Könyvtárhasználati verseny 2013 Mintaprogram az értő olvasást és a digitális, információs kompetenciákat mérő, azok fejlesztését szolgáló, nem formális verseny
Mintaprogram céljai 1. Mérés :a digitális, könyvtár-informatikai a Információs műveltség képessége elemeinek alkalmazása: Az információs szükséglet felismerése a szükséges információk felfedezése, az információk összegyűjtése, a megtalált információ értékelése, alkalmazása az etikai jogi normák betartásával.
Mintaprogram céljai 2. informális tudás tartalmak alkalmazása, digitális, könyvtár-informatikai képességek, könyvtárhasználati ismeretek oktatása hatékonyságának állapotfelmérése.
Mintaprogram céljai, célcsoportja 2. Elsődleges célcsoport: 9 – 10. évfolyam Másodlagos ( kontroll csoport): 7-8. évfolyam
A kipróbálás – helyszíne, az intézmény jellege Település neve : Budapest A mintaprogram helyszínéül szolgáló intézmény neve: Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium Könyvtára Az intézmény jellege: középiskola A kipróbálás ideje és időtartama: 2013. április 22.
A kipróbálás célcsoportja A résztvevők kora : 15-16 éves diákok Nem szerinti megoszlása: 7 fiú, 24 leány A csoport összetétele: A csoportban nem voltak SNI diákok, hátrányos helyzetűek száma 4, roma származású 2 Oktatási intézmény(ek) könyvtárostanárai az ország különböző településeiről Folyamatos együttműködés a pedagógusokkal Előismeretek: kimeneti könyvtárhasználati tudás (8. ill. 10.évfolyam ) Hozzáállás: a verseny helyzetből adódóan pozitív
A kipróbálás célcsoportja Készségek: Képesség az információs szükséglet definiálására Információforrások különböző típusai és azok formátumai alkalmazott szintű ismerete Hatékony keresési stratégiák alkalmazása az információs források közül a relevánsak kiválasztása, a források komparatív vizsgálata az összegyűjtött információk kutatási célnak megfelelő értékelése
A kipróbálás célcsoportja Készségek lényegkiemelés, a szöveg újraalkotására Az összegyűjtött információ formátumnak megfelelően rendszerezése Munkája során a nem hagyományos dokumentumokat, informatikai megoldásokat tudja alkalmazni, használni. Tud munkájához folyamatábrát készíteni. Képes a világos kommunikációra a téma bemutatása során.
A mintaprogram kipróbálásának eredménye, tapasztalatai 1. Megvalósíthatóság: Országos verseny múltja, jelenlegi megléte Könyvtárhasználati ismeretek oktatásának feltétel rendszere . Tehetséggondozás könyvtári lehetőségei
A mintaprogram kipróbálásának eredménye, tapasztalatai 2. „Testreszabás” idő feltételrendszer feladatok mennyisége
A mintaprogram kipróbálásának eredménye, tapasztalatai 3. Változtatások: Szemléletmód (Trails, Sails, CAPES, OKTV) Feltételrendszer: tárgyi, személyi Tehetséggondozó versenyből kompetenciát, tudást mérő, egyetemi szakirányra felvételt jelentő tanulmányi verseny.
A mintaprogram kipróbálásának eredménye, tapasztalatai 4. Javaslatok A kipróbálásban részt vett tehetséggondozó könyvtárpedagógusok képzése ( multiplikátor) A kipróbálás/ „bevezetés” következetes folytatása
A mintaprogram kipróbálásának eredménye, tapasztalatai 5. Ciklikus országos mérés, amelynek középpontjában: biztos könyvtárhasználat a tájékozódni tudás az információk világában, az internethasználat az önálló ismeretszerzés és a megszerzett tudás kreatív bemutatása
Mert valamiképpen a hazának ártani nem szabad, azonképpen annak nem használni, mikor lehetne nagy vétek”
Köszönöm a figyelmet! Hock Zsuzsanna Könyvtárostanár (Veres Pálné Gimnázium) Közoktatási szakértő hock.zsuzsanna@vpg.hu