A tehetség pedagógiai megsegítése „Tehet a tehetségért” konferencia Hubay Jenő Alapfokú Művészetoktatási Intézmény 2009. április 25. Heimann Ilona ELTE PPK
Mit tehet a tehetségért? FELADATOK HATÓKÖR Tehetségazonosítás Tehetségfejlesztés Tehetség tanácsadás Hálózatfejlesztés HATÓKÖR Helyi, intézményi Regionális, térségi Országos KOMPLEX RÉSZLEGES
TEHETSÉGPONTOK, 2009 ÁPRILIS 24.
Kik gondozzák, és fejlesztik a hatékonyan a tehetségpalántákat? Milyen szakmai tudás birtokában tehetik ezt? Tanulható -e, tanítható-e a tehetséggondozás? Mire van szükségük a tehetségeknek?
Kik gondozzák, és fejlesztik a hatékonyan a tehetségpalántákat Kik gondozzák, és fejlesztik a hatékonyan a tehetségpalántákat? A tehetségek segítői. Pedagógusok, óvodától~ egyetemig Tanítók, tanárok, pedagógus szakértők, művésztanárok, fejlesztő pedagógusok Tehetségek „tanárainak” tekintett személyek Mentorok ( Kiemelkedő szakemberek, vezető személyek, idősebb diákok) Szülők akik tehetséges gyermeküket felismerik, tanítják (együttműködés , közös tervezés az iskolával, szülők akadémiája) Pszichológusok Tanácsadók
Pedagógiai kompetenciák PEDAGÓGUSOK Tudás, ismeret Pedagógiai kompetenciák Gyakorlati készségek jártasságok Motívumok, nézetek viselkedés,érzelmek
Tisztelgés Rátz László tanár úr előtt 140 évvel ezelőtt április 9-én született 35 év a Fasori Gimnáziumban Nobel-díjasok tanára/ Neumann János, Wigner Jenő/ Rátz Tanár Úr Életműdíj névadója 1869-1930 „ A legkülönbözőbb képességű és hajlamú gyermeki elméket, melyekből egy –egy osztály rendesen állni szokott, Rátz László bámulatra méltó ügyességgel tudta egységbe forrasztani, a gyengébbeket támogatni, az ingadozókat bátorítani, az ellanyhulókat korholni, a kiválókat problémák felvetésével serkenteni… és felettük szellemileg uralkodni” / Mikola Sándor /…
Szakirodalom: Cropley-McLeod,1986 Tudás, ismeret Tehetségesek tanárai Szakirodalom: Cropley-McLeod,1986 a tehetséges tanulók természetének ismerete a személyiségfejlődés folyamata, a neveléstudománv legújabb fejleményei, a tanított tantárgy, műveltségi terület, speciális tanítási módszerek. Tehetséges tanulók természetének és elvárásainak ismeret Tudós tanár Matematika tanítás megreformálója Középiskolai Matematika lapok szerkesztője Tanítási módszerek kidolgozója Új tankönyv írása
A tehetségek gyors felismerése Gyakorlati készségek jártasságok a diagnosztizálásban, a magatartási problémák tüneteinek felismerésében, irányításban, tanácsadásban, vita levezetésében, a szükséges érzelmi feltételek megteremtésében (motiváció, önbizalom) a tanulás megtervezésében. A tehetségek gyors felismerése A tanítás gondos felépítése, módszertani kidolgozása, Tanácsadás A tanulás iránti motiváció felkeltése
..Úgy bánt velük, mintha munkatársai lettek volna, elhívta őket kávéházba vagy otthonába ..Együtt zenél diákjaival az Ifjúsági Zeneegyesületben ..ha nem tudott már újat mondani pl. Neumann Jánosnak egyetemi tanárt kért fel tanítására Motívumok, nézetek viselkedés,érzelmek függetlenségre bátorít, rugalmas gondolkodásra serkent, információgyűjtésre motivál, sokféle munkalehetőséget kínál a tanulásban, a korai kritikát elhárítja tanítványok problémáit, kérdéseit, javaslatait komolyan veszi, kezeli, önértékelés kifejlődését segíti, tanítványaival együttműködik, az akadályokat elhárítja, kudarcokkal való megbirkózást segíti,
Személyiségvonások, attitűdök magas intelligencia flexibilitás önbizalom kreativitás, széles érdeklődés humorérzék tolerancia határozottság problémaérzékenység öröm a tehetségesekkel való foglalkozásban önismeret változásra való fogékonyság kongruencia az irányítás helyett segítő,elfogadó részvétel a tanításban empatikus megértés
Tanulható - e, tanítható-e a tehetséggondozás? A tehetségfejlesztők maguk is tehetségek?
Tehetségesek tanárai „pillanatfelvétel” empirikus kutatás/H.I. Fejlesztő pedagógia 1997.6./ szaktudás és szakismeret gyermekismeret önképzés és továbbképzés igénye tanítás módszereinek ismerete, differenciált alkalmazása jó beszéd és kommunikatív képesség megértés és nyitottság felelősségérzet aktivizáló, kezdeményező képesség partneri kapcsolat átlag feletti képességek elkötelezettség motiváció kreativitás Tehetség -problémaérzékenység -intuíciós képesség -ötletgazdagság
Tanárképzés,-továbbképzés a tehetségek fejlesztése érdekében Az egyetemi vagy főiskolai szintű pedagógus diplomával rendelkező szakemberek felkészítése a tehetséggondozó munkára. A graduális képzés során elsajátított – de koránt sem elégséges szaktudás és szakismereteket kiegészítése, bővítése Módszertani felkészítés Személyiségfejlesztés , szakmai tanácsadás a tehetséges gyerekekkel való hatékony foglalkozás érdekében Pedagógiai kutatómunka elkezdése ill. folytatása KÉPZÉSI FORMÁK Szakirányú képzés, tehetségfejlesztési szakértő Pedagógus szakvizsga, tehetséggondozás specializáció MA tehetségfejlesztő tanár Tanfolyam
A képzés során elsajátítandó ismeretek I. Elméleti alapok (pedagógia, pszichológia) 1. A tehetséggondozás és kutatás története 2. A tehetség leírása, definíciói, fajtái 3. A tehetség összetevői 4. Tehetség és társadalom 5. Tehetség és szocio-emocionális fejlődés 6. Kreativitásfejlesztés és pedagógiai implikációk II. A tehetségfejlesztés metodikája 7. A pedagógus szerepe a tehetségvédelemben és -fejlesztésben. 8. A tehetségek felismerése, azonosítása 9. A tehetségek fejlesztése, tehetségfejlesztő stratégiák 10. Gazdagító tehetségmetodika 11. Alulteljesítés, tanulási zavarok 12. Tanácsadás, optimális fejlesztés 13. Kutatásmódszertan. III. Speciális témakörök 1. Konfliktusok elemzése és kezelése 2. A pedagóguspálya szocializációja 3. Szocializációs zavarok és tehetség 4. Iskolai mentálhigiéne
Mást és másképp tanítás művészete Ö N D I F F E R E N C I Á L Ó Rávezető Tutor/pártfogó Szeminarizálás(emelt szint, gazdagítás) Önálló kutatás Laboratórium Játék, szerepjáték Megbeszélés, vita Munkáltatás Projekt, Ötletbörze, brain storming Csoportmunka,kooperatív munka Hipotétisek Tanulmányi kirándulás Tanulmányi szerződés Közlő Előadás Magyarázat Elbeszélés Megbeszélés Irányított olvasás Programozott oktatás Egyéni tanulás Induktív, facilizáló Tanár magyarázó, értelmező
SZÜLŐK SZEREPE A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Mit tehet, tegyen a szülő a szülő? Fejleszti gyermeke képességeit~szellemi,fizikai, szociális…képességeit Bátorítja gyermekét az önelfogadásban Biztosítja az ingergazdag, támogató környezet Érzelmi biztonságot nyújt Identifikációs modell közvetít kíváncsiság gyermeke dolgai iránt Lehetőséget ad együttes tevékenységre A tanulás személyi, tárgyi,anyagi feltételeinek biztosítása Menedzseli gyermeke tehetségének megvalósulását
MENTOR SZEREPE A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Kik tekinthetők mentoroknak? Kiemelkedő szakemberek, Köztiszteletben álló vezetők Képzett tehetséggondozók, Vezető tanárok Idősebb diákok Ösztöndíjak, lehetőségek szervezői Aki egy személyben tanítója, barátja támogatója, tanácsadója, patrónusa a tehetségnek Kapcsolatuk kölcsönös bizalomra, közös érdeklődésre, elfogadásra,együttes tevékenységre épül
Mire is van szüksége egy tehetséges gyermeknek? LEHETŐSÉG Önálló, önirányított tanulásra Tapasztalatcserére, Hatékony tanulási technikára. Magasabb kognitív szintű munkára, Kognitív BÁTORÍTÁS Elmélkedésre, Kérdésfeltevésre, Kockázatvállalásra Affektív SEGÍTSÉGNYÚJTÁS Együttműködésben és tiszteletadásban Önelfogadásban, érdekérvényesítésben Vezetői szerep felvállalásában Szociális
Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége
Zárógondolatok helyett „ Amikor a bölcs ember tanít, akkor irányítja és nem magával vonszolja tanítványait…., Megmutatja az utat, de nem viszi őket végig a célig… Jó tanárnak nevezhetjük azt az embert, aki tanítványait arra bátorítja, hogy saját fejükkel gondolkozzanak.” Confucius
„ Az oktatás fő célja olyan embereket nevelni, akik képesek új dolgokat létrehozni, nem csupán megismételni azt, amit az előző nemzedékek már megtettek – olyan embereket, akik kreatívak, találékonyak és kíváncsiak. …akik tudnak kritikusak lenni, az igazukat bizonyítani, és nem fogadnak el mindent, amit felkínálnak nekik.” Jean Piaget
Köszönöm a figyelmet
ARCKÉPCSARNOK Győrffy István Németh László Harsányi István Joseph Renzulli Pósa Lajos