CBL Ajánlás - Inspiráció Témákhoz inspiráció Inspiráció „CBL” Szakmai gyakorlati hely választás Szállodavezetés és gazdálkodás tantárgy Szakdolgozat témaválasztás Záróvizsga felkészülés kezdete Inspiráció „CBL” Adatok gyűjtése Prezentálások gyakorlása Gyakorlat és elmélet ötvözése
CBL Félév Szorgalmi időszak Szeptember 6 – december 17 Szünet 2 Félév CBL Szorgalmi időszak Szeptember 6 – december 17 Szünet Október 18 – 22 Vizsgakurzus December 6 – 17 Vizsga December 20 – január 28 2
Vezetés és gazdálkodás BA Ajánlás - Inspiráció CBL Alapismeretek tevékenységek– részlegek – üzletek – feladatok - munkakörök – felszereltség – jogi feltételek Új dimenzió Vezetés és gazdálkodás BA szálláshely – turizmus átfogó ismeret összefüggések felismerése bemutatása értékelése
Összes elméleti kredit 9%-a Ajánlás - Inspiráció CBL Szállodai tantárgyak Összes elméleti kredit 9%-a Diploma 13%-a Záróvizsga 55%-a
Dissertation Aim Diploma Current situation 1. 4.5. Table „How the dissertation can influence the diploma grade” Source: Edited and calculated by the author. 2010. 5 5
Bachelor of Art Master of Art Dr. Juhász László PhD. Szállodai alapismeretek I. Szállodagazdálkodás és vezetés I. Szállodagazdálkodás és vezetés II. Master of Art Nemzetközi szállodák és szállodavállalatok vezetése BGF szintű tantárgyi felelőse Dr. Juhász László PhD. Szállodaigazgató Budea Ildikó, Csehy Dénes, Dr. Cservák György, Várhegyi Péter Karakasné Morvai Klára,
Előadás Kedd Előadás Péntek Fogadó óra Szerda Péntek 14.40 – 16.10 A. I. 200 Hallgató Előadás Péntek 14.40 – 16.10 A. I. 150 Hallgató Fogadó óra Szerda 11.30–12.30 Péntek 13.30-14.30 M 11 Gy 6 Hétfő 11.20-12.50 A 104 Gy 1 – 2 Budea Ildikó Gy 3 - 4 Dr. Cservák György
Hotel Leadership Essence Local Market environment Macro environment Tourism environment Local Market environment Public opinion Guest Satisfied Guest Hotel System Market aims Human resource Satisfied employees Human aims Material resouce Satisfied owner Economic aims 1 + 2 semesters 16 credit
Hotel Leadership Essence Local Market environment Macro environment Tourism environment Local Market environment Public opinion Guest Satisfied Guest Hotel System Human resource employee Market aims Satisfied employees Material resouce Fixed assets real estate – machines - equipments Working capital stock merchandise material - cash Human aims Satisfied owner Economic aims 1 + 2 semesters 16 credit
Szállodavezetés esszenciája Külső makró környezet Globális turizmus környezet Lokális verseny környezet Közvélemény környezet Elégedett VENDÉG VENDÉG Hotel System Piaci célok Szellemi tényező Emberi erőforrás Élőmunka Termelő erő elégedett munkatársak Emberi célok Anyagi tényező Holtmunka Anyagi javak Termelőeszköz elégedett tulajdonosok Gazdasági célok Elmélet és gyakorlat
Szállodavezetés Esszencia Külső makró környezet Globális turizmus környezet Lokális verseny környezet Közvéleménykörnyezet Elégedett VENDÉG VENDÉG szálloda Szervezet rendszer Piaci célok Élőmunka munkatársak elégedett munkatársak Holtmunka Befektetett eszköz ingatlan – gép - berendezés Forgóeszköz készlet (árú-anyag) - pénz Emberi célok elégedett tulajdonosok Gazdasági célok 1 + 2 félév = 16 kredit Elmélet és gyakorlat
Guest Hotel Management Essence Cash Management Marketing Finance Budget Financial Management Cash management Cash Office Controlling Hotel Management Essence Marketing Marketing plan Sales - Distribution Reservation Guest Revenue Management Revenue Budget Guest statistical data Periodical pricing Assets Management Investment Budget Property management Assets – Stocks Investment-Purchasing Safety and Security Maintenance Human Resources Management Human Resources Budget Staff Management Labor administration Human Management Utility Management P&L Budget Capacity – Volume Cost management Income statement Performance
VENDÉG Szállodagazdálkodás esszenciája Pénzgazdálkodás Pénzügyi terv Pénzkezelés Bevételkezelés Kontroling Szállodagazdálkodás esszenciája Piaci-gazdálkodás Marketingterv Értékesítés Disztribúció - Foglalás VENDÉG Bevételgazdálkodás Bevételi terv Vendégstatisztika Időszakos Árképzés Eszközgazdálkodás Eszközpótlási terv Készletgazdálkodás Tőkegazdálkodás Beruházás – Beszerzés Biztonságvédelem Karbantartás Emberi erőforrás gazdálkodás Emberi erőforrásterv Élőmunka gazdálkodás Munkaügyi gazdálkodás Humán Menedzsment Eredménygazdálkodás Jövedelmezőségi terv Kapacitás – Volumen Költséggazdálkodás Eredmény kimutatás Jövedelmezőség
Hotel Management Integration Location Country, County, Regions, Budapest, Balaton, Province Touristic Regions, Resort destination, Health resort Management Scopes Market, Revenue, Human, Utility, Assets, Cash Operation structure Owned, Rented, Leased, Management, Franchise, Timesharing Ownership Family hotels, Independent hotels, Hotel chain hotels, Hotel group hotels Specialization Business, Boutique, Apartment, Conference, City, Resort, Thermal, Sport Health, Wellness, Castle, Eco, Alternative Direction Market situation, Capability of product, Owners expectations Environments Using rights Ownership, Shareholding, Renting contract, Leasing contract, Time sharing Category 1 – 2 – 3 – 4 - 5* Scales Diamonds Brands Departments Sales, Front Office, Housekeeping, Room Division, Hotel Food and Beverage, Specialization, Maintenance, Administration
Szállodavezetés integráció Helyszín Budapest, Balaton, Vidék Megyék, Régiók statisztikai, Régió turisztikai, Üdülőkörzetek, Gyógyhelyek Gazdálkodás területei Piaci, Bevétel, Humán, Eredmény, Eszköz, Pénz Tulajdonosi kör Családi szálloda, Önállószálloda, Szállodalánc szálloda, Szállodacsoport szálloda Specializáció Üzleti, Butik, Apartman, Konferencia, Városi, Üdülő, Termál, Sport Gyógy, Wellness, Kastély, Öco, Alternatív Vezetés Piaci helyzet, Termék adottsága, Tulajdonosi elvárások Környezet Használati jog Tulajdon, Résztulajdon, Bérleti szerződés, Lízingszerződés, Üdülési jog szerződés Kategória 1 – 2 – 3 – 4 - 5* márkák Részlegek Értékesítés, Földszint, Emelet, Szállás Szállodai vendéglátás, Típus - Specializáció Karbantartás, Adminisztráció Üzemeltetési forma Tulajdon használatjoga Üzemeltetési szerződés, Franchise szerződés
Irodalmak Irodalom Kötelező MT Rt. Szakmai folyóirata Turizmus Bulletin 2007 - 2010 KSH Turizmus kiadvány 2003 – 2010 BGF KVIK szállodavezetés és gazdálkodás előadások, Dr. Juhász 2010 KVIK Szállodavezetés Coospace szöveggyűjtemény Irodalom Ajánlott Szállodavezetés és gazdálkodás előadások Dr. Juhász László, 2010 The Business of Hotels S. Medlik, 1995 Managing Hotels P. Venison, 1998 Principles of Management for the Hospitality Industry Dana Tesone 2010 Accounting Essentials for Hospitality Managers Chris Guilding 2009 Irodalom minden Szállás – szálloda – hospitality – hotel Vezetés – gazdálkodás – üzemeltetés – management – operation - irányítás De fenntartással és indoklással holding, konyha mészáros, kasszás szezonalítás meghosszabbítása
Irodalmak 2008-2009-2 I. - II. Dr. Juhász László PhD Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai, 2010 Piacgazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban, 2010 Bevételgazdálkodás a szállodákban, 2010 Szálláshely szolgáltatás gazdálkodási környezete, 2010 Hazai szállodák fejlődési szakaszai, 2008 Apartman szállodák piaci helyzete, 2007 Kasavana: Managing Front Office Kappa / Nitschke: Managing Housekeeping Dana Tesone: Principles of Management for the Hospitality Industry Chris Guilding: Accounting Essentials for Hospitality Managers Venison: Hotel Management Lundberg: The Hotel and Restaurant Business R. Kavanough: Hospitality Supervision:
Irodalmak 2008-2009-2 I. - II. Zhou: E-Commerce Croft: Market Segmentation Colella / Hitt/Miller: Organizational Behavior a Strategic Approach Borsenik /Stutts: The Management of Maintenance & Engineering Systems Coltman: Cost Control for the Hospitality Ind. Rushmore: Hotel Investment Kotler / Makens / Bowen: Marketing for Hospitality and Tourism Abbey, James R.: Hospitality Sales and Marketing Tesone D.V.: Hospitality IS and E-Commerce Valen: Front Office Connolly, Daniel J.: An environmental assessment of how technology is reshaping the hospitality industry Takeuchi / Nonaka: Hitotsubashi on Knowledge Management Paul R. Niven: Balanced Scorecard Diagnostics Bob Cotton: E-Selling Dopson / Hayes / Miller: F&B Cost Control B. Schmidt: Customer Experience Management Goleman / Cherniss: The Emotionally Intelligent Workplace Jones: Professional Management of HK Operations Pearlson / Saunders: Managing and Using Information Systems
Irodalmak 2008-2009-2 I. - II. Dr. Juhász László PhD Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai, 2010 Piacgazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban, 2010 Bevételgazdálkodás a szállodákban, 2010 Szálláshely szolgáltatás gazdálkodási környezete, 2010 Hazai szállodák fejlődési szakaszai, 2008 Apartman szállodák piaci helyzete, 2007 Harrison / Enz: Hospitality Strategic Management Niemeyer-Hayes: Hotel Management Rutherford / O’Fallon: Hotel Management & Operations Liquori / Gray: Hotel Management & Operations Stutts / Wortman: Hotel & Lodging Management Kasavana: Managing Front Office Kappa / Nitschke: Managing Housekeeping Dana Tesone: Principles of Management for the Hospitality Industry Chris Guilding: Accounting Essentials for Hospitality Managers Zhou: E-Commerce Croft: Market Segmentation Colella / Hitt/Miller: Organizational Behavior a Strategic Approach Borsenik /Stutts: The Management of Maintenance & Engineering Systems in the Hosp. Coltman: Cost Control for the Hospitality Ind.
Minősítés a pontok alapján Félévközi követelmények, az aláírás feltétele: Szemináriumon és gyakorlaton való kötelező és aktív részvétel, a házi dolgozat fejezeteinek időbeni leadása, a prezentációk magtartása, szállodai számítástechnikai gyakorlat befejezése, az 5-6 szemináriumi gyorstesztek sikeres megírása (minimum 61%). Féléves gyakorlati jegy kialakításának módszere, összetétele: 35 % 5-6 gyorsteszt átlaga (minimum 61%), 20 % házi dolgozat szakszerű elkészítése, 10 % prezentációk értéke, 35 % a ZH sikeres megírása (minimum 61% elérése) Vizsgakurzus: csak gyakorlatvezető által leigazolt gyakorlati félévvel, szállodai számítástechnikai program gyakorlat, aláírás Minősítés a pontok alapján Elégtelen 0 - 60 elégséges 61 - 70 közepes 71 - 80 jó 81 - 90 jeles 91 - 100
ZH kötelező és releváns min 61% 21 ZH kötelező és releváns min 61% Gyorsteszt kötelező és releváns 61% Két javító vizsga tehető a gyakorlati jegy javításra vizsgaidőszakban (amennyiben van aláírás) Szakmai számítástechnikai program gyakorlat Heti egy óra gyakorlat összesen 12-13 óra, 4x3 órában, koncentráltan, Számítógép teremben 25-28 fős kiscsoportokban, Programok és rendszerek bemutatása és gyakorlása, Front Office, szobafoglalás, disztribúció, vendéglátás, (Opera) 21
„Szállodák piaci helyzetének alakulás az elmúlt öt évben” 22 Házi dolgozat „Szállodák piaci helyzetének alakulás az elmúlt öt évben” „Szálloda Üzemeltetési forgatókönyve” „Szálloda Marketing Terve” „Szállás tevékenység árbevételi terve” „Szállodai vendéglátás árbevételi terve” „Szállodai egyéb tevékenységek árbevételi terve” Részvétel kötelező 20% elviselt, alkalom 3 4-5 alkalom szemináriumvezető hatásköre plusz munka Hiányzás 6 nincs aláírás 22
Gyakorlati jegy ajánlat 23 System Fidelio lista Gyorsteszt pont vagy % Gyakorlatvezető ZH Beszámoló Házi dolgozat Gyakorlati jegy ajánlat Vizsgaidőszakban 2 javítási lehetőség ha van Fidelio + 61% teszt + 61% ZH 23
Házi dolgozat fejezetei I. „Szállodák piaci helyzetének alakulás az elmúlt öt évben” Piaci pozíciók – részarányok, összetételek – ütemek- változások - trendek Kereslet – turizmus alanyai – beutazók – turisták – vendégek – vendégéjszakák Kínálat – szálláshely – kereskedelmi szálláshely (férőhelyek) – szállodák – szállodai szobák, Bevételek – ARR – TREVPAR - SZF% Helyszín (ország, régió, megye, kistérség, település) – típusonként - kategóriáként II. „Szálloda Üzemeltetési forgatókönyve” Termék leírása, tevékenységek, működési program (szolgáltatások, helyszínek, kapacitások, nyitva tartások, üzletek, részlegek, szervezeti felépítés), alapterületek, színvilágok, szobatükör, formaruhák, egyediségek kiemelése, specializáció, tematizáció, közös területek, környezet, berendezések, 54/2003GM rendelet használata, Számítástechnikai programok és munkaállomások a szállodában, Szálloda jogi formája, működési engedélyek, III. „Szálloda Marketing Terve” „Marketing terv”, küldetés, környezetelemzés (piac, település, versenytárs), belső elemzés szegmens összetétel kialakítása, kínálati ár meghatározása, árszegmentálás, jövőkép, piaci célok prior szegmensek és árak, szállás, vendéglátás, specializáció Disztribúciós web helyek meghatározása szegmensenként, értékesítési csatornák kijelölése szegmensenként, Foglalási rendszerek meghatározása (on és offline), negyedéves akció terv piaci célokra, akcióterv költségesítése
Házi dolgozat fejezetei IV. „Szállás tevékenység árbevételi terve” Marketingterv alapján prior és kiegészítő szegmensek (minimum öt) Vendégstatisztika, kiadott szobaszám, foglaltság, vendégéjszaka, vendégéjszaka hányados, átlagár, szállásbevétel, hipotézisekkel Bruttó szállás árbevételi terv havi bontásban, öt év kiterjesztés Kapacitásszámítások (bevétel, ár, szoba) ismertetése és elemzése, Szegmens összetétel összefoglaló bemutatása, Szállásbevételre három akcióterv kidolgozása, Összes szállás táblázatban és grafikusan megjelenítése V. „Szállodai vendéglátás árbevételi terve” Marketingterv alapján, tevékenységek, részlegek, üzletek, szegmensek, vendégstatisztika szegmensenként eladott étkezés, átlagár, bevétel Bruttó árbevételi terv havi bontásban, legalább öt alszegmens kidolgozásával, öt év kiterjesztés, Árképzés, árelemzés, számszaki mutatószámok és feladatok alkalmazása, elemzések a dolgozatban VI. „Szállodai egyéb tevékenységek árbevételi terve” Marketing terv alapján, - szegmensek maghatározása, - eladott szolgáltatások, árak, bevételek, típus és egyéb bevételek, szálloda bevételi tervének összesítése, bevételek nettósítása, A szálloda bevétel gazdálkodásának elemzése Tevékenységek, szegmensek és üzletek szerinti mutatószámok, bemutatása és elemzése.
Szállodavezetés esszencia
Témakörök