A tehetség pedagógiai megsegítése „Tehet a tehetségért” konferencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Számadás a talentumról
Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Tehetségazonosítás gyakorlata
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
NTP-OKA-IV. Együtt a jövődért- Apáczai tehetséggondozás Bocz Róbert Informatika.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Fővárosi Pedagógiai Napok 2010
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
Kompetensek lettünk? június 27..
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
Óvodai tehetséggondozó program kialakítása
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadó segítő szerepe
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Út a sikeres tanuláshoz
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
A tehetséggondozás aktuális kérdései Dr. habil Bodnár Gabriella egyetemi docens NYME BEPK intézetigazgató.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Nemzeti Köznevelési Portál
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
Előadás másolata:

A tehetség pedagógiai megsegítése „Tehet a tehetségért” konferencia Hubay Jenő Alapfokú Művészetoktatási Intézmény 2009. április 25. Heimann Ilona ELTE PPK

Mit tehet a tehetségért? FELADATOK HATÓKÖR Tehetségazonosítás Tehetségfejlesztés Tehetség tanácsadás Hálózatfejlesztés HATÓKÖR Helyi, intézményi Regionális, térségi Országos KOMPLEX RÉSZLEGES

TEHETSÉGPONTOK, 2009 ÁPRILIS 24.

Kik gondozzák, és fejlesztik a hatékonyan a tehetségpalántákat? Milyen szakmai tudás birtokában tehetik ezt? Tanulható -e, tanítható-e a tehetséggondozás? Mire van szükségük a tehetségeknek?

Kik gondozzák, és fejlesztik a hatékonyan a tehetségpalántákat Kik gondozzák, és fejlesztik a hatékonyan a tehetségpalántákat? A tehetségek segítői. Pedagógusok, óvodától~ egyetemig Tanítók, tanárok, pedagógus szakértők, művésztanárok, fejlesztő pedagógusok Tehetségek „tanárainak” tekintett személyek Mentorok ( Kiemelkedő szakemberek, vezető személyek, idősebb diákok) Szülők akik tehetséges gyermeküket felismerik, tanítják (együttműködés , közös tervezés az iskolával, szülők akadémiája) Pszichológusok Tanácsadók

Pedagógiai kompetenciák PEDAGÓGUSOK Tudás, ismeret Pedagógiai kompetenciák Gyakorlati készségek jártasságok Motívumok, nézetek viselkedés,érzelmek

Tisztelgés Rátz László tanár úr előtt 140 évvel ezelőtt április 9-én született 35 év a Fasori Gimnáziumban Nobel-díjasok tanára/ Neumann János, Wigner Jenő/ Rátz Tanár Úr Életműdíj névadója 1869-1930 „ A legkülönbözőbb képességű és hajlamú gyermeki elméket, melyekből egy –egy osztály rendesen állni szokott, Rátz László bámulatra méltó ügyességgel tudta egységbe forrasztani, a gyengébbeket támogatni, az ingadozókat bátorítani, az ellanyhulókat korholni, a kiválókat problémák felvetésével serkenteni… és felettük szellemileg uralkodni” / Mikola Sándor /…

Szakirodalom: Cropley-McLeod,1986 Tudás, ismeret Tehetségesek tanárai Szakirodalom: Cropley-McLeod,1986 a tehetséges tanulók természetének ismerete a személyiségfejlődés folyamata, a neveléstudománv legújabb fejleményei, a tanított tantárgy, műveltségi terület, speciális tanítási módszerek. Tehetséges tanulók természetének és elvárásainak ismeret Tudós tanár Matematika tanítás megreformálója Középiskolai Matematika lapok szerkesztője Tanítási módszerek kidolgozója Új tankönyv írása

A tehetségek gyors felismerése Gyakorlati készségek jártasságok a diagnosztizálásban, a magatartási problémák tüneteinek felismerésében, irányításban, tanácsadásban, vita levezetésében, a szükséges érzelmi feltételek megteremtésében (motiváció, önbizalom) a tanulás megtervezésében. A tehetségek gyors felismerése A tanítás gondos felépítése, módszertani kidolgozása, Tanácsadás A tanulás iránti motiváció felkeltése

..Úgy bánt velük, mintha munkatársai lettek volna, elhívta őket kávéházba vagy otthonába ..Együtt zenél diákjaival az Ifjúsági Zeneegyesületben ..ha nem tudott már újat mondani pl. Neumann Jánosnak egyetemi tanárt kért fel tanítására Motívumok, nézetek viselkedés,érzelmek függetlenségre bátorít, rugalmas gondolkodásra serkent, információgyűjtésre motivál, sokféle munkalehetőséget kínál a tanulásban, a korai kritikát elhárítja tanítványok problémáit, kérdéseit, javaslatait komolyan veszi, kezeli, önértékelés kifejlődését segíti, tanítványaival együttműködik, az akadályokat elhárítja, kudarcokkal való megbirkózást segíti,

Személyiségvonások, attitűdök magas intelligencia flexibilitás önbizalom kreativitás, széles érdeklődés humorérzék tolerancia határozottság problémaérzékenység öröm a tehetségesekkel való foglalkozásban önismeret változásra való fogékonyság kongruencia az irányítás helyett segítő,elfogadó részvétel a tanításban empatikus megértés

Tanulható - e, tanítható-e a tehetséggondozás? A tehetségfejlesztők maguk is tehetségek?

Tehetségesek tanárai „pillanatfelvétel” empirikus kutatás/H.I. Fejlesztő pedagógia 1997.6./ szaktudás és szakismeret gyermekismeret önképzés és továbbképzés igénye tanítás módszereinek ismerete, differenciált alkalmazása jó beszéd és kommunikatív képesség megértés és nyitottság felelősségérzet aktivizáló, kezdeményező képesség partneri kapcsolat átlag feletti képességek elkötelezettség motiváció kreativitás Tehetség -problémaérzékenység -intuíciós képesség -ötletgazdagság

Tanárképzés,-továbbképzés a tehetségek fejlesztése érdekében Az egyetemi vagy főiskolai szintű pedagógus diplomával rendelkező szakemberek felkészítése a tehetséggondozó munkára. A graduális képzés során elsajátított – de koránt sem elégséges szaktudás és szakismereteket kiegészítése, bővítése Módszertani felkészítés Személyiségfejlesztés , szakmai tanácsadás a tehetséges gyerekekkel való hatékony foglalkozás érdekében Pedagógiai kutatómunka elkezdése ill. folytatása KÉPZÉSI FORMÁK Szakirányú képzés, tehetségfejlesztési szakértő Pedagógus szakvizsga, tehetséggondozás specializáció MA tehetségfejlesztő tanár Tanfolyam

A képzés során elsajátítandó ismeretek I. Elméleti alapok (pedagógia, pszichológia) 1. A tehetséggondozás és kutatás története 2. A tehetség leírása, definíciói, fajtái 3. A tehetség összetevői 4. Tehetség és társadalom 5. Tehetség és szocio-emocionális fejlődés 6. Kreativitásfejlesztés és pedagógiai implikációk II. A tehetségfejlesztés metodikája 7. A pedagógus szerepe a tehetségvédelemben és -fejlesztésben. 8. A tehetségek felismerése, azonosítása 9. A tehetségek fejlesztése, tehetségfejlesztő stratégiák 10. Gazdagító tehetségmetodika 11. Alulteljesítés, tanulási zavarok 12. Tanácsadás, optimális fejlesztés 13. Kutatásmódszertan. III. Speciális témakörök 1. Konfliktusok elemzése és kezelése 2. A pedagóguspálya szocializációja 3. Szocializációs zavarok és tehetség 4. Iskolai mentálhigiéne

Mást és másképp tanítás művészete Ö N D I F F E R E N C I Á L Ó Rávezető Tutor/pártfogó Szeminarizálás(emelt szint, gazdagítás) Önálló kutatás Laboratórium Játék, szerepjáték Megbeszélés, vita Munkáltatás Projekt, Ötletbörze, brain storming Csoportmunka,kooperatív munka Hipotétisek Tanulmányi kirándulás Tanulmányi szerződés Közlő Előadás Magyarázat Elbeszélés Megbeszélés Irányított olvasás Programozott oktatás Egyéni tanulás Induktív, facilizáló Tanár magyarázó, értelmező

SZÜLŐK SZEREPE A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Mit tehet, tegyen a szülő a szülő? Fejleszti gyermeke képességeit~szellemi,fizikai, szociális…képességeit Bátorítja gyermekét az önelfogadásban Biztosítja az ingergazdag, támogató környezet Érzelmi biztonságot nyújt Identifikációs modell közvetít kíváncsiság gyermeke dolgai iránt Lehetőséget ad együttes tevékenységre A tanulás személyi, tárgyi,anyagi feltételeinek biztosítása Menedzseli gyermeke tehetségének megvalósulását

MENTOR SZEREPE A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Kik tekinthetők mentoroknak? Kiemelkedő szakemberek, Köztiszteletben álló vezetők Képzett tehetséggondozók, Vezető tanárok Idősebb diákok Ösztöndíjak, lehetőségek szervezői Aki egy személyben tanítója, barátja támogatója, tanácsadója, patrónusa a tehetségnek Kapcsolatuk kölcsönös bizalomra, közös érdeklődésre, elfogadásra,együttes tevékenységre épül

Mire is van szüksége egy tehetséges gyermeknek? LEHETŐSÉG Önálló, önirányított tanulásra Tapasztalatcserére, Hatékony tanulási technikára. Magasabb kognitív szintű munkára, Kognitív BÁTORÍTÁS Elmélkedésre, Kérdésfeltevésre, Kockázatvállalásra Affektív SEGÍTSÉGNYÚJTÁS Együttműködésben és tiszteletadásban Önelfogadásban, érdekérvényesítésben Vezetői szerep felvállalásában Szociális

Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége

Zárógondolatok helyett „ Amikor a bölcs ember tanít, akkor irányítja és nem magával vonszolja tanítványait…., Megmutatja az utat, de nem viszi őket végig a célig… Jó tanárnak nevezhetjük azt az embert, aki tanítványait arra bátorítja, hogy saját fejükkel gondolkozzanak.” Confucius

„ Az oktatás fő célja olyan embereket nevelni, akik képesek új dolgokat létrehozni, nem csupán megismételni azt, amit az előző nemzedékek már megtettek – olyan embereket, akik kreatívak, találékonyak és kíváncsiak. …akik tudnak kritikusak lenni, az igazukat bizonyítani, és nem fogadnak el mindent, amit felkínálnak nekik.” Jean Piaget

Köszönöm a figyelmet

ARCKÉPCSARNOK Győrffy István Németh László Harsányi István Joseph Renzulli Pósa Lajos