Lakosságvédelmi intézkedések katasztrófaveszély időszakában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A katasztrófavédelem egységes nemzeti rendszere
A polgári védelmi szervezetek megalakítása, alkalmazásának időszakai, szabályai Jogszabályi háttér § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről (Pv.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
A nemzeti védekezés időszakai
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Kirendeltség-vezetői munka elmélete és gyakorlata Dr. Hornyacsek Júlia.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Lakosságfelkészítési feladatok „Minden állampolgárnak, illetve személynek joga van arra, hogy megismerje a környezetében lévő katasztrófaveszélyt, elsajátítsa.
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Budapest, Szervezeti sajátosságok Tevékenység Elvárások BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.
A gazdaság védelmi felkészítése
Szervezetfejlesztési Program
KÖRNYEZETBIZTONSÁGI-KATASZTRÓFAIGAZGATÁS
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
KATASZTRÓFAMENEDZSMENT
A kitelepítés időszakának feladatai
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés általános és speciális feladatai Magyarországon „Hallgatók a tudomány szolgálatában” Tudományos.
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
ÖNKÉNTESEK BEVONÁSA A KATASZTRÓFÁK ELLENI VÉDEKEZÉSBE
LAKOSSÁGVÉDELMI TERVEZÉS ÉS SZERVEZÉS – AKTUALITÁSOK
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
A polgári védelem jogszabályi korszerűsítése a közigazgatási reform tükrében Előadó : Dr. Varga Imre mk. pv. ezredes PhD. főosztályvezető OKF Minősített.
A VESZÉLYHELYZET KEZELÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A polgármester katasztrófavédelmi (polgári védelmi, tűzvédelmi) feladatai Jogszabályi háttér évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
: Készült: Közbiztonsági referensek felkészítésére Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság A polgármester elsőfokú polgári védelmi.
KÖZBIZTONSÁGI REFERENSEK
A katasztrófák elleni védekezés rendszere
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
A veszélyeztető hatások (saját település és környezete) és a veszély-elhárítási tervezés Készült: Közbiztonsági referensek felkészítésére.
Közbiztonsági referens intézménye, rendeltetése, feladatköre
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
A katasztrófavédelem szerepe, feladatai
Válságkezelő rendszere
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
KÖRNYEZETBIZTONSÁGI-KATASZTRÓFAIGAZGATÁS
KÖRNYEZETBIZTONSÁGI-KATASZTRÓFAIGAZGATÁS
Dr. Dobó Marianna október 4..  vízkár elhárítás: az árvizek belvizek, helyi vízkárok, vízminőségi haváriák károkozó hatásának megelőzésére, csökkentésére.
A VÁLTOZÓ ÉGHAJLATTAL ÖSSZEFÜGGŐ PROBLÉMÁK BEMUTATÁSA ( KATASZTRÓFAVÉDELEM K ÁRPÁT - MEDENCE )
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Dr. Hornyacsek Júlia őrnagy
A katasztrófavédelem és a vis maior események Zelei László tű. alezredes polgári védelmi felügyelő 20/
A kritikus infrastruktúra védelmi és információbiztonsági hatósági feladatokról Dr. Bognár Balázs tűzoltó ezredes főosztályvezető SEVESO III. regionális.
Adatvédelem – közérdekűség, átláthatóság, nyilvánosság
Előadás másolata:

Lakosságvédelmi intézkedések katasztrófaveszély időszakában Harmati István főosztályvezető Budapest, 2012. november 06.

A folyamat 1. Kockázatok megállapítása 2. Tervezés a) kockázatok azonosítása; b) kockázatok elemzése; c) települések besorolása. a) veszélyelhárítási tervezés; b) műveleti sorrend; c) adattár. 3. Felkészülés 4. Védekezés a) elégséges védelmi szint; b) önvédelmi képesség. a) riasztás; b) lakosságvédelmi intézkedések.

Települések besorolása Valamennyi veszélyeztető hatás figyelembevételével valamennyi települést be kellett sorolni; Az eljárás lépései: kockázatazonosítás; kockázatelemzés és értékelés; osztálybasorolás. Hatás Nagyon súlyos Súlyos Nem súlyos Alacsony mértékű Ritka Nem gyakori Gyakori Nagyon gyakori Bekövetkezési gyakoriság II. osztály III. osztály I. osztály

Ismerjük a települések veszélyeztetettségét!

Települések besorolásának fontossága Esemény megelőzése, károk csökkentés . Veszélyelhárítási tervezés . PV. szervezetek megalakítása . Riasztás, tájékoztatás . Lakosságvédelmi módszer . Felkészítés . Indulókészlet Elégséges védelmi szint kialakítása In a rapidly changing world, policy-makers must keep up with an evolving environment. A continuous challenge is how to provide adequate security without compromising fundamental democratic values. Our societies were not necessarily designed with new security challenges in mind. As a consequence, when security problems arise, the natural reaction is to “patch” up existing systems, as one would patch up a puncture in a bicycle tyre. Given the new threats, the reactive ad hoc approach needs to be changed to a pro-active integrated approach whereby security is built into the design and planning of society’s systems and networks from the outset with the involvement of experts and stakeholders. Democratic processes take time. Society as a whole, its threats, risks, and vulnerabilities are changing faster than most governments can cope with. This calls for changes in the policy-making process, new co-ordination structures and new governance models. TELEPÜLÉSEK BESOROLÁSA

Veszélyelhárítási tervek típusai KÖZPONTI veszélyelhárítási terv Műveleti sorrend Adattár Külső védelmi terv Vízkárelhárítási terv TERÜLETI veszélyelhárítási terv TELEPÜLÉSI (összesített) veszélyelhárítási terv MUNKAHELYI veszélyelhárítási terv

Elégséges védelmi szint I. osztály II. osztály III. osztály Riasztás a lakosság központi riasztása, veszélyh. tájékoztatás feltételeinek biztosítása a lakosság riasztása; vesz. tájékoztatás feltételeinek biztosítása riasztás; vesz. tájékoztatás tervezése Lakosságvédelmi módszer kockázatbecslésben megállapítottaknak megfelelően (elzárkózás, kitelepítés) kockázatbecslésben megállapítottaknak megfelelően (elzárkózás) kockázatbecslésben megállapítottaknak megfelelően Felkészítés évente aktív tájékoztatás; passzív tájékoztatás; felkészítés (riasztás, magatartási sz.) 3 évente aktív tájékoztatás; passzív tájékoztatás; felkészítés (riasztás, magatartási sz.) passzív tájékoztatás Védekezés ö. mentőszervezetek terv.; pv. szervezetek magalak; karitatív, önkéntes és humanitárius szervek begy. ö. mentőszervezetek terv; pv. szakalegység megalakít; karitatív, önkéntes és humanitárius szervek terv. pv. szakalegység megalakít; önkéntes segítők, karitatív szervek tervezése Induló katasztrófavédelmi készlet teljes induló készlet megléte teljes induló készlet megléte induló készlet tervezése

önvédelmi képességének erősítése köteles polgári védelmi szervezetei Települések önvédelmi képességének erősítése Katasztrófavédelem köteles polgári védelmi szervezetei központi területi települési munkahelyi

Gyakorlatok - 2012 Települési Munkahelyi Területi 207 db 17 db 25 db 4.462 fő 429 fő 621 fő Gyakorlat/db Résztvevő/fő 249 db 5.512 fő

Lakosság riasztása Paks, Lakossági Tájékoztató, Riasztó Rendszer; Monitoring és Lakossági Riasztó Rendszer; Motoros riasztó végpontok; Lakossági riasztó-tájékoztató rendszer. közérdekű közlemény közzététele; elektronikus hírközlési szolgáltatások igénybevételével. A katasztrófavédelem egyik legfontosabb feladata megelőző időszakban a lakosság folyamatos és megfelelő szintű felkészítése, a riasztás feltételeinek kiépítése, majd a riasztást követően a beavatkozás és helyreállítás időszakában a helyzetkezeléshez, a túléléshez szükséges veszélyhelyzeti tájékoztatás biztosítása. Riasztás esetén (katasztrófaveszély és veszélyhelyzet során) szöveges közlés kiadásával, illetve szirénajelekkel kell felhívni a lakosság figyelmét a veszély létére, valamint ismertetni kell az adott helyzetben tanúsítandó magatartási szabályokat egyaránt. Riasztás elrendelése: országos, vagy több megyét érintő veszély esetén a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve útján, megyei (fővárosi) szintű veszély esetén a megyei (fővárosi) védelmi bizottság elnöke a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szerve útján, település veszélyeztetettsége esetén a polgármester a hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi szerve útján, gazdálkodó szerv területén fellépő veszély esetén a gazdálkodó szerv vezetője, a polgármester és a hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi szervének egyidejű tájékoztatásával. Riasztás módja: szirénarendszer útján, szöveges közlés kibocsátása a közszolgálati műsorszolgáltatók (televízió, rádió), info-kommunikációs eszközök (SMS, MMS, e-mail), és az arra alkalmas lakossági riasztó rendszer útján, bármely riasztásra alkalmas eszközzel (pl.: mobil hangszóró, szóbeli kihirdetés). A lakosság veszélyhelyzeti tájékoztatása keretében az elrendelt intézkedésekről és korlátozásokról, valamint a további tájékozódási lehetőségekről kell informálni a lakosságot. 10

Lakosságvédelmi intézkedések helyi védelem; távolsági védelem; egyéni védelem; kollektív védelem. Veszélyhelyzetben elrendelhető, hogy az ország meghatározott területét a lakosságnak a szükséges időtartamra el kell hagynia. kötelezés ellenére lakóhelyén marad; rendvédelmi szerv eljárhat.

Kockázatok megállapítása Előzetes tervezés Védelmi szintek Felkészülés, gyakorlatok Lakosságvédelmi intézkedések Védekezés KOCKÁZATOK katasztrófavédelmi háló Kockázat megszüntetése Kockázatok csökkentése Közbiztonság növelése

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!