ÜZLETI TERVEZÉS Előadó: Vecsenyi János egyetemi tanár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
A kultúra támogatása, a támogatás kultúrája Kultúraközvetítés
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Stratégiai tervezés, cél és küldetés, üzleti modell
Az üzleti terv.
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 9.
Nagy zsolt istván – szakterületi tanácsadó
Üzleti terv.
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Kommunikáció a szociális szövetkezetekről (P.A.) 1 Mi az a helyi gazdasági igény, amellyel elérhető a közösségi vállalkozás fenntarthatósága? Miből csinál.
Műszaki ellenőrképzés
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Az üzleti tervezés alapjai
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A külső környezet elemzése
A vállalkozás aktuális kérdései II. félév
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói
Kérdések a ZH-hoz.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Termelésmenedzsment Production Management
A controlling és vezetői számviteli rendszer architektúrája
Vecsenyi János- Béza Dániel: Vállalkozások indítása és működtetése
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Dr.Béza Dániel1 A kisvállalkozások alapításának és indításának finanszírozási sajátosságai, és lehetőségei Magyarországon. Szakszeminárium
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Nyereség, fedezetei pont fedezeti hozzájárulás
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A vállalkozási ötlettől az üzleti tervig
Pénzügyi-számviteli mutatók
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
PÉNZÜGYI MENEDZSMENT 4. Dr. Tarnóczi Tibor PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM
Szövetkezz okosan! Vállalkozás a fenntartható jövőért ! Pécs, november 16. Soltész Anikó.
Hogyan, és miért gondolkozzunk vállalkozóként rendszerben az üzleti tervezés során és a gyakorlatban? „Ötletből pénzt”
AZ ÖTLET Mit termeljek, mit gyártsak?. Hogyan hozzunk létre, hogyan működtessünk fenntartható szociális vállalkozást ?
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Vállalkozásmenedzsment I.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan dr. Sz abó G ábor Cs aba
Indítás „Zöld mezős” vállalkozással 0-ról indított vállalkozás Előnyei: – Vállalkozó elképzelései szerint alakítható Hátrány: – Időigényes – Nehéz hitelezőt,
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Vállalati terv bemutató
Vállalati Pénzügyek 1. előadás
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez?
Üzleti terv.
Üzleti terv bemutatása
Cégnév Üzleti terv.
Üzleti terv.
Előadás másolata:

ÜZLETI TERVEZÉS Előadó: Vecsenyi János egyetemi tanár 2008. 12. 05. Az üzleti lehetőség, a vállalkozás üzleti modellje és az üzleti tervezés Előadó: Vecsenyi János egyetemi tanár Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv A tematika ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. Az üzleti lehetőség Mire lenne érdemes vállalkozást indítani? A vállalkozás üzleti modellje: Hogyan, miből csinál pénzt a vállalkozás? Az üzleti terv Mitől lesz meggyőző és hiteles 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Az üzleti lehetőség

Ötlettől az üzleti lehetőségig Az ötlet (különleges) termék vagy szolgáltatás egy felismert vagy felkelthető igény kielégítésére A piaci lehetőség ismételt fizetőképes kereslet az elképzelt termékekre vagy szolgáltatásokra Az üzleti lehetőség nyereségtermelő képesség társadalmi elfogadottság 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Az üzleti lehetőség, további szempontok Kockázat, bizonytalan negatív következmény kívánatos, a jelenlegitől különböző állapot meggyőződés, hogy a kívánt állapot elérhető 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Az üzleti lehetőség, mint innováció ÜZLETI TERVEZÉS Az üzleti lehetőség, mint innováció 2008. 12. 05. új kombináció (jobb, más, másként a megcélzott piacon) öt alapeset új termék, szolgáltatás új eljárás, technológia új beszerzési lehetőség új értékesítési megoldás új szervezeti pozíció (monopol helyzet) (Schumpeter) 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Új üzleti lehetőség vállalkozó szervezetben ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. Új üzleti lehetőség vállalkozó szervezetben A Plussz tabletta karrierje a Chinointól a Pharmavit-ig a szervezet számára új tevékenység belülről kezdeményezett és irányított nagyobb anyagi és bukási kockázatot jelent, mint a vállalat alaptevékenysége nagyobb a bizonytalansága, mint a vállalat alaptevékenységének elkülönülő irányítás szerint működtetik egy bizonyos ideig azért működik, hogy a vállalatnál növekedjen a forgalom, a nyereség, a minőség vagy a termelékenység 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Az ötletek forrásai

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Az ötletek forrásai a fogyasztóktól, barátoktól, ismerősöktől a korábbi munkahelyi tapasztalatokból más vállalkozásokból külföldről az értékesítési hálózat munkatársaitól a kutatás-fejlesztési tevékenységből a vállalkozásfejlesztő programokból az internetről 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Az ötletgyűjtés módszerei Keressük a hiányt, az elégedettlenséget Megfigyelés (nyitott szem) Az ötletfüzet Az ötletroham (brain storming) Újság és prospektus olvasás Internetezés 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Internet kapcsolatok www.uzletessiker.hu www. ideacafe.com www.fastcompany.com www.inc.com 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Néhány vállalkozási ötlet az internetről http://www.starstudentsinc.com/ http://www.uzletessiker.hu/cikk.php?id=247&cid=11557 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Az ötletek értékelése

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv A lehetőség ablaka Az árvíz és a szerzetes 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Az üzleti ötletek értékelése, szűrése Versenyképes? Piacképes? Működőképes? Üzletképes? Üzleti lehetőség Kívánatos? 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Az alapkérdések Van rá igény? Piaci rés megtalálása, megteremtése és kielégítése megfelelő termékkel, szolgáltatással (Piacképesség) Megnyerhető? Versenyelőnyök kihasználása: jobbat vagy jobban vagy mást, másként (Versenyképesség) Megcsinálható? Vállalkozás megszervezése, működőképessé tétele a megfelelő emberekkel és szervezettel (Működőképesség) Megéri? Nyereségtermelő képesség kialakítása (Üzletképesség) Van rá pénz? Anyagi feltételek megteremtése az indításhoz és működéshez (Tőkeellátottság) Kívánatos? Személyes elkötelezettség kialakítása (Elkötelezettség) 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Az életképes üzleti lehetőség Piacképes Versenyképes Kívánatos Működőképes Üzletképes 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

A piacképesség értékelése Tudjuk-e, hogy van-e termékünkre, szolgáltatásunkra tényleges igény, vagy felkelthető az igény? Mit mondanak a potenciális vevők? Tudjuk-e, hogy kik vennék meg? (a vevő(kör) azonosítása) Tudjuk-e, hogy miért vennék meg? (a vevő vásárlási viselkedésének értelmezése, a vevői igények értelmezése, a vevői igény tartósságának, növekedésének számbavétele) Tudjuk-e, hogy mennyien vennék meg? ( piaci méret megállapítása) Tudjuk-e, hogy mennyiért vennék meg termékünket, szolgáltatásunkat? (piaci árelemzés, a termék vagy szolgáltatás meghatározás (pozícionálás) értelmezése ) Tudjuk-e, hogy megvehetnék-e a termékünket, szolgáltatásunkat? (az érvényes és várható jogszabályok hatásának megállapítása, kell-e hozzá forgalombahozatali engedély?) Tudjuk-e, hogy hol vennék meg? (az értékesítési formák, módok változásainak számbavétele) 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

A versenyképesség értékelése Tudjuk-e, hogy miért pont tőlünk fogják a vevők tőlünk beszerezni a terméket vagy szolgáltatást ? (a versenyelőny, különlegesség, a szükséges plusz) Tudjuk-e, hogy kikkel kell versenyeznünk, és milyenek leszünk hozzájuk képest? (a célpiac fenyegetettsége) Számíthatunk- e új versenytársakra, és tudjuk-e, hogy miért? (az új belépők előtt álló korlátok) Tudjuk-e, hogy mennyire függünk a szállítótól? (a szállítók alkuhelyzete) Tudjuk-e, hogy mennyire függünk a vevőinktől? (a vevők alkuhelyzete) Tudjuk-e, hogy mivel tudják a mi termékünket helyettesíteni? (a helyettesítő termék (szolgáltatás) esetleges fenyegető megjelenése fenyegetése) Biztosak vagyunk-e abban, hogy meg tudjuk nyerni a vevőt? 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

A működőképesség elemzése Meg tudjuk csinálni a terméket, tudjuk nyújtani a szolgáltatást? (a technikai megvalósíthatóság) Van valaki a vállalkozásban, aki ért hozzá? Van valami jogi akadálya? (a jogi feltételek: engedélyek, jogi forma, alaptőke előírás) Tudjuk, hogy ki mit fog csinálni a tulajdonosok közül? (a tulajdonos(ok) felfogása a vállalkozásról; a munkamegosztás) Tudjuk, hogy milyen módszerrel, milyen technológiával fogjuk csinálni? (a technológia) Megszerezhetők a szükséges eszközök, a telephely? Tudjuk, hogy kikkel fogjuk működtetni? (a munkatársak felfogása a munkáról, a vállalkozásról) 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Az üzletképesség elemzése Tudjuk, hogy miből lesz a bevétel? (a bevételek azonosítása, az üzleti modell értelmezése) Tudjuk, hogy milyen költségek lesznek? (az állandó és a változó költségek számbavétele) Képes a vállalkozás nyereséget termelni? Tudjuk, hogy mekkora befektetéssel indítható, és hogy mekkora pótlólagos beruházási igény? (az indításhoz és a további működéshez szükséges befektetés, a működőképesség fenntartásához szükséges készpénzigény) Tudjuk, hogy mikortól lehet a vállalkozás nyereséges? ( a fedezeti pont elérése) Tudjuk, hogy mikorra térül meg a befektetett tőke? (a megtérülés) Megéri ezt a vállalkozást elindítani? 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Személyes elszántság értékelése Szívesen foglalkoznék ilyen ügyekkel? Érdekel ez a fajta üzlet? Kellően izgalmasnak találom, hogy ilyen ügyekkel foglalkozzam? Van tapasztalatom ilyen területen? Van tapasztalatom az üzletszerzésben? Van tapasztalatom mások munkájának összehangolásában, irányításában? Kellően elszánt vagyok, hogy megcsináljam? 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Miből, hogyan csinál pénzt a vállalkozás, és mi benne a különleges? Az üzleti modell Miből, hogyan csinál pénzt a vállalkozás, és mi benne a különleges?

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. Az üzleti modell 1. Ki fizetne, miért, mennyit? Bevételek Költségek 2. Mire, mennyit, mikor kell költeni? = Nyereség 3. Mennyi haszon lesz ebből? Tőkeigény 4. Mennyi pénzre van ehhez szükség? Megtérülés 5. Mikorra jön a pénz vissza? 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Bevételek Ki fizet és miért? Mikor, milyen ütemezéssel, milyen gyakorisággal lesz bevétel? Mennyi lesz a bevétel? 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Kiadások Mire kell költeni állandóan, változóan? Mennyit kell költeni? Mikor kell költeni? 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. Nyereség Mikortól lesz nyereséges, azaz milyen mennyiségnél, árbevételnél, piaci részesedésnél éri el a fedezeti pontot? Mekkora lesz a nyereség? Mikor lesz nyereség? 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

A fedezeti pont számítása Ft Árbevétel Nyereség Nyereség Veszteség Összes költség Fedezeti pont Változóktg Állandó költség Változó költség Fix ktg Mennyiség 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Megtérülés Mikorra lesz a működés nyereséges? Operatív fedezet Mekkora tőke (befektetés) szükséges az indításhoz? Mikorra termeli ki a vállalkozás nyeresége a vállalkozásba befektetett tőkét? Megtérülési idő Milyen a megtérülés más befektetésekhez képest? ROI 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Az üzleti modell 9 stratégia kérdése Milyen különlegességet nyújtunk a vevőnek? Miben más? Mennyire újdonság és meddig várható az újdonsága? Innovátor, korai követő,kivárók, késői követő? Milyen területen jelent újdonságot? Termék-Piac Milyen piacot akarunk megcélozni? Helyi, regionális, országos, határon átívelő, globális Milyen a növekedési potenciálja? A lehetőség ablaka? Milyen ár-érték tartományra pozícionálunk? Milyen árképzést alkalmazzunk? Ktg -, verseny-, piaci ár Minőségre vagy költségre, szűk vagy tág piacra összpontosítunk? Porter versenyképességi mátrix B2B, vagy B2C? Kik döntenek, amikor tőlünk vesznek? 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

A különlegesség összetevői Vevői elégedettséget nyújtó termék vagy szolgáltatás a cég számára nyereségesen Minőség Fontos, lényeges és különleges érzelmi előnyt nyújtó termék, vagy szolgáltatás Versenyelőny Új kombináció a piacon és / vagy az üzletvitelben Innováció 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. Az igények hierarchiája Azok a szociál- pszichológiai előnyök, amit minden cégtől elvárnak A vevő értékei Érzelmi előnyök Azok a funkcionális előnyök, amit minden cég keres Funkcionális előnyök Amit beépítünk az ajánlatba, termékbe Termék tulajdonságok Copyright © 2007 Impact Planning Group LLC. Confidential and proprietary. 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Abroncs márka példa az érzelmi előny felhasználásra ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. Biztonság Érzelmi előny Biztonságos vezetés Szórakozás & élvezet Jobb tapadás Funkcionális előnyök Jobb irányíthatóság Különleges mintázat, acélradiál Tulajdonságok Különleges mintázat, acélradiál Gyerekes családok Autómániás férfiak Célcsoport Copyright © 2007 Impact Planning Group LLC. Confidential and proprietary. 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

2. Mennyire új és meddig új? Kivárók Késői követők Korai követők Lassú elfogadók Innovatorok Visszautasítók 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

3. Hol jelenhetünk meg innovációként? Földrajz Új Régi Új Termék innováció Többszörös innováció Termék Termék javítás Piac megújítás Régi Régi Új Piac 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv 4. Hol van a célpiac? Globális Európa Regió Ország Helyi 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

5. Milyen a növekedési potenciál? Piac A lehetőség ablaka Idő (év) Piaci méret (Forint) 5000 M 10 000 M 1000 M 2500 M 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. 6. Hova pozicionálunk? Ár érték viszony Ár Magas árfekvés Alacsony árfekvés Tömeg Közepes Prémium Minőség 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. 7. Hogyan árazunk? Befelé tekintő Piacra tekintő Piaci ár Versenyár Költség +ár 1 2 3 1 2 3 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

8. Melyek a versenyelőnyök és hol? ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. 8. Melyek a versenyelőnyök és hol? VERSENYELŐNY Különlegesség Alacsony költség MEGKÜLÖNBÖZTETŐ ÁLTALÁNOS KÖLTSÉGVEZETŐ Iparági szintű STRATÉGIAI CÉL FÓKUSZ / ÖSSZPONTOSÍTÓ Különleges szegmens Source: Porter: Versenystratégiák. 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

9. Mi a különbség a B2B, B2C piacokon? Ki dönt és hogyan? 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

A vállalkozást indító üzleti terv célja és tartalma „Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja milyen kikötőbe tart.” Seneca „Ha nem tudod hova tart a vállalkozásod, akkor biztos el se jut oda.”

Meggyőző és hiteles dokumentum Az üzleti terv Meggyőző és hiteles dokumentum a vállalkozások indításakor és finanszírozásakor A vállalkozónak, hogy érdemes és lehetséges belevágni A finanszírozóknak, hogy érdemes és biztonságos pénzt adni hozzá Az alkalmazottaknak, üzletfeleknek hogy érdemes és életképes náluk, velük dolgozni 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Az üzleti terv meghatározása I. Az üzleti terv a vállalkozások indításának, finanszírozásának alapvető dokumentuma, amely meggyőző és hiteles indoklást ad arra, hogy a vállalkozás a belátható 2-3 évben a megcélzott piacon az elképzelt termékkel/ szolgáltatással a vállalkozó személyekkel képes nyereségesen működni felkészülve a várható kockázatok kezelésére 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Az üzleti terv meghatározása II. A vállalkozó hitelt érdemlően elvégezte a szükséges piackutatást megtervezte a piacra jutás lépéseit meghatározta, hogy mi a terméke, szolgáltatása megteremtette a működés feltételeit megtalálta működtetéshez szükséges embereket kikalkulálta, hogy a vállalkozás gazdaságosan működtethető számba vette a várható kockázatokat és kivédésük megoldásait 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Mikor érdemes / kell készíteni? A cég alapítása előtt Külső finanszírozási igény esetén Az operatív működésben 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Az üzleti terv tartalma 1. Címlap 2. Összefoglaló 3. A vállalkozás általános bemutatása 4. Az iparág, a piac, a versenytársak elemzése 5. Termékek és szolgáltatások 6. A marketing terv 7. A működés, az üzemeltetési terv 8. Az emberek és a szervezet 9. A pénzügyi és a finanszírozási terv 10. A kockázat és a kockázatkezelés 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 1. A címlap 2008. 12. 05. a vállalkozás neve és címe a tulajdonos(ok) neve és címe a vállalkozás működési köre a pénzforrás igény jelzése a terv bizalmas kezelésére vonatkozó igény jelzése 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

A célpiac elemzése és előrejelzése piacralépési stratégia (piac) ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. 2. Az összefoglaló Az üzleti terv célja A vállalkozás leírása (igény, termék/ szolgáltatás, üzleti modell, kritikus sikertényezők) A célpiac elemzése és előrejelzése piacralépési stratégia (piac) A vállalkozó team (emberek) Gazdasági előrejelzés, pénzigény (pénz) Utoljára készítjük el, és az elejére tesszük. Ezt olvassák el először, ettől függ továbbolvassák-e 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

3. A vállalkozás általános bemutatása Az igény A termék vagy szolgáltatás A vállalkozás üzleti megoldása, üzleti modellje A kritikus sikertényezők A várható pénzügyi teljesítmény 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. 4. Az iparág, piac és versenytárselemzés Az üzleti lehetőség piaci értelmezése Iparági trendek és kilátások Célpiacok Célpiaci tapasztalatok A versenytársak elemzése Jogszabályi korlátozások 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. 5. A termékek/szolgáltatások A termék/szolgáltatás a vevő szemszögéből A termék/szolgáltatás életciklus jellemzői Szabadalom, védjegy Kutatási és fejlesztési tevékenységek 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. 6. Marketing terv Átfogó marketing stratégia a piacra lépéshez Az ár Az értékesítési megoldás Az eladás ösztönzés 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. 7. A működés, az üzemeltetési terv Az üzemeltetési/termelési folyamat A telephely A gépek és berendezések Az alapanyag beszerzés Csinálni vagy beszerezni (outsourcing)? Szállítás 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. 8. Az emberek és a szervezet A tulajdonforma A tulajdonosi struktúra és tulajdonosi jogosítványok A vezetői team bemutatása A szervezeti struktúra 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. 9. Pénzügyi és finanszírozási terv Jövedelem terv (bevételek - költségek) Pénzforgalmi (cash-flow) terv (befizetések - kifizetések) Előzetes mérleg(vagyoni állapot) Fedezetszámítás (mikortól lesz nyereséges) Feltételezések A beruházási igény A szükséges pénzforrás (meglévő, megszerzendő) Pénzügyi stratégia a befektető számára 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Eredmény kimutatás Cash-flow Mérleg Eredménykimutatás ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. Pénzügyi kimutatások Eredmény kimutatás Árbevétel - Költségek Nettó bevétel Cash-flow Pénzbevétel - Pénzkifizetés Likviditás Mérleg Eszközök Források Top half: IS is a flow between two points in time on the BS. Point out what isn’t “broken out” –cost, assets. Bottom half: ROS- a measure of cost efficiency; how good are we at controlling costs to max. net income. Asset T/O-how good are we at investing(in the right assets)to max. sales with as few assets as possible ROA-this is where we see what we got out, net income, compared to what we put in, investments or assets. Eredménykimutatás Nyitómérleg Zárómérleg 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

9/b Pénzügyi stratégia befektetők számára A beruházási, fejlesztési igény, amire a befektetést kívánják fordítani A vállalkozás pénzeszközei, és ebből a fejlesztésre/ beruházásra fordítható hányad Az igényelt pénzügyi hozzájárulás módja és mértéke Befektetési és egyéb pénzügyi források A vállalkozás eszköz szükséglete A vállalkozás forrásszükséglete és forrása Javaslat kilépési- továbblépési lehetőségekre Kockázati tőke bevonás Tulajdonrész eladás 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. 10. A kockázat és kockázatkezelés Lehetséges kedvezőtlen külső körülmények Lehetséges kedvezőtlen belső körülmények Akadályelhárító megoldások a kedvezőtlen események esetére 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. 11. Mellékletek Levelek Piackutatási adatok Szerződések Szállítók árajánlatai 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. Tipikus hibák: Piac Túlzott elfogultság a termékkel/ szolgáltatással Túlzottan optimista értékesítési előrejelzés Nincs tisztázva, milyen előnye származik a vevőnek, nincs különlegessége Nincs piaci rés meghódítási stratégia Nem tárgyalja az értékesítési ciklusokat Nem veszi komolyan a versenytársakat 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. Tipikus hibák: Pénz A számok bűvölete Pénzügyi terv nem üzleti terv Nem valóságos fedezeti számítás Túlzott optimista növekedés előrejelzés Gyenge árpolitika Átmeneti likviditási gondok előrejelzése Előfeltevések tisztázása hiányzik Hiteltörlesztési részletek feltüntetése hiányzik 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv ÜZLETI TERVEZÉS 2008. 12. 05. Tipikus hibák: Terv Túl felületes Túl részletes Túl sokat mutat Nehezen olvasható Túl hosszú Túl rövid Hanyag külalak Túlzottan látványos 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Elkészíteni az első vázlatot A tervezés folyamata Azonosítani a célokat Elkészíteni az első vázlatot Felülvizsgálni a vázlatot Összegyűjteni az adatokat Megírni a tervet Felülvizsgálni a tervet Aktualizálni a tervet 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Néhány hasznos honlap www.seed.hu/ www.innostart.hu ideacafe.com www.bplans.com/ KKV.lap.hu Privatbankar.hu 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Összefoglalás Az üzleti terv: meggyőző és hiteles dokumentum Átgondolásra késztet a vállalkozásról a termékről /szolgáltatásról a piacról és a piacra lépésről az emberekről és a szervezetről a pénzről és a finanszírozásról a kockázatról és a kivédésről Interneten segítség 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv

Összefoglalás

Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv Összefoglalás Kérdések, amelyekre jó, ha tudjuk a válaszokat Az üzleti lehetőség Az üzleti terv Meggyőző és hiteles? Érdemes, lehetséges, biztonságos, életképes? Az üzleti modell: 2008.12.05. Vecsenyi János: Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv