FOKY OTTÓ BÁB- ÉS TÁRGYFILMJEI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2012-es évben 2 szakács és 4 felszolgáló tanuló töltötte gyakorlatát az Europa Hotelben.
Advertisements

Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Biblia Levelez ő Iskola „Idegen vagyok a földön, ne rejtsd el el ő lem parancsaidat”
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
A SZERETET - HIMNUSZA IDÉZET PÁL APOSTOLNAK A KORINTUSIAKHOZ ÍRT 1.LEVELÉBŐL.
Vizuális képességek fejlődése
Mr. Bean 14/B. Jellemvonásai • Rowan Atkinson alakítja • Jacques Tati által megformált Monsieur Hulot ihlette Atkinsont • „Egy gyerek, egy felnőtt férfi.
Kis csoport szeptember
Egy csoport sikeres ember, karrierjük csúcsán, mindegyiküknek jó állása, álom autók és házak tulajdonosai, meglátogatták hajdani egyetemi professzorukat.
Katona József szülőháza Kecskeméten. Katona József 1791 Katona József szülőháza Kecskeméten. Katona József november 11-én született Kecskeméten.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Szilvási Lajos: Egymás szemében
Érvek, érvelés.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
(A tudomány szemszögéből)
Gárdonyi Géza meséi.
Könnyűzenei lexikon: Omega
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
FRANCIA REGÉNY Kialakítói: Stendhal, Balzac és Flaubert
Boogie Mamma Ide rakja a zenekara jelét (úgy nevezett logóját) Készült a Power Point 2005 Készült a Power Point 2005 Fesztiváljelentkezés- varázslóval.
Örkény István és a groteszk
Zene: Charlie - Ha messze mész
Az animáció nem más, mint egymás után levetített képkocka sorozat. Ezek a képkockák kis mértékben térnek el egymástól. Ezáltal az élettelen bábok, rajzok,
ÖKOLÁBNYOM Név:Fazekas Réka Bettina
Közösségi portálok használata
Mára ugyancsak megtépázta az idő a sárkányok létezését, mivel kizárólag mesékben bukkannak fel. A 16 század elején, az emberek elkedztek hinni a sárkányok.
MÁTYÁS, AZ IGAZSÁGOS.
1 1 1.
A Kádár-korszak „termelési hőse” A műszaki értelmiség érvényesülési lehetőségei és színterei a hatvanas évek magyar nagyjátékfilmjeiben.
Érdekességek Kattintásra.
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
Egyedül olvasd el... különösen az utolsó részt
Utópiák és ellenutópiák
Petőfi: Az őrült – mai tükörben
Az emberi agy és a szem.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Merkúr.
A csillagászat keletkezése
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Anton Pavlovics Csehov
Ars poeticák 26/A.
Programozás Imagine Logo.
Várkonyi Mária1 Sára Sándor A mozgókép mestere.
Patrick Wayne Swayze (Houston, augusztus 18. – Los Angeles, 2009
Pálfi Szabolcs filmes „Alapvetően animációs filmekkel akartam foglalkozni, hamar rájöttem, hogy az animáció kreatív eszköz ahhoz, hogy egyedül vagy kevés.
Amerikai énekes- és táncosnő március 12-én, Los Angelesben született. Édesapja Vincente Minnelli rendező, édesanyja a világhírű Judy Garland. Főiskolai.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Mindszenty József Általános Iskola Gimnázium és Kollégium és a Miasszonyunk Időskorúak Otthona TÁRS-Önkéntes program 2010/11-es tanév II. félév Zalaegerszeg.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Az Élet Igéje szeptember.
Bölcsességek, aforizmák
LÁSSUK CSAK: LÁSSUK CSAK: milyen is az milyen is az ideális nŐ ??? ideális nŐ ???
Egy regény, amely meghódította a világot…
22. MAGYAR ÚJ HULLÁM JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
AUTOMÁTICO Fülemüle vagy csalogány dala.
A tavalyi évben a nemzetközi játék keretei között diákjaink kedvenc meséinek kiválasztását, angol nyelvre történő fordítását és továbbítását kérték tőlünk,
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Zámbó Imre, ismertebb nevén Zámbó Jimmy (Budapest, január 20. – Budapest, január 2.) A magyar zenészvilág egy része, és főként rajongói.
FIBONACCI SOROZAT.
Színes. SzínesSzíne s * Evangélikus címer Szín Szórakoztatva tanító történeteket szinte minden protestáns író írt, ezek tárgya azonban bibliai vagy.
A mese.
SÍK FERENC CSONGOR ÉS TÜNDE Készítette: Szentivánéj Társulata Árkos Borbála Csiki Kata Mohácsi Orsolya Anna Rozgonyi Anna.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
BUDAPEST RETRO Készítette: Kustra Gergely 6. osztályos tanuló
Isten félelemben és szomorúságban
Pályázati azonosító: NTP-MŰV
Madách Imre: Az ember tragédiája
Előadás másolata:

FOKY OTTÓ BÁB- ÉS TÁRGYFILMJEI B Á B O K K A L tanítani, T Á R G Y A K K A L eljátszani FOKY OTTÓ BÁB- ÉS TÁRGYFILMJEI

I . A B Á B T A N Í T Ó Foky Ottó, aki eredeti foglalkozását tekintve tanító, saját szavaival élve, „berajzolta magát” az Iparművészeti Főiskola színpad szakára, ahonnan egyenes út vezetett a Pannónia Rajzfilmstúdióba 1956-ban. A bölcsőtől az iskoláig (1960) Foky Ottó feleségével és a bábokkal

Az elemisták számára a tananyagot nem közkeletű módon, hanem a táblán színes rajzokkal szemléltette. Nevelői tapasztalatait először a háború utáni magyar bábfilmezést elindító Imre István munkáinak bábtervezőjeként kamatoztatta (A bölcsőtől az iskoláig, A Didergő Király bánata, Szentgalleni kaland, Sosemvolt Király bánata). Sosemvolt Király bánata (1962) Szentgalleni kaland (1961) – jelenet a filmből és bábterv

Saját bevallása szerint legsike-rültebb és számára legkedve-sebb, egyedi bábterve a Szentgalleni kalandhoz készített hengertömb formájú bumfordi szerzetes- és lovag-karakterek voltak.

A hatvanas években már televíziós esti mesékben folytathatta mese-pedagógiáját. Foky olyan, Bálint Ágnes szerkesztette és írta, báb-meseszériákat tervezett és rende-zett mint az Egy világhírű vadász emlékiratai, a Mirr-Murr, a kandúr, A legkisebb Ugrifüles vagy a Makk Marci, illetve egész- estés mese- filmeket mint a Misi mókus kalandjai vagy az Éljen Szervác! Misi mókus kalandjai (1982)

Egy világhírű vadász emlékiratai – bábterv a Gyógykígyó című epizódhoz (1968) Mirr-Murr a Füles címlapján (1976) (1975) – bábterv a Világot akarok látni c. epizódhoz A Legkisebb Ugrifüles Egy világhírű vadász emlékiratai – Ottó és az oroszlán (1970)

Első két önálló rövidfilmje is népszerű tévésorozataihoz volt hasonló: a Siker és a Bohóciskola – főszerepeikben a jól ismert Foky-féle bábkarakterekkel – mesélve tanító, példázat jellegű történetek voltak. Foky Ottó Jávorszky László operatőrrel Bohóciskola (1965)

A Siker című filmben a lelkesen tapsoló rokonok gyűrűjében torkaszakadtából üvöltő csecsemőből az iskolai egyenkórus tagja, majd az éjjeli park szerenád-dalosa lesz. Sikerein fölbuzdulva már nem elégszik meg a szűk körű elismertséggel, hisztérikus ovációra vágyik. A beteljesülő álom tetőpontján, a karrier csúcsán, amikor a bábfilmben még az élő emberek lába is beindul a boogie-ra, zenész-sztárunk pályafutása váratlan dramaturgiai fordulattal szakad meg: bár még nem fagyott torkára az ének, eltemetik, szobrot is emelnek neki. Utcai plakátjára azonban már a soron következő, minden valószínű- séggel hasonlóan tiszavirág-életű sztárjelölt hirdetése kerül.

A film a könnyen pótolható, gyorsfogyasztásra szánt Siker (1962) A film a könnyen pótolható, gyorsfogyasztásra szánt sztárság intézményéről énekel, hogy óva intse a fiatalokat az olcsó sikertől.

Petőfi arcképét gonoszul kidekoráló klasszikus rossztanuló, Következő egyedi filmjében, a Bohóciskolában a tanító szándék még nyilvánvalóbb, hiszen a filmben azt követjük végig, ahogy az osztály bolondja, az órát békabrekegéssel megzavaró és a tankönyvben Petőfi arcképét gonoszul kidekoráló klasszikus rossztanuló, név szerint Holzinger, a helyi cirkusz szigorú, már-már szürreálisan hátborzongató bohóciskolájában tett látogatás során rájön, a kötelező bolondéria mégsincs ínyére, és végül Petőfi Sándor arcáról a firkákat jól nevelten leradírozza. Bohóciskola (1965)

I I . K É S , V I L L A , O L L Ó A B Á B M E S T E R K E Z É B E V A L Ó Nemzetközi animációs hírnevét mégsem ezekkel a szelíden didaktikus bábfilmek- kel, „fokys” karakterekkel alapozta meg. Ahhoz, hogy Foky Ottó az animációs új-hullám teljes értékű tagjává válhasson, Nepp József forgatókönyvíró és Tóth János operatőr alkotói együttműködésére volt szükség. A közös munkák újszerű- sége annak volt köszönhető, hogy Nepp ötlete alapján a filmek szereplőinek báb-figurák helyett hétköznapi használati tárgyakat választottak. Továbbá az is egyedivé tette ezeket a filmeket, hogy a magyar film újhullámának legendás operatőre, Tóth János ezeket a tárgy- filmeket a lágyan fényelt báb-mese- sorozatok színpadszerű fotografálása helyett játékfilmeket idéző módon, markáns stílusban fényképezte: kihasználta a különböző, a vízszintestől eltérő gépállások által létrehozott torz látószögeket, illetve kontrasztos fényeléssel erős térhatást tudott teremteni. Foky Ottó és Tóth János

Ebben szerepet kap többek között A közös munka az Ellopták a vitaminomat című filmmel kezdődött 1966-ban. Ebben szerepet kap többek között két kesztyű, egy elemlámpa, egy nagyító, egy használt cipő és persze a napi vitaminforrás, egy mosolygós piros alma, amelyek a bábmester kezei között kelnek életre és válnak egy izgalmas akciófilm szereplőivé. Ellopták a vitaminomat (1966) A bábmester pedig nyugodtan behelyettesíthető magával a filmbeli kisfiúval, aki a végén jóízűen beleharaphat az eltulajdonított gyümölcsbe, vagy bármelyik gyerekkel, aki játék közben az otthoni tárgyakkal közvetlen kapcsolatba kerülve a gyakorlati hasznukon túl meglátja bennük antropomorf típusjellemüket: így lesz a bokszkesztyűből bumfordi bűnöző, a finom bőrkesztyűből pedig rafinált tolvaj.

A gyerekek meséket játszanak el az esti fürdés alatt is: a La Desodora egy romantikus tragédiát helyez a habos fürdővízbe, a mosdókagyló peremére és a vécékagyló ülőkéjére; a fürdőszobai kellékek pedig a szappan és a parfüm tragikus kimenetelű szerelmi történetéhez statisztálnak.

A napi vitaminforrás köré szőtt akciómese és a fürdőszobai operafilmen kívül a bármivel bármit eljátszani, mesélni tudó alkotótrió következő filmjeiben földönkívüliek szemével is górcső alá vette az emberi társadalmat. A Bizonyos jóslatokban egy vacsora utáni romos vendéglőasztalon landol két robotlény. A helyzet, amit az asztal mutat, lesújtó: a földi élet megszűnt, az emberiség kipusztult. A film sci-fi műfajparódia, ahol az irreális környezet nem fényévekre van tőlünk, hanem az apró, gyerekhasználatra készült ufójátékok és a velük játszók szokatlan, alsó gépállású látószögének köszönhető. Bizonyos jóslatok (1967)

skatulya-autók nyüzsögnek a nagyvárosi forgatagban, A Babfilm szintén a nem mindennapi perspektívának és szereplőválasztásnak köszönheti erejét. Ez a sci-fi zsánerparafrázis egy földönkívüli szemével, kívülről láttatja a babszemekben megjelenített fejlett emberi civilizációt, hasonlóan a gyerekhez, aki az ő saját, még külső, „ufó” szemszögéből látja az idegenszerű felnőttvilágot. Halkonzerv- és gyufás skatulya-autók nyüzsögnek a nagyvárosi forgatagban, miközben a szőnyeg- földeken borotvák szánta- nak; hétvégenként a tükör- tóban áztatják magukat a babszemek, a gyári dolgozók pedig az élet- veszélyes munka- körülmények ellen sztrájkol- nak az utcákon, a szódás palack végül könnyedén feloszlatja a tüntetést. Az idegen bolygóról jött külső szemlélőre azonban nincs szükségük a babfiknak, talán maguk is zavarba jönnének, ha szembesülnének céltalan nyüzsgésükkel. Babfilm (1975)

Foky tárgyanimációi már nem a bábfilmek és mese- Babfilm (1975) Foky tárgyanimációi már nem a bábfilmek és mese- sorozatok burkolt nevelő-célzatával születtek. A rendező ezekben a filmek- ben a mindennel játszani és bármivel mesélni tudó gyerekek nézőpontját tette a magáévá. Ezek a filmek az animáció definíció- értékű „életre keltő” funkciójának iskolapéldái.

a legegyszerűbb tárgyat is életre kelteni tudó Ugyanakkor ezek a filmek az európai kortárs animációs nagymesterek, a cseh Jan Švankmajer vagy a lengyel Borowczik-Lenica páros megelevenedő tárgyai által kiváltott rémálomszerű, groteszk hatást teljesen nélkülözik. Foky ezen stop motion animációi nem egy nyomasztó, szürreális világot jelenítenek meg, hanem a minimalizmust kreatív módon kiaknázó, a legegyszerűbb tárgyat is életre kelteni tudó animációs technika iskolapéldái. Babfilm (1975) és a babdíj

Mívesen megtervezett és kivitelezett játékfigurák, bábok és díszlet híján a Foky-féle tárgyfilmek magától értetődően varázsolnak kesztyűből rablót, konzervből autót, fésűből kerítést, megszáradt kenyérdarabból poszt-apokaliptikus romokat. És a fantázia éltetőerejével velük együtt természetesen maguk a nézők is. Foky ősrégi sablonmeséket, a mindennapi világ dolgait játszatja el apró tárgyak- kal, amelyek éppen a szokatlan szereplő- választás miatt állítják meghökkentő fénytörésbe a jól ismert kliséket. Nem a meséken, hanem az animációs csodán ámulunk el, azon, hogy – akár egy kisgyerek – el tudjuk hinni, a fürdőszobában a szappan Rómeó, a parfüm pedig Júlia.