A szociális szolgáltatások tervezése az iskolában Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Komplex Instrukciós Program
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
KÖZKÉZEN Felelősen a közösségért! Felelősen Fehérvárért! Farkas Tamás tanácsadó.
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Könyvtárhasználati verseny
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Értékelés a pedagógiában
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Együttműködés a szakmai gyakorlatban Salát Magdolna osztályvezető ELTE PK OTF Tanárképzési Osztály Az ELTE TAMOP /2/B/KMR :Pedagógusképzés.
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
AZ ISKOLAI SZERVEZET ÉS FEJLESZTÉSE
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
Református Montessori Iskola bemutatása. Iskolánk története alapítás éve: alapítás éve: - óvoda: óvoda: iskola: iskola: 2000 alapítás.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
TÁMOP / Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért május 31. TERÜLETFEJLESZTŐK SZAKMAI MŰHELYE.
Kerekasztalok tervezésének munkafolyamata Mikor lehet rá szükség? Mikor lehet rá szükség? 1. Ha egy adott település vagy klienscsoport szolgáltatásai forráshiányosak.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában   „Az első lépések”
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Comenius 09/0128-C/1300 Alkohol és iskola Monor 2009
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Dr. Schiffer Csilla.  Negatív hatásai miatt (előítélet, félreértés, elutasítás) a címkézés elkerülése  Azok alapján való csoportba sorolás gyakori 
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
TÁM-PONT A TESSÉK! Közhasznú Egyesület és a Törökbálinti Kórház mentálhigiénés segítő programja egészségügyi dolgozók számára.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
HOZZÁTARTOZÓ ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK ELFOGADÁS/EGYÜTTMŰKÖDÉS.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Kiskőrös Város Polgármesteri Hivatalának Szervezetfejlesztése 4Sales Systems Államreform Operatív Program (ÁROP) 1.2.A.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
A szakiskola jelene és jövője
Tervezési folyamat.
Szakiskolai fejlesztési program
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Óvodai és iskolai szociális segítés
Közoktatási vezető II. félév
beruházás-tervezési ABCD
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Az iskolai szervezet és fejlesztése
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A szociális szolgáltatások tervezése az iskolában Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA

2 Az iskolai szociális szolgáltatás tervezésének lépései Forrás: Allen-Meares – Washington – Welsh (1986): Social Work Services in Schools, 10. fejezet

3 A helyi közösség dinamikájának elemzése  Jellemző csoportosulások a helyi közösségben (vallási, nemzetiségi, etnikai…) ezek sajátos problémái  Kulcsintézmények (hatalmi vagy szociálisan hasznos – iskolák, egyházak, kórház, könyvtár, alapítványok, szolgáltatók)  A humán szolgáltatók státusza a közösségen belül / hatékonyságuk és hiányosságaik  A polgárok részvételi szintje (magas/passzív/apatikus)  Hatalmi struktúra (kikből áll, milyen) Kik az irányítók, kik a nem hivatalos vezetők, mennyire elfogadottak, hogyan történik a döntéshozás  Kommunikáció formái, eszközei (ad hoc, formális, informális)  Együttműködésre / konfliktus gerjesztésére alkalmas erők  Helyi közösségek értékei  Jelentősebb szociális problémák, ezekről való vélekedés, érzések. Mely csoportok jelentősek a problémák megoldásában?  Külső erők  Hajtóerőként működhető erők / ellenálló erők / interferáló erők a helyi közösségben

4 Iskolai adatgyűjtés  Neve, szintje  Története 1. Az iskola tárgyi feltétele Épület nagyság, állag, fenntartás, felszereltség és lehetőségek (szekrények, könyvtár, ebédlő, játszótér, sportpálya…) 2. Szervezeti struktúra 3. Személyi feltételek Tanító és nem tanító, iskolai végzettség, fluktuáció, jelenlét 4. Diákpopuláció Beiratkozottak évfolyam, etnikum, nem, életkor szerint, jelenlét, kimaradók, bukások, fizikai-érzelmi egészség, eredmények 5. Program tanterv/curriculum elemzése, spec. oktatással dolgozó osztályok Egyéb programok (pl. tehetséggondozás) Extracurriculum Osztálynagyság, tanár-gyerek arányszám

5 Iskolai dinamika elemzése  Vezetés formális/informális fajtái, kulcsfontosságú vezetők, elfogadottságuk, iskolai döntéshozatal, szervezetfejlesztés  Iskolán belüli erők feltérképezése (együttműködők, konfliktust gerjesztők, elszigetelődők)  Kommunikáció eszközei (formális/informális, folyamatos/ad hoc, írásos/szóbeli)  Jelentősebb iskolai problémák, témák, ezek érzékelése tanárok/diákok/vezetés szerint, kik a központi helyzetűek ezek megoldásában  Konfliktusok funkciója (változtatás, ellenállás?)  Spec. szolgáltatások hatékonysága, hiányai  Tantestületi részvétel szintje

6 Iskola és helyi közösség kapcsolatának elemzése  Kapcsolódási mechanizmusok alkalmazása a kommunikációban, ezek hatékonysága (levelek, újság, formális v. delegált képviselő…)  Kommunikáció milyensége, mélysége  Erők feltérképezése (együttműködő, ellenálló)  Közös tevékenységek, térhasználat

7  Milyen szempontokkal tudnánk bővíteni, kiegészíteni a tervet?  Milyen szempont beemelése lenne indokolt a fentieken kívül?

8 Példa egy SWOT analízisre Forrás:

9

10 A szociális tevékenységet végző lehetséges szerepei

11 Újabb szerepek