Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fővárosi Pedagógiai Napok 2010

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fővárosi Pedagógiai Napok 2010"— Előadás másolata:

1 A tehetséggondozás, kiválasztás, fejlesztés sarokkövei a pedagógiai programban
Fővárosi Pedagógiai Napok 2010 Tehetséggondozás az elnyert projektek tükrében Heimann Ilona ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar

2 Célok - kérdések – válaszok A tehetségprobléma sarokkövei
Változó idők, változó tartalmak, változó feladtatok és pedagógiai programok. Milyen elvárásoknak kell eleget tenni a tehetségeket (is) tanító, fejlesztő iskoláknak, pedagógusoknak? Hogyan választjuk ki a tehetséges tanulókat? Miként gondozzuk, fejlesszük tanulóinkat? 2010. december 8. Heimann Ilona.

3 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
Problémafókuszok Sakokkövek Az iskola- a tanárok szerepe a célkitűzések, az új elvárások tükrében A tehetség azonosítás elvei és gyakorlata A tehetségfejlesztésben eredményesen használható tantervi modellek, módszerek A tehetséggondozás tanulása, 2010. december 8. Heimann Ilona.

4 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
Bevezetés helyett „Van egy téveszme, hogy a lángelmét nem lehet elnyomni, az utat tör magának. Csudát tör utat! Nincs könnyebb dolog, mint a lángelmét elnyomni, mert az nagyon érzékeny. Azt úgy lehet elnyomni és taposni, mintha ott sem lett volna.” /Szent-Györgyi Albert / 2010. december 8. Heimann Ilona.

5 Mit tehetünk az elkallódás, a tehetségvesztés ellen? 3”D”
1. „D” A tehetség mibenléte 2. „ D” A tehetségek felismerése, azonosítása 3. „D” Tehetségek gondozása, fejlesztése 2010. december 8. Heimann Ilona.

6 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
Mi is a tehetség? Természetfeletti misztikus/isteni erő? Idegrendszerbéli eltérés, ~ őrült/zseni? Örökletesség? Adottság? Kiemelkedő képesség? Szorgalom? Tanulás? Kiemelkedő teljesítmény? Magas IQ 2010. december 8. Heimann Ilona.

7 Definíció helyett TEHETSÉGMODELL Átlagon felüli képességek
Iskola Társak Átlagon felüli képességek Motiváció Kreativitás Tehetség Renzulli- Mönks tehetségmodell, 1992 2010. december 8. Heimann Ilona. Család

8 Tehetségek felismerése, felfedezése
Hogyan fedezzük fel a tehetségígéreteket? Milyen módszerekkel, eszközökkel történjen azonosításuk? Kik végezzék a tehetségdiagnózist? Milyen életkorban történjen az azonosítás? Milyen biztonsággal ismerhetők fel a tehetségek? 2010. december 8. Heimann Ilona.

9 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
A tehetség azonosítás elvei és gyakorlata Felismerés Dilemák Azonosítás Tehetségtipológia Fejlesztés 2010. december 8. Heimann Ilona.

10 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
Tehetségtípusok Ranschburg Jenő tudományos tehetség a természettudományi vagy a társadalomtudományi tantárgyak elsajátításában, nyújt kimagasló teljesítményt, vezetői tehetség a különböző csoportok, közösségek feladatorientált irányításában kiemelkedő, pszichomotoros tehetség a sport, mozgásművészet terén kiemelkedő képességű, művészi tehetség a képző- és zeneművészet területén teljesítménye kiemelkedő. 2010. december 8. Heimann Ilona.

11 Tehetségek a megjelenés alapján
Szabályos magas tanulmányi szint, siker; könnyed és gyors tanulás Takart Jó teljesítés /mindent megért/, visszahúzódó; képességei töredékét használja, alulteljesítő Problémás Viselkedési problémák; agresszivitás, iskolaellenesség /álmodozás; kérdései, következtetései árulkodnak tehetségéről Kreatív Gyenge teszteredmények, szokatlan kérdésfeltevés, nonkonformizmus 2010. december 8. Heimann Ilona.

12 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
Gardner elmélete A tehetséget többszörös intelligenciaként értelmezi - logikai- matematikai, - nyelvi, - téri- vizuális, - testi- kinesztetikus - zenei - személyi, intraperszonális, interperszonális (társas) Később ezeket kiegészítette egy nyolcadikkal is, a természeti intelligenciával. 2010. december 8. Heimann Ilona.

13 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
Objektív módszerek Teljesítménytesztek iskolai eredményesség, versenyhelyzet eredmény Pszichológiai tesztek intelligencia, figyelem, emlékezet, kreativitás, motiváció Szociometria Szubjektív módszerek Megfigyelés ~ viselkedés, tevékenység Értékelés ~ kérdőív, interjú – tanári, szülői kortárs vélemény alapján Azonosító listák ~ szabályos tehetség/ problémás tehetség Környezettanulmány Beszélgetés, vita, szerepjáték, projekt, Esetelemzés 2010. december 8. Heimann Ilona. 13

14 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
Dilemák 2 tehetségek sokfélesége, képességek mérhetősége, a tehetség időbeni megjelenése, tehetségek közvetlen környezete, mérőeszköz használat AZONOSÍTÁS FEJLESZTÉS 2010. december 8. Heimann Ilona.

15 Tehetségesek felfedezői
PSZICHOLÓGUS szakemberek SZÜLŐK tulajdonságlista, összehasonlítás testvérekkel, megfigyelés PEDAGÓGUSOK Óvodapedagógus, tanító, szaktanár, vezetőtanár Osztályfőnök, nevelőtanár Mentor, tanácsadó intézményvezető TANULÓK, GYEREKEK 2010. december 8. Heimann Ilona. Komplex 15

16 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
Azonosítás kulcsszavai, szabályai Komplex, rendszer jellegű eszközök Több forrásból származó információk gyűjtése Folyamatos azonosítás nem intellektuális faktorok figyelembe vétele 2010. december 8. Heimann Ilona. 16

17 Új utak, elvárások a tehetséggondozásban
Ö N M A G Á R T L S E S É L Y FELADATOK Tehetségazonosítás Tehetségfejlesztés Tehetség tanácsadás Hálózatfejlesztés 2010. december 8. Heimann Ilona.

18 Mi a tehetséggondozás célja, feladata?
Erős oldal támogatása Gyenge oldal kiegyenlítése Minden terület fejlesztése Megelőzés, légkörjavítás Tanácsadás, foglalkozási terápia ELŐFELTÉTELEK Felfedezés, azonosítás Tervezés Programírás 2010. december 8. Heimann Ilona.

19 A tehetségfejlesztés útjai vertikális fejlesztés
A tehetségfejlesztésben eredményesen használható tantervi modellek, módszerek A tehetségfejlesztés útjai Elkülönítés iskola kollégium évfolyam osztály tanfolyam egyén homogenitás Felmerülő problémák (énkép, csoporttudat, Gyorsítás Korai beiskolázás Osztályléptetés Teljes vagy részleges évfolyam ugrás Felsőoktatás korai megkezdése Kettős iskolába járás Otthoni tanulás Egyéni tanulási sebesség Felmerülő problémák (Interperszonális,emocionális, szocializációs) Gazdagítás Extracurriculum Horizontális és vertikális fejlesztés tanórán és azon túl, a falakon kívül rendkívüli tantárgy, kurzus tanfolyam, projekt kutatás… Renzulli triász 2010. december 8. Heimann Ilona.

20 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
GAZDAGÍTÁS TAPASZTALATCSERE Túlmegy a normál tanterven figyelembe veszi a tanulók speciális érdeklődéskörét Figyelembe veszi a tanulók tanulási stílusát Biztosítja a tanulmányozásban való elmélyülést képesség tartalomban tempó mélységben 2010. december 8. Heimann Ilona.

21 Hogyan fejlesszük ? Módszerek
Ö N D I F F E R E N C I Á L Ó Rávezető Tutor/pártfogó Szeminarizálás(emelt szint, gazdagítás) Önálló kutatás Laboratórium Játék, szerepjáték Megbeszélés, vita Munkáltatás Projekt, Ötletbörze, brain storming Csoportmunka,kooperatív munka Hipotétisek Tanulmányi kirándulás Tanulmányi szerződés Közlő Előadás Magyarázat Elbeszélés Megbeszélés Irányított olvasás Programozott oktatás Egyéni tanulás Induktív, facilizáló Tanár magyarázó, értelmező 2010. december 8. Heimann Ilona.

22 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
Akceptálás elfogadás Kongruencia Őszinte, hiteles,segítő viselkedés, Kommunikációs összhang Egyén belső érzés=külső megnyilvánu- lás empátia Facilitátor Optimális feltételeket teremtő Kedvezményekkel jutalommal segítő Egymásra figyelés, másság tisztelete Bizalom, nyitottság Őszinteség, motiváltság 2010. december 8. Heimann Ilona.

23 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
Programtervezés alapelvei Szilárd pedagógiai-pszichológiai, filozófiai alap Minden gyermek/tehetséges tiszteletbe tartása; az iskolai tanulás iránti igények figyelembe vétele; metodikai gazdagság; tehetségesek érdeklődése, motivációja, kreativitása Helyi társadalmi-, nemzeti-,nemzetközi- és globális igények érvényesülése Befogadó szemlélet Iskolarendszer szerves bevonása A tehetséges személy teljes mivoltára, egyediségére irányuljon Folyamatos tehetségfejlesztés, permanencia 2010. december 8. Heimann Ilona.

24 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
Tehetséges tanár ön? Bátorítja függetlenségre tanítványait, Tanítási stílusa együttműködő, barátságos, Motiválja tanítványait a mesteri tudás megszerzésére, Elhárítja a korai kritikákat, Bátorítja a tanulók rugalmasságát, Segíti tanítványai önértékelésének kifejlődését, Minél több információ gyűjtésére késztet, Ismeri tanulói problémáit és annak megoldásáért kiáll, Sokféle munkalehetőséget kínál fel és ad lehetőséget ezek feldolgozására, Segít a kudarccal való megbirkózásban? 2010. december 8. Heimann Ilona.

25 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
„…a tehetségben éppen az a szép, hogy él, hogy kiszámíthatatlan, hogy meglepő. Hogy utólag úgy evidens, akár egy kör, de előre mégis tökéletesen megjósolhatatlan.” Pilinszky János 2010. december 8. Heimann Ilona.

26 Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu
Köszönöm a figyelmet 2010. december 8. Heimann Ilona.


Letölteni ppt "Fővárosi Pedagógiai Napok 2010"

Hasonló előadás


Google Hirdetések