Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM Versenystratégia Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Versenystratégia Vállalati stratégia fogalma: A vállalati működés vezérfonala, a vállalati célokat és elérésük lehetséges módjait fogalmazza meg Meghatározásának elöfeltételei: Vállalat iparágának elemzése Versenytársak elemzése Piac elemzése Vállalat helyzetének meghatározása az iparágban
Iparági fejlödés folyamatai Növekedés hosszu tavú változásai Kiszolgált vásárlói szegmens változásai Vásárlók tanulási folyamata Bizonytalanság csökkenése Kizárólagos ismeretanyag elterjedése Tapasztalat felhalmozódása Méret bővülése vagy zsugorodása Bemenetek és hitelköltségek változásai Termékinnováció Marketinginnováció Termelési folyamat innovációja Strukturális változások a szomszédos iparágakban Kormány politikájának változása Belépési és kilépési korlátok változása
Iparági környezetek általános típusai Versenystratégia kialakítása megosztott iparágakban: Milyen az iparág struktúrája és a versenytársak pozíciója? Miért megosztott az iparág? Leküzdhatő-e a megosztottság?Hogyan? Jövedelmező-e a megosztottság leküzdése?Hogyan válasszuk meg a vállalat pozícióját ahhoz, hogy ezt megtehessük? Ha a megosztottság elkerülhetetlen,mi a legjobb alternatíva arra, hogy megbirkózzunk vele? Versenystratégia a keletkező iparágakban: Alapító vagy követő a vállalat Nyersanyagforrások,értékesítési csatornák,beszállítók meghatározása illetve kiépítése Belépők figyelemmel kísérése, esetleg belépési korlátok felállítása Termékfejlesztés és vevőigények összehangolása
Iparági környezetek általános típusai Versenystratégia érett iparágakban: Az érettségbe való átmenettel együtt járó változtatások komoly veszélyeket tartogatnak Fegyelem növelése a szervezetben Az előrejutással kapcsolatos várakozások mérséklése Nagyobb figyelem az emberi tényezőkre Újracentralizálás Versenystratégia hanyatló iparágakban: Vezető szerep Piaci űrkitöltés Betakarítás Gyors tőkekivonás
Vállalati versenystratégia meghatározása Álatlános versenystratégiák: Átfogó, költségvezető szerep Megkülönböztetés Összpontosítás Vevőkkel és szállítókkal kapcsolatos stratégiák: A vevők kiválasztásának alapelve az, hogy infromálódni kell, és meg kell probálni annak a vevőnek eladni, aki a beszerzési szükségletei, növekedési lehetősége, strukturális helyzete, kiszolgálás költsége alapján a legkedvezőbb
Vállalati versenystratégia meghatározása Beszerzési stratégia döntő kérdései: Szállítás együttesének stabilitása és versenyképessége Vertikális integrálás optimális értéke Beszerzések elosztása a nekünk megfelelő szállítók között Maximális befolyás biztosítása a választott szállítókra
Versenystratégia dimenziói Dimenziók: Szakosodás Márkaelismertetés Közvetett illetve közvetlen reklám Értékesitési forma megválasztása A termék minősége Technologiai vezetőszerep Vertikális integrálás Költségpozíció Vevőszolgálat Árpolitika Tulajdoni befolyás Kapcsolat az anyavállalattal A saját és a befogadó kormányzathoz való viszony
Információk Vállalaton beüli információk Konkurens vállalatok információi Nyivános Rejtett Globális információk Vállalat tevékenységét befolyásoló információk Politikai információk Fogyasztói, vásárlói információk
Összegzés A vesenystratégia meghatározás elhanyagolhatatlan egy vállalat számára.Azonban a versenystratégia elkészítése önmagában még kevés!A vállalat összes eröforrását alá kell rendelni a stratégiának melyet el kell fogadtatni a szervezet összes tagjával.A startégiának rugalmasnak kell lennie, hogy szükség esetén könnyen módosítható legyen.Ehhez az kell, hogy folyamatos információkat gyűjtsünk a piacról és a versenytársakról és ezeket beépítsük a versenystratégiánkba!