5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI KATEGÓRIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Jakabszállás, 2007. október 9. Badovszky György balesetvizsgáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Dr. Lévai Zoltán Professor Emeritus
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Badovszky György balesetvizsgáló.
Szakítódiagram órai munkát segítő Szakitódiagram.
Helios: augusztus 14-én Athén mellett lezuhant, és 115 utasával valamint hatfőnyi személyzetével együtt elpusztult a ciprusi Helios légitársaság.
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
SZILÁRD ANYAGOK SZÁLLÍTÁSA
EuroScale Mobiltechnika Kft
1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.
Testek egyenes vonalú egyenletesen változó mozgása
A SZABÁLYOZOTT JELLEMZŐ MINŐSÉGI MUTATÓI
Váltóállítás egyedi inverterrel
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
A KÜLSŐ NYOMÁSKIEGYENLÍTÉSÜ
Halmazállapotok Részecskék közti kölcsönhatások
Volumetrikus szivattyúk
KINEMATIKAI FELADATOK
KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Janovics Ferenc balesetvizsgáló EJTŐERNYŐZÉS - SIKLÓERNYŐZÉS.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
Járművek és Mobilgépek II.
Villamosenergia-termelés (és elosztás) Dr
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
HIDRODINAMIKAI MŰVELETEK
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
AZ 5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Agárd, április 12. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, október 25. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK Csűrőlengésből.
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
A KBSZ ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Mészáros László főigazgató.
1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Bíró Ottó
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
KINEMATIKAI FELADATOK
CSAVARORSÓS EMELŐ TERVEZÉSE
7. Házi feladat megoldása
Villamos tér jelenségei
Intelligens közúti kereszteződés
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
KUTATÁS-MENTÉS.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
Erőforrások tárolhatóság klasszikus felosztás
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Balthazár Zsolt Apor Vilmos Katolikus Főiskola
Előadás másolata:

5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI KATEGÓRIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Jakabszállás, október 9. Badovszky György balesetvizsgáló

2 AZ ESEMÉNYEK KATEGÓRIÁJUK SZERINT KATEGÓRIÁKHELIKOPTERMEREVSZÁRNYÚ Accident (Légiközlekedési baleset) 16 Serious Accident (Súlyos légiközlekedési baleset) -- Incident (Légiközlekedési esemény) -18 Serious Incident (Súlyos légiközlekedési esemény) -6 Not Determined (Meghatározatlan) 14 Összesen234 Mindösszesen36

3 AZ ESEMÉNYEK OKOK SZERINT Az esemény okaHelikopterMerevszárnyú Műszaki okokSárkány18 Hajtómű14 Kormány-1 Rádió-elektromos-2 Külső okEgyéb-5 Emberi tényező TévesztésDöntésképtelenség-- Hiányos készség-3 Észlelés hiánya-3 SzabályszegésRutinszerű-1 Eseti-7

4 MŰSZAKI OKOK Sárkányhiba •Általában rendszerhibára visszavezethető események  a kabinnyomás csökkenése (030),  téves jelzés (038),  benzin-mennyiségmérő hiba (161),  nem hermetikus fedélzeti levegőrendszer (204). Ezek jellegzetesen nem az üzemeltetés és ellenőrzés hiányosságaiból fakadnak, hanem üzem közben előálló hibák. •Az okok másik része a repülőgépelemek valamelyik részének törésére vezethetők vissza.  Négy esetben a futómű törése volt az esemény oka (128; 162; 212; 220), ebből kettő hibás szilárdsági méretezés (Corvus Mk II), egy hanyag üzemeltetés, egy durva leszállás következménye.

5 MŰSZAKI OKOK •Egy durva hiba miatt bekövetkezett géptörés oka  a kormányrendszer törése (153), amely miatt a siklópályán a gép irányíthatatlanná vált. Hajtóműhiba A legváltozatosabb okok miatt következtek be az események –köztük néhány igen tanulságos következtetéssel szolgál. •A hajtómű csökkent teljesítménye miatti startmegszakítás (005) oka a vizsgálat szerint a gázkar nem ütközésig történő előretolása. •Ugyanígy tanulságos a „motor túlhűlt, többet fogyasztott” indokú, benzinhiány miatti kényszerleszállás (028). •Karbantartási okra vezethető vissza a (115) esemény – az útvonalon a gázbowden elszakadt.

6 MŰSZAKI OKOK •Jellegzetesen üzemeltetési hiba következménye  az előírt olajmennyiségnél jóval kevesebb kenőolajjal repülő helikopter (143), melynek kipufogószelepe fennakadt és törött.  hasonló üzemetetési hiányosság miatt – a porlasztó-szűrő dugulása okán – történt kényszerleszállás (202) útvonalon. Rádióhiba •Repülés közben a rádiókapcsolat a készülék hibája miatt megszűnt (096), hasonlóan a (145) esemény okához.

7 KÜLSŐ OKOK Egyéb •Ide soroljuk a „vis major” okokra visszavezethető eseményeket. Bizonyos területeken más területekkel átfedés észlelhető, azonban a legvalószínűbb okokat mérlegelve kerül ide az esemény.  kigurulás közbeni kitörés és szárnyvégre állás (139),  madárrajjal ütközés (158),  turbulencia miatti útvonal-megszakítás (194),  zivatar miatti kényszerleszállás (238)  ejtőernyős ugró nekiugrása a vízszintes vezérsíknak (253).

8 EMBERI TÉNYEZŐ Tévesztés •Ide soroljuk az emberi psziché hiányos reagálásából fakadó és a szabályok megsértéséből fakadó eseteket. Döntésképtelenség •A vizsgált időszakban ilyen ok nem játszott szerepet. Hiányos készség •Felszálláskor beperdült és felborult a repülőgép, mert a repülőgép-vezető nem volt elég rutinos a precessziós nyomaték semlegesítésének módjában (053). •Hasonló hiányosság miatt túlfékezés miatt átvágódott a repülőgép, mert a repülőgép-vezető orrkerekes gépre kapott kiképzést, és nem volt gyakorlata a farokkerekes repülőgéppel történő leszállásban (127).

9 EMBERI TÉNYEZŐ •Ugyancsak hiányos képzés miatt a v 1 sebesség túllépése után szakította meg a felszállást (137) a repülőgép-vezető, ezért a pályáról lefutott. Észlelés hiánya: •Ezek az események a figyelmetlenség és a stressz következményei:  Az oktató és a növendék beszélgetésének következménye a (033) repülőgép hasraszállása.  A (210) esemény nyíregyházi kényszerleszállás, melynek oka benzinhiány.  Ugyancsak figyelmetlenségből ered a (233) esemény, ugyanis a gurulás megkezdése előtt nem távolították el a vontatóvillát.

10 SZABÁLYSZEGÉS 1.Rutinszerű: •ide soroljuk a szándékosan elkövetett szabályszegéseket. − A (244) esemény engedély nélküli ejtőernyős ugratás. 2.Eseti: •ide sorolandók az akaratlanul elkövetett szabályszegések. − (039) adott repülési magasság túllépése veszélyes megközelítés, − (084) veszélyes megközelítés, − (088) a kijelölt várakozási légtér elhagyása, − (171) London-Heatrow TMA-ban műrepült, − (199) túlemelkedett APP alsó határán, − (276) 31L felszállás után 31R pályával szembefordult, − (279) átstartolás (másik gép leszállás után még a pályán volt).

11 ÖSSZEHASONLÍTÁS Műszaki okok:2006 I. félév2007 I. félév Sárkány:-9 Hajtómű:15 Kormány:-1 Rádió:32 Egyéb:25 Tévesztés: Hiányos képzés:13 Észlelés hiánya:53 Szabályszegés: Rutinszerű:51 Eseti:27

TÚLTERHELT REPÜLŐGÉPEK FELSZÁLLÁSI ÉS STABILITÁSI TULAJDONSÁGAI kg max. felszálló tömeg alatti kategóriában KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Jakabszállás, október 9. Badovszky György balesetvizsgáló

13 A közelmúlt eseményei közül néhány azért következett be, mert a repülőgépet túlterhelték: Ilyen események voltak: •2000 – 10 C-172 J repülőgép G felsz = max. 300kg, valójában 4 fő/100 kg +tüzag Kis repülési sebesség – lecsúszás, 3 halott. •2007 – 250 Cessna Citation. G felsz.max =1945 kg, ezzel szemben G felsz =2486 kg 541 kg túlsúly, valamint +32 °C hőmérséklet! Hasonló lefolyás,de a hajtómű-tolóerő csökkentése miatt: •2007 – 018 B – n szüks = 91.8 % helyett n val = 87,7 %,

14 A MAXIMÁLIS FELSZÁLLÓSÚLY TÚLLÉPÉSE A teljes felszállási úthossz H= 15 méter magasság eléréséig: s= s 1 + s 2 +s 3 Ahol: s 1 – a nekifutás hossza méterben az elemelkedésig s 2 – a gyorsítás szakasza méterben (sugárhajtású repülőgépnél elmarad) s 3 – az emelkedő repülés hossza H= 15 m magasságig A fenti szakaszokból számunkra csak az s 1 érdekes.

15 Ahol:G – a repülőgép felszállósúlya (N) g – a nehézségi gyorsulás (g=9,81 m/s 2 ) q – a dinamikus nyomás (Pa) Fv – a vonóerő (N) Fx – a repülőgép ellenállása (N) Fy – a pillanatnyi felhajtóerő (N) ρ – a levegő sűrűsége (H= 0 m-en, ρ= 1,25 kg/m 3 (m)

16 AZ ÖSSZEFÜGGÉSBŐL LEOLVASHATÓ G növelése növeli a nekifutás hosszát, amit a sebességigény megnövekedése okoz, mert: m/s Látható, hogy adott c y felhajtóerő tényezőnél G növekedése a v felsz növekedését okozza, ami hosszabb pályát vagy nagyobb vonóerőt igényel.

17 Miután a q összefüggésében ρ értéke is szerepel,csökkenése úgyszintén s 1 növekedését okozza, mert: Ahol: T – a hőmérséklet K fokokban R – az univerzális gázállandó (konstans) p – az atmoszférikus nyomás Pa-ban Az összefüggésből látható, hogy a sűrűség a hőmérséklettel fordítottan arányos, ha T nő akkor ρ csökken.

– 250 ESEMÉNY KÖRÜLMÉNYEI A repülőgép Cessna Citation, légcsavaros-gázturbinás repülőgép, melynek adatai a „Pilot’s Operating Handbook” szerint: φ=10° fékszárny-kitérésnél az elemelkedés sebessége: km/ó, ezzel a felhajtóerő-tényező: amely érték csak a fékszárny kitérítésétől függ, más tényező nem befolyásolja.

– 250 ESEMÉNY KÖRÜLMÉNYEI Ezzel a túlterhelt repülőgép szükséges elemelkedési sebessége: A szükséges sebesség 15 %-al nagyobb a felszállásnál alkalmazott sebességnél, ezért volt bizonytalan a repülőgép kormányzása és a repülőgép-vezető ezért esett abba a tévedésbe, hogy kicsi a hajtómű teljesítménye. Túlterhelt repülőgépnél a felszállás sikeres végrehajtását teszi lehetővé a startrakéta, mellyel hamarabb eléri a repülőgép a szükséges sebességet és így a rendelkezésre álló pályahossz elegendő. Megjegyzendő: Ha már a levegőben van a repülőgép és elegendő a sebessége a manőverezéshez, a feladatát végre tudja hajtani.

20 A HÁTSÓ SÚLYPONTHELYZET ÉS A STABILITÁS A stabilitás fogalma a repülőgép olyan tulajdonsága, amellyel a szárny állásszög-változását a repülőgép automatikusan korrigálja. Ha a korrekció nem történik meg, közömbös (indifferens), ha az állásszög-változás nő instabil repülőgépről beszélünk. Túlterhelt repülőgép esetén a kabin elrendezésének függvényében általában a súlypont a hátsó súlyponthatár felé közeledik. A túlterhelés megnöveli a felhajtóerő- igényt, ezért nő az állásszög amivel a súlypontra ható nyomaték is nő, vagyis a repülőgép korrekció nélkül egyre nagyobb állásszögre áll.

21 A túlterheléstől függően a következő esetek fordulhatnak elő: 1.A repülőgép jól kormányozható (van elegendő magassági- kormány tartalék), azonban az előálló nagy állásszögű repülés miatt a repülési sebesség lecsökken és a repülőgép lecsúszhat. Ez az eset fordulhatott elő a repülőeseménynél a jelentősen túlterhelt C-172 J repülőgépnél, ahol teljes tüzelőanyag-töltés mellett négy megtermett felnőtt ült a repülőgépbe. 2.A súlypont a hátsó határ közelében van, trimmeléssel a géphossztengely stabilizálható, azonban vészesen lecsökken a magassági kormányerő-tartalék melynek következtében alig lehet siklópályára vinni a repülőgépet. 3.A hátsó súlyponthelyzet a hátsó határon kívül kerül, elemelkedés után a repülőgép egyre meredekebb emelkedő pályára áll, a sebesség lecsökkenésekor átesik és meredek szögben a földbe csapódik. A személyzetnek és az utasoknak szinte semmi esélyük nincs a túlélésre.

22 AJÁNLÁS A repülőgép-vezető a felkészülés időszakában fordítson időt a súlyelemzésre és a súlyponthelyzet vizsgálatára! Pl.: Hazánkban jelentős számban üzemel a C-172 N változat, amely különösen igényes a terhelésre, mert: Az első üléssorban két felnőtt hátul két gyermek ülésterhelés mellett a megengedett tüzelőanyag-feltöltés 150 liter. Ilyen terhelés mellett a csomagtér nem terhelhető! Ha a terhelés négy felnőtt, a tüzelőanyag-mennyiséget le kell csökkenteni 90 literre és a csomagtér itt sem terhelhető!

23 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!