Gyerekek médiareprezentációja a hazai nyomtatott és online sajtóban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

Mennyi az annyi, avagy a szegedi médiumok olvasottsága, hallgatottsága, nézettsége az Informédia felmérései alapján szeptember 11.
GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
A helyi sajtó távlatai. 2 A médiapiac mozgásban van  „Sajtó” alatt a klasszikus médiumok mindegyikét értjük (tv, rádió, nyomtatott sajtó, közterület,
Kétharmad, háromnegyed, négyötöd: mindenki olvas újságot
 Kiemelkedő utánpótlás nevelés  Saját tulajdonú sportcsarnok  infrastruktúra  Nyitás a szabadidő és közösségi programok felé.
Az Oltalom Karitatív Egyesület 1989 óta működik. Célja a lelkileg és szociálisan elhagyott, kiszolgáltatott vagy veszélyeztetett élethelyzetben lévő különféle.
MIGRÁCIÓ ÉS MUNKAERŐPIAC A SAJTÓBAN ( )
Ösztönöktől vezérelve Megújuló csatornánkon lankadatlanul űzzük tovább a prédát szárazon és vízen egyaránt. Stábunk a vadászat és horgászat neves képviselőivel.
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Az iskolai szociálismunka
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
VI. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” szeptember 26–28. Balatonalmádi Dr. Biró A. Zoltán Sapientia Erdélyi.
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Az Index.hu USA-képe. A kutatás célja Az Index.hu Külföld rovatában közzétett hírek és az amerikaiakról a köztudatban él ő sztereotípiák összefüggéseinek.
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
Vajon mi is az a TVN? Gondolatok a 2009-es „észpénz.net” kampány kapcsán június 4. Turny Ákos igazgató.
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Civil szervezetek a munka világában
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
A számítógép veszélyei és káros hatásai
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
A család szerepe, jellemzői
Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra.
A (nemi) erőszak kortárs sajtómegjelenítése, valós és fiktív esetekben: esettanulmány Joanna Laurens és Roman Polanski történeteiről.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Mire kell figyelni a reklámokban a gyermekek védelmében?
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
Nők munkaerőpiaci helyzete a nyilvánosságban. 2 A kérdéskör kevés médiafigyelmet kap:  Elsősorban gazdasági, munkaerő-piaci szakportálokon jelennek meg.
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Rajzfejlődés-áttekintés
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Ösztönöktől vezérelve Megújuló csatornánkon lankadatlanul űzzük tovább a prédát szárazon és vízen egyaránt. Stábunk a vadászat és horgászat neves képviselőivel.
Ambrus Attila J.: Két napilap kultúra rovatának összehasonlító tartalomelemző vizsgálata.
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Nyomtatott sajtó.
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
A kutatás célja ● Közvetlen cél: A 8-14 éves korosztály megismerése mindennapi életmódjuk, kommunikációs és médiafogyasztási gyakorlatuk, fogyasztói viselkedésük.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
A HAZAI VÁLLALKOZÁSOK ÉS A VÁLLALKOZÓK LAKOSSÁGI MEGÍTÉLÉSE, NEGATÍV SZTEREOTÍPIÁK VIZSGÁLATA LAKOSSÁGI KVANTITATÍV FELMÉRÉS KUTATÁSI RIPORT JÚLIUS.
– Letölthető változat –
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Gyerekek médiareprezentációja a hazai nyomtatott és online sajtóban A Magyar Lapkiadók Egyesülete ágazati kutatása

RÖVIDEN A KUTATÁS HÁTTERÉRŐL A médiareprezentáció vizsgálata fontos, mert: A kiskorúak megítélésében, a velük kapcsolatos sztereotípiák kialakulásában és attitűdök fenntartásában kiemelt szerepet játszik a hazai nyomtatott és írott sajtóban róluk alkotott kép A kutatás elsődleges céljai: áttekintő képet kapjunk a 18 év alatti korosztály médiareprezentációjáról; megvizsgáljuk, hogy a gyerekek milyen kontextusokban jelennek meg a vizsgált médiumokban megvizsgáljuk a kiskorúak média reprezentációjára vonatkozó törvényi előírások, ajánlások figyelembe vételét A kutatás módszere: kvantitatív tartalomelemzés és fókuszcsoportos kutatások Tartalomelemzés forrása: 2012. szeptemberében megjelent nyomtatott és online cikkek Az MLE Magatartási Kódexének hatálya alá eső összes médium (440 db) Fókuszcsoportok résztvevői : médiában dolgozó szakemberek, 12-16 éves olvasók, a gyermekvédelem területén dolgozó szakemberek

A TARTALOMELEMZÉS MÓDSZERTANA Használt keresőszavak: gyermek, gyerek, kisgyerek, kisgyermek, kiskorú, óvodás, iskolás, iskoláskorú, kamasz, serdülő, tinédzser Kódkategóriák kialakítása: Kvantitatív szempont szerint (lapra/site-ra vonatkozó alapinformációk, a cikkben szereplő gyerekek demográfiai jellemzői (kor, nem, származás), cikkek mérete, stb. Kvalitatív szempont szerint: cikk hangvétele, tónusa , cikk nyelvezete, cikk kontextusának érthetősége, a kiskorúak szerep ábrázolása (pozitív-negatív tengely mentén), a fiatalok képek általi negatív, semleges vagy pozitív bemutatása Nyomtatott sajtó Online sajtó Áttekintett források száma 118 db 52 db Releváns újságok, weboldalak száma 66 db 46 db Feldolgozott cikkek száma 1187 db 618 db

KUTATÁSI EREDMÉNYEK - KVANTITATÍV Mind a nyomtatott, mind az online sajtóban az oktatással, neveléssel és a sporttal, illetve szabadidővel kapcsolatos cikkek aránya a legnagyobb, a bűnügyi jellegű cikkek csak ezután következnek. A gyerekekkel foglalkozó cikkek túlnyomó része hazai hírforrásból és hazai történésekről ad hírt (nyomtatott:87%; online:75%). Nagyon ritkán fordul elő a gyerekek cikkben történő megszólaltatása. A gyerekek ritkán kerülnek címlapra, tipikusan az újságok 3. és utolsó oldala közötti részben, negyedoldalasnál kisebb cikkekben jelennek meg. A nyomtatott sajtóban nagyobb arányban jellemző a gyerekek képi megjelenítése (68%), mint az online megjelenítés esetében (44%). A negatív képi ábrázolás az online sajtóban nagyobb arányú mint a nyomtatott sajtóban. A nyomtatott sajtóban kiegyensúlyozottabb a különböző korcsoportok média reprezentációja, míg az online sajtó inkább a 0-6 évesekre fókuszál. A fiúk túl-, míg a lányok alul vannak reprezentálva mindkét médiumban. Nem jellemző sem a nyomtatott, sem az elektronikus sajtóra, hogy a gyerekekre sértő, ártalmas, degradáló kifejezéseket használna. Magas a negatív gyerekszerepekben ábrázolt cikkek aránya mind az online mind a nyomtatott sajtóban

GYEREKSZEREPEK RÉSZLETESEBBEN Mind a nyomtatott, mind az internetes sajtóban magas a negatív gyerekszerepek aránya - ez az online sajtóra kifejezetten jellemző. A sikeres, tehetséges gyerekszerep ábrázolás a nyomtatott sajtóra jellemző nagyobb mértékben. A cikkek 63%-ában a gyerek kiszolgáltatott, tehetetlen, elszenvedő (passzív). A negatív színben feltüntetett karakter egyik sztereotípiája az erőszakot elkövető gyerek, míg a tipikusan pozitív sztereotípia a valamilyen versenyt nyerő, jó teljesítményt nyújtó gyermek. százalék

GYEREKÁBRÁZOLÁSOK RÉSZLETESEBBEN Az általános gyerek ábrázolások nagy része inkább semleges színezetű. Az oktatásügyi változásokkal kapcsolatos topikok közül a családi erőszak téma mindkét médiumban a legnépszerűbb volt. Különbség a két médium között, hogy míg a nyomtatott sajtó jóval nagyobb arányban foglalkozott a szakképzésbeli változásokkal, addig az online sajtó a családtámogatások megvonásának és a kötelező köpeny bevezetésével kapcsolatos témáknak biztosított nagyobb megjelenési arányt.

KORCSOPORTOK MÉDIAREPREZENTÁCIÓJA A „kicsik” védtelenek, a „nagyok”, a kamaszok durvák és erőszakosak A 6-18 évesek alulreprezentáltabbak a nyomtatott és az online sajtóban is, a 0-6 évesek a legpreferáltabbak A nyomtatott sajtóban sikeres gyermekszerep ábrázolás inkább a 14-18 évesekre jellemző, ugyanakkor bűneset elkövetőiként is az ő arányuk a legnagyobb. A 0-6 éveseket nagyobb arányban ábrázolják beteg gyermekként, és veszélyhelyzetekben. Negatív képi ábrázolás nagyobb arányban fordul elő a 14-18 évesekről szóló cikkekben. Korcsoportok passzív* aktív** Nyomtatott sajtó 0-6 éves 93 8 7 -13 éves 63 38 14-18 éves 31 69 Online sajtó 86 14 67 33 50 *erőszak, bűncselekmény áldozata, beteg, sérült, magatehetetlen ** bűncselekmény, erőszak elkövetője, botrány elkövetője

FIÚK-LÁNYOK MÉDIAREPREZENTÁCIÓJA A fiúk „rosszak”, a lányok „jók” Az újságokban a fiúkat szignifikáns módon nagyobb arányban ábrázolják bűnesetek áldozataként és elkövetőjeként, míg a lányok aránya nagyobb az olyan cikkekben, amelyekben a gyerekek sikert érnek el. Az online sajtóban a lányok inkább áldozatként szerepelnek, míg a fiúk aránya nagyobb a sérült, beteg gyerekszerepek, valamint a sikert elérő szerepek között. A nyomtatott sajtóban a negatív képi ábrázolás inkább a fiúkra, a pozitív inkább a lányokra jellemző. Szerep típusa Bűneset áldozata Bűneset elkövetője Sikeres gyerek Magyar celeb gyerek Fiú 71 95 46 40 Lány 29 5 54 60 Nyomtatott sajtóban megjelent cikkek

Kvalitatív kutatási eredmények

KVALITATÍV KUTATÁS EREDMÉNYEI A kiskorúakkal kapcsolatos médiatartalmak megítélése a felelősség vonatkozásában: Kiről szól? Kinek szól (mi a feladó intenciója)? Példák Eléri-e a kiskorút (a feladó intenciójától függetlenül)? Megítélés (melyek a neuralgikus pontok) kiskorúról kiskorúnak iskolával, tanulással kapcsolatos témák; gyermeksikerek és tehetségek a sport, a művészetek területéről igen + nem - nem kiskorúnak bűnesetek, ahol a kiskorú vagy áldozat vagy elkövető; gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmak nem kiskorúról zenekarokról és filmekről szóló tartalmak szexualitással kapcsolatos tartalmak

ÁLTALÁNOS TANULSÁGOK Kevés a közös pont a fiúk és a lányok médiafogyasztásában Fiúk: speciális érdeklődési körrel, hobbival kapcsolatos Lányok: zene, divat, szerelem, sztárok Szülő is, gyermek is jobban felfigyel a gyerekekkel, kiskorúakkal kapcsolatos hírre. Ezek a hírek, történetek kilépnek a média területéről, bekerülnek a családi beszélgetésekbe, tiltások vagy tanulság levonására alkalmas történetek formájában Egy kiskorúról szóló hírben az ártatlanság, a gyermek a legfontosabb érték Ha egy kiskorú bűncselekmény elkövetőjeként jelenik meg, akkor ez az alapérték kérdőjeleződik meg.

A MÉDIATARTALMAK MEGÍTÉLÉSE TEMATIKA ALAPJÁN 1. Tehetség, sikeresség Sport Tehetségkutató vetélkedők Iskolai versenyek Iskolai teljesítmény Művészetek (zene, rajz, írás) Lényeges különbségeket látnak a válaszadók a tehetséges és sikeres gyerekek bemutatásában a lokális (megyei vagy kerületi) nyomtatott sajtótermékek és az országos média között 2. Gyermeknevelés, családi élet Főleg a női nyomtatott és online médiában jellemző Változás, a múlthoz képest Most már a nem csupán a gyermekkor szép oldalát, hanem az árnyoldalát, nehézségeit is megjelenítik Korábban a médiában megjelenő gyermekek a „mi gyermekeink” voltak, akikkel szemben felelősséggel tartozik az őt körülvevő közösség, a jelenben egyfajta távolítás figyelhető meg 3. Bűncselekmény – szélsőséges viselkedési minták Bulvár lapok, kereskedelmi tévécsatornák szenzációi – negatív megítélés

A MÉDIATARTALMAK MEGÍTÉLÉSE AZ ELÉRÉS ALAPJÁN Melyik csatornán közvetített tartalom éri el könnyebben az érintett korosztályt? Médiában dolgozó szakemberek: 1. TV 2. Online 3. Nyomtatott sajtó Borúlátók voltak, hogy mennyiben van lehetősége az írott sajtónak tompítani vagy orvosolni azokat a negatívumokat, amelyek a televízióból érkezően hatnak a kiskorúakra. Gyermekvédelmi szakemberek szerint az online tartalmak az egyeduralkodók 12-16 éves olvasók: Vásárolják a nekik szóló lapokat, de a cikkek tartalmát illetően szinte semmi konkrétumot nem tudtak mondani A gyerekekről szóló médiatartalmak leképezik azt a társadalmi, kulturális folyamatot, a fiatalkorúak és felnőttek világa között levő határ egyre inkább elmosódik.

A VIZUÁLIS TARTALMAK DOMINANCIÁJA A gyermekcsoport tagjai elsősorban vizuális és sokkal kevésbé írott tartalmakat fogyasztottak TV csatornák Online tartalmak Tematikus csatornák: Discovery Channel Viva Comedy Central Kereskedelmi csatornák sorozatai: Barátok közt Gyanú árnyékában Facebook You Tube Viccek és képes idézetek gyűjteménye A médiaszakértők úgy vélekedtek, hogy egy vizuális tartalom, egy képi anyag esetében a nézőben többnyire nem merül fel a kétely, hogy amit lát az igaz-e vagy sem, ezzel szemben egy írott tartalom az olvasóban sokkal inkább felveti a viszonylagosság kérdését.

KIEMELTEN VIZSGÁLT TÉMÁK 1. Napi kötelező testnevelés óra bevezetése Csupán a médiaszakértő csoporton került spontán említésre A téma kapcsán született tartalmak kevéssé szóltak magukról a gyerekekről A kiskorúakról a média által közvetített kép olyan elemeket is tartalmazott, amelyek egyfelől inkább negatívak, másfelől a túlzott általánosítás miatt nem fedik a valóságot, nevezetesen a következők: Nem sportolnak „Elhízottak, lusták” Kizárólag motiváció-hiány miatt nem sportolnak, s nem a túlterheltség vagy időhiány miatt 2. Az iskolaköpeny kötelezővé tétele A világ országaiban aktuálisan már létező iskolai egyenruhák áttekintő bemutatása volt hangsúlyos a nyomtatott sajtóban Felmerült az önkifejezés és az egyéniség kérdése 3. Kaposvári gyermekgyilkosság Negatív példa elsősorban a kereskedelmi tévék szenzációéhségére, a sajtó esetében nagyobb fokú önkontroll volt tapasztalható

KONKLÚZIÓK- KVALITAÍV KUTATÁS ALAPJÁN Egyre csökkenőnek percipiálják az olyan médiatartalmak arányát a többivel szemben, amelyek egyfelől pozitív gyermekszerepeket közvetítenek, másfelől a nem kivételes helyzetekben, hanem a mindennapok tevékenységei mentén mutatják be, ábrázolják a gyermekeket. Ez alól egyedül a nyomtatott sajtót ítélték kivételnek, azonban szkeptikusak és borúlátók voltak amiatt, hogy a nyomtatott sajtót elérés vonatkozásában a leginkább hátrányos helyzetűnek észlelik a többi média között A válaszadók szerint kiskorúnak, gyermeknek lenni 2012-ben Magyarországon inkább veszélyes, mert: a gyermekeket nagyon sok esetben események, történések passzív elszenvedőiként mutatják be, azt sugallva mindezzel, hogy jellemzően kiszolgáltatott helyzetben vannak; elenyészőnek érzik az olyan médiareprezentációk arányát, amelyben a kiskorúak vagy gyermekek aktív és tevékeny szereplőkként kerülnek bemutatásra.

Köszönjük a figyelmet! További információ: mle@t-online.hu