500 kg-os II. Világháborús Bomba A Kialakult Helyzet és a Jelentkező

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
A polgári védelmi szervezetek megalakítása, alkalmazásának időszakai, szabályai Jogszabályi háttér § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről (Pv.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Kirendeltség-vezetői munka elmélete és gyakorlata Dr. Hornyacsek Júlia.
Fenyő utcai és Béketelepi játszóterek építése
FELDERÍTŐ ÉS TŰZSZERÉSZ ROBOTOK A MAGYAR HADERŐBEN
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Kiemelt események ellátása Az angol modell
A Fővárosi Központi Rendeltetésű Mentőszervezet Nemzeti Minősítő Gyakorlata, tapasztalatok FKI PVFŐFE.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Dr. Bozsó Zoltán r.dandártábornok
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
A kitelepítés időszakának feladatai
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
A vörösiszap katasztrófa: a KKB Operatív Törzs szerepe, tapasztalatai
Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok. A Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok olyan meglévő közösségekből, támogató szervezet segítségével szervezett.
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
1 BÉKÉS MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG március Dr. Takács Árpád pv. ezredes Kolontár település kitelepítése.
A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága dr. Dinók Henriett.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A polgármester katasztrófavédelmi (polgári védelmi, tűzvédelmi) feladatai Jogszabályi háttér évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
A Magyar Köztársaság Rendőrsége
Tájékoztató a nyertes bűnmegelőzési pályázatok sikeres szakmai lebonyolításához Ivány Borbála IRM Miniszteri Tárgyaló, Budapest március 17.
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A kárhelyparancsnok feladatai
Dr. Göndöcs Zsigmond Országos Mentőszolgálat
Óberling József r. ezredes
Középfokú iskolai felvételi eljárás lebonyolításának ütemezése a 2009/2010-es tanévben Papp Brigitta.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
A rendészet szervei.
BESZÁMOLÓ Gyáli Rendőrőrs A Gyáli Rendőrőrs évi helyzetéről és tevékenységéről. FelsőpakonyGyál.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Jelentési kötelezettségek a szakfelügyeleti rendszerben Izbéki Jánosné Egészségügyi Igazgatási és Koordinációs Föosztály.
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Hazai vámhatósági tapasztalatok és legjobb gyakorlatok az AEO-kal való együtt működés terén Konopás András százados2014. június 24. NAV KAVIG Konopás András.
Bentlakásos intézmények kiváltása – TIOP /1
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A katasztrófavédelem és a vis maior események Zelei László tű. alezredes polgári védelmi felügyelő 20/
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
……………………………… „Szigorúan titkos!” MINISZTÉRIUM ig
Előadás másolata:

500 kg-os II. Világháborús Bomba A Kialakult Helyzet és a Jelentkező Budapest XIII. Kerület 2008. Július 16. 500 kg-os II. Világháborús Bomba A Kialakult Helyzet és a Jelentkező PV. Feladatok Ismertetése Kovács Zoltán pv. alezredes kirendeltség-vezető

2008. Július 16.-i történések ismertetése A feladatmegoldásban résztvevő erők A PV. lakosság védelmi tevékenysége A tevékenység befejezését követő összegzés

2008. július 16.-i történések 2008. 07.16-n 15.25 órakor a kerületi kirendeltség munkatársai riasztást kaptak a FPVI szabadságon lévő igazgató helyettesétől, hogy a XIII. kerület Tahi és Tatai utca sarkán bombát találtak. A Kirendeltség állománya 16.00-kor érkezett a helyszínre. (Időközben megtudtuk, hogy a bombával kapcsolatos lakossági bejelentés 13.40-kor történt meg a kerületi rendőr kapitányságra). Menet közben felvettük kapcsolatot a polgármesterrel és a jegyzővel, illetve a legfontosabb teendőket tisztáztuk.

A helyszínre érkezéskor a már ott tartózkodó rendőri , tűzszerész és polgári védelmi vezetőkkel megtörtént a kapcsolatfelvétel, illetve az FPVI helyszínen tartózkodó vezetőivel megpróbáltunk bekapcsolódni az események folyásába.

A rövid történet A XIII. kerület Tahi és Tatai utca sarkán a munkások egy szerelő akna ásásakor 1 db 500 kg II. Világháborús amerikai légibombát találtak. A helyszínen lévő tűzszerész egység vezetője Hajdú Gábor ezredes kijelölte a kiürítendő területet (500 m sugarú kör).

A BRFK Rendészeti Szervek Bevetési Főosztálya részéről a rendőri feladatok irányítója Tóth Béla alezredes a megfelelő számú rendőri erővel, megérkezésüket követően zárta a kijelölt lakó negyedeket.

A XIII. Kerületi kapitányság helyszínre delegált képviselője Gerberi Béla hadnagy volt a kiürítési feladatok vezetője. A kijelölt rendőrök és polgárőrök segítségével megszervezte és végrehajtatta a lakosság terület elhagyását.

A kiürítésre a XIII. kerület Rokolya,- Béke,- Petneházi utcák, illetve a Rendező pályaudvar által határolt területet érintette (1 km²).

A polgármester Úrral egyetértésben három intézmény (2 iskola, illetve a VASAS spotcsarnok) lett kijelölve a befogadási feladatok megvalósítására. A lakosságvédelmi feladatokhoz segítséget igényeltem a FPVI igazgató Úrtól, illetve a polgármesteri hivataltól a polgármester kirendelte a megfelelő létszámot. A FPVI igazgatója felvette a kapcsolatot Dr. Göndöcs Zsigmond főigazgató Úrral, aki a helyszínre rendelte a személyzetével a „tömeges baleseti sátort” egy rohamkocsival megerősítve. A segítségre szoruló lakosság lakhely elhagyását, és a későbbi visszatérést több mentő autó és ápoló is segítette. A lakosság tájékoztatását a BRFK, a Katasztrófa-védelem, és az önkormányzat illetékesei végezték.

A feladatokat megvalósítását segítették a Pest Megyei Speciális Mentő Szolgálat munkatársai és a Budapesti Vöröskereszt önkéntesei is. Az esemény jelentős média érdeklődés közepette folyt le, valamint a helyszínen tartózkodott több miniszter államtitkár és helyi önkormányzati képviselő, és kerületi alpolgármester.

A terület kiürítése 21. 25-kor fejeződött be (5 A terület kiürítése 21.25-kor fejeződött be (5.30) és ezzel egy időben a tűzszerészek hozzáfogtak a robbanótest hatástalanításához. A gyújtószerkezet kiemelése és megsemmisítése 22.45-kor történt meg. Ezt követően a bombát elszállították a helyszínről. A rendőrség 23.10-kor a zárást feloldotta és a lakók vissza térhettek az otthonaikba.

A feladatmegoldásban résztvevő erők FPVI 14 fő Önkormányzati alkalmazott , illetve kapcsolódó személyek : 32 fő Élelmezési ellátást végzők: 10 fő ORFK-BRFK: 480 fő Polgárőr: 78 fő Tűzszerészek: 13 fő Országos Mentőszolgálat állománya 30 fő ÁNTSZ: 3 fő Magyar Vöröskereszt: 20 fő

Pest Megyei Speciális Mentők: 6 fő Közmű vállalatok: 9 fő MÁV forgalom irányítás: 4 fő BKV: 6 fő ŐSSZESEN: 705 fő

A PV. lakosság védelmi tevékenysége A térinformatikai adatok szerint az érintett területen 4674 lakásban 10698 fő lakos volt nyilvántartva. A tapasztalatokat, illetve a nyári időszakot figyelembe véve reálisan kb. 5000 fő érintettel számoltunk.

A befogadó helyeken történő megjelenést szintén a korábbi évek eseményeinek tapasztalatait figyelembevételével a tényleges fő/3 kb. 1800-1900 kezdeti fővel terveztük.

Első lépésként három intézmény (befogadó hely) került megnyitásra: - Hegedűs G. általános iskola, (400 fő) - Németh L. gimnázium, (600 fő) - Vasas sport csarnok, (1000 fő) További három iskola felkészült kb. 2000 fő befogadó képességgel. A kijelölt ingatlanokat összesen 490 fő vette igénybe. A jó idő miatt többen a környező parkokban, szórakozóhelyeken, illetve rokonoknál „vészelték” át az eseményt.

A Hegedűs G. Általános iskolában 100 fő idős mozgáskollározott beteg részére a kerületi kirendeltség és nagyobb részben az FPVI biztosított tábori ágyakat, párnákat takarókat. Ezt 78 fő vette igénybe. A polgármesteri hivatallal kapcsolatban álló étterem 800 db szendvicset készített és juttatott el a befogadó helyekre. A FPVI ferihegyi raktárbázisáról a fektető anyag mellett biztosított palackos ivóvizet. A Vöröskereszt melegíthető élelmiszerekkel és meleg takarókkal járult hozzá az ellátáshoz.

A befogadó helyeken tartózkodók és a média tájékoztatását a BRFK és a polgári védelem szakemberei folyamatosan végezték. Az egészségügyi ellátást a befogadó helyenként a kerületi ÁNTSZ-t képviselő személy koordinálta (mentők, vöröskereszt). A robbanótest hatástalanítását és elszállítását követően 2 db BKV busz, valamint a Mentő Szolgálat és a Vöröskereszt beteg szállító autói álltak rendelkezésre a lakóhelyre történő vissza szállításra.

2008. 07. 17.-én 0.30-kor a befogadó helyek kiürítésre kerültek a résztvevők a területről levonultak. Az OKF Főügyeletesének jelentésünk 03.00 órai elfogadásával befejeztük a feladatot.

A tevékenység befejezését követő összegzés ÉÉrtékelés az önkormányzatnál a polgármester részéről (2008. 07. 17.). ZZászlóaljparancsnoki értekezlet a BRFK Rendészeti Szervek Bevetési Főosztályán (2008. 07. 22.). AAz értékelések összegzett megállapításai: A A résztvevő szervek a saját szakterületüket érintő tevékenységüket jó szinten látták el. AA résztvevő szervek és szervezetek közötti kommunikáció végre hajtása hiányosságokat mutatott.

A a rendőrség nem teljesen ismerte a jogszabályokban előírt feladatait (bár ezt nem mondta ki senki). A a kerületi rendőr kapitányság nem értesített senkit a tevékenység megkezdéséről. A a tűzszerészek és a BRFK képviselői nem adtak lehetőséget a polgármesternek (KVB elnök), illetve a jegyzőnek a feladatok megszervezésére.

142/1999. (IX. 8.) Korm. rendelet a tűzszerészeti mentesítési feladatok ellátásáról II. világháborús lőszert, légibombát, robbanótestet MH I. Honvéd tűzszerész és Hadihajós zászlóalj tűzszerészei hatástalanítják. Helyszíni mentesítéshez való segítséget a rendőri szervek, illetve a település jegyzője, más érintett hatóságok, vagy szervezet képviselői biztosítják.

2. § (2) …. bejelentés alapján a települési önkormányzat jegyzője vagy az illetékes rendőri szerv a következő intézkedéseket teszi meg: d) a bejelentő a Tűzszerész Ügyelet által javasolt további indokolt intézkedést (pl. a robbanótest közelében lévő lakóház kiürítése, a veszélyeztetett terület folyamatos őrzése, lezárása) foganatosít.

Aa tűzszerészek képviselője nem adott megfelelő információt a kerületi polgári védelem részére a lakosság tájékoztatási feladatok megvalósításához. Aa KVB nem kielégítően szervezte meg a résztvevők kommunikációját (ebben az érintettek sem voltak partnerek). BBefogadó hely, ágy, takaró, fejpárna, egészségügyi ellátás, élelmezés (egyszóval biztonság érzet megteremtése). A A résztvevő szervek jogos vagy jogtalan igényeinek tisztázása (itatás, etetés stb.) A A meglévő KVB tervek modernizálása.

A jövőben a tapasztalatok felhasználása (IX. VI.) kerület stb.

kovacs.zoltan@katved.hu pvkir.bp13@katved.hu 340-1503, 340-1503 20/934-8928 Köszönöm a figyelmet!