Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő: Mi az igény? Mik a rendelkezésre álló források? Hozzáférhetőség (várólisták, fizetőképesség) Vásárlói erő Egyéni érzékelés, értékelés Elvárás (nagyon szubjektív!)
Minőség az egészségügyben, mik az elvárásai a különböző résztvevőknek? A vevő elvárásai (a beteg): Gyógyulásban reménykedik A szolgáltatás és ellátás színvonala legyen a legjobb Elvárások a szolgáltatótól (kórház) Biztosítsa a legjobb technikai-technológiai felszereltséget Az ellátás kimenetele (szakellátás, rehabilitáció, gondozás) a legjobban ismert standardok alapján legyen A kórház előre védje meg magát a figyelő jogi rendszerekkel szemben (műhiba perek!) Kórház Manager elvárásai: Hogyan befolyásolja a minőségfejlesztés a profitot? Ha igen, megtérül – e a beruházás?
A szolgáltató alkalmassága A betegek igényeihez igazodó szolgáltatások, melyek megfelelő jártassággal alkalmazhatók és megalapozott tudásra alapulnak Felszereltség, szakmai tudás, ellátás, ápolás, rehabilitáció, gondozás.
Hogyan biztosítjuk a minőséget a magán egészségügyben? Meghatározások: Standardok Szabályok Irányelvek Mérések (variánsok): Struktúra és input (szervezés, humán erőforrás, eszköz) Folyamatok és tevékenységek (output) Tevékenységek és kimenetelek mérése (output & outcome) - eredmények - kihatás az életminőségre, morbiditásra és halálozásra - a beteg elégedettség mértéke A normák tökéletesítése
A kórház Akkreditációja Megfelel a minimum feltételnek Technikai, technológiai felkészültsége legyen jó, időszerű (ISO minősítés) Szakmai irányvonala, irányelvei meghatározottak Szakmai továbbképzés, oktatás adott Vezetése alapos, precíz, egészségpolitikája világos, elkötelezett a struktúraváltás és struktúraváltozás létrehozására
Az akkreditáció előnyei a kórháznak Javítja az ellátást Ösztönözze a folyamatos javulást Bizonyítja a kórház elkötelezettségét a minőségi ellátásra Növeli a közösség bizalmát Lehetőséget ad a szabad versenyre
Kerekasztal (2), egészségügyi magánintézmények Feltételrendszer, kompetenciák, szövődmények kezelése, finanszírozás és szerződéskötés
Kerekasztal (2), magán intézmények 1.Alkalmas-e egy magánkórház minden tevékenység végzésére? (szakorvos, diagnosztika, ápolás, ellátás, rehabilitáció) 2.Az akkreditációt ki végzi?
Kerekasztal (2) magán intézmények 1.Kompetenciák és feltételrendszernek való megfelelősség, ki végzi? 2.Szövődmények ellátása, helyben? Háttér kórház?
Kerekasztal (2), magán intézmények Költség, árképzés, szabad verseny, szerződéskötés 1.Hogyan képezzünk egy-egy szolgáltatás árát? 2.Egységes árpolitika? Szabad árak? Szabad verseny helyzet? 3.Mik a feltételei? (csak a gazdagoknak???) 4.Ki fizet: OEP+magán biztosító? Lususért és jobb gyógyászati segédeszközért COPAYMENT?