A szociális szolgáltatások tervezése az iskolában Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA
2 Az iskolai szociális szolgáltatás tervezésének lépései Forrás: Allen-Meares – Washington – Welsh (1986): Social Work Services in Schools, 10. fejezet
3 A helyi közösség dinamikájának elemzése Jellemző csoportosulások a helyi közösségben (vallási, nemzetiségi, etnikai…) ezek sajátos problémái Kulcsintézmények (hatalmi vagy szociálisan hasznos – iskolák, egyházak, kórház, könyvtár, alapítványok, szolgáltatók) A humán szolgáltatók státusza a közösségen belül / hatékonyságuk és hiányosságaik A polgárok részvételi szintje (magas/passzív/apatikus) Hatalmi struktúra (kikből áll, milyen) Kik az irányítók, kik a nem hivatalos vezetők, mennyire elfogadottak, hogyan történik a döntéshozás Kommunikáció formái, eszközei (ad hoc, formális, informális) Együttműködésre / konfliktus gerjesztésére alkalmas erők Helyi közösségek értékei Jelentősebb szociális problémák, ezekről való vélekedés, érzések. Mely csoportok jelentősek a problémák megoldásában? Külső erők Hajtóerőként működhető erők / ellenálló erők / interferáló erők a helyi közösségben
4 Iskolai adatgyűjtés Neve, szintje Története 1. Az iskola tárgyi feltétele Épület nagyság, állag, fenntartás, felszereltség és lehetőségek (szekrények, könyvtár, ebédlő, játszótér, sportpálya…) 2. Szervezeti struktúra 3. Személyi feltételek Tanító és nem tanító, iskolai végzettség, fluktuáció, jelenlét 4. Diákpopuláció Beiratkozottak évfolyam, etnikum, nem, életkor szerint, jelenlét, kimaradók, bukások, fizikai-érzelmi egészség, eredmények 5. Program tanterv/curriculum elemzése, spec. oktatással dolgozó osztályok Egyéb programok (pl. tehetséggondozás) Extracurriculum Osztálynagyság, tanár-gyerek arányszám
5 Iskolai dinamika elemzése Vezetés formális/informális fajtái, kulcsfontosságú vezetők, elfogadottságuk, iskolai döntéshozatal, szervezetfejlesztés Iskolán belüli erők feltérképezése (együttműködők, konfliktust gerjesztők, elszigetelődők) Kommunikáció eszközei (formális/informális, folyamatos/ad hoc, írásos/szóbeli) Jelentősebb iskolai problémák, témák, ezek érzékelése tanárok/diákok/vezetés szerint, kik a központi helyzetűek ezek megoldásában Konfliktusok funkciója (változtatás, ellenállás?) Spec. szolgáltatások hatékonysága, hiányai Tantestületi részvétel szintje
6 Iskola és helyi közösség kapcsolatának elemzése Kapcsolódási mechanizmusok alkalmazása a kommunikációban, ezek hatékonysága (levelek, újság, formális v. delegált képviselő…) Kommunikáció milyensége, mélysége Erők feltérképezése (együttműködő, ellenálló) Közös tevékenységek, térhasználat
7 Milyen szempontokkal tudnánk bővíteni, kiegészíteni a tervet? Milyen szempont beemelése lenne indokolt a fentieken kívül?
8 Példa egy SWOT analízisre Forrás:
9
10 A szociális tevékenységet végző lehetséges szerepei
11 Újabb szerepek