EGYENSÚLYBAN A VILÁGGAL Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének támogatása érdekében TÁMOP 3.1.6. pályázat
„Először tedd, ami szükséges, azután, ami lehetséges, és máris megteszed a lehetetlent.” Assisi Szent Ferenc
Tudunk-e inkluzív pedagógiai környezetet teremteni? Az inkluzív oktatás nem arról szól, hogy néhány sajátos nevelési igényű tanulót hogyan lehet integrálni a többségi oktatásba, hanem sokkal inkább szemléletmód, és arra keresi a választ, hogy hogyan lehet átalakítani az oktatási rendszereket és más tanulási környezeteket, hogy azok meg tudjanak felelni a tanulók sokféleségének. A minőségi oktatás olyan oktatás, amely inkluzív, mivel célja minden tanuló teljes részvétele. (Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All UNESCO, 2005). UNESCO
Az EGYMI-k járuljanak hozzá a befogadó közoktatási rendszer megteremtéséhez, Széles körű szolgáltatásnyújtás által.
Célok Együttműködő intézményi hálózat létrehozása a régióban. A szak- és szakmai szolgáltató jelleg erősítése. A szolgáltatási kínálat bővítésével a projekt biztosítja a minőségi oktatáshoz való hozzáférést. Meglévő szolgáltatások fejlesztése, újak kialakítása. Lefedve a fogyatékossági típusok lehető legszélesebb körét. Módszertani kultúra korszerűsítése. Szegregációmentes környezet kialakítása. Ugyanakkor magas színvonalú, szakmailag megfelelő, minőségi szegregált nevelés biztosítása a nem integrálható gyermekek részére.
Célok A gyógypedagógia és befogadó pedagógia együttes jelenléte. A szolgáltatások beépítése a mindennapi pedagógiai gyakorlatba és az intézményi dokumentumokba. Az integráció valamennyi érintett résztvevőjének felkészítése az inkluzív pedagógiai környezet kialakítására, fenntartására akkreditált és legitimált képzések által. A kiépült szolgáltatói hálózat egységes standardok alapján működő rendszerbe foglalása.
Célok TÁMOP 3.1.1; 3.2.2; 3.4.2 projektjeivel való együttműködés Mely biztosítja az SNI gyermekeknek/tanulóknak: a minőségi oktatáshoz való egyenlő hozzáférést, alkalmazható tudást, a speciális eszközök használatát, És javítja a versenyképességet. TÁMOP 3.1.1; 3.2.2; 3.4.2 projektjeivel való együttműködés
A konzorciumi hálózat rendszere, felépítése EGYENSÚLY HÁLÓZATI MODELL Szolgáltatást nyújtó intézmények Szolgáltatást igénybe vevő intézmények Konzorciumi tagok: 1. Zuglói Benedek Elek EGYMI 2. Gyurkovics EGYMI 3. Zuglói Logopédiai Intézet 4. Autizmus Alapítvány EGYMI 5. Kőbányai Korai fejlesztő Központ Befogadó intézmények: bölcsődék óvodák iskolák
Szakszolgálatok Fejlesztő felkészítés Logopédiai ellátás Gyógypedagógiai tanácsadás, Korai fejlesztés Konduktív pedagógiai ellátás Gyógy- testnevelés
x Intézmény Gyógyp. tanácsad. korai fejl. Fejlesztő felkészí- tés Logopédiai ellátás Konduktív pedagógiai ellátás Gyógytest- nevelés Zuglói Benedek Elek EGYMI x XVII. Gyurkovics Tíbor EGYMI Zuglói Logopédiai Intézet Autizmus Alapítvány EGYMI Kőbányai Korai fejlesztő Központ
Szakmai szolgáltatások Pedagógiai tájékoztatás Igazgatási, pedagógiai szolgáltatás Szaktanács- adás Pedagógusok képzésének, tov.képzésének, önképzésének segítése Tanuló tájékoztató, tanácsadó szolgálat
x Intézmény Zuglói Benedek Elek EGYMI XVII. Móra Ferenc EGYMI Szak- tanácsadás Pedagógiai tájékozt. Igazgatási, pedagógiai szolgáltatás Pedagógusok képzésének, tov.kép-nek önkép-nek segítése Tanuló tájékoztató, tanácsadó szolgálat Zuglói Benedek Elek EGYMI x XVII. Móra Ferenc EGYMI Autizmus Alapítvány EGYMI
Az utazó gyógypedagógusok által ellátott gyermekek/tanulók száma a Benedek Elek EGYMI-ben 2008. szeptember 1-én Intézmény SNI Szolgáltatás jellege a b Differenciált tanórai foglalkozás, Kéttanáros modell Tanórán kívüli egyéni és csoportos rehabilitációs foglalkozás Általános Iskola (9) 90 15 105 Óvoda (6) 14 Összesen 104 119
Az utazó gyógypedagógusok által ellátott gyermekek/tanulók száma a Benedek Elek EGYMI-ben 2009. szeptember 1-én Intézmény SNI Szolgáltatás jellege a b Differenciált tanórai foglalkozás, Kéttanáros modell Tanórán kívüli egyéni és csoportos rehabilitációs foglalkozás Általános Iskola (11) 104 19 123 Óvoda (12) 12 1 13 Összesen 116 20 136
SNI típusa 2008. szept. 1.
Integráltan nevelt-oktatott összes SNI létszám három évre visszamenőleg a konzorciumi intézmények térségében
Humán erőforrás Szakképzett gyógypedagógusok 100% Oligofrén szak mellett megtalálható a szurdo, tiflo, szomato, pszicho, logopédia szak. Új terminológia szerint többen terapeuta szakosok. Többen szakvizsgázott és másoddiplomás pedagógusok. Pedagógiai asszisztensek segítenek. Hiány: autizmus specifikus képzettségben.
Speciális szakmai tudásaink Logopédiai diagnosztika, diszlexia prevenció/ reedukáció, diszgráfia, diszkalkulia terápia, Gósy beszédpercepciós vizsgálat és terápia, Ayres, Delacato, BHRG, TSMT, Mozgáskotta, Sindelar, Fejlesztőpedagógia, Drámapedagógia, Projektpedagógia, A tanulók személyre szabott szöveges értékelése, Együttnevelés, Lépésről-lépésre óvodai program,
Speciális szakmai tudásaink Személyiségfejlesztés zeneterápiával, Kokas- módszer, Ulwilla, Frostig elemek az óvodában, Komplex művészeti terápia, EU-s pályázatíró tanfolyam, változáskezelő tréning Differenciált tanulásszervezés, Hatékony tanulói megismerés, Speciális autista fejlesztő terápiák: TEACCH program, PECS-képes, kommunikációt segítő módszer, ELA-treápia, stb.
A projekt során megvalósuló képzések 1. Probléma-felismerés a sajátos nevelési igényű gyermekek és tanulók körében a korai fejlesztés és gondozás, az óvodai és általános iskolai területen, a logopédiában 2. Írás-olvasás módszertana 3. Autizmussal élő gyermekek integrált pedagógiai ellátásának elméleti és gyakorlati alapjai 4. Az utazó tanárok felkészítése
A megvalósítás garanciái A fenntartó támogatása. Az együttnevelés iránti elkötelezettség az intézmény vezetés és a pedagógusok részéről. A szükséges többlettudás megszerzése, a pedagógusok felkészültsége. Az SNI és nem SNI tanulók ismerete. A különbségek szakszerű kezelése. A tanulók szükségleteihez igazított, a heterogén csoportokban történő, differenciált tanulásszervezési módok ismerete és alkalmazása. A különböző kooperatív tanulási technikák ismerete és alkalmazása.
A megvalósítás garanciái A speciális, tanulást és tanítást segítő fejlesztő eszközök, taneszközök ismerete és megfelelő alkalmazása. Kooperációs, együttműködési készség a szülőkkel, pedagógusokkal, szakemberekkel, szakmai szervezetekkel. Az intézményi dokumentumokba való beépítés, egyéni fejlesztési tervek készítése. Tapasztalatátadás, információ csere: team megbeszélések, hospitálások, szakmai napok keretében.
Fenntarthatóság A kiépült szolgáltatási rendszer biztosítja, hogy a gyermek/tanuló a napirendbe építve kapja meg az ingyenes, kötelezően járó szolgáltatást Az integrált és szegregált nevelés egyre eredményesebbé válik, a minőségi szakmai munka, szakmai szolgáltatás biztosított lesz. A megvalósult képzések elősegítik, hogy a többségi intézmények munkatársai tájékozottabbak, elfogadóbbak nyitottabbak, befogadóbbak legyenek.