M E D I C I N A 2 0 0 0 POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG www.medicina2000.hu Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia 2013. 01. 15.1 Változások.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Advertisements

Rövid áttekintés, hogy mi történt a magán- nyugdíjpénztári fronton!
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
EGÉSZSÉGÜGY AZ „ÉDENTŐL KELETRE” AZ EGÉSZSÉGÜGY ÁTALAKÍTÁSÁNAK MENETÉRŐL ÉS ÜTEMTERVÉRŐL DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, JANUÁR 17. ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
MILYEN KIIGAZÍTÁSOK SZÜKSÉGESEK A PROGRESSZIVITÁSI SZINT, A KAPACITÁS ELOSZTÁS ÉS A TEK VONATKOZÁSÁBAN A RENDSZER MŰKÖDŐKÉPESSÉGÉNEK JAVÍTÁSA ÉRDEKÉBEN?
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Nyugdíj.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Kecskemét, április 2O.Készítette: Ramháb Mária A kistelepülési könyvtári ellátás korszerűsítésének lehetőségei Informatikai és Könyvtári Szövetség.
Szakmai kártérítési felelősség magán- egészségügyi sajátosságai A felelősség bárkit levetkőztet.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
a Nyugat-dunántúli Operatív Program
Tanulmány a bizalomról Nyolc európai országban és az USA-ban október-november.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Etikai alapelvek az ápolásban
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
Az egészségügy ma és a távlatok
RENDSZER ELŐTT RENDSZER UTÁN
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
FOGÓDZÓ Gyermek Segélyezési Egyesület. A kezdetek … Úgy gondoltuk, hogy szeretnénk anyagi és érzelmi segítséget nyújtani azoknak a gyerekeknek, akik a.
Segélyezési rendszer átalakítása
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
A számok nem hazudnak - kormányzati kommunikáció vs. OEP- adatok 2009-ben Mottó: „A féligazság nem az igazság fele….” (Konrád György) EGVE Konferencia,
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
Kormányszóvivői tájékoztató Olcsóbb, hatékonyabb állam Szilvásy György a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
Humánerő krízis az egészségügyben „Zavar nincs, csak zavarkeltés”
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
2013. február Kócsújfalu 3 Coaching kutatás évi mini kutatás megismétlése Összehasonlíthatóság + néhány új kérdés 354 kitöltő 24%
Kitörés a szorítóból ? A jövő egészségügyének kulcsfontosságú tényezőjéről, a járóbeteg-szakellátásról, az önkormányzatok szerepéről. Dr Lehoczky Péter.
www.reformazdravotnictva.sk Az Szlovák egészségügyi reform első lépései Peter Pažitný.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
21 a 100-ból: egészségügy Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft. Hova jutunk 100 lépéssel? GKI Rt. Ützleti konferencia Június 24.
A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
Ahogy a szakfőorvos látja
A betegellátás keretei és rendszere
De mi volt a baj a minimumfeltételekkel? A betegsúlyosság oldaláról közelítsünk…
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
egyetemi tanár, főigazgató
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Az EGVE javaslatai a forrásbővítésre
A családi költségvetés
Nyugdíjazás és egyéb munkaügyi csemegék Dr. Kőszegfalvi Edit.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Új egyensúly Tervezettnél jobban csökken az államháztartás hiánya.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Járóbeteg szakellátás: Status quo vagy továbblépés?
Győztesek és vesztesek
Bértámogatások és béremelések hatása a SZSZBMK gazdálkodására
Kórházátalakítási pályázat
Munkagazdaságtani feladatok
Előadás másolata:

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Változások a járóbeteg szakellátásban Dr Pásztélyi Zsolt M.Sc. elnök

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Témák •Helyzetértékelés •Finanszírozás •Államosítás •HR helyzet - nyugdíjazás

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Nem sok minden változott… •Érdemes lett-e járóban definitív ellátást nyújtani? –Sem orvosnak, sem intézménynek nem –ösztönzők nem jelentek meg •A kistérségi járóbeteg ellátó központok jövője megoldódott? Nappali ellátásukat keresztbe húzta a lobbi. •Még a kórházi ágyak leépítése nyomán emelkedő járó órák finanszírozását is meglévő kasszán belül pótolták vissza, nem pedig a fekvőből történő átcsoportosítással

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Helyzetértékelés I. Jelentős és fontos lépés volt a augusztusi központi ágazati visszamenőleges bérkiegészítés, amelyet üdvözlünk. Nem maradt azonban elég forrás az intézményeknek az infláció, az ÁFA emelkedés kompenzációjára. A béremelés nagyrészt az intézmények terhére történt (a kasszából termelődött ki a fedezete).

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Helyzetértékelés II. •A munkatársak bérezése kettészakadt (orvosi versus gazdasági-műszaki), a közreműködő orvosok régóta nem képesek érvényesíteni az inflációt. •Az orvosok itthon tartásának nem csak a bérek emelése a záloga: megfelelő körülmények éppoly fontosak, amelyeket a jelen forrásokkal nem lehet biztosítani.

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Finanszírozási változás 2013 A degressziós bevételek csökkentése járóban: –A degressziós bevétel maximuma: a TVK 5 %-a 2012-ig –2013-tól: 1,6 %: a bevétel 3,4 %-a a különbség! A degressziós bevételek csökkentése fekvőben: – A degressziós bevétel maximuma: a TVK 3%-a 2012-ig –2013-tól: 1 %: a bevétel 2 %-a a különbség!

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Következmény •Még kevesebb beteget érdemes ellátni (kapunk érte finanszírozást), járóban 12%-kal, fekvőben 6%-kal •Várólisták nőnek? Vagy már nem is számít? 2 évig viszonylagos csend a várólisták körül. •Kassza kicsit nőtt, a TVK nem. Tehát a TVK-hoz és a csatlakozó degresszióhoz képest kevesebbet osztottak ki: kódolt a kasszamaradvány év végére. –Mozgástere növekszik az egészségpolitikának, hogy ezt hova tegye –Béremelésbe „folyik át” a forrás?

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Megoldás •Kasszamaradvány szétosztása az év végén? •ALAPDÍJAT KELLENE EMELNI: –2009 óta nem volt emelés! –Javaslatunk: 1,50-ról 1,59-re: –Fekvőben szintén 150-ről 159 ezer forintra

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Államosítás •Önkormányzati fenntartásban maradhatnak a rendelőintézetek! –Lakosságközeli, helyi fenntartás előny: Erősebb megfelelés a helyi igényeknek –A várt egységesítés viszont nem zajlik le •Igen vagy nem: február 15.-ig kell jelezni a szándékot –Ha nem jelzi az önkormányzat: akkor automatikusan az államra száll május 1-től. –Ha átkerül állami feladatba: le kell választani az alapellátást, a tulajdon addig nem idegeníthető el. –Kormányrendelet fogja tartalmazni a szerződéses feltételeket a kijelölt szerv (GyEmSzI)és az önkormányzat között a feladatellátás vonantkozásában •Mi kerül bele? A döntés előtt több önkormányzat ezt szeretné ismerni? (Mennyire jó vagy rossz ”bolt”?)

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia HR helyzet I. •Bár dúl a számháború, de az elvándorlás nem csökkent szignifikánsan (talán a legfiatalabbaknál?) •2013. április 30: választani kell, július 1-től hogyan (nyugdíj vagy fizetés)! •Bomba: 1700/2012 Kormányhatározat: kényszernyugdíjazás a közalkalmazottaknál, köztisztviselőknél.

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia HR helyzet II. •Egyáltalán mi is a cél? –A közszférában a kettős jövedelem kizárása után erre miért is van szükség? A nyugdíjaztatással nem kellett volna megvárni, a kettős honorárium letiltásával mi is történik? –Ez ma a legfontosabb az egészségügy átszervezésében? Gigászi erőket fog lekötni. –MT alatt úgyis élt a szabály, hogy a minimálbér felett keresőknek le kell mondani a nyugdíjról. –Néhány embert el kell küldeni, és másképpen nem sikerült? –Helyzetbe szeretnék hozni a fiatalokat? Lenne rejtett tartalék? Vagy valamit mi nem tudunk, nem értünk?

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Megszűnő státuszok •A legérdekesebb az 1.5 pont: a felmentettek státusza megszűnik??? –Nem életszerű: szakrendelés példája. Vagy mégis van tartalék? –Vélemény: hogy nem az egészségügyben találták ki: minimumfeltételek fogalmát az előterjesztők nem ismerhették. –Mindenki felmentést kap? Milyen jogviszony? 70 évesen ösztöndíj? –Így akarunk bezárni intézményt? De akkor hova lett a Semmelweis Terv (szakértői beavatkozás: hatásosság, hatékonyság, hozzáférhetőség, minőség)?

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia A számok •2240 orvos, 3500 szakdolgozó •Ha ebből 1000-et elveszítünk, az is nagyon sok •5000 főről döntés? •Rezidensekkel pótoljuk?

M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Konklúzió •Az egészségügy átalakítását nem a szakminisztériumból irányítják •Nagy kövek esnek a vízbe, hullámok indulnak el, meglátjuk mi lesz belőle. Információhiány, valamit nem látunk? •Háttérbe szorult a Semmelweis Terv módszeres megvalósítása, inkább egyedi makroszintről érkező beavatkozásokat látunk az intézményi működésbe. •Csökken az intézményvezetői felelősség, elszámoltathatóság, középtávon már gyengítheti a hatékonyságot •Kedvezőtlen finanszírozás változtatás, kevesebb betegre van csak finanszírozás •A finomhangolásban, így finanszírozásban lehetséges ösztönzők lehetőségeit nem ismerik fel, használják