M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Változások a járóbeteg szakellátásban Dr Pásztélyi Zsolt M.Sc. elnök
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Témák •Helyzetértékelés •Finanszírozás •Államosítás •HR helyzet - nyugdíjazás
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Nem sok minden változott… •Érdemes lett-e járóban definitív ellátást nyújtani? –Sem orvosnak, sem intézménynek nem –ösztönzők nem jelentek meg •A kistérségi járóbeteg ellátó központok jövője megoldódott? Nappali ellátásukat keresztbe húzta a lobbi. •Még a kórházi ágyak leépítése nyomán emelkedő járó órák finanszírozását is meglévő kasszán belül pótolták vissza, nem pedig a fekvőből történő átcsoportosítással
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Helyzetértékelés I. Jelentős és fontos lépés volt a augusztusi központi ágazati visszamenőleges bérkiegészítés, amelyet üdvözlünk. Nem maradt azonban elég forrás az intézményeknek az infláció, az ÁFA emelkedés kompenzációjára. A béremelés nagyrészt az intézmények terhére történt (a kasszából termelődött ki a fedezete).
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Helyzetértékelés II. •A munkatársak bérezése kettészakadt (orvosi versus gazdasági-műszaki), a közreműködő orvosok régóta nem képesek érvényesíteni az inflációt. •Az orvosok itthon tartásának nem csak a bérek emelése a záloga: megfelelő körülmények éppoly fontosak, amelyeket a jelen forrásokkal nem lehet biztosítani.
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Finanszírozási változás 2013 A degressziós bevételek csökkentése járóban: –A degressziós bevétel maximuma: a TVK 5 %-a 2012-ig –2013-tól: 1,6 %: a bevétel 3,4 %-a a különbség! A degressziós bevételek csökkentése fekvőben: – A degressziós bevétel maximuma: a TVK 3%-a 2012-ig –2013-tól: 1 %: a bevétel 2 %-a a különbség!
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Következmény •Még kevesebb beteget érdemes ellátni (kapunk érte finanszírozást), járóban 12%-kal, fekvőben 6%-kal •Várólisták nőnek? Vagy már nem is számít? 2 évig viszonylagos csend a várólisták körül. •Kassza kicsit nőtt, a TVK nem. Tehát a TVK-hoz és a csatlakozó degresszióhoz képest kevesebbet osztottak ki: kódolt a kasszamaradvány év végére. –Mozgástere növekszik az egészségpolitikának, hogy ezt hova tegye –Béremelésbe „folyik át” a forrás?
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Megoldás •Kasszamaradvány szétosztása az év végén? •ALAPDÍJAT KELLENE EMELNI: –2009 óta nem volt emelés! –Javaslatunk: 1,50-ról 1,59-re: –Fekvőben szintén 150-ről 159 ezer forintra
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Államosítás •Önkormányzati fenntartásban maradhatnak a rendelőintézetek! –Lakosságközeli, helyi fenntartás előny: Erősebb megfelelés a helyi igényeknek –A várt egységesítés viszont nem zajlik le •Igen vagy nem: február 15.-ig kell jelezni a szándékot –Ha nem jelzi az önkormányzat: akkor automatikusan az államra száll május 1-től. –Ha átkerül állami feladatba: le kell választani az alapellátást, a tulajdon addig nem idegeníthető el. –Kormányrendelet fogja tartalmazni a szerződéses feltételeket a kijelölt szerv (GyEmSzI)és az önkormányzat között a feladatellátás vonantkozásában •Mi kerül bele? A döntés előtt több önkormányzat ezt szeretné ismerni? (Mennyire jó vagy rossz ”bolt”?)
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia HR helyzet I. •Bár dúl a számháború, de az elvándorlás nem csökkent szignifikánsan (talán a legfiatalabbaknál?) •2013. április 30: választani kell, július 1-től hogyan (nyugdíj vagy fizetés)! •Bomba: 1700/2012 Kormányhatározat: kényszernyugdíjazás a közalkalmazottaknál, köztisztviselőknél.
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia HR helyzet II. •Egyáltalán mi is a cél? –A közszférában a kettős jövedelem kizárása után erre miért is van szükség? A nyugdíjaztatással nem kellett volna megvárni, a kettős honorárium letiltásával mi is történik? –Ez ma a legfontosabb az egészségügy átszervezésében? Gigászi erőket fog lekötni. –MT alatt úgyis élt a szabály, hogy a minimálbér felett keresőknek le kell mondani a nyugdíjról. –Néhány embert el kell küldeni, és másképpen nem sikerült? –Helyzetbe szeretnék hozni a fiatalokat? Lenne rejtett tartalék? Vagy valamit mi nem tudunk, nem értünk?
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Megszűnő státuszok •A legérdekesebb az 1.5 pont: a felmentettek státusza megszűnik??? –Nem életszerű: szakrendelés példája. Vagy mégis van tartalék? –Vélemény: hogy nem az egészségügyben találták ki: minimumfeltételek fogalmát az előterjesztők nem ismerhették. –Mindenki felmentést kap? Milyen jogviszony? 70 évesen ösztöndíj? –Így akarunk bezárni intézményt? De akkor hova lett a Semmelweis Terv (szakértői beavatkozás: hatásosság, hatékonyság, hozzáférhetőség, minőség)?
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia A számok •2240 orvos, 3500 szakdolgozó •Ha ebből 1000-et elveszítünk, az is nagyon sok •5000 főről döntés? •Rezidensekkel pótoljuk?
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Konklúzió •Az egészségügy átalakítását nem a szakminisztériumból irányítják •Nagy kövek esnek a vízbe, hullámok indulnak el, meglátjuk mi lesz belőle. Információhiány, valamit nem látunk? •Háttérbe szorult a Semmelweis Terv módszeres megvalósítása, inkább egyedi makroszintről érkező beavatkozásokat látunk az intézményi működésbe. •Csökken az intézményvezetői felelősség, elszámoltathatóság, középtávon már gyengítheti a hatékonyságot •Kedvezőtlen finanszírozás változtatás, kevesebb betegre van csak finanszírozás •A finomhangolásban, így finanszírozásban lehetséges ösztönzők lehetőségeit nem ismerik fel, használják