TŰZESET A BALATONFÖLDVÁRI KIKÖTŐBEN - Vitorlás kishajó tűz 2010

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tűzvédelmi alapismeretek
Advertisements

Automatikus diabemutató!
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
1 Nincs olyan ipari vezető, aki úgy feküdt volna le előző este, hogy tudta volna: másnap tűz lesz az üzemben. Azt hitte, mindent megtett azzal, hogy betartja.
2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Sárközi Szilárd
2010. Augusztus 16. és Augusztus 17. hajnala.
Az áruházak üzemeltetőinek tűzvédelmi feladatai
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Katasztrófavédelmi Oktatási Központ
Jolle - uszonyos, kabin nélküli sportvitorlás
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
A Mobil Orvosi Segélyhely (MOS)
Tárolótartályok tűzoltási fejlesztésének irányai
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
KBSZ Szakmai Nap Tiszai kikötők Martfű, október 27. Tiszai kikötők vizsgálata hajózásbiztonsági szempontból az NKH KÜI Hajózási Hatósági Főosztály.
A BALATONI HAJÓZÁS BIZTONSÁGI KÉRDÉSEI
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április 24. Wimmer Gábor
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
1 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály KBSZ – Szakmai nap Budapest október 28. Hajóutak.
Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6.
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
megújuló hatósági felügyelete
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
TŰZVÉDELMI ISMERETEK.
17. tétel.
Egészségügyi szakdolgozók tűszúrásos baleseteinek hazai alakulása
Vasútszabályozási Osztály
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Az égés.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Villamos Baleset és Mentés!!!
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
TŰZVÉDELMI ISMERETEK.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
Menekülési útvonal: » Az útvonal rajza ki van függesztve az iskola tantermeiben és egyéb helyiségeiben. Kérjük, hogy megérkezéskor a menekülési útvonal.
KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, május 5. Wimmer Gábor
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
Munkabaleseti gyorstájékoztató Transzformátorszekrényben mérőóra csere közbeni ívsérülés Alsóőrs június 11. kb óra.
Tűz- és Munkavédelmi oktatás Immunológiai Intézet 2014.
MARCALI KvK. Marcalim HTP Mezőgazdasági termények betakarítási munkáinak tűzvédelme és erdőtüzek megelőzése 2016.
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
Ki tudjuk-e mutatni a globális felmelegedést Karcagon?
XI. Országos Vízirendészeti Rendőr Járőrverseny
Tüzvédelem.
Előadás másolata:

TŰZESET A BALATONFÖLDVÁRI KIKÖTŐBEN - Vitorlás kishajó tűz 2010 TŰZESET A BALATONFÖLDVÁRI KIKÖTŐBEN - Vitorlás kishajó tűz 2010. augusztus 10-én KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2011. március 31. Wimmer Gábor balesetvizsgáló

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ Az esemény bejelentése a KBSZ felé 2010. augusztus 10-én 16 órakor történt, a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság Siófoki ügyeletese jelentette az esetet. A baleset időpontja: 2010. augusztus 10. 13 óra 30 perc Magát az eseményt a rendőrségre egy kikötői járókelő hölgy jelentette kb. 13 óra 30 perckor. A Vizsgáló bizottság 2010. augusztus 12-én ment a helyszínre és ott helyszíni vizsgálatot folytatott. A helyszínen fényképfelvételeket készített, a kikötő dolgozóit meghallgatta. A Balatonföldvári Vízirendészeti Örs járőreivel információt cserélt az eseménnyel kapcsolatban. Az ott lefoglalt tárgyakról szintén fényképfelvétel készült. Az időjárási viszonyok: Nyári szokványos augusztusi meleg időjárás, gyengén változó irányú enyhe légmozgással. A levegő hőmérséklete: 28-29 oC, a vízfelszín hőmérséklete: 24-25 oC

TŰZESETET SZENVEDETT VITORLÁS KISHAJÓ

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ Vitorlás kishajó típusa: Rebell Seaskip II 25 Hajó építési helye és éve: nem ismert, a tulajdonos használtan vásárolta a vitorlás kishajót. Hivatalos hajószáma: H-11336-10 Vitorlás kishajó hajóbizonyítványának érvényessége: 2014. június 17. Tulajdonos, üzembentartó : magányszemély Hajó fő méretei: Hossza: 7,6 m Szélessége: 2,45 m Fix pont magassága: 9,65 m Merülése: 1,44 m Vízkiszorítása: 1,35 t Befogadóképessége: 6 fő Anyaga: üvegszálas műanyag tőkesúlyos vitorlás hajó

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ Esemény rövid leírása: A kishajó tulajdonosa a kikötőbe 13 órakor érkezett és elkezdte a vitorlás felkészítését a kedvtelési céllal történő kihajózásra. Ebbe a műveletsorba tartozott bele a hajó Mercury tip. 9,9 LE-s csónakmotor benzin tartályának feltöltése benzinnel. A vitorlás kishajó tulajdonosa nem dohányzott. A benzintartály egy kereskedelemben kapható szabványos tartály volt a kishajó farában, a fenék részen, a kormányos ülés alatt egy különálló rekeszben. A benzin töltését a tartályba egy tölcsér és egy hosszabbító gumicső segítségével végezte a tulajdonos. A töltés vélhetően nem a tervezettnek megfelelően sikerült és a benzin a tartály mellé folyt, amely azután a bordák közötti átfolyókon a lakótéri rész fenékrészébe szivárgott.

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ A nyári meleg időjárás kedvezett a benzin párolgásának és a fülledt lakótérben benzingőz-levegő elegye alakult ki. Ez a robbanásképes elegy egy kis indikátor hatására meggyulladt és heves égéssel, lobbanásszerűen égni kezdett. A lakótérben a fellobbanó tüzet észlelte a tulajdonos, és a tüzet azonnal oltani akarta a hajó mellett nagy mennyiségben rendelkezésre álló vízzel. Egy műanyag vödörrel kezdte oltani a tüzet. Az oltóvíz hatására komoly gőzképződés keletkezett és emellett a tűz szemcséket szórt szét a szűk lakótérben. A sérült látva, hogy nem birkózik meg a tűzzel és vélhetően égési sérüléseit már érezhette, beugrott a Balatonba. Eközben a parton lévő járókelők egyike értesítette hatóságokat és a közelből érkező étterem dolgozói a poroltóval eloltották a lakótérben égő tüzet, partra segítették, majd egy padra leültették a sérült hajótulajdonost.

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ A sérültet a Kaposvári Mentőállomásról felszállt mentőhelikopter szállította a Pécsi Honvéd Kórházba. Siófok Város Hivatásos Önkormányzati Tűzoltósága a tűz eloltása után érkezett a helyszínre és a lakótéri fenékrészt megtöltötték homokkal, mert a fenékben lévő benzin-víz keveréket teljes egészében benzinnek vélték. A sérült testfelületének 50 %-a megégett és ez már az a nagyságrend, ahol a felépülés bizonytalan. A megfelelő terápia és kezelés ellenére a sérült a hosszantartó fekvés következtében létrejött tüdőgyulladás alatt kialakult gennyvérűség miatt hunyt el 2010. augusztus 21-én. Az „un.” gennyvérűség kialakulásához hozzájárult a sérülés következtében kialakult bőrhiány és az ebből adódó fokozott fertőzéshajlam.

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ Elemzés: A vitorlás kishajó tulajdonosa a benzin töltését egy tölcsér és egy hosszabbító cső segítségével végezte, és eközben a benzin a szabványos kialakítású benzintartály mellé folyt és onnan a bordázat között lakótér közepe felé a fenékrészbe szivárgott. A meleg nyári időjárás kedvezett a párolgásnak és így létrejött a tűz egyik alapfeltétele az éghető benzin levegő keverék elegye. Ezt az elegyet valamely beindító szikra (indikátor) meggyújtotta és a párolgó benzin heves égéssel meggyulladt. A siófoki tűzoltóság tűzvizsgálói sem és a Vb sem tudta konkrétan megállapítani, hogy mi volt az a tüzet beindító szikra (indikátor) amitől a tűz meggyulladt.

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ Az esetlegesen működő elektromos berendezések hibáira nem talált a Vb bizonyítékot és a vastag poroltó rétegtől a bizonyítékok meg is semmisülhettek. A hajón a tulajdonos rendelkezésére állt egy érvényes működő elérhető poroltó, amivel a tűz oltását végezhette volna. Feltételezés, hogy a hajótulajdonosának műszálat tartalmazó ruházata volt a kiváltó ok, ami a statikus feltöltődést és az azt követő kisülés okozta. A Vb nem tudott pontos információkat szerezni arról, hogy a hajó tulajdonosa milyen tűzvédelmi képzésben részesült korábban ill. kapcsolatba került-e tűzvédelmi feladatokkal. A kikötő területén sehol nincs elhelyezve figyelmeztető felirat, tábla, amely felhívná a figyelmet a tűzveszélyes tevékenységekre, illetve arra, hogy mi az általános teendő hajótüzek esetén. A kedvtelési célú kisgéphajó, ill. vitorlás kishajó vezetői tanfolyamok tananyaga nem tartalmazza a benzintöltés veszélyességének kérdését, ill. az általános teendőket hajótűz esetén.

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ Következtetések: A benzin betöltése a tartályba nem kellő figyelemmel és elővigyázatossággal történt, így alakulhatott ki a vitorlás kishajó lakóterében a benzin-levegő robbanásképes elegye, ami azután meg is gyulladt és heves égéssel el is lobbant. Ennek következtében égett meg a hajó tulajdonosa. A hajó tulajdonosa, amikor a tüzet észlelte a lehető legrosszabb tűzoltási módszert választotta, és a Vb véleménye szerint sérüléseit még súlyosbította az a gőzképződés, amit önmaga idézett elő azáltal, hogy vízzel akarta eloltani a keletkezett folyadéktüzet. A sérültnek a tűz észlelésekor azonnal el kellett volna hagynia a hajót.

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ Biztonsági ajánlások: BA2010-055-6-1: Egy vitorlás kishajón tűz keletkezett, a Balatonföldvári- kikötőben, mert nem kellő elővigyázatossággal történt a benzin betöltése a tartályba és emiatt, a vitorlás kishajón tűz keletkezett, és a hajó tulajdonosa súlyos II. és III. fokú égési sérülései következtében életét vesztette. A Vb javasolja az NKH-nak, hogy a kedvtelési célú kisgéphajó, ill. a vitorlás kishajó vezetői engedélyek tananyagába vegye fel a benzintöltés veszélyeinek oktatását, ill. a helyes tűzoltási módszerek bemutatását, valamint, hogy hajótüzek esetén melyek a legfontosabb tennivalók. A Vb azt várja az oktatási tananyag kiegészítésétől, hogy a kedvtelési célú hajóvezetők a veszélyek ismeretében a jövőben körültekintőbben járjanak el a tűzveszélyes munkák végzésénél, és egy estleges tűz esetén is tudják, hogy mi a legfontosabb teendőjük.

VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ Biztonsági ajánlások: BA2010-055-6-2: A Balatonföldvári-Kikötőben egy vitorlás kishajón tűzeset történt, és ebből következően a vitorlás kishajó vezetője életét vesztette. Vb javasolja az NKH-nak, hogy a kikötők érvényes engedélyeinek lejárta után, amikor a kikötők üzemeltetői a hosszabbítást kérik, a kikötők rendjét módosíttassák a tűzvédelmi rész bővítésével, ezen belül a benzintöltés, üzemanyagok töltésének, vételezésének szigorúbb és részletesebb szabályozásával. A módosítási eljárások lebonyolításáig, ami hosszabb átfutási időt ölel fel, a Vb javasolja az NKH-nak, hogy a kikötők bejáratának közelében, ill. valamely központi jól látható helyen, helyeztessenek el egy-egy figyelmeztető táblát, amely a felhívja a figyelmet a benzin töltés veszélyeire, ill. mi az általános teendő hajótűz esetén. Ettől az intézkedéstől azt várja a Vb, hogy a hajótulajdonosok fokozott figyelemmel, gondossággal fogják végezni a tűzveszélyes hajózási feladatokat.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! wimmer.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu