = cserére felkínált termékmennyiség(Kapacitás!) Jövedelem: cél a szükségletek kielégítése. Keynes-i elmélet: fogyasztásról lemondani csak nagyobb fogyasztás reményében. Ár: meghatározza a piac jellege, a kínált árumennyiség, kereslet nagysága Verseny: mindkét oldalon jelen van, kivéve monopol piacok.

Keresleti függvény Csökkenő kereslet törvénye Árcsökkenés = növekvő fogyasztás Növekvő fogyasztás = új vevő / többletvásárlás

Kínálati függvény Csökkenő hozadék törvénye: Kínálat egységnyi növelése egyre nagyobb befektetést igényel 2. egységnyi többletmunka kisebb többletkibocsátást eredményez

Keresleti – kínálati függvény Függvények metszete: Marshall-kereszt Alfred Marshall 1842-1924. Principles of Economy, Cambridge.

Marshall-kereszt Az adott piac egyensúlyi pontja: Kereslet megegyezik a kínálattal Ideális állapot Nem, vagy nehezen tervezhető Piactisztító hatása van: minden az eladó és a vevő szándékai szerint teljesül

Túlkereslet, túlkínálat Egyensúlyi pont felett: túlkínálat = kereslet < kínálat alatt: túlkereslet = kereslet > kínálat Rezervációs ár: az az ár, aminél többet a vevők nem hajlandóak fizetni a termékért Telítődési pont: amikor a vevők változatlan feltételek mellett még ingyen sem fogyasztanak

Rugalmasság Ár 1%-s változása hogyan hat a keresletre/kínálatra Ed= kereslet árrugalmassága Rugalmas: Ár csökken -> összbevétel nő Rugalmatlan: Ár csökken -> összbevétel csökken Egységnyi rugalmasságú Ár csökken -> összbevétel állandó

Ingatlanpiac tulajdonságai Helyhez kötöttség = ingatlan (Asszuáni gát?) Heterogenitás = nincs két egyforma ingatlan (lakótelepek?) Hiányos szerkezet = kereslet és kínálat időbeni elcsúszása Homályos információk = adás-vételi adatok nem nyilvánosak Hosszú élettartam = 50-100 év, karbantartással hosszabbítható Hosszú megtérülés = tartós befektetés céljára Humanisztikus jelleg = állam szerepe (!)