Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Energia, Munka, Teljesítmény Hatásfok
Advertisements

KELETKEZÉSE HÁROMSZÖG OLDALAI HÁROMSZÖGEK TÍPUSAI OLDALAIK SZERINT
2005. október 7..
Ptolemaiosz tétel bizonyítása 1.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
KÉSZÍTETTE: Takács Sándor
Egyismeretlenes lineáris egyenletek
a terület meghatározása
Gyakorló feladatok A testek mozgása.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Testek egyenes vonalú egyenletesen változó mozgása
EGYENLETES MOZGÁS.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Valószínűségszámítás
Poliéderek térfogata 3. modul.
Háromszögek hasonlósága
50.óra MAJOROS MÁRK.
Bizonyítások Harmath Zsolt.
Feladatok mértékegységek átváltására
Thalész tétel és alkalmazása
Statisztika Érettségi feladatok
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
Év eleji információk Előadó: Hosszú Ferenc II. em Konzultáció: Szerda 9:50 – 10:35 II. em
: Adós Aladár számláján 2700 dinár tartozás. Elhatározta, a következő naptól a hónap végéig minden nap befizet 150 dinárt, hogy rendezze.
Hasáb térfogata 10. kép 1 m3 1 dm3 1 cm3.
Háromszögek szerkesztése 4.
Háromszögek szerkesztése 3.
Műszaki és környezeti áramlástan I.
A SZABÁLYOS TESTEK GÖMBI VETÜLETEI
Feszültség, ellenállás, áramkörök
Thalész tétel és alkalmazása
Hasonlósággal kapcsolatos szerkesztések
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
2006. március 3. Három négyzet oldalai különböző prím- számok. A két kisebb négyzet kerületének ösz- szege egyenlő a legnagyobb négyzet kerületé- vel;
Gondolkozzunk és számoljunk!
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika felvételi feladatok 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Felvételi feladatok 8. osztályosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Felvételi feladatok 8. osztályosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika dolgozat 8.évfolyam.
XVII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny
ELEKTROSZTATIKA 2. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Számtani és mértani közép
Geometriai számítások
Táblázatkezelés KÉPLETEK.
A konvex sokszögek kerülete és területe
GRÁFOK Definíció: Gráfnak nevezzük véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok pont és azokat összekötő szintén véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok.
Valószínűségszámítás II.
Hasonlósági transzformáció ismétlése
100.óra Majoros Márk.
Gondolatok a középiskolai matematika felvételiről
ZRINYI ILONA matematikaverseny
GRÁFOK Marczis Ádám és Tábori Ármin. Kőnig Dénes ( ) Magyar matematikus Az első tudományos színvonalú gráfelmélet könyv írója.
Felvételi – A, V. Kockákból építkezünk 2005 / M2 Az ábrán látható háromszor hármas táblára olyan kockákat helyeztünk, amelyeknek a lapjai egybevágóak.
TRIGONOMETRIA.
Készítette: Horváth Zoltán
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
Egyetemes tömegvonzás, körmozgás, feladatok 9. osztály
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
Matematika verseny nyolcadik osztályosoknak a Vasváriban
Előadás másolata:

Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára 2011. január 27. M-2 feladatlap

1. Határozd meg az x , y , x + y , x ⋅ y , kifejezések értékét, és a kapott eredményeket tört (nem tizedes tört) alakban írd rá a megfelelő pontozott vonalra, ha a) x = …………….. b) y = …………….. c) x + y = …………….. d) x ⋅ y = …………….. e) = …………….. 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont

2. Tedd igazzá az alábbi egyenlőségeket a hiányzó adatok beírásával! a) 5 liter + 3,2 dm3 = ………………… liter b) 4,25 dm – 15 mm = ………………… dm c) 3,2 dm2 + 370 cm2 = ………………… dm2 d)–e) 1,2 óra + 108 perc = ……………. perc + 108 perc = …………………. óra Megoldás: a) 5 liter + 3,2 dm3 = 8,2 liter 1 pont b) 4,25 dm – 15 mm = 4,1 dm 1 pont c) 3,2 dm2 + 370 cm2 = 6,9 dm2 1 pont d) 1,2 óra + 108 perc = 72 perc + 108 perc = 1 pont e) = 3 óra 1 pont Ha a d) itemben hibázik, és ezzel a hibás értékkel pontosan és helyesen számolja ki az e) itemben kért értéket, akkor kapja meg az e) item 1 pontját!

3. Egy vasúti fülkében 3 üres hely van, az ábra szerinti Adrienn, Bence és Cili az üres helyekre ülnek le. Sorold fel az összes lehetőséget, ahogyan elfoglalhatják a helyüket! (Írd be a nevük kezdőbetűjét a táblázat megfelelő helyére! Egy példát megadunk.) Megoldásaidat a vastag vonallal körülvett mező ábráiba kell beleírnod, mivel csak ezeket értékeljük. A többi ábrában próbálkozhatsz, de azokat NEM értékeljük! Lehet, hogy a bekeretezett részben több táblázat van, mint ahány megoldás lehetséges! Vigyázz! Ha a megoldásaid között hibásan kitöltött táblázat is szerepel, azért pontlevonás jár.

a) A példán kívüli jó megoldások: 5 pont Minden különböző helyes megoldás 1–1 pontot ér, a feladatra összesen legfeljebb 5 pont adható. Ha hibás elrendezést is leírt a bekeretezett ábrák valamelyikébe, akkor a hibás elrendezések számától függetlenül összesen 1 pontot le kell vonni a jó megoldásaiért kapható pontokból, de ekkor is legalább 0 pontot kapjon a felvételiző erre a feladatra!

4. Számítsd ki az alábbi A, B és C szám értékét! a) A = 0,13⋅102 = ………………… b) B = (− 5)2 = ………………… c) C = (− 3)⋅ (−1)2011 = ………………… d) D = 1 Írj az alábbi táblázat megfelelő mezőjébe P betűt, ha a szám prím, és N betűt, ha nem prím! Figyelem! Csak a hibátlanul kitöltött táblázat ér pontot! a) A = 0,13⋅102 = 13 1 pont b) B = (− 5)2 = 25 1 pont c) C = (− 3)⋅ (−1)2011 = 3 1 pont 1 pont

5. A városi labdarúgó bajnokság végén sokféle diagramot készítettek a csapatok teljesítményéről. Az egyik ilyen diagram azt mutatja, hogyan alakult egy csapat gólkülönbsége a bajnokság fordulói végén. (Egy adott időpontban egy csapat által a bajnokságban addig összesen szerzett és az addig összesen kapott gól különbségét nevezzük a csapat gólkülönbségének.) A Faláb FC labdarúgócsapatának gólkülönbsége az alábbi diagram szerint változott a bajnokság fordulói során: (Diagram a következő dián)

5. a) Az alábbi fordulókban győzött, vereséget szenvedett, vagy döntetlent ért a Faláb FC csapata a bajnokságban? (Írj X jelet a táblázat megfelelő mezőjébe!) Minden jó helyre írt X jel 1-1 pontot ér. 3 pont b) A legnagyobb különbségű győzelme alkalmával hány góllal szerzett többet, mint amennyit kapott a Faláb FC? b) 4 1 pont c)–d) Hány százalékkal nőtt a Faláb FC gólkülönbsége a 7. fordulóhoz képest a 8. fordulóban? Írd le a számolás menetét is! c) A keresett arány: 1 pont d) ami 20%. 1 pont

6. Az alábbi ábrán vázolt ABCD téglalap BC oldala 12 cm hosszú. A P és a Q pont harmadolja az AB oldalt (AP = PQ = QB). A PQC háromszög területe 36 cm2. (Az ábra csak tájékoztató jellegű vázlat, nem pontos méretű.) Hasonlítsd össze a PQC háromszög területét (TPQC) és a QBC háromszög területét (TQBC)! Írd a megfelelő <, > vagy = jelet a két terület közé! TPQC TQBC TPQC = TQBC 1 pont

b)–c) Milyen hosszú a PQ szakasz? Írd le a számolás menetét is! b) 1 pont c) PQ = 6 (cm) 1 pont d)–e) Mekkora az ABCD téglalap területe? d) AB = 3⋅ PQ = 18 (cm) 1 pont e) TABCD = AB ⋅12 = 18 ⋅12 = 216 (cm2) 1 pont A d) item 1 pontja akkor is jár, ha a fenti megoldás szerinti a helyes gondolatot tükröző (AB = 3⋅ PQ) végeredményt írja le a vizsgázó. A d) item 1 pontját akkor is kapja meg, ha bármely más helyes gondolatot (például TABCD = 6⋅TQBC) tükröző számolást végez. Ha az AB hosszára hibás eredményt kapott a vizsgázó, de azzal helyesen és pontosan számolt, akkor kapja meg az e) item 1 pontját!

7. Meggyújtottak egy vastag gyertyát, ami néhány óra alatt teljesen leégett. A gyertya hosszát az y = 20 – 4x összefüggés adja meg, amelyben y a gyertya hosszát jelenti cm-ben, x pedig a meggyújtás óta eltelt időt órában. Tudjuk még, hogy 0 ≤ x ≤ 5 . a) Hány cm hosszú volt a gyertya, amikor meggyújtották? a) 20 (cm) 1 pont b)–c) Hány cm hosszú volt a gyertya 3,2 órával a meggyújtása után? Írd le a számolás menetét is! b) a jó behelyettesítés (20 – 4 · 3,2) 1 pont c) 7,2 (cm) 1 pont d)–e) Hány órával a meggyújtása után volt a gyertya hossza 14 cm? d) a jó behelyettesítés (14 = 20 – 4x) 1 pont e) 1,5 (óra) 1 pont

8. Az alábbi táblázatban néhány élelmiszer energiatartalmát tüntettük fel kilokalóriában (kcal).

a) Hány kilokalória energiát tartalmaz 1 kg rozskenyér? a) 2610 1 pont b) Azonos tömegű kifli vagy zsömle tartalmaz-e több energiát? b) kifli 1 pont c)–d) Hány százaléka 100 g párizsi energiatartalma 100 g téli szalámi energiatartalmának? Írd le a számolás menetét is! c) A keresett arány: 1 pont d) ami 40% 1 pont e)–f) Tomi reggelire elfogyasztott 2 darab zsömlét, 3 dl tehéntejet, 150 g gépsonkát és 50 g füstölt sajtot. Hány kcal energiát vitt be a szervezetébe? e) 2 ⋅150 + 3⋅ 70 +1,5⋅160 + 0,5⋅360 = 1 pont f) (300 + 210 + 240 +180) = 930 (kcal) 1 pont

9. 27 darab, 1 cm élhosszúságú kis kockából építettünk egy nagy kockát, majd néhány kis kockát elvéve az ábrán látható testet kaptuk. Az alsó réteg minden kockája a helyén maradt. Készítsd el az ábrán látható test oldalnézetét a nyíllal megadott oldalról a megfelelő négyzetek besatírozásával! a) Helyes megoldás 1 pont Ha a jelölttel szemközti oldalról vagy más oldalról nézve rajzolja, 0 pontot kap.

b) A nagy kockából az 1 cm élű kis kockák számának hányad részét kellett elvenni, hogy az ábrán látható testet kapjuk? b) harmad részét 1 pont c) Mekkora az ábrán látható test felszíne? c) 54 (cm2) 2 pont A c) item 2 pontja nem bontható!

10. Egy dobozban piros és fehér golyók vannak. A piros golyók száma kétszerese a fehér golyók számának. Kivettünk 45 darab piros golyót a dobozból, és ekkor a dobozban maradt golyók számának már csak a hatod része piros. Hány fehér golyó volt eredetileg a dobozban? Írd le a számolás menetét is! Megoldás: a) Legyen a fehér golyók száma x, ekkor a piros golyók száma 2x. 1 pont b) A 45 piros golyó kivétele után a piros golyók száma: 2x – 45. 1 pont c) Az arány felírása, vagy x = (2x − 45)⋅ 5 1 pont d) x = 10x − 5 ⋅ 45 (helyes beszorzás) 1 pont e) x = 25 fehér golyó volt a dobozban. 1 pont Más helyes megoldási mód is lehetséges, ezek pontozása a fenti arányok betartásával történjen! Ha a c) itemben rossz egyenletet ír fel, de ezzel helyesen számol, akkor a további pontokból csak a d) item pontját kapja meg!