Lakosságvédelmi intézkedések katasztrófaveszély időszakában Harmati István főosztályvezető Budapest, 2012. november 06.
A folyamat 1. Kockázatok megállapítása 2. Tervezés a) kockázatok azonosítása; b) kockázatok elemzése; c) települések besorolása. a) veszélyelhárítási tervezés; b) műveleti sorrend; c) adattár. 3. Felkészülés 4. Védekezés a) elégséges védelmi szint; b) önvédelmi képesség. a) riasztás; b) lakosságvédelmi intézkedések.
Települések besorolása Valamennyi veszélyeztető hatás figyelembevételével valamennyi települést be kellett sorolni; Az eljárás lépései: kockázatazonosítás; kockázatelemzés és értékelés; osztálybasorolás. Hatás Nagyon súlyos Súlyos Nem súlyos Alacsony mértékű Ritka Nem gyakori Gyakori Nagyon gyakori Bekövetkezési gyakoriság II. osztály III. osztály I. osztály
Ismerjük a települések veszélyeztetettségét!
Települések besorolásának fontossága Esemény megelőzése, károk csökkentés . Veszélyelhárítási tervezés . PV. szervezetek megalakítása . Riasztás, tájékoztatás . Lakosságvédelmi módszer . Felkészítés . Indulókészlet Elégséges védelmi szint kialakítása In a rapidly changing world, policy-makers must keep up with an evolving environment. A continuous challenge is how to provide adequate security without compromising fundamental democratic values. Our societies were not necessarily designed with new security challenges in mind. As a consequence, when security problems arise, the natural reaction is to “patch” up existing systems, as one would patch up a puncture in a bicycle tyre. Given the new threats, the reactive ad hoc approach needs to be changed to a pro-active integrated approach whereby security is built into the design and planning of society’s systems and networks from the outset with the involvement of experts and stakeholders. Democratic processes take time. Society as a whole, its threats, risks, and vulnerabilities are changing faster than most governments can cope with. This calls for changes in the policy-making process, new co-ordination structures and new governance models. TELEPÜLÉSEK BESOROLÁSA
Veszélyelhárítási tervek típusai KÖZPONTI veszélyelhárítási terv Műveleti sorrend Adattár Külső védelmi terv Vízkárelhárítási terv TERÜLETI veszélyelhárítási terv TELEPÜLÉSI (összesített) veszélyelhárítási terv MUNKAHELYI veszélyelhárítási terv
Elégséges védelmi szint I. osztály II. osztály III. osztály Riasztás a lakosság központi riasztása, veszélyh. tájékoztatás feltételeinek biztosítása a lakosság riasztása; vesz. tájékoztatás feltételeinek biztosítása riasztás; vesz. tájékoztatás tervezése Lakosságvédelmi módszer kockázatbecslésben megállapítottaknak megfelelően (elzárkózás, kitelepítés) kockázatbecslésben megállapítottaknak megfelelően (elzárkózás) kockázatbecslésben megállapítottaknak megfelelően Felkészítés évente aktív tájékoztatás; passzív tájékoztatás; felkészítés (riasztás, magatartási sz.) 3 évente aktív tájékoztatás; passzív tájékoztatás; felkészítés (riasztás, magatartási sz.) passzív tájékoztatás Védekezés ö. mentőszervezetek terv.; pv. szervezetek magalak; karitatív, önkéntes és humanitárius szervek begy. ö. mentőszervezetek terv; pv. szakalegység megalakít; karitatív, önkéntes és humanitárius szervek terv. pv. szakalegység megalakít; önkéntes segítők, karitatív szervek tervezése Induló katasztrófavédelmi készlet teljes induló készlet megléte teljes induló készlet megléte induló készlet tervezése
önvédelmi képességének erősítése köteles polgári védelmi szervezetei Települések önvédelmi képességének erősítése Katasztrófavédelem köteles polgári védelmi szervezetei központi területi települési munkahelyi
Gyakorlatok - 2012 Települési Munkahelyi Területi 207 db 17 db 25 db 4.462 fő 429 fő 621 fő Gyakorlat/db Résztvevő/fő 249 db 5.512 fő
Lakosság riasztása Paks, Lakossági Tájékoztató, Riasztó Rendszer; Monitoring és Lakossági Riasztó Rendszer; Motoros riasztó végpontok; Lakossági riasztó-tájékoztató rendszer. közérdekű közlemény közzététele; elektronikus hírközlési szolgáltatások igénybevételével. A katasztrófavédelem egyik legfontosabb feladata megelőző időszakban a lakosság folyamatos és megfelelő szintű felkészítése, a riasztás feltételeinek kiépítése, majd a riasztást követően a beavatkozás és helyreállítás időszakában a helyzetkezeléshez, a túléléshez szükséges veszélyhelyzeti tájékoztatás biztosítása. Riasztás esetén (katasztrófaveszély és veszélyhelyzet során) szöveges közlés kiadásával, illetve szirénajelekkel kell felhívni a lakosság figyelmét a veszély létére, valamint ismertetni kell az adott helyzetben tanúsítandó magatartási szabályokat egyaránt. Riasztás elrendelése: országos, vagy több megyét érintő veszély esetén a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve útján, megyei (fővárosi) szintű veszély esetén a megyei (fővárosi) védelmi bizottság elnöke a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szerve útján, település veszélyeztetettsége esetén a polgármester a hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi szerve útján, gazdálkodó szerv területén fellépő veszély esetén a gazdálkodó szerv vezetője, a polgármester és a hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi szervének egyidejű tájékoztatásával. Riasztás módja: szirénarendszer útján, szöveges közlés kibocsátása a közszolgálati műsorszolgáltatók (televízió, rádió), info-kommunikációs eszközök (SMS, MMS, e-mail), és az arra alkalmas lakossági riasztó rendszer útján, bármely riasztásra alkalmas eszközzel (pl.: mobil hangszóró, szóbeli kihirdetés). A lakosság veszélyhelyzeti tájékoztatása keretében az elrendelt intézkedésekről és korlátozásokról, valamint a további tájékozódási lehetőségekről kell informálni a lakosságot. 10
Lakosságvédelmi intézkedések helyi védelem; távolsági védelem; egyéni védelem; kollektív védelem. Veszélyhelyzetben elrendelhető, hogy az ország meghatározott területét a lakosságnak a szükséges időtartamra el kell hagynia. kötelezés ellenére lakóhelyén marad; rendvédelmi szerv eljárhat.
Kockázatok megállapítása Előzetes tervezés Védelmi szintek Felkészülés, gyakorlatok Lakosságvédelmi intézkedések Védekezés KOCKÁZATOK katasztrófavédelmi háló Kockázat megszüntetése Kockázatok csökkentése Közbiztonság növelése
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!