A felsőoktatási és a munkáltatói oldal együttműködése a mesterszintű képzési és kimeneti követelmények kidolgozásában Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
„Érdekérvényesítő képességek, kompetenciák fejlesztése, munkajogi és munkaügyi ismeretek gyarapítása, a szociális párbeszéd erősítése a víziközmű - és.
A Socrates / Grundtvig program pályázati lehetőségei.
Mobilitás pályázatok Leonardo da Vinci
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Varjú Potrebić Tatjana Szabadka, június 6.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése - 2. ütem A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
Projektháttér A kimeneti szempontú képesítési keretrendszer.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
LUDUS … latinul “ játék ”. | Mik azok a komoly játékok? A komoly játékok elektronikus alkalmazások, amelyek.
V. ETR konferencia április Fogalomrendszer: ETR & ETN Kodácsy Tamás etn at kodasoft.hu.
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Alapszakok elemzése Agrár képzési terület Dóka Ottó Nyugat-Magyarországi Egyetem Adott szempontrendszer alapján Mezőgazdasági képzési ág - Mezőgazdasági.
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
A mesterképzések létesítésének és indításának helyzete a műszaki szakterületen Sima Dezső MFRFK, november 3.
Az e-learning a felnőttképzésben projekt Papp Lajos Műegyetemi Távoktatási és Felnőttképzési Központ.
A fejlesztés hatása a szervezetre
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
A megújuló tanárképzés
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A kerettantervek fejlesztése
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Munkakultúra Szakképzési modellek 19. Országos Konferencia Az Országos Képesítési Keretrendszer és a Központi Validációs Rendszer a TÁMOP as projektben.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
A Grundtvig akció pályázati lehetőségei Grundtvig 2 és 3.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Képzési és Kimeneti Követelmények A gazdaságtudományi képzési terület tapasztalatai László Gyula Budapest, február 9.
Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi kimenetek összefüggései Az alapszakok KKK-inak elemzése BÖLCSÉSZETUDOMÁNYOK.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a.
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MEGÚJÍTÁSA VÁMOS ÁGNES.
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
A tanárképzés szerkezete
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
A Calderoni projekt az OFI szakmai tevékenységében Calderoni Taneszköz-információs és Oktatástechnológiai Központ Kőrösné Mikis Márta Budapest, április.
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
A képzési és kimeneti követelmények kialakításának tapasztalatai az üzleti képzési ágban László Gyula április 27.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Nappali mesterszakjaink
Hiányzó kreditek (30-60) MBA és Számvitel mesterszak
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Előadás másolata:

A felsőoktatási és a munkáltatói oldal együttműködése a mesterszintű képzési és kimeneti követelmények kidolgozásában Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi kimenetek összefüggései és tervezése: a projekt bemutatása Budapest, március 9.

2 A projekt háttere  CsEFT, törvényelőkészítés  Szakértői anyagok, rendelet előkészítés  Nemzetközi kitekintés Magyar Rektori Konferencia, Bologna szakbizottságok  Szaklétesítési anyagok előmunkálatai  Szaklétesítési anyagok Magyar Akkreditációs Bizottság  Akkreditációs követelmények Oktatási Minisztérium, Nemzeti Bologna Bizottság

3 Intézmények  Szakindítási beadványok Kutatóintézetek (FKI, MTA, stb.)  Koncepcionális anyagok, elemzések, nemzetközi kitekintés  Felmérések, prognózisok

4 Kettős fókusz Kompetencia alapú képzési és kimeneti követelmények. A munkaadói oldal véleményének beépítése. A projekt célja Technikai segítségnyújtás annak érdekében, hogy akadémiai és munkáltatói oldalról egyaránt alátámasztott KKK leírások jöjjenek létre, ahol az egyes szerkezeti elemek koherenciája a felsőoktatási és a munkáltatói oldal szakértői együttműködése révén valósul meg.

5 A projekt időtávja Előkészület: február Indítás: március 2-9. Első fázis: március 10-április 13 Második fázis: április 14-május 10 Harmadik fázis: május 10-június 30

6 Fő tevékenységek ütemezése, mérföldkövek Március 2: koordinátori indító értekezlet Március 9: projektindító munkaértekezlet Március 10-31:  az alapszakok képzési és kimeneti követelményeinek áttekintése, kritikai elemzés  nemzetközi „legjobb példák” feldolgozása  a munkáltatói oldal bekapcsolása Április 1-12: Első javaslatok a mesterszakok KKK leírásainak módszertanára és tartalmára

7 Április 14- május 5:  mesterszak KKK-ajánlások kidolgozása,  módszertani útmutatók, szakmai anyagok véglegesítése Május 5-18: lektorálások Május 18: a projekt eredményeit bemutató munkaértekezlet Május 19-június 30: disszemináció Április 6: munkaértekezlet a kompetenciák munkáltatói prioritásairól Április 13: szakterületi munkaértekezletek a mesterszakok KKK leírásának módszertanáról és tartalmi kérdéseiről

8 Projekt irányító bizottság Nemzetközi és hazai átfogó szakértők Szakterületi koordinátorok Szakterületi szakértők (akadémiai, munkáltatói) Projekt adminisztráció A projekt szervezete

9 Tuning alapú módszertan  kompetenciákra (competencies) és tanulási eredményekre (learning outcomes) fókuszáló leírások,  az akadémiai és a munkáltatói kimeneti elvárások megkülönböztetése,  általános (generic) és szakmaspecifikus (subject related) kompetenciák leírása,  az alapszak és a mesterszak ciklusainak megkülönböztetése a szintén kompetenciákra épülő dublini szintleírások (Dublin descriptors) alapján.

10 A Tuning projektben a kompetenciák olyan jellemzők dinamikus egységét jelentik – az ismeretek és alkalmazásaik, az attitűdök és felelősségek vonatkozásában -, amelyekkel leírhatók egy képzési program eredményei, illetve az, hogy a tanulók hogyan képesek teljesíteni a képzési folyamat végén. A projekt elsősorban a szakmai tárgykörökhöz kapcsolódó kompetenciákra (képzési területre jellemző) és az általános kompetenciákra (minden diplomás kurzus esetében közös) összpontosítja figyelmét. Kompetenciák - Competences

11 Azt rögzítik, hogy mi az elvárás a tanulóval szemben a tanulási folyamat befejeződését követően tudásban, megértésben és/vagy készségeit, képességeit tekintve. A képzési eredmények különböznek a képzési céloktól, mivel inkább a tanuló eredményeihez, s nem annyira az oktató szándékaihoz kötődnek. A képzési eredményeknek megfelelő értékelési kritériumokkal kell együtt járniuk, amelyekkel megítélhető, hogy az elvárt képzési eredményeket sikerült-e elérni. A képzési eredmények az értékelési kritériumokkal együtt határozzák meg a kreditek teljesítésének minimum követelményeit, míg a jegyadás alapja a minimumkövetelmények alatti vagy feletti teljesítés. A kredit akkumulációt és átvitelt segíti elő, ha egyértelmű képzési eredmények fogalmazódnak meg, amelyek pontosan jelzik, hogy melyek a kreditértékkel bíró teljesítmények. Tanulási (képzési) eredmények, kimeneti követelmények - Learning outcomes

12 Időpont: március 23. A rendezvény helyszíne: Tempus Közalapítvány 1134 Budapest, Váci út 37. (Duna Office Center) 7. Emelet Jelentkezési határidő: március 20. A résztvevők létszáma maximum 80 fő. Tuning projekt - az oktatási rendszerek finomhangolása (Bologna szeminárium)

13 Tanterv Nemzetközireferenciák Output KKK

14 Tanterv Nemzetközireferenciák Output KKK

15 Tanterv Output KKK Nemzetközireferenciák

16 Tanterv Output KKK Nemzetközireferenciák

17 Tervezési folyamat Kompetenciák és tanulási eredmények általános szakterületi szakra jellemző Ismeretkörökhöz rendelés Ismeretkörök arányai a képzési programokban Intézményi tanterv Intézményi tanterv Személyi feltételek Személyi feltételek Infrastruktúra Infrastruktúra A kimeneti követel- mények teljesülését garantáló eszközök SZAKINDÍTÁS SZAKLÉTESÍTÉS

18 A projekt várható eredményei Közbenső output:  szakterületi nemzetközi kitekintések (írásos anyagok)  szakterületi elemzés az alapszakok képzési és kimeneti követelményeiről (írásos anyagok)  munkáltatói vélemények (írásos anyagok)  eszmecsere a munkáltatói oldal bekapcsolásának lehetőségeiről, az így elérhető eredményekről a kompetencia alapú KKK leírásokban (munkaértekezletek)  szakterületi elemzés a meglévő mesterszakok képzési és kimeneti követelményeiről (írásos anyagok)

19  ajánlás a munkáltatói oldal véleményének figyelembe vételére a KKK leírások készítésénél,  ajánlás a KKK rendeleti struktúrájára és tartalmára  ajánlás az egyes szakterületek mesterszakjai létesítési anyagainak kompetencia alapú elkészítésére és az értékelés szempontjaira,  zárótanulmány Végső output:

20 Délutáni munkarend : 1. Szekció: informatika, műszaki, természettudományi, agrár szakterületek Moderátor: Derényi András 2. Szekció: közgazdaságtudományi, társadalomtudományi, bölcsész szakterületek Moderátor: Temesi József : beszámoló a szekciókról : kérdések, hozzászólások : a munkaértekezlet zárása