A közúti közlekedést érintő változások július 1-től

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Az ittas járművezetés jogi értékelése Kaposvár, 2010 szeptember 23.
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
A megtett úttal arányos útdíjfizetési rendszer bevezetésével összefüggő rendőri feladatok végrehajtására.
Közúti közlekedési előéleti PONTRENDSZER (2000. évi 128
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.
Bűntelenség vagy büntetlenség? A jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedésekről szóló törvény alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai.
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
Copyright 2008 © National Police HQ General Directorate for Public Security AZ ELMÚLT IDŐSZAK LEGJELENTŐSEBB JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSAI A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁG.
A közrend és közbiztonság helyzete, a Komárom - Esztergom Megyei Rendőr - főkapitányság évi tevékenysége.
Az egyes közúti közlekedési szabályok megszegése esetén a közterület-felügyelő által alkalmazható közigazgatási hatósági intézkedésekről II. FEJEZET Készítette:
A tételek eljuttatása az iskolákba
Miért fogyasztunk alkoholt?
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Állam munkavédelmi feladatai
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
II. FEJEZET AZ EGYES KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSI SZABÁLYOK MEGSZEGÉSE ESETÉN A KÖZTERÜLET-FELÜGYELŐ ÁLTAL ALKALMAZHATÓ KÖZIGAZGATÁSI HATÓSÁGI INTÉZKEDÉSEKRŐL.
Kárenyhítési esetek tapasztalatai és gyakorlati problémái dr. Tóth Zsófia áldozatsegítő szakreferens Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal június.
Az Ást április 15-i módosításának bemutatása dr. Veisz Gábor áldozatsegítési osztályvezető Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal áldozatsegítési.
Jogi személyek és büntetőjog
Változások a szabálysértési jogban
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
SZABÁLYSÉRTÉS DR SZALAI ERZSÉBET 2014.IV..
szakmérnök hallgatók számára
Az orvos szabálysértési felelőssége
2008. március 12. A FIATAL GÉPJÁRMŰVEZETŐK OKTATÁSÁNAK FELÜLVIZSGÁLATA Különös tekintettel a többszintű képzésre Kedves Miklós tudományos segédmunkatárs.
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Vasútszabályozási Osztály
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A tehergépjárművek ellenőrzésének gyakorlati tapasztalatai
1 Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája, valamint.
A közúti ellenőrzés gyakorlata az Európai Unióban „Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” konferencia Budapest, Október 20. Gégény István ORFK.
Óberling József r. ezredes
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
Együttműködés a rendőrség és a biztonsági szervezetek között.
Közúti közlekedési előéleti PONTRENDSZER (tervezet)
Jogalkotás-jogkövetés, ahogy az ügyvéd látja
Comenius Logo (teknőc).
Óberling József r. ezredes
A közlekedési szabályok megtartása rendőri szemmel
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Siska Tamás munka-szakpszichológus Együtt Bt.
XVII. ker. Rendőrkapitányság
A közlekedésbiztonság évtizede A közlekedési balesetekből származó tragédiák 50%-a megelőzhető lenne, ha legalább a következő 5 szabályt betartanánk.
A köztisztviselők jogállásáról…
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
K OVÁCS ANDRÁS, Ph D. E GYETEMI ADJUNKTUS S ELYE J ÁNOS E GYETEM november 25. IX. MRTT Vándorgyűlés, Révkomárom Selye János Egyetem Gazdaságtudományi.
Budapesti Ügyvédi Kamara
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
Met. módosítás július 01..
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
Nemzeti tengelysúly-, és kapcsolódó ellenőrzéseket támogató hálózat - TSM Közúti ellenőrzési szemszögből Rónay-Tobel Beatrix Közúti Közlekedési Ellenőrzési.
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
BAMKH Hatósági Főosztály
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Előadás másolata:

A közúti közlekedést érintő változások 2011. július 1-től Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője

A változások legfontosabb elemei: megváltozik a közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegések köre; bizonyos esetekben a bírság kiszabására szóban kerül sor és sor kerülhet a jármű visszatartására is; a közigazgatási bírság mellé is társul előéleti pont; növekszik az egyes jogsértések miatt adandó pontok száma.

Miért van rá szükség? : A közúti közlekedési balesetek számának, a sérültek, különösen a halálos áldozatok számának további jelentős csökkentése érdekében, hogy 2020-ra az EU elvárásának megfelelően további 50 %-os áldozatszám csökkenés következzen be. Hatékony jogi eszköz a külföldi személyekkel szemben. A szabálysértési és közigazgatási eljárások közötti párhuzamosság megszüntetése (mindenki számára világos szankciórendszer bevezetése).

Az Európai Parlament 2011. július 6-án tárgyal és szavaz arról az irányelvről, melynek az előkészítése a magyar soros elnökség alatt befejeződött. Ez fogja a jogi alapját megteremteni annak, hogy egyes, a közúti közlekedés során elkövetett jogsértések esetén a járműnyilvántartásból megtudjuk a tulajdonos (üzembentartó) adatait.

Változik a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (Kkt. ) 20 Változik a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (Kkt.) 20. §-a 2011. július 1-től közigazgatási bírsággal sújtandó lesz a megengedett legnagyobb sebességre, a továbbhaladás tilalmára, a járművezető szervezetében a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol tilalmára és a biztonsági öv használatára vonatkozó rendelkezések megsértője. A létrejövő nyilvántartás alapján a bírság meg nem fizetése esetén utólag is visszatartható lesz a jármű.  

Ismét szabálysértési eljárásban kerül elbírálásra a gyermekbiztonsági rendszer, a motorkerékpár-bukósisak és a mobil rádiótelefon használatára vonatkozó rendelkezések megsértője, aki 3.000-től - 30.000 Ft-ig terjedő pénzbírság kiszabásával büntetendő. (helyszíni bírság: 3 000 – 20 000 Ft)  

Módosul a közúti közlekedési előéleti pontrendszer Előéleti pontot kell megállapítani a közigazgatási eljárás során az objektív felelősség alapján, ha a bírságot a járművezetővel szemben szabják ki (pl. menetlevél vagy nyilatkozat alapján) leállításos ellenőrzés esetén a járművezetővel Nő a bűncselekmény és a szabálysértés miatti előéleti pontok száma Ezek eredményeként akár 2-3 súlyos szabályszegés révén elérhető a 18 pont. 2011. 06.30-ig 2011. 07. 1-jétől Bűncselekménynél 6-9 9-11 Szabálysértésnél 1-5 1-8 Közigazgatási bírságnál -

A megengedett legnagyobb sebesség túllépésének szankcionálása közigazgatási eljárásban a nagyobb mértékű túllépésnél a 410/2007-es Korm. rendelet alapján a GÉPJÁRMŰ esetén a 156/2009-es Korm. rendelet alapján bármely JÁRMŰ esetén Szabálysértési eljárásban a kisebb, 15-20 km/órát el nem érő túllépés esetén figyelmeztetés helyszíni bírság vagy max. 30 000 Ft pénzbírság is alkalmazható

A tilos jelzésen áthaladás szankcionálása Kizárólag közigazgatási eljárásban a 410/2007-es Korm. rendelet alapján a GÉPJÁRMŰ esetén, leállítás nélküli esetben, a 156/2009-es Korm. rendelet alapján bármely JÁRMŰ esetén, leállításos esetben Pénzbírság és előéleti pont mindkét eljárásban

Az ittas vezetés szankcionálása Közigazgatási eljárásban a szabálysértési szankció helyett azt, ami nem bűncselekmény gépi meghajtású jármű vezetése esetén magasabb bírság és pont, nem gépi meghajtású jármű vezetése esetén alacsonyabb bírság, a bírság nagysága az alkohol koncentrációtól függő mértékű Járművezetéstől eltiltás, és így vezetői engedély helyszíni elvétele ezen esetekben megszűnik. Büntetőeljárásban (gépi meghajtású jármű vezetése befolyásolt állapotban) pénzbírság (min: 75.000 Ft, maximum: 73.000.000 Ft, eltiltás vagy előéleti pont (11 pont) marad a vezetői engedély helyszíni elvétele

Biztonsági öv használata elmulasztásának szankcionálása Közigazgatási eljárásban Az út jellegétől függő mértékű Bírság (mely a korábbinál magasabb mértékű) és Előéleti pont a járművezető részére

Módosulnak egyes szabálysértési tényállások Az „ittas vezetés”: közúti jármű vezetésével nem valósul meg, de az átengedésével igen A „sebesség korlátozás jelentős túllépése”: megszűnik Ezen ügyekben a járművezetéstől eltiltás lehetősége megszűnik, de az előéleti ponttal - szociális helyzettől függetlenül - elérhető a vezetési jogosultság szüneteltetése.

közigazgatási eljárás szabálysértési eljárás Ittas vezetés miatti közigazgatási, illetve szabálysértési eljárás összehasonlítása közigazgatási eljárás (jövő) szabálysértési eljárás (jelen) A bírság összege A koncentrációtól és a járműkategóriától függően, jogszabályban meghatározott, 30 000–től 300 000 Ft-ig terjedő konkrét összeg Személyre szabott, egyéniesített, 3-tól 100 ezer Ft-ig terjedő pénzbírság Előéleti pont Gépi hajtású jármű esetén 6, 8 pont Engedéllyel vezethető jármű esetén,5 pont, ha járművezetéstől eltiltás intézkedés alkalmazására nem került sor Járművezetéstől eltiltás/ vezetői engedély elvétele nincs van

A megengedett legnagyobb sebesség túllépésének szankcionálása Sorszám A megengedett legnagyobb sebesség túllépésének mértéke km/órában Bírság összege forintban Előéleti pontok száma 1. 50 km/óra sebességig a) 15 km/óra felett 25 km/óráig a) 30 000 4 b) 25 km/óra felett 35 km/óráig b) 45 000 c) 35 km/óra felett 45 km/óráig c) 60 000 d) 45 km/óra felett 55 km/óráig d) 90 000 6 e) 55 km/óra felett 65 km/óráig e) 130 000 f) 65 km/óra felett 75 km/óráig f) 200 000 8 g) 75 km/óra felett g) 300 000 2. 50 km/óra felett 100 km/óra sebességig a) 15 km/óra felett 30 km/óráig b) 30 km/óra felett 45 km/óráig c) 45 km/óra felett 60 km/óráig d) 60 km/óra felett 75 km/óráig e) 75 km/óra felett 90 km/óráig f) 90 km/óra felett 105 km/óráig f) 200 000 g) 105 km/óra felett 3. 100 km/óra sebesség felett a) 20 km/óra felett 35 km/óráig b) 35 km/óra felett 50 km/óráig c) 50 km/óra felett 65 km/óráig d) 65 km/óra felett 80 km/óráig e) 80 km/óra felett 95 km/óráig f) 95 km/óra felett 110 km/óráig g) 110 km/óra felett g) 300 000

A tilos jelzésen való áthaladás szankciója A továbbhaladás tilalmára vonatkozó rendelkezések KRESZ Bírság összege Ft-ban Cselekményhez rendelt előéleti pontok A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető A forgalomirányító fényjelző készülék előtti megállási kötelezettség 9. § (4) bekezdés c), d) pont 100 000 8 Járművezető A vasúti átjáró előtti megállásra vonatkozó rendelkezések 39. § (3) bekezdés b), c), e), h) pont

Az ittas vezetés szankciója Feltétel, hogy a cselekmény nem minősül bűncselekménynek. Bírság összege Előéleti pont Gépi meghajtású jármű 0,5‰ vér, illetve 0,3 mg/l légalkohol értéig 150.000 6 Gépi meghajtású jármű 0,51 és 0,8‰ közötti vér-, illetve 0,31 és 0,5 mg/l légalkohol érték között 200.000 8 Gépi meghajtású jármű 0,8‰ vér-, illetve 0,5 mg/l légalkohol érték fölött 300.000 Nem gépi meghajtású jármű 0,8‰ vér-, illetve 0,5 mg/l légalkohol értékig 30.000 - Nem gépi meghajtású jármű 0,8‰ vér-, illetve 0,5 mg/l légalkohol érték fölött 60.000

Biztonsági öv használata nélküli közlekedés szankcionálása 2011. július 1-jét követően megvalósított szabályszegés 2011. július 1-jét megelőzően elkövetett szabályszegés Bírság összege Ft-ban elkövetett cselekményhez rendelt előéleti pontok a) lakott területen belül a) 15 000 3 járművezető, utazó személy b) lakott területen kívül b) 30 000 c) autóúton, autópályán c) 40 000 5

Bővül az objektív felelősség hatálya alá tartozó jogsértések köre Az útpadkán való megállási tilalom megszegése, A járdán való megállási tilalom megszegése, A lakott területen kívül a főútvonal úttestén való várakozás miatt is felelős lesz az üzembentartó.

Az eljárás menete a helyszínen (eddig még nem alkalmazott eljárási rend) Ha az elkövető személye és a tényállás kétséget kizáróan a helyszínen megállapítható, és az elkövető a jogsértés tényét vagy a kiszabott bírság összegét nem vitatja, a hatóság tagja határozathozatal nélkül szabja ki a bírságot. Amennyiben az elkövető a jogsértés tényét vagy a kiszabott bírság összegét vitatja, a rendőr közigazgatási eljárást kezdeményez. Döntését szóban közli az elkövetővel. Amennyiben az elkövető a jogsértés tényét nem vitatja, a döntéssel szemben fellebbezésnek helye nincs. bírósági felülvizsgálati lehetősége nyílik meg A feltételek fennállása („külföldi” természetes személy, illetve cég) esetén a pénzkövetelés biztosítása végett jármű visszatartása függetlenül attól, hogy a bírság kiszabása megtörtént-e, Várakozóhely kijelölése Forgalmi engedély elvétele. A bírság kiszabásáról, a pénzkövetelés biztosításáról (a jármű visszatartásáról és várakozóhely kijelöléséről) írásbeli tájékoztató átadása.

A bírság megfizetésének módjai Készpénzátutalási- megbízással 15 napon belül Bankkártyával a helyszínen (feltételek fennállása esetén) Készpénzzel (feltételek fennállása esetén)

Eljárás menete,ha a nyilvántartás adatai alapján tartozás állapítható meg 1. A feltételek fennállása („külföldi” természetes személy és cég) esetén a pénzkövetelés biztosítása végett jármű visszatartásáról való rendelkezés, ezen belül várakozóhely kijelölése forgalmi engedély elvétele 2. A pénzkövetelés biztosításáról (a jármű visszatartásáról és várakozóhely kijelöléséről) írásbeli tájékoztató átadása. A visszatartás kizárólag akkor alkalmazható, ha bírság-tartozása a járművezetőjének, vagy a jármű üzembentartójának van. A visszatartási jog az ellenőrző hatóságot nem csak a saját eljárása esetén illeti meg. A jármű nem tartható vissza, ha a bírságfizetésre kötelezett (kötelezettek) székhelye, illetve lakóhelye a Magyar Köztársaság területén van és a kötelezett rendelkezik magyar adószámmal, illetve adóazonosító jellel, vagy a bírságfizetési kötelezettség teljesítéséért pénzügyi intézmény kezességet, bankgaranciát vállal vagy a kötelezettséget belföldön bejegyzett, adószámmal rendelkező gazdálkodó szervezet átvállalja és ezt a tényt a bírságfizetésre kötelezett az eljárás során hitelt érdemlően igazolja.

KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!