1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Isvara Krisna dász / Tasi István Létkérdés Konferencia 2005
Advertisements

Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
BEVEZETÉS A PSZICHIÁTRIÁBA
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
A képzőművészet-terápia
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Fenomenológiai megközelítés
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A pszichológiai fejlődés
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
A pánikbetegség kezelése
Az ember mint evolúciós rejtvény
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A hazai intézményrendszer vázlatos bemutatása Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
Három hagyomány a valláslélektanban
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Edward Sapir ( ).
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
Éntudat – identitástudat - énkép
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Funkcionalisták Dr Skrabski Árpád. Saint Simon ( ) A társadalmat mozgató erők: megszokás amely intézményekben ölt testet újításra való hajlam.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Pszichológiai Ismeretek
Mindennapi veszteségeink
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Szociálpedagógus képzés II. évfolyam I. félév A szociális munka egyénekkel és családokkal című kötet.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Médinhángeri „Egy nemzet kultúrája a falakra ragasztott feliratokból olvasható le” – szögezi le Dr. Soboly Dr., „ A szociálpszichológia alkalmazása a szociológia.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A munkahelyi diszkrimináció
Személyközpontú gondozás
I. MI A SZOCIOLÓGIA?. Mai órán Félévi követelmények A szociológia, mint tudomány.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
„Lázadás az őserdőben”
I. MI A SZOCIOLÓGIA?.
A Chicagói Iskola városökológiai modelljei
Fenomenológiai megközelítés
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
A Chicagói Iskola városökológiai modelljei
A diszfunkcionálisan működő család
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A Chicagoi Iskola városökológiai modelljei
Előadás másolata:

1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe

2 BAL OLDAL: Belső világunk JOBB OLDAL: Külső világunk

3 BAL OLDAL: Belső világunk SZUBJEKTIV JOBB OLDAL: Külső világunk OBJETKIV

4 BAL OLDAL: Belső világunk SZUBJEKTIV Tudat Lélek JOBB OLDAL: Külső világunk OBJETKIV Anyag Test

5 BAL OLDAL: Belső világunk SZUBJEKTIV Például: lelki élmények gondolatok, érzelmek tudatállapotok pszichológia pszichoterápia meditáció, spiritualitás JOBB OLDAL: Külső világunk OBJEKTIV Például: fizika, biológia orvostudomány pszichiátria farmakoterápia természettudomány

6 FENT: LENT: Egyéni Közös

7 FENT: LENT: Egyéni Közös Az egyedi ember jelenségei Sok ember együtt, a közös együttlét jelenségei. Kollektív emberi világ: csoport, kultúra, társadalom.

8 BAL-BELSŐ JOBB-KÜLSŐ FENT-EGYÉNI LENT-KÖZÖS Bal-felső kvadráns (BF): Egyéni belső világ Jobb-felső kvadráns (JF): Egyéni külső világ Jobb-alsó kvadráns (JA): Közös külső világ Bal-alsó kvadráns (BA): Közös belső világ

9 BELSŐ KÜLSŐ EGYÉNI KÖZÖS Egyéni belső: intenció Egyéni külső: viselkedés Közös külső: társadalmi rendszer Közös belső: kultúra BF BAJA JF SZUBJEKTIV OBJEKTIV INTERSZUBJEKTIV INTEROBJEKTIV

10 BELSŐ KÜLSŐ EGYÉNI KÖZÖS Egyéni belső: intenció Ahogy belülről érzem Egyéni külső: viselkedés Ahogy kívülről látszik Közös külső: társadalmi rendszer Ahogy kivűlről látszanak Közös belső: kultúra Ahogy közösen érezzük és hisszük BF BAJA JF ÉN AZOKMI AZ

11 BELSŐ KÜLSŐ EGYÉNI KÖZÖS Bal oldali utak: -szubjektív -értelmező -hermeneutikus -tudat Jobb oldali utak: -objektív -empírikus -monológizáló -forma BF BAJA JF Személyek: Freud Jung Piaget Buddha Plotinus Sámán Területek: pszichológia pszichoterápia meditáció spiritualitás transzperszonális Személyek: Skinner Watson Locke Darwin Területek: természettudományok fizika biológia biokémia élettan-anatómia neurológia pszichiátria neuropszichológia agykutatás finom energiák – prána, meridiánok, kínai gyógyászat Személyek: Thomas Kuhn Margaret Mead Malinowsky Gebser Weber Dilthey Területek: szociálpszichológia szociális tanulás elmélet csoportlélektan család- és párterápia szociokibernetika néprajz kulturális antropológia feminizmus Személyek: Comte Marx Lenski Területek: társadalmi rendszer családi rendszer rendszerszemlélet szociológia közgazdaságtan ökológia, Gaia-teória ökopszichológia technológia

12 BELSŐ KÜLSŐ EGYÉNI KÖZÖS Egyéni belső: szubjektív élmény Egyéni külső: objektív viselkedés. test Közös külső: interobjektív társadalmi rendszer Közös belső: interszubjektív társas élmény, csoport, kultúra BF BAJA JF ÉN AZOKMI AZ A négy kvadráns a pszichoterápiában - gondolatok, hiedelmek, történések értelemezése - érzelmek, érzelmi reakciók - fantáziák - észlelés szubjektív élményei - célok - önértékelés - spirituális, transzperszonális élmények -ismétlődő viselkedésminták -objektív események -látható tünetek, DSM és BNO -idegrendszeri problémák -organikus problémák -alkohol / droghasználat -gyógyszeres kezelés -neurotranszmitterek és agyi aktivitás -testsúly, táplálkozás, alvásminta, mozgás, beszéd, pszichomotorium. - terapeuta-páciens viszony - itt-és-most interperszonális történések - áttétel és viszontáttétel - páciens emberi kapcsolati történései - családi dinamika - kulturális hiedelmek, értékrendek, - viselkedésminták – családi, nemzetiségi, etnikai, faji, vallási, szervezeti, stb. - nemi identitás - a kliens szocio-ökonómiai státusza - sátusz, pozíció, anyagi helyzet, melyek a pácienst meghatározzák - a lakóhely, környék hatása - társadalmi rendszermeghatározók – oktatás, egészségügy, munkahely, stb. - terápiás szerződés és keretek

13 BELSŐ KÜLSŐ EGYÉNI KÖZÖS Egyéni belsőEgyéni külső Közös külsőKözös belső BF BAJA JF SZUBJEKTIVOBJEKTIV INTERSZUBJEKTIVINTEROBJEKTIV •hiteles •őszinte •szavahihető •integrált •igaz •leképezi •megfelel •igazságos •kulturálisan megfelel •kölcsönösen érthető •funkcionálisan illeszkedik •társadalmi rendszerbe illeszkedik, ahhoz kapcsolható •rendszerelméletbe helyezhető •struktúrálisan működik A négy kvadráns érvényességi kritériumai

14

15 Én (Egyéni Belső) Intenció Szubjektív Hiteles Igazmondó Az (Egyéni Külső) Viselkedés Objektív Biológiai Az igazság Szociális Interobjektív Rendszerek Funkcionális illeszkedés Azok (Közös Külső) Kulturális Interszubjektív Igazságosság Kölcsönös megértés Mi (Közös Belső) BF BAJA JF Újra integráljuk a szubjektív és objektív valóságot Négy kvadráns – rövid összefoglaló

16