Tények és számok: A pénzügyi fenntarthatóság legfontosabb szempontjai a strukturális átalakulást célzó egészségügyi programokban Magyar Kórházszövetség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Energetikai projektek előkészítése, finanszírozása M27 ABSOLVO Consulting.
Advertisements

Projektek pénzügyi végrehajtása. Pénzügyi megvalósítás alapvető dokumentumai  Támogatási szerződés  Szakmai és pénzügyi végrehajtásra vonatkozó előírásokat.
Az Új Széchenyi Terv Infopontok feladatai
Gayár Csilla, pénzügyi menedzser VÁTI Kht. Pécsi Területi Iroda DDOP Utólagos akadálymentesítés (Egyenlő esélyű hozzáférés a közszolgáltatásokhoz)
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Projekt Partneri Jelentés készítése és benyújtása
Az Új Széchenyi Terv Infopontok feladatai A pályázatkezelés menete – Pénzügyek.
TARKA-BARKA Szászvár Főtér
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
A projektek megvalósítása I.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
Európai Uniós pályázatok Unio Tender Europa Kft..
a Nyugat-dunántúli Operatív Program
ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI REGIONÁLIS OPERATÍV PROGRAM
Pénzügyi előadás pályázói információs napra TÁMOP /1.
A projekt megvalósítás tapasztalatai
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
Európai Uniós pályázatok
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Projekt adatai INFOTÁRS TÁMOP /A/2./0011 Az ELTE TáTK és IK közös projektje Támogatás: Projektidőszak: –
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
1Kőszeg, december 12. Ellenőrzés, kifizetés folyamata Szabó András.
ELSŐ SZINTŰ ELLENŐRZÉS ALAPJAI South East Europe Programban
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment IV. Modul A kultúra gazdaságtana.
A projektek pénzügyi tervezése Pénzügyi tervezés gyakorlata
A projektek megvalósítása II. A projekt pénzügyi megvalósítása A támogatás lehívása 8. modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Pályázati lehetőségek Unio Tender Europa Kft.. Általános szabályok Társfinanszírozás Közép-Magyarországi régió: Budapest, Pest megye Konvergencia régiók:
Európai Uniós pályázatok
Gazdasági Informatika II. 2006/2007. tanév II. félév.
Pályáztatás Országos Széchényi Könyvtár november 14.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Regionális Operatív Programok KMOP közoktatási intézmények beruházásainak támogatására Pénzügyi lebonyolítás.
Az ÁFA törvény módosulásának következményei a programra „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” című 2002/2003. évi területfejlesztési Phare program.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
Tájékoztató kedvezményezettek részére Az ÚMFT keretében támogatott projektek megvalósításának szabályai KMOP Pályázati konstrukció Január 30.
Pénzügyi lebonyolítás és a Pályázó- tájékoztató felület
Pénzügyi elemzés Tóth Veronika
Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program TIOP Kecskemét, június 21.
TÁMOP TÁMOGATÁS FOLYÓSÍTÁSA, PÉNZÜGYI ELSZÁMOLÁS.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Technikai és gyakorlati segítségnyújtás Kifizetési kérelem feltöltéséhez Pályázati Tájékoztató felület az ELEKTRONIZÁLÁS bevezetését követően Előadó: Gombita.
FuturICT.hu Infokommunikációs technológiák és a jövő társadalma Kick-off meeting Szeged, december 7. PROJEKT SZINTŰ PÉNZÜGYI LEBONYOLÍTÁS MŰKÖDÉS.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Projekt címe, azonosító száma Projektvezető/Előadó Beszámolási időszak Dátum.
KMOP „ELEKTRONIKUS HELYI KÖZIGAZGATÁSI INFRASTRUKTÚRA FEJLESZTÉSE” TÁRGYÚ FELHÍVÁS KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET: PRO RÉGIÓ ÜGYNÖKSÉG.
Piac & Profit Konferenciasorozat Start Garancia Zrt. Egy gonddal kevesebb! Pályázati garancia fedezet nélkül a Start Zrt-től Az értékteremtő befektetés.
Aktualitások: Konszolidáció és Gazdasági Bizottságok
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
A Széchenyi Programiroda tevékenysége az Észak-magyarországi régióban Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Kombinált Mikrohitel A Mikrovállalkozások fejlesztéséért.
Pályázati audit. Jogszabályi háttér as periódusban változatlan volt  Közösségi joganyag 1083/2006/EK rendelet 1828/2006/EK rendelet 1080/2006/EK.
KDOP /C- Telephelyfejlesztés Projekt finanszírozás Harsányi Andrea KDRFÜ Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Közhasznú Nonprofit.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Nyert a pályázatom! Hogyan tovább? Segítünk a megoldásban!
KDOP Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése.
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
NYITÓ KONFERENCIA Egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó
Előadás másolata:

Tények és számok: A pénzügyi fenntarthatóság legfontosabb szempontjai a strukturális átalakulást célzó egészségügyi programokban Magyar Kórházszövetség Konferenciája, 2010. 04. 22. Eger Dr Fendler Judit Elnök, Egészségügyi Finanszírozási Tanácsadók

A pénzügyi fenntarthatóság szempontjai Beruházás időszaka alatt Mit vizsgál a kiíró? Likviditás! – A pályázó és a fenntartó elemi érdeke! Önrész rendelkezésre állása és ütemezése Módszer: Támogatási Szerződés megkötésének feltétele a részletes likviditási terv és előleg-kalkuláció (286/2006 Kr, 16/2006 MehVM-PM) Beruházás aktiválása után fenntartói fenntartási kötelezettség teljesülése (pozitív eredmény-kimutatás) Indikátorok teljesülése Hatékonyságnövekedés (számszerűsítve)-NPV alapja Módszer: ellenőrzés (magyar és uniós) Ellenőrzés: 281/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet a 2007-2013. programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások fogadásához kapcsolódó pénzügyi lebonyolítási és ellenőrzési rendszerek kialakításáról 16/2006. (XII. 28.) MeHVM-PM együttes rendelet a 2007-2013 időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának általános eljárási szabályairól

A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program egészségügyi szolgáltatókat érintő kiírásainak statusa 2007-2013 közötti pályázatok elbírálva vagy folyamatban van az elbírálásuk; KMOP 4.3.1. Közép-magyarországi régió fekvőbeteg-szakellátási intézményrendszerének fejlesztése KMOP 4.3.2. Kistérségi járóbeteg szakellátás fejlesztése a Közép- magyarországi régióban TIOP 2.1.3. Aktív kórházi ellátásokat kiváltó járóbeteg szolgáltatások fejlesztésére TIOP 2.1.2. Kistérségi járóbeteg szakellátó központok fejlesztése TIOP 2.2.2. Sürgősségi ellátás fejlesztése – SO1 és SO2 (és ezeken belül gyermek sürgősségi ellátás) TIOP 2.2.7. Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP 2.2.4. Struktúraváltoztatást támogató infrastruktúrafejlesztés a fekvőbeteg-szakellátásban Beadás előtt (04.30): TIOP 2.2.5. Korszerű regionális onkológiai hálózat kialakítása ROP Rehabilitációs szolgáltatások fejlesztése Újrakiírások

A projekt likviditása a beruházás során Szempontok: Finanszírozás módja Utólagos kedvezményezett által teljesített kiadások, kifizetett számlák támogatási összegének utólagos megtérítése közvetlenül a kedvezményezett bankszámlájára Szállítói számlák támogatási összegének kifizetése közvetlenül a szállító részére, a számla támogatáson felüli összege (önrész) kifizetésének igazolása mellett Vegyes jellemzően a folyamatosan jelentkező, szolgáltatási költségeket –főleg munkabér- utólagos, az építkezés és műszerbeszerzés költségeit szállítói finanszírozással finanszírozzák- leggyakoribb!

A projekt likviditása a beruházás során Felmerülő problémák: A kedvezményezett jellemzően ugyanarra a hónapra időzíti a kiadásokat és a támogatás/önrész beérkezését, ez negatív cash-flow-t eredményezhet Szállítói finanszírozásnál 30, utófinanszírozásnál 60 nap a támogatási összeg várható beérkezése a számla befogadásától számítva, abban az esetben, ha nincs hiánypótlás (281/2006 Kr), Tapasztalatok alapján a támogatási kérelmek 90%-a hiánypótlásra szorul, ami legalább 30 nappal hosszabbítja meg a procedúrát. TEENDŐ: Utófinanszírozás esetén 90, szállítói finanszírozás esetén 60 napos fizetési határidők megállapítása a szerződésekben, ahol lehetséges (így is elcsúszhat a likviditás, hiszen attól is függ, milyen gyorsan nyújtja be a kedvezményezett az elszámolást) Pontos likviditási terv készítése, felmérendő, hol nem lehet 90 napos fizetési határidőkkel szerződni (pl. szolgáltatások), ott a likviditási tervben kalkulálni kell az esetleges önerős áthidaló finanszírozással (saját vagy fenntartói forrás!), Az önrész rendelkezésre állásának pontos ütemezése, lehívhatóság biztosítása, utófinanszírozás esetén előleg igénylése, (előleg igénylése csak utófinanszírozott projekt-elemre lehetséges) A 281-es lebonyolítási rendelet 20. §-ának (5) bekezdése meghatározza a teljesítés határidejét. A támogatást a kifizetési igénylés beérkezésétől számított 60 naptári napon belül, közvetlenül a szállító részére történő kifizetés esetén 30 naptári napon belül kell kifizetni, amennyiben nem merült fel olyan probléma, amely miatt a támogatás kifizetését fel kellene függeszteni. Előleg: Egy projekten belüli projektelemekre az utólagos és a szállítói finanszírozási módok alkalmazhatók, viszont előleg csak az utófinanszírozású projektelemekre igényelhető, illetve folyósítható (kivétel a fordított áfa-előleg szállítói finanszírozási módban (94.o.)

a fentiek közül azon időpontban, ami a legkorábban következik be! A projekt likviditása Felmerülő problémák: A kedvezményezett nem kalkulál azzal, hogy építési beruházások esetén a fordított ÁFA-tartalmat azonnal be kell fizetnie az APEH-nak (ld 2007/CXXVII, 142. §), azaz; az ügylet teljesítését tanúsító számla kézhezvételekor, vagy az ellenérték megtérítésekor, vagy a teljesítést követő hónap 15. napján, a fentiek közül azon időpontban, ami a legkorábban következik be! A szabályozás ugyanúgy vonatkozik az utólagos, mint a szállítói finanszírozást választókra, az utóbbi esetben is A TELJES FORDÍTOTT ÁFA ÖSSZEGET A KEDVEZMÉNYEZETT (azaz a vevő) KÖTELES MEGFIZETNI! Fordított áfa-előleg szállítói finanszírozási módban A 281/2006 (XII.23.) Kormány rendeletet módosító 179/2009. (IX.4.) Korm. rendelet 1.§ megteremti a jogalapot arra, hogy szállítói finanszírozási módban a – 2007. CXXVII. Tv. (áfa törvény) 142.§ szerinti – fordított áfa tartalmat a központi költségvetés az államháztartás alrendszereibe tartozó kedvezményezettek számára megelőlegezze. A fordított áfa-előleg maximális összegét a támogatási szerződésben rögzíteni kell. Meglévő támogatási szerződések esetén ez a támogatási szerződés módosítását igényli, amit a kedvezményezett a közreműködő szervezeten keresztül kezdeményezhet. A fordított áfa-előleg támogatási szerződésben történő rögzítését követően igényelhető a fordított áfa-előleg A fordított áfa-előleg igénylése az erre rendszeresített formanyomtatványokon történhet, amelyek az NFÜ honlapjáról letölthetőek.A kapcsolódó eljárásrend és mellékletei a letölthető dokumentumok közt érhető el. Fordított ÁFA: 142. § (1) Az adót a termék beszerzője, szolgáltatás igénybevevője fizeti: a) a 10. § d) pontja szerinti termékértékesítés esetében; b) a szolgáltatás nyújtásának minősülő olyan építési-szerelési és egyéb szerelési munka esetében, amely ingatlan létrehozatalára, bővítésére, átalakítására vagy egyéb megváltoztatására - ideértve az ingatlan bontással történő megszüntetését is - irányul, feltéve, hogy az ingatlan létrehozatala, bővítése, átalakítása vagy egyéb megváltoztatása építési hatósági engedély-köteles, amelyről a szolgáltatás igénybevevője előzetesen és írásban köteles nyilatkozni a szolgáltatás nyújtójának;62 

A projekt likviditása Felmerülő problémák: Teendő: A kedvezményezett nem kalkulál azzal, hogy építési beruházások esetén a fordított ÁFA-tartalmat be kell fizetnie az APEH-nak (ez egy 3Mrd-os építkezés esetén esetében 600MFt) Következmény: súlyos likviditási probléma, negatív projekt cash-flow! Teendő: Likviditás pontos, havi szintű tervezése atekintetben is, hogy mikor merül fel fordított ÁFA befizetési kötelezettség és milyen összegben, A fordított ÁFÁ-ra célzott előleg vehető fel (csak szállítói finanszírozott projekt-elemekre), , így a következő lépés annak kalkulálása, alátámasztása, mekkora előleget szükséges tervezni, A tervezett előleg belefoglalása a Támogatási Szerződésbe vagy ,ha az már megköttetett és ezzel a tétellel nem kalkuláltak, a TSZ módosításának kezdeményezése, A projekt előrehaladása során felmerüléskor az aktuális befizetendő ÁFA-összeg igénylése „fordított ÁFA-előlegként” , amit az Közreműködő Szervezet(KSZ) 15 napon belül átutal a kedvezményezettnek FONTOS: az ÁFA befizetés késedelme köztartozásnak minősül, melynek fennállása esetén esetén a KSZ felfüggeszti a kifizetést

A projekt likviditása A teljes építési számla: 1,800M Ft Fordított ÁFA fizetési kötelezettség, a támogatási összeg beérkezése és a cash-flow bemutatása egy negyedéves elszámolású, 1,8Mrd Ft építési költségű projektnél, előleg nélkül A teljes építési számla: 1,800M Ft Teljes ÁFA-tartalom: 360MFt Igényelendő fordított ÁFA előleg: 360MFt Legnagyobb lehívás ennél az ütemezésnél: 80MFt („Rulírozó” előleg nem lehetséges)

A projekt fenntarthatósága Szempontok: 5 éves fenntartási kötelezettség – „A Kedvezményezett a projekt befejezésétől számított 5. évig (a támogatás visszafizetésének terhe mellett) vállalja, hogy a projektje a támogatási szerződésben foglaltak szerint valósul meg és a projekt eredményeit a nevezett időszak alatt fenntartja” Egészségügyi szolgáltatók esetében FENNTARTÓI FELELŐSSÉG! Hol mutatkozott meg a vállalásokban? A beruházás aktiválása után a szolgáltató működése nem veszteséges. Gyakorlati következmény: Ha a szolgáltató bevételei és/vagy költségei nem úgy alakulnak, ahogy most tervezi, a fenntartói támogatás soron kell a különbözetet megjeleníteni, azaz a forráshiányt a fenntartónak kell adott naptári év végéig megszüntetnie!

A projekt fenntarthatósága Szempontok: INDIKÁTOROK – Számszerűsített ellenőrzési szempont! Az adott kiírás Pályázati Útmutatója előírásainak megfelelően! Példa indikátorokra: Járóbeteg ellátás hatékonyság növekedése – NEM %-osan!, FT/NP Fekvőbeteg ellátás hatékonyság növekedése – NEM %-osan! FT/SSZ Az érintett ellátási területek által használt épületekben a négyzetméterre eső fűtési és hűtési energiafogyasztás – NEM %-osan, KJ Ellenőrzésre kerülnek! munkafolyamatba épített ellenőrzések - dokumentum alapú, helyszíni szemlére, célja a támogatási szerződésben vállalt valamennyi kötelezettség, számszerűsített vállalások a szerződés időtartama alatti megvalósulásának ellenőrzése

A projekt fenntarthatósága Szempontok: POZITÍV NETTÓ JELENÉRTÉK JELLEMZŐ PROBLÉMÁK: Nem kalkulálják a megtakarításokat (ld INDIKÁTOROK) a NPV-ban, Nem számszerűsített nyereségekkel, társadalmi hasznosságokkal kalkulálnak, számszerűsítik a nyereségeket, de nem támasztják alá kalkulációkkal, pl: Ápolási napok csökkenéséből eredő megtakarítás, Kórházi fertőzések arányának csökkenéséből adódó megtakarítás, Posztoperatív komplikációk csökkenéséből adódó megtakarítás Várólisták hosszának csökkenéséből adódó megtakarítás, Betegutak hosszának csökkenéséből adódó megtakarítás, stb. Egy EU-s ellenőrzés során ezeket a vállalásokat is ellenőrízhetik! ☻ Helyszíni szemle A munkafolyamatba épített ellenőrzések keretén belül elvégzett dokumentum alapú ellenőrzések mellett szükség lehet helyszíni szemlére is. A szemle célja a támogatási szerződésben vállalt valamennyi kötelezettség, számszerűsített vállalások a szerződés időtartama alatti megvalósulásának ellenőrzése KÖZBESZERZÉS Az NFÜ, illetve a KSZ azokat a közbeszerzési eljárásokat is jogosult ellenőrizni, amelyeknél az ajánlatkérő a projekt végrehajtásában részt vevő, a támogatási szerződésben megnevezett, elszámolható költség alapjául szolgáló számla benyújtására jogosult személy. Az NFÜ, illetve a Közreműködő szervezet jogosult bármikor, bármilyen közbeszerzési dokumentumot a kedvezményezettől bekérni.

Köszönöm a figyelmet!