Középkori és reneszánsz témák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

Manipuláció helyett szolgálat a társkapcsolatban
Köszönöm Neked Szebenyi Judit.
Folyamodjatok az Úrhoz,
„Szeretettel élni és szenvedni”
Ha Isten egy pillanatra elfelejtené, hogy én csak egy rongybábu vagyok, és még egy kis élettel ajándékozna meg, azt maximálisan kihasználnám. Talán nem.
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
A nőkről.
Zsikazsu Emlékkönyve.
A reneszánsz.
Szerelem „Azt kértem Tőled, hogy szeress még. Azt mondtad, hogy Neked ennyi nem elég. Annyi mindent adhatnék még hát kérlek Kicsim kérlek maradj még! Maradj.
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Áldott,Békés Ünnepeket Kívánok!
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
Névnapodra Szeretettel!
Születésnapi Versek Jókívánságok!
Névnapodra Szeretettel
Drága Édesanyámnak, kit a világon
Igen. Igen Valóra válik a régi álom, Te leszel a hűséges párom Valóra válik a régi álom, Te leszel a hűséges párom. Mondj igent és tedd rá életed,
Napra Valentin.
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
Kedves barátom Mért vagy szomorú, és miért nem vidám?
GYÉMÁNT ÉS ARANY.
Istenünk, sok-sok feszültség,
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Boldog 2014-et !.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
JÓ REGGELT !.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Nyisd meg a szívem, ó Jézus
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
A Mennyben fenn a trónusnál a Krisztus értem közbenjár
KÉT IGE Isten és Jézus dicsőségéről IMA
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
Michal Snunit A lélekmadár
Minden, mi él, csak Téged hirdet, minden dicsér, mert mind a műved, azzal, hogy él, ezt zengi Néked: ”Dicsérlek én, dicsérlek Téged!”
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
FRANCESKO PETRARCA Petrarca 1304-ben született fehér guelf családban.
ISTEN hozott köztünk!.

A vetítés, Pergolesi: Stabat Mater című művének meghallgatása mellé készült. Az eredeti verset Jacopone da Todi írta, itt Sík Sándor fordításában olvashatjuk.
Isten szívén megpihenve forrjon szív a szívre hát
Az Úrnak hála, tisztelet, Csak néki, senki másnak!
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
1. Halld meg a hívást, Jézusodét! Még ma kövesd Őt fogva kezét!
Hogyha lábam megbotolna, Jézus van velem, És erős kezébe fogja
Dicsér az ég, nap, hold és csillagok,
AUTOMÁTICO Fülemüle vagy csalogány dala.
Gazdagabb vagy bárkinél,
Súlyos napokban csak Jézusra nézz, Mondd el neki bátran, ami nehéz!
Zene: Szűcs Judit - Ha belehalok százszor is
Lajoskomárom, november 27.
Fényben sötétben látom Egy szent arc néz le rám. Fürkészi vallomásom, Hogy elhagylak talán? Kész szívvel mondom néked: Melletted döntök én. Tenélküled.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
ISTEN HOZOTT! JÓ REGGELT!.
„Eljön az az idő – így szól az Úr –, amikor új szövetséget kötök Izráel és Júda házával.” … „…ilyen lesz az a szövetség, amelyet Izráel házával fogok kötni,
Anyák napjára. Szeretettel! Kovács Kati: Úgy szeretném meghálálni
Nőnapi versek Arany Viktortól
101.
348.
43.
a hét verse Dzsida Jenő: Arany és kék szavakkal korándi józsef 
Előadás másolata:

Középkori és reneszánsz témák

Teremtés Ismeretlen, XII. sz. Michelangelo: Ádám teremtése (Sixtus-kápolna) Ismeretlen, XIII. sz.

Bűnbeesés Ismeretlen, XIII. sz. Michelangelo: Bűnbeesés és kiűzetés (Sixtus-kápolna) (XVI. sz. eleje) Cranach: Bűnbeesés (XVI. sz. eleje)

Madonna és a gyermek Giotto, XIII—XIV. sz. Botticelli, XV—XVI. sz. Leonardo: Sziklás Madonna, XV—XVI. sz.

A reneszánsz művészet Természethű ábrázolás Emberi test szépsége, méltósága Nyugalom, kiegyensúlyozottság Antik minták követése

Új témák: hétköznapok Pieter Brueghel: Parasztlakodalom

Új témák: antikvitás Botticelli: Vénusz születése

Térmélység (pl. rövidülés) Mantegna: Halott Krisztus

Michelangelo Buonarotti

Leonardo da Vinci

Reneszánsz építészet Visszafogott, mértéktartó, kiegyensúlyozott, áttekinthető Vízszintes tagolás Antik tagozatok: oszloprendek Félköríves boltozatok „Tökéletes formák”: kör, aranymetszés arányai

Reneszánsz zene Polifónia: több egyenrangú dallam Világi dal- és táncformák Szabadabb ritmika Szólóének + billentyűs / húros hangszer Kórusmű http://www.youtube.com/watch?v=brg061NsxyM

Francesco Petrarca XIV. sz. – családja Firenzéből Tudós humanista (latin, olasz) Utazások „Poeta laureatus” Laura – valódi, de eszményített nő Daloskönyv

Az első „turista” „Az a vágy ösztökélt csupán, hogy ezt a roppant magas hegyet, melyet nem ok nélkül hívnak »Viharos«-nak, a mai napon megmásszam, miszerint egy olyan csúcsot láthassak, amelyik magasságáról híres… Első pillanatban a roppant látványtól megrendülve álltam, és mintegy elzsibbadtam a szokatlanul könnyű levegő bűvöletében. Körülnéztem, és láttam a felhőket a lábam alatt. Mindent apróra megfigyeltem, s majd az eföldi dolgokra gondoltam, majd pedig testem példájá­ra, a lelket is a magasba emelve eszembe jutott, hogy kezembe vegyem Szent Ágoston Vallomásait, amelyet a szerző miatt nagyon szeretek.”

Ti szerencsés füvek, boldog virágok, kiken tapos mélázgató madonnám, part, mely édes szavát figyelve andán, szép lábának nyomát magadba zárod, sima fácskák, friss lombbal ékes ágok, halovány, kedves ibolyák a lankán, sötét erdők, melyek fürödve lomhán a Nap tüzében, oly sudárrá váltok, ó, nyájas táj, ó, tiszta, friss erecske, mely tükrözöd szép arcát s szép szemét is, s élő fényétől gyúlsz tündökletesre, irigylem tőletek tekintetét is! Ne lássam itt ridegnek a követ se: lángoljatok, hisz lánggal égek én is.

A nőről: A tájról: „tükrözöd”: allegorikus ábrázolás (összekapcsolt metaforák) A lírai én és a táj Mondattan: késleltetés, halmozás

A petrarkista szerelmi líra konvenciói Az imádott hölgy magasztalása túlzásokkal Az imádott hölgy magasztalása testrészei szépségének dicséretével Milyen testi-lelki hatásokat gyakorol a hölgy a szerelmesre A szerelmes mi mindent adna hölgye csókjáért, pillantásáért A szerelem mint gyönyör és fájdalom, kín A szerelem mint háború A szerelem mint rabság Lélek és szív elrablása Ellentét a hölgy jeges szíve és a szerelem tüze közt A szerelmes annyira szenved, hogy halottnak mondja magát A természet jelenségei a szerelmes érzéseit tükrözik

Tudod, a gondolat, hogy mással vagy, már megőrjít, és Tudod, a gondolat, hogy mással vagy, már megőrjít, és.. Csak szenvedek éjjel, ha nem vagy itt. Minden percben rettegek, mi lesz, ha lelépsz?! Beteg vagyok, de ez van és kész. (…) Néha gyilkos máglya lobban a szívemben, A világ összedől, de Te jössz velem. Meghalok, ha belegondolok, hogy egyszer elveszíthetlek. (Kerozin) https://www.youtube.com/watch?v=E9-yUKyv_FA „Mondd, mi ez az érzés? Oly keserű-édes íze van... Gyötör a kérdés. Én szeretem Őt! De a szerelem fáj! Mert szívemet összetörte más ezerszer már…” (Balogh Brigi) http://www.youtube.com/watch?v=Pd85vmky3Iw Szerelemharc - a drága vér, Szerelemharc - megfizetsz mindenért, Szerelemharc - akár az istenek, Én nem veszíthetek. (Pál Utcai Fiúk) http://www.youtube.com/watch?v=fcvdKw2FnHo

SZONETT Ti szerencsés füvek, boldog virágok, kiken tapos mélázgató madonnám, part, mely édes szavát figyelve andán, szép lábának nyomát magadba zárod, sima fácskák, friss lombbal ékes ágok, halovány, kedves ibolyák a lankán, sötét erdők, melyek fürödve lomhán a Nap tüzében, oly sudárrá váltok, ó, nyájas táj, ó, tiszta, friss erecske, mely tükrözöd szép arcát s szép szemét is, s élő fényétől gyúlsz tündökletesre, irigylem tőletek tekintetét is! Ne lássam itt ridegnek a követ se: lángoljatok, hisz lánggal égek én is.

SZONETT A XIV. századtól 14 soros, szigorúan kötött versforma Jellemző verslába: ? Petrarcai változata: 2 négysoros, 2 háromsoros versszak Rímképlete: abba cddc efe fef

Szonettkoszorú 15 szonett Az 1. szonett utolsó sora = a 2. szonett első sora A 2. szonett utolsó sora = a 3. szonett első sora… A 14. szonett utolsó sora = az 1. szonett első sora A 15. szonett: mesterszonett – az ismételt sorokból

SZONETTEK EGY SZONETTKOSZORÚBÓL: A stressz,a félsz, a hiszti, a nyűgök, macerák... Fázós, szép lábadon fölfeslett sarkú zoknik. Hol van a fény szemedből? És mi az ott a szád – az a kis biggyedés a szád sarkában, ott ni. Széttárja a karórám a karjait: negyed tíz. Egész nap negyed tíz van, de hozzá lehet szokni. Egy pegazus beröppen, ha ablakot nyitok. Négy lába van, de mégis a könyvespolcba botlik, amelyen sorban állnak a sorba állított, vastag prózák precízen, a Proust, a Mann, az Ottlik... De hogy került a számba e régen elfeledett íz? Lakik egy pók a szádban, beszőtt ma egy saroknyit. Dohos zugokban moccan sok prémes kis titok. Mind többször már a gond szívünkben ablakot nyit.  

Mert nem szerettem én még senkit így előtted, hogy a józan eszemmel ne tudtam volna, mért, az érvek itt, e büszke cédrusok ledőltek, a lábam ismeretlen, vad, ősi tájra ért, pedig, ha úgy veszem, kedves se vagy, se szép, de bájkörödbe léptem, s nincs többet onnan exit, és minden most, mi mélyen elásva bennem élt tenyészve és buján fényed felé törekszik – sok apró gesztusod, a szendét és a szexit, ami átjárja lényed minden rostját, izét, nem is téged szeretlek, hanem talán csak ezt itt, az archetipikus, benned lakó izét, a minekmondjam, ezt a női entitást, és nem tudok utánad szeretni senki mást.

A MESTERSZONETT De mit vesződöm én tevéled, édes, annyit? A stressz, a félsz, a hiszti, a nyűgök, macerák… Mind többször már a gond szívünkben ablakot nyit, s a szó gégénkbe hátrál, akár egy pici rák. Elég idült idill ez, még hogyha idill is. A szíved az enyémmel nem kompatibilis. Bőrünkből szikra pattan, ha megfogod kezem. Nem illünk össze, drága, mit szépítsünk ezen. De gomblukunkat mégis egymás hiánya lakja, és elválásaink megannyi kis patakja a visszaérkezés tavába fut be, lásd. Elhagylak, s lépteim megint mögéd szegődnek. Mert nem szerettem én még senkit így előtted, és nem tudok utánad szeretni senki mást. A stressz, a félsz, a hiszti, a nyűgök, macerák… Mind többször már a gond szívünkben ablakot nyit, Mert nem szerettem én még senkit így előtted, és nem tudok utánad szeretni senki mást.