Könyvtári minőségmenedzsment

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
A minőségügy a könyvtárügyért
A projektmenedzsment funkciói és területei
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Stratégiai tervezés.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Ellenőrzés, visszacsatolás
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Minőségdíjak.
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
Minőségfejlesztés a Kossuth Nevelési Oktatási Központban 1999 – 2001 Comenius II.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Könyvtári minőségfejlesztés
Minőség menedzsment 6.előadás
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
STRATÉGIA ÉS TELJESÍTMÉNYMÉRÉS
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Készítette: Szirmai István
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer (KKÉK)
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Integrált Irányítási Rendszer
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
A könyvtári minőségfejlesztés ajánlott lépései Vidra Szabó Ferenc
A minőségmenedzsment bevezetésének hatása a szervezetre Könyvtáros szakmai nap Debrecen,
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A KKÉK kritériumai és azok intézmény specifikus értelmezési lehetőségei Boda Gáborné Köntös Nelli ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet „Jót,
Skaliczki Judit: Nemzetiségi könyvtári ellátás 1 A nemzetiségi könyvtári ellátás stratégiája minősége fejlesztése Skaliczki Judit Országos Idegennyelvű.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Minőségi könyvtári szolgáltatások –
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Könyvtári minőségmenedzsment

TQM alapelvei közül fontosabbak a filozófia, amely a működést rendszerbe foglalja, a módszer, amely a vezetőség aktív stratégiaalkotását és napi irányítását feltételezi a hatáskör, amely kiterjed valamennyi munkatársra, a gazdasági szerep, a rendelkezésre álló források racionális célirányos, hatékony felhasználása, a követelményrendszer, amely elvárja a hibamentes tevékenységet, a szabályozás, amely a szervezet egészére, a munkafolyamatokra érvényes, a cél és módszer együttes jelenléte, a folyamatos működés minőség teljesítménye.

ISO 9000 szabvány család A magyar szabványcsoport eddig megjelent tagjai: MSZ EN ISO 9000:2005 Minőségirányítási rendszerek. Alapok és szótár MSZ EN ISO 9001:2009 Minőségirányítási rendszerek. Követelmények MSZ EN ISO 9004:2010 A szervezet tartós sikerének irányítása. Minőségirányítási megközelítés Kapcsolódó magyar szabványok: MSZ ISO 10005:2005 Minőségirányítási rendszerek. Útmutató a minőségtervek elkészítéséhez MSZ EN ISO 10012:2003 Minőségirányítási rendszerek. A mérési folyamatokra és a mérőberendezésekre vonatkozó követelmények MSZ ISO/TR 10013:2003 Útmutató a minőségirányítási rendszer dokumentálásához MSZ ISO/TR 10017:2004 Útmutató az ISO 9001:2000-hez alkalmazható statisztikai módszerekhez

ISO 9000 vs. ISO 8402 (TQM) Az ISO 9000 egy vállalati alrendszer, amely a szervezeti egységek munkájának összehangolásával garantálja a stabil minőséget, a TQM pedig egy irányítási, vezetési módszer, filozófia, amely támogatja és elősegíti a folyamatos fejlődést.

TQM VAGY ISO? MIN. BIZTOSÍTÁSI KULTÚRA MIN. BIZTOSÍTÁSI FOLYAMATOK TERJESZTÉSE TUDATOSÍTÁSA FEJLESZTÉSE FOLYAMATOKBA ÉPÍTÉSE HELYI SAJÁTOSSÁGOKHOZ ILLESZTÉSE MIN. BIZTOSÍTÁSI FOLYAMATOK DOKUMENTÁLÁSA KÖVETÉSE SZABÁLYOZÁSA VÉGREHAJTÁSA MINOSÉGBIZTOSÍTÁS ALAPJAI

Már régóta … Budapest 1996 - BOBCATSSS könyvtári minőség a szimpózium fő témája Mikulás Gábor 1995 és 1996-os írásai a Figyelőben

12/2010. (III. 11.) OKM rendelet a Minősített Könyvtár cím és a Könyvtári Minőségi Díj adományozásáról

„Könyvtári Minőségfejlesztés 21” A program – szorosan kapcsolódva a könyvtári terület ötéves stratégiai tervéhez (2003-2007) rendszerbe foglalja a könyvtárak eddigi minőségmenedzsment tevékenységét, tudatosan épít a megszerzett minőségmenedzsment ismeretek gyakorlati alkalmazására.

Céljai a hazai könyvtárak minősítési rendszere alapjainak megteremtése, a könyvtárak felkészítése a minőségelvű szakfelügyeletre, a könyvtárosok képzése intézményi keretek között, a könyvtáros szakma, a könyvtárosok elismertségének, megbecsülésének növelése, a minőségi munka differenciált díjazásának elősegítése.

A célok elérése érdekében Olyan program kidolgozását kezdeményezik, amely közérthető nyelven fogalmazva, részletes leírást tartalmazva, fázisokra bontva tartalmazza a könyvtári (1) minőségfejlesztés lépéseit, (2) megvalósítási kereteit, (3) dokumentációs elvárásait.

A program várható eredményei Támogatja a rendelkezésre álló anyagi források hatékony felhasználását, pályázati keretek racionális, egymásra építő kihasználását. Támogatja a könyvtárak minőségelvű értékelését, szakfelügyeletét. Lehetővé teszi, hogy későbbiekben a könyvtár, mint intézmény helyet kapjon a hazai minősítési rendszerben.

A program alapelvei A vezetőség felelőssége Partnerközpontúság Folyamatközpontúság, folyamatos javítás Teljes elkötelezettség Folyamatos képzés, továbbképzés Értékelés, önértékelés, elismerés, motiváció

A könyvtári minőségfejlesztés szakaszai Előkészítés A vezetőség elkötelezettsége Környezeti elemzések, helyzetértékelés, stratégia A szervezeti kultúra Partnerközpontúság A könyvtári szolgáltatási folyamatok azonosítása és javítása A dokumentációs rendszer kiépítése

Előkészítés 1.1 A vezetőség elkötelezettsége Minőségi munkacsoport létrehozása az intézmény vezetőiből és jelentős szakmai tapasztalatokkal, ismeretekkel rendelkező munkatársakból. A minőségi munkacsoport megfogalmazza a könyvtár küldetésnyilatkozatát és jövőképét. A minőségfejlesztéshez szükséges források (személyi, tárgyi, anyagi) számbavétele, biztosítása. Külső szakértő kiválasztása és meghívása.

1.2 Környezeti elemzések, helyzetértékelés, stratégia Külső környezet elemzése PEST analízis segítségével. SWOT analízis készítése a könyvtár egészére és a fontos részterületekre. A könyvtár statisztikai adatainak elemzése. Stratégiai terv elkészítése egyrészt a könyvtár egészére, másrészt a fontos részterületekre.

1.3 A szervezeti kultúra A szervezeti kultúra értékelése. Külső és belső kommunikáció fejlesztése A szervezeti kultúra fejlesztésének megtervezése Széleskörű munkatársi részvétel minőségügyi képzésben, továbbképzésben, tréningen.

2. Partnerközpontúság Munkacsoportok alakítása A külső és belső partnerek azonosítása, súlyozása. A partnerek elvárásainak és elégedettségének mérése. Elemzés, értékelés készítése. A problémák meghatározása. A változtatás (beavatkozás) stratégiájának elkészítése, végrehajtása, dokumentálása. Az értékelés, önértékelés helyi rendszerének kidolgozása.

3. A könyvtári szolgáltatási folyamatok azonosítása és javítása Munkacsoportok alakítása a folyamatok alapján A kulcsfontosságú folyamatok azonosítása. Folyamatábrák készítése, folyamatgazdák kijelölése. A felmerülő problémák súlyozása. Problémamegoldó stratégiák kidolgozása, alkalmazása. A folyamatszabályozás módszerének kidolgozása. Ellenőrzőpontok kijelölése, mérések, számítások, dokumentálás.

4. A dokumentációs rendszer kiépítése Szolgáltatási előírások Minőségi előírások Minőségpolitika Minőségügyi kézikönyv

A program első részében (2003-2006) az ODR-ben szolgáltató könyvtárakban teljesítménymutatók alkalmazása összehasonlító vizsgálatok szolgáltatási normatívák kialakításáig.

A második részében A némi minőségirányítási “előélettel” már rendelkező - könyvtárak a megszerzett elméleti tudásukat átültessék a gyakorlatba, rendszerbe foglalják a könyvtárukban addig fellelhető minőségmenedzsment tevékenység elemeit, azt modellértékű szintre emelve adjanak iránymutatást más könyvtáraknak is a minőségmenedzsment ismeretek gyakorlati alkalmazására.

A program második részében közreműködő intézmények Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár (DEENK), Országos idegennyelvű Könyvtár (OIK), Bródy Sándor Megyei és Városi Könyvtár (Eger), Kemenesaljai Művelődési Központ és Könyvtár (Celldömölk), Könyvtári Intézet (KI)

A projekt harmadik része a könyvtárak minősítésének feladatát végzi majd el.

Legfőbb cél A munkatársak a minőségügy alkalmazását többé nem többletfeladatnak érzik, hanem a munkájuk szerves részének, a szolgáltató könyvtár alapelvének tekintik.

A Könyvtári Minőségügyi Bizottság tagjai Elnök: Dr. Skaliczki Judit ny. minisztériumi főosztályvezető-helyettes, szakértő Tagok: Gyurics Zoltánné igazgató, (Huszár Gál Városi Könyvtár, Mosonmagyaróvár) Mender Tiborné főigazgató (Országos Idegennyelvű Könyvtár, Bp.) Ramháb Mária igazgató (Katona József Könyvtár, Kecskemét) Sohajdáné Bajnok Katalin igazgató-helyettes (Bródy Sándor Megyei Könyvtár, Eger) Vidra Szabó Ferenc minőségmenedzser (Könyvtári Intézet, Bp.) Zalainé Dr. Kovács Éva szakértő (Bp.)

Az EFQM (European Foundation Quality Model) Kiválósági Modell jól adaptálható könyvtári önértékelésre. Öt módszert ajánl: a kérdőívet, a mátrixot, a munkaértekezletet, a formális módszert és a minősítést. Az egyes módszerek egyike sem a "legjobb gyakorlat"; mindig a helyi viszonyok, szervezeti feladatok figyelembe vételével kell a módszereket vegyítve alkalmazni. Az EFQM öt terület kiértékelését követeli meg: a vezetését, a célokét, a munkatársak irányításáét, az erőforrásokét és a szolgáltatásokét.

A CAF (Common Assessment Framework = Közös Értékelési Keretrendszer) Európai Uniónak a közszolgáltatások minőségét egységesen mérő rendszer. alapja az EFQM Kiválósági Modell. az EU "hivatalos" közigazgatási-közszolgáltatási minőségmodellje; a könyvtár a közszektor részeként kiválóan alkalmazhatja. Magyarországon 2006-ban jelent meg a nemzeti változat.

Könyvtári közös értékelési keretrendszer (KKÉK) 2010-ben könyv Ismertetés a könyvről Könyv, könyvtár, könyvtáros. 2010. 10. 63-64.p. Gaálné Kalydy Dóra írása

Útmutató www.nefmi.gov.hu/kultura/konyvtarszakmai/ kkek-utmutato-100616 http://ki.oszk.hu/content/konyvtari-kozos- ertekelesi-keretrendszer

További olvasmányok Vidra Szabó Ferenc: Könyvtári minősítés a szakértő szemével. 3 K 2012. 7. sz. 11-14. Skaliczki Judit: A könyvtárak korszerű irányítási és szolgáltatási rendszere: a minőségbiztosítás. Könyv és nevelés. 2012. 2. sz. 2-26.p.