Nemzeti cselekvési terv Tóthné Lippai Edit MgSzH NTAI
Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Növény-, Talaj- és Agrárkörnyezet- védelmi Igazgatóság Növényvédő szerek és Termésnövelő anyagok Engedélyezése Növényvédő szerek és Termésnövelő anyagok Hatósági Felügyelete
Mezőgazdasági termelés biztonsága; Élelmiszerbiztonság; Környezet hosszú távú fenntartása; Az agrárkörnyezet védelme, (különösen a termőföldjeink megőrzése – talajvédelem -) Okszerű és fenntartható, integrált növényvédelem, növényegészségügy. A hosszú távú közösségi érdekek és a rövid távú egyéni érdekek összehangolása nem valósítható meg az állam tudatos szerepvállalása nélkül.
A növényvédelmi hatóság és a növényvédelmi szakemberek együttműködése, valamint az integrált növényvédelemi rendszerek alkalmazása biztosítja a növényvédő szer- maradék mentes élelmiszerek előállítását, a környezeti értékek megőrzése mellett.
Hatósági ellenőrzések és összehangolt monitoring rendszer MRL
Gazdálkodók támogatásra (mező- és erdőgazdálkodás) Európa 2020 stratégia, vidékfejlesztési politika éghajlatvédelmi és energiaügyi célkitűzések biológiai sokféleség Gazdálkodók támogatásra (mező- és erdőgazdálkodás) KAP- 2013 után biztosítja: a mezőgazdaság fenntarthatóságát, az éghajlatváltozás és egyéb fontos, határokon átnyúló problémák kezelését, a tagállamok közötti szolidaritás erősítését, a kellő rugalmasságot a végrehajtás során helyi igények érdekében.
6. Környezetvédelmi Akcióprogram 7 tematikus stratégia: az egyik a fenntartható növényvédő szer használat ösztönzése, azaz a növényvédő szer használatból eredő egészségügyi és környezeti veszélyek és kockázatok minimalizálása, a növényvédő szer használat és kereskedelem fokozott ellenőrzése, a veszélyes hatóanyagok használatának visszaszorítása (különösen a leginkább káros hatóanyagok biztonságosabb alternatívákkal való helyettesítése), a minimálisan szükséges növényvédő szert alkalmazó, vagy növényvédő szer mentes termesztés támogatása, a célok eléréséhez megtett intézkedésekhez kapcsolódó átlátható jelentési és monitoring rendszer kialakítása.
Az Európai Unió által 2009-ben elfogadott irányelv (2009/128/EK) európai parlamenti és tanácsi irányelv minden tagállamnak nemzeti cselekvési tervet kell kidolgoznia. A cselekvési terv kidolgozása során szem előtt kell tartani a természetes élőhelyek, valamint a vadon élő állatok és növények védelmét és a 2000/60/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvben, az ún. vízkeretirányelvben megfogalmazott fő elveket.
a Nemzeti Cselekvési Terv célja nem elsődlegesen a növényvédő szer használat általános mennyiségi csökkentése, hanem mindenekelőtt az ebből adódó kockázatok mérséklése, és az okszerű, szakszerű használat általánossá tétele, a fölösleges, vagy helytelen felhasználás visszaszorítása, a vegyszeres technológiák agrotechnikai módszerekkel történő helyettesítése, ezáltal a kockázatok csökkentése Jelen cselekvési terv célja, hogy előmozdítsa az integrált növényvédelem, valamint az alternatív technológiák kidolgozását és bevezetését Magyarországon.
Struktúra Bevezetés Jogszabályi háttér Célok Részletes feladatok
A Nemzeti Cselekvési Terv céljai a növényvédő szerek használatából eredő humán egészségügyi és a környezetre gyakorolt veszélyek és kockázatok csökkentése; a növényvédő szerek fenntartható, környezettudatos alkalmazásának elősegítése, a növényvédő szerek felhasználóit érintő egészségügyi kockázatok, mérgezések csökkentése; a növényvédő szerekkel kezelt termékek fogyasztóit érintő kockázatok csökkentése, biztonságos élelmiszer előállítás elősegítése; a fölöslegesen vagy a szükségesnél nagyobb dózissal végzett kezelések jelentős visszaszorítása; az illegális növényvédő szer használat felszámolása; nem cél-szervezetek illetve a beporzásért felelős szervezetek védelme vagy a velük kapcsolatos kockázatok csökkentése;
a növényvédő szerek használatából és a keletkező hulladékokból származó környezetterhelés csökkentése a fenntartható növénytermesztés versenyképességének elősegítése, a termelők költségeinek csökkentése a kezelések számának visszaszorításával és alternatív technológiák biztosításával; határozott fellépés a légi növényvédelem betiltása ellen, a légi kezelések szükségességének és biztonságos szabályozásának fenntartása; az integrált növényvédelem, a biológiai növényvédelem és biogazdálkodás ösztönzése a biodiverzitás mezőgazdasági eredetű csökkenésének fékezése a növényvédelmi képzettség és a szakszerű gyakorlat szintjének növelése;
objektív, független szaktanácsadói hálózat működtetése; a termelés biztonságát szolgáló járvány, gradáció és invázió elhárítását szolgáló, nem vegyi technológiai alternatívák kidolgozásának, alkalmazásának elősegítése; a laikusok számára is közérthető kommunikáció, ismeretterjesztés elősegítése; tárca szinten koordinált nemzeti növényvédelmi kutatási és innovációs program kidolgozása.
Növényvédelmi Bizottság tárgyalja a NCST-t 2010. – két napos ülés 2011. – 5 egy napos ülés OPERA interaktív tréning (2011. szeptember)
Növényvédelmi Bizottság Vidékfejlesztési Minisztérium MgSzH – NTAI (Engedélyezés és Felügyelet) MÉBiH MTA - NKI Növényorvosi Kamara Növényvédő szer gyártók és forgalmazók Meghívott szakértők: egyetem, méhészek, Levegő Munkacsoport, környezetvédelem, MERÉSZ, gépészeti intézet)
Első verzió – belső egyeztetése – december Széleskörű egyeztetés - 2012. első félév Hatálybalépés: 2012. novemberig