Teljesítménymutatók gyakorlati alkalmazása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
6. A gazdasági hatékonyság elemzése
Advertisements

A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
A tervezés mint menedzsment funkció
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Az iskolai könyvtár állománya
Könyvtári és Informatikai Szövetség
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Költséghatékonyság házunk táján Mátyásföldi Imre LogControl Kft. Kontrolling a gyakorlatban.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Stratégiai tervezés.
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Benchmarking.
Készítette: Magyar Orsolya
Teljesítménymérés és értékelés
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Kérdések a ZH-hoz.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Könyvtári teljesítménymérés
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
Titokzatos vásárlók.
A „Könyvtári minőségfejlesztés – könyvtári korszerűsítés 2.” pályázat Javaslat a feladatok végrehajtásához.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
Teljesítmény? + Mérés? = Teljesítménymérés? A minőségfejlesztés gyakorlati lépései a könyvtárban. Székesfehérvár Nádas Zsuzsánna május 8. DEENK
A teljesítménymérés helye és szerepe a könyvtári menedzsmentben
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Teljesítmény? + Mérés? = Teljesítménymérés? A minőségfejlesztés gyakorlati lépései a könyvtárban. Virágos Márta 2013.
Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár
Az EEM helye a menedzsmentben
Teljesítménymérés és értékelés
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A benchmarking módszer alapján kidolgozott könyvtári teljesítménymérési mutatórendszer alkalmazásának tapasztalatai az érdi és a gödöllői városi könyvtárban.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
STRATÉGIA ÉS TELJESÍTMÉNYMÉRÉS
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Takáts Béla A teljesítménymérés szolgálatába állított könyvtári statisztika a minőségbiztosításban Takáts Béla
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Gyűjtemény mint rendszer
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez?
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Teljesítménymutatók gyakorlati alkalmazása Zalainé dr. Kovács Éva BKÁE KÉT Könyvtár és Levéltár 1118 Budapest Villányi u. 29-43. Tel.: 372-6300, Fax: 372-6334 E-mail: ekovacs@omega.kee.hu Gödöllő 2003. október 15.

Miért mérjük a teljesítményt? A könyvtár beszámolási kötelezettsége a fenntartóval szemben fokozódó versenyhelyzetben támogatóik meggyőzése a könyvtár további finanszírozásának fontossága harc a többi intézménnyel a rendelkezésre álló forrásokért a könyvtárnak a fenntartó meggyőzése, hogy a pénz több hasznot fog hozni a könyvtár vezetésének valamely tevékenység lefolytatásának, vagy egy döntésének megmagyarázása

Miért mérjük a teljesítményt? Beszámolási kötelezettség a felhasználók felé a szolgáltatási normák nyilvánossá tétele az egyre igényesebb és kritikusabb használók megjelenése a jó kapcsolatteremtési forma Teljesítménymutatók és a minőség nagy jelentősége van a minőségbiztosítás és a teljes körű minőségirányítás vonatkozásában a teljesítménymutatók azt mérik, hogy milyen mértékben sikerült megközelíteni a célzott minőségi szintet

Miért mérjük a teljesítményt? Döntéstámogatás annak megértése, hogy mennyit teljesít, mit ér el a könyvtár a könyvtár évről-évre látható fejlődésének megfigyelése, és más könyvtárakkal való összehasonlítása annak felmérése, hogy milyen eredményes és hatékony a könyvtár működése a szolgáltatások jövőbeni forrás ellátásáról szóló döntések a különböző szolgáltatási területekre jutó források növekedése, illetve csökkenése következményeik felbecsülése annak ellenőrzése, hogy a könyvtár céljai megfelelően tükröződnek-e a tevékenységek mérlegében

Miért mérjük a teljesítményt? Teljesítményvizsgálat és a munkatársak teljesítményének értékelése A teljesítményvizsgálat szigorúan a szolgáltatásra koncentrál Nem foglalkozik az egyének teljesítményével A teljesítménymutatók nem használhatók a munkatársak értékelésére

A teljesítménymérés előfeltételei . 4.

Megválaszolandó kérdések Mielőtt teljesítménymérésbe kezdene, a könyvtár vezetésének ajánlatos megválaszolni a következő kérdéseket: mi a könyvtár dolga? mit próbál elérni? mik az alapvető céljai? milyen elérendő célokat tűzött ki maga elé? milyen feltételek között működik a könyvtár? hogyan fogják megítélni (vagy elbírálni) a sikereket, vagy a sikertelenségeket? milyen a könyvtár szervezeti felépítése? hogyan gyakorolja a vezetés az ellenőrzést? kik a felhasználók és milyen szolgáltatásokat igényelnek?

Amit tudni kell A teljesítmények értékeléséhez szükséges tudni: a rendelkezésre álló pénzügyi forrásokat és azok felosztását – az állománygyarapítás, az eszközök és a munkabér, illetve a különböző szolgáltatások között, a rendelkezésre álló eszközök és források felhasználását – az épület, a berendezés, a terek, raktárak kihasználása, a könyvtári állomány használata, feltártsága (katalógus rendszer), a végzett munka minőségét – a felhasználók elégedettsége, a szolgáltatások pontossága, a dokumentumok megtalálhatósága, a végzett munka hatékonyságát – a szolgáltatások teljesítésének gyorsasága, a minimális feldolgozási idő, a minimális költségek, a felmerülő költségeket – direkt és indirekt költségek, a tényleges piaci igényeket – a várható belső és külső felhasználók, a produktivitást – a személyzet teljesítménye.

BEVITELI FORRÁSOK  KIMENETI TERMÉKEK  EREDMÉNYEK Fogalmi modell BEVITELI FORRÁSOK  KIMENETI TERMÉKEK  EREDMÉNYEK Beviteli források: ráfordítások, pl. munkaerő, anyagok, pénzügyi források. Kimeneti termékek: egy könyvtár működésének közvetlen teljesítményei. Számszerűsíthetik, mint pl. a kölcsönzött könyvek száma, a tájékoztatásban megválaszolt kérdések száma, a feldolgozott dokumentumok száma, stb. Eredmények: azt fejezik ki, hogy a felhasználó hogyan használta fel az adott kimeneti terméket, és azzal mennyire volt elégedett.

Környezeti statisztikák a népesség teljes nagysága a használók teljes száma a népesség földrajzi elosztása a használók földrajzi elosztása a népesség jellemzői a használók jellemzői

Beviteli források – kimeneti termékek – környezeti statisztikák közötti összefüggések Hatékonyságmutatók az egyes folyamatok átfutási ideje, kézbesítési, beszerzési idő, könyvtárközi kölcsönzés, szerzeményezés. Működési teljesítménymutatók a könyvtárban dolgozó munkatársakra jutó műveletek átlagos száma, a műveletek illetve tevékenységek egységére jutó költség. Gazdaságossági mutatók egy hallgatóra/egy potenciális olvasóra/egy vállalati dolgozóra jutó könyvtári költség, egy használóra jutó állománygyarapítási költség, 100 könyvtárhasználóra jutó könyvtári személyzet.

Beviteli források – kimeneti termékek – környezeti statisztikák közötti összefüggések Piaci térfoglalás mutatói a beiratkozott olvasók/potenciális használók aránya (makro szint), Az elsőéves hallgatók milyen arányban vettek részt a könyvtárbemutatókon. Eredményességi mutatókat kapunk az eredmények és a kimeneti termékek összehasonlításával hibaarány és elégedettségi arány Költséghatékonysági mutatók a beviteli források és kimeneti termékek összehasonlításával nyerhetők szolgáltatás eredményessége/költsége szolgáltatás költsége/aktív használók száma

Generikus teljesítménymutató Teljesítménymutatók Szint Sajátosság Generikus teljesítménymutató Makro Gazdasági 1.100 potenciális felhasználóra/100 felhasználóra fordított források mennyisége 2. A kapott költségvetés aránya Piaci térfoglalás 3. A könyvtár/egy szolgáltatás beiratkozott használói és a potenciális használók aránya 4. Összefüggés a beiratkozottak profilja és a potenciális felhasználók profilja között 5. A speciális szolgáltatások aránya

Teljesítménymutatók Szolgáltatás Hatékonyság 6. A kiszolgálás /teljesítés/feldolgozás gyorsasága Eredményesség 7. Forgalom mértéke (az állomány forgása) 8. A kiszolgálás/teljesítés időzítése és gyorsasága mennyire felel meg a felhasználó igényeinek 9. A kiszolgálás/teljesítés pontossága 10. Hibaarány/elégedettségi arány Költséghaté- konyság 11. Egy adott szolgáltatási szinten az egy használatra /kimeneti termékre/ felhasználóra jutó költség 12. A szolgáltatás költsége a piaci térfoglalás mértékével összehasonlítva.

Teljesítménymutatók Működési Költségek 13. A kimeneti termékre jutó egységnyi költség Termelé- kenység 14. Az adott területen dolgozókra jutó kimeneti termékek mennyisége

A szabvány a legfontosabb teljesítménymutatókat tartalmazza. MSZ ISO 11620 Információ és dokumentáció. Könyvtári teljesítménymutatók. A szabvány a legfontosabb teljesítménymutatókat tartalmazza. A könyvtáraknak sokféle típusa létezik, különféle körülmények között működve, különféle felhasználói csoportokat szolgálva, egy sor sajátos jellemzővel. A szabvány éppen azért a teljesítménymutatók olyan választékát kínálja, amelyek számos könyvtári környezetben alkalmazhatók.

MSZ ISO 11620 Információ és dokumentáció. Könyvtári teljesítménymutatók. A legmegfelelőbb mutatók kiválasztása a könyvtárak feladata, a fenntartóikkal, a megfelelő hatóságokkal, valamint használóikkal és más érdekeltekkel történő konzultálás alapján. A könyvtárak munkatársainak képzése fontos, hogy megfelelő készséget, tudást szerezzenek a legmegfelelőbb teljesítménymutatók meghatározására, az adatok gyűjtésére és elemzésére, és arra, hogy a kapott eredményeket a vezetési stratégiában értelmezzék.

MSZ ISO 11620 Információ és dokumentáció. Könyvtári teljesítménymutatók. A kiválasztásnál a következő tényezőkre vonatkozó kérdéseket kell feltenni: Segíti-e a teljesítménymutató a könyvtárvezetést, a fenntartót és a szolgálandó közösséget? Tudunk-e arról, hogy egy meghatározott tevékenység vagy munkaterület nem úgy működik, ahogyan az lehetséges volna? Ha csak úgy érezzük, hogy van valamilyen probléma, az is jó ok lehet arra, hogy teljesítménymutatókat alkalmazzunk annak megállapítására, hogy valóban van-e valamilyen probléma.

MSZ ISO 11620 Információ és dokumentáció. Könyvtári teljesítménymutatók. A teljesítménymutatók alkalmazása idő- és eszközigényes feladat. Képesek-e a munkatársak a teljesítménymutatók létrehozása érdekében adatok gyűjtésére és elemzésére? Kell-e a fenntartónak vagy más hatóságnak adatokat szolgáltatni a szolgáltatások bizonyos területeiről? Ha van ilyen, akkor ugyanazokat az adatokat felhasználhatják a teljesítménymutatók létrehozására.

Teljesítménymutatók a magyar könyvtári rendszerben Ajánlás a könyvtári teljesítménymutatók alkalmazására az MSZ ISO 11620:2000 alapján NKÖM megbízásából KI által működtetett Teljesítménymérési Munkabizottság dolgozta ki Cél a mutatók értelmezése tekintettel a hazai viszonyokra Mutatók gyakorlati alkalmazása a „Könyvtári minőségfejlesztés – könyvtári korszerűsítés” pályázat keretében

Beszerzés hatékonyság A dokumentum beszerzés gyorsasága (Aj.19.) költség A beszerzés költségei termelékenység A beszerzett dokumentumok száma/munkatársak

Bibliográfiai feldolgozás és osztályozás hatékonyság a dokumentum-feldolgozás gyorsasága (Aj.20.) információkeresés (Aj.16.) költségek egyes tételek katalogizálási/osztályozási költsége termelékenység a feldolgozott tételek száma viszonyítva a folyamatban résztvevő munkatársak számához

Kölcsönzés piaci térfoglalás a kölcsönzés népszerűsége (Aj.11.) a kölcsönzési állomány népszerűsége (Aj.12.) hatékonyság a kölcsönzési állomány forgási sebessége (Aj.10.) a címek elérhetősége (Aj.5.) költségek a kölcsönzések költségessége (Aj.13.) termelékenység A könyvtáros munkakörben dolgozók kölcsönzési produktivitása (Aj.14.)

Könyvtárközi kölcsönzés hatékonyság a könyvtárközi kölcsönzés hatékonysága (Aj.15.) termelékenység egy munkatárs által végzett kölcsönzések száma az összes könyvtárközi kölcsönzéshez viszonyítva (Aj.14.)

Gyűjtemény hatékonyság a gyűjtemény használata (Aj.7.) a helybenhasználat intenzitása (Aj.6.)

Használói elégedettség a piaci térfoglalás a közönség mint használó (Aj.1.) a személyes használat népszerűsége (Aj.3.) hatékonyság a címek elérhetősége (Aj.5.) a gyűjtemény használata (Aj.7.) költség a használókra vetített költség (Aj.2.)

Tárgyi eszközök hatékonyság a tárgyi eszközök kihasználtsága (Aj.17.) az ülőhelyek kihasználtsága (Aj.18.)

Benchmarking A résztvevők egyezzenek meg a következő szabályok betartásában: A törvényesség szabálya A kölcsönösség szabálya – hasonló szintű és típusú információk átadása A titoktartás szabálya A használat szabálya – az információk felhasználása A felkészülés szabálya – előzetes felkészülés Teljesítés szabálya - határidők, kötelezettségek A megismerés és a cselekvés szabálya -

Benchmarking A benchmarking nyolc fontos lépése: Határozzuk meg, mit kívánunk tökéletesíteni, mit kívánunk elérni Határozzuk meg, hogy ennek megvalósításához milyen erőforrásokra lenne szükségünk Keressünk olyan hozzánk hasonló nagyságú, feladatú intézményeket, ahol az általunk kitűzött célt már elérték A kapcsolat felvételével kérdezzük meg őket, hogyan csinálták, mire volt szükségük, milyen nehézségeik voltak

Benchmarking Próbáljuk felmérni, mi képesek lennénk-e erre. Hasonlítsuk össze a rendelkezésünkre álló paramétereket, teljesítménymutatókat és egyéb elemzéseket, amelyek a másik intézmény rendelkezésére állt, vagy nem állt, amikor a fejlesztésbe belekezdtek Üljünk össze és dolgozzunk ki programot lemaradásunk pótlására Kezdjünk neki és hajtsuk végre a programot Ellenőrizzük folyamatosan az eredményeket

Benchmarking kör Tervezés – az első lépés kiválasztani azt a tevékenységet, amelyet fontos volna fejleszteni, elsősorban a felhasználók szempontjából. A prioritásokat mindig a felhasználói igények alapján kell megállapítani, és hasznos azt meghatározni, hogy a kiválasztott tevékenység miért fontos. A tervezés ezen fokán analizálhatjuk a tevékenységet önmagában, illetve a többi tevékenységhez viszonyítva.

Benchmarking kör A folyamat analizálása – ki kell választani, hogy mit fogunk mérni és milyen teljesítménymutatókat fogunk alkalmazni. Elkészítjük a folyamatábrát, mégpedig a vizsgált tevékenység minden folyamatáról. Ennél a lépésnél fontos, hogy egy megfelelő készségekkel és tudással rendelkező munkatárs vezetésével, a teljesítménymérésben jártas csoport dolgozzon együtt. A csoport az Ishikawa=halszálka diagram segítségével feltárhatja azokat a tényezőket, melyek az adott tevékenységre hatással vannak, illetve teljesítménymutatók segítségével határozzák meg a folyamat mennyiségi adatait.

Benchmarking kör A terv elkészítése és információk gyűjtése – a harmadik lépcsőben meghatározzuk azokat az intézményeket, vagy részlegeket, amelyeknek színvonala lesz az összehasonlítás alapja. Elég, ha 3-4 intézményt, vagy részleget választunk ki. Célszerű kérdéseket előkészíteni három fő témakörben: általános szervezeti feladatok, a feldolgozással kapcsolatos feladatok és a mennyiségi mutatók. A teljesítmények összehangolása – az összeállított folyamatábrák és halszálka diagramok összehasonlítása alapján kaphatjuk a legtöbb fontos adatot. Ezek analizálása segít a szervezetek teljesítményének összevetésében és az eltérések meghatározásában.

Benchmarking kör A tevékenység fejlesztésének megtervezése és bevezetése – az adatok analizálása és a különbségek meghatározása után meghatározhatjuk, hogy mit kell tennünk a hatékonyabb működés érdekében. Túl egyszerű lenne ha csak azt várnánk el, hogy a személyzet dolgozzon keményebben – a cél az, hogy határozzuk meg konkrétan azokat az akciókat, amelyek valóban javítják a teljesítményeket.