Fogyasztás- szociológia 2008 ősz 1-2. előadás Janky Béla.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

A kultúra támogatása, a támogatás kultúrája Kultúraközvetítés
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
A turizmus rendszer környezete
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Stratégia és minőségügy KERESSÜK MEG A MINŐSÉG 3 LEGJOBB SZINONÍMÁJÁT!
A piac Szakiskola.
Hogyan gondolkodjunk az árakról Állnak a falak… BUDAPEST május 22.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Vállalatfinanszírozás
Negyedik előadás Március 11
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Műszaki haladás közgazdasági szempontból Meyer Dietmar március 3.
Alapfogalmak.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Mikroökonómia II. előadás. Szükséglet-termelés kapcsolata Szükséglet-termelés kapcsolata Szükségletek néhány osztályozása Szükségletek néhány osztályozása.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A bürokrácia térnyerése Weber szerint a bürokráciának a társadalmi fejlődéssel összefüggésben bekövetkező „előrenyomulása” speciális racionalitásával függ.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
MOTIVÁCIÓ.
A kulturális intelligencia
A modern fogyasztói étosz rejtélye
Elméleti közgazdaságtan
Kérdések a második zh-hoz
Tanuló szervezet.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Demerite módszer. Összehasonlításos módszer T ia az elemzett termék technikai paraméterei Q ia az elemzett termék minőségi paraméterei T ic az etalon.
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Termék & Márka Kopcsay László.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A munkával való elégedettség
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Mire jók az üzletben díjak? László Géza. Díjak a világban Mi alapján?  Tényalapú díjak  Értékelés alapján kiosztott díjak  Garancia díjak Ki adja?
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
A reklám centruma.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Operatív menedzsment és versenyképesség
Vállalati terv bemutató
A piac és a piacgazdaság
A települések szükséglet oldali vizsgálata Kerner-Hegyi Judit Ph. D
Előadás másolata:

Fogyasztás- szociológia 2008 ősz 1-2. előadás Janky Béla

Első előadás A fogyasztók motivációi I.: Vágyaink és az anyagi fogyasztás

1. Néhány alapvető kérdés

Néhány kérdés:  Miért fogyasztjuk azt, amit fogyasztunk?  Mire van szükségünk, mik a szükségleteink?  Ha fogyasztói szokásaink változnak, az azt jelenti, hogy szükségleteink is változnak?

Kiinduló válaszok:  Nem az adott termék a fontos, hanem a tulajdonságai  A fogyasztói szokások változása mögött részben a technológiai fejlődés áll  A fogyasztói szokások változását részben társadalmi folyamatok magyarázzák

Egy példa: válasszunk két autó közül Szempontok:

Szempontok:  Ár, finanszírozási lehetőségek  Üzemeltetési költségek  Menetteljesítmény  Biztonság  Megbízhatóság  Kényelem  Design Stb…

Egy másik példa: válasszunk két számítógép-konfiguráció közül Szempontok:

Szempontok:  Ár, finanszírozási lehetőségek  Üzemeltetési költségek  Teljesítmény  Megbízhatóság  Praktikus kialakítás  Felhasználó-barát szoftverek  Design Stb…

Mi alapján válasszunk egy autó és egy számítógép között? Szempontok:  Ár, finanszírozási lehetőségek  Üzemeltetési költségek  Menetteljesítmény  Biztonság  Megbízhatóság  Kényelem  Design Stb… Szempontok:  Ár, finanszírozási lehetőségek  Üzemeltetési költségek  Teljesítmény  Megbízhatóság  Praktikus kialakítás  Felhasználó-barát szoftverek  Design Stb…

További dilemmák:  Autó vagy drágább lakás  Számítógép vagy drágább ruhák  Drágább lakás vagy utazások  Drágább ruhák vagy drágább élelmiszerek Stb…

A termékek tulajdonságainak és a fogyasztók igényeinek általánosabb megfogalmazására van szükség.

Mik lehetnek ezek? Végül is mi alapján döntünk, ha autót (stb.) vásárlunk?

A termékek tulajdonságainak és a fogyasztók igényeinek általánosabb megfogalmazására van szükség. Mik lehetnek ezek? Végül is mi alapján döntünk, ha autót (stb.) vásárlunk? Szedjük össze a lehetséges általánosabb szempontokat!

Miért akarunk…  …„vagány” autót?  …divatos ruhát?  …egzotikus utazást?  …a legnagyobb sztárok filmjeire beülni?  …csak aktuális slágereket hallgatni?

Vagy miért nem akarunk…  …„feltűnő” autót?  …mindenki által hordott ruhát?  …„snassz” helyekre utazni? ...„bugyuta” filmekre beülni?  „Danubius-szintű lakossági zenéket” hallgatni?

Miért törekszünk állandóan arra, hogy…  …még nagyobb, drágább, „csicsásabb” stb. házunk, autónk, nyaralásunk stb. legyen?  …még nehezebben élvezhető zenét, irodalmat, filmeket stb. válasszunk?  …a lehető legtovább tökéletesítsük alakunkat, táplálkozási szokásainkat, meditációs képességeinket stb.?

Találjunk motivációkat a fentiekre!

2. Motivációs elméletek

Az emberi szükségletek, másképpen a szubjektív jólét összetevői  Általános, mindenhol alkalmazható modellekre van szükség

Néhány elmélet a számunkra fontos motivációkkal kapcsolatban:  Fizikai kényelem Nem elegendő. További elméletek:  Konformitás, mint racionális tanulás  Konformitás, mint kooperációs jelzés  A presztízs új elmélete  Belső teljesítményösztönzők nehéz teljesítmények elérésére

A Maslow-piramis Önmegvalósítás Elismerés, státus Valahová tartozás Biztonság Fiziológiai szükségletek

A szubjektív jólét összetevői (Lindenberg) Jólét Fizikai jólét Kényelmi szint Aspirációs szint Társadalmi jólét StátusMegerősítés Érzelmi kötődés

A két modell összevetése:  Hasonló tényezőkből állnak  Társadalmi tényezők fontossága  A Maslow piramis a hierarchiát hangsúlyozza, és nem számol az átváltásokkal

A Lindenberg-modell értelmezése  A fogyasztó, mint termelő  A szükségletek tovább pontosíthatók  Az átváltások fontosak: a relatív „árak” határozzák meg, milyen módon maximalizálja az egyén a jólétét

Második előadás A fogyasztók motivációi II.: Vágyaink és a modern fogyasztói társadalom

Néhány kérdés, amelyre választ akarunk találni  Mire vezethetők vissza a fogyasztói igényekben megmutatkozó különbségek, miért alakulnak ki fogyasztói csoportok?  Miért változnak egyes csoportok által vágyott termékek oly gyorsan az időben, és miért változik más csoportok ízlése lassabban?  Miért változik gyorsabban az ízlés egyes termék- típusok esetében mint másoknál?

Tartalom  Emlékeztető: motivációs modellek  A különböző motivációk működése a modern fogyasztói társadalmakban  Kérdéseink  Szükségletek megnyilvánulása: Különbségek fogyasztási javak, társadalmi csoportok és fejlettségi szintek között  Törésvonalak a modern fogyasztói társadalmakban: alapjellemzők

1. Emlékeztető: motivációs modellek

Néhány elmélet a fizikai szükségleteken túlmutató motivációkkal kapcsolatban:  Konformitás, mint racionális tanulás  Konformitás, mint kooperációs jelzés  A presztízs új elmélete  Belső teljesítményösztönzők nehéz teljesítmények elérésére

A szubjektív jólét összetevői (Lindenberg) Jólét Fizikai jólét Kényelmi szint Aspirációs szint Társadalmi jólét StátusMegerősítés Érzelmi kötődés

A Lindenberg-modell értelmezése  A fogyasztó, mint termelő  A szükségletek tovább pontosíthatók  Az átváltások fontosak: a relatív „árak” határozzák meg, milyen módon maximalizálja az egyén a jólétét

2. A különböző motivációk működése a modern fogyasztói társadalmakban

Korábbi kérdéseink: Miért akarunk…  …„vagány” autót?  …divatos ruhát?  …egzotikus utazást?  …a legnagyobb sztárok filmjeire beülni?  …csak aktuális slágereket hallgatni? Miért nem akarunk… … Miért törekszünk állandóan arra, hogy…  …még nagyobb, drágább, „csicsásabb” stb. házunk, autónk, nyaralásunk stb. legyen?  …még nehezebben élvezhető zenét, irodalmat, filmeket stb. válasszunk?  Stb.

Újabb kérdéseink  Mire vezethetők vissza a fogyasztói igényekben megmutatkozó különbségek? azaz  Miért van, hogy egyeseknek fontos a „vagány” autó, mások ugyanakkor megvetik azt.  Miért van, hogy egyeseknek fontos speciális zenei irányzatok ismerete, míg mások nem törődnek ilyen „elvont” dolgokkal.

Újabb kérdéseink  Mire vezethetők vissza a fogyasztói igényekben megmutatkozó különbségek? azaz  Miért van, hogy egyeseknek fontos a „vagány” autó, mások ugyanakkor megvetik azt.  Miért van, hogy egyeseknek fontos speciális zenei irányzatok ismerete, míg mások nem törődnek ilyen „elvont” dolgokkal. Ezek a különbségek teljesen véletlenszerűen oszlanak meg a társadalomban?

További kérdés  Miért változnak a különböző csoportok által vágyott termékek oly gyorsan az időben?

A modern társadalmakra is igaz, hogy az emberek…  …fogyasztásuk segítségével jelezni kívánják státusukat, elért eredményeiket  … fogyasztásuk segítségével jelezni kívánják, hogy a számukra szimpatikus csoportokhoz kívánnak tartozni

A különböző fogyasztási javak…  …különböznek abban a tekintetben, hogy milyen széles körben elérhetőek  …milyen hatékonyan (mennyire látványosan) tudják jelezni fogyasztójuk státusát illetve csoport-hovatartozását

Az egyes társadalmi csoportok…  …különböznek abban a tekintetben, hogy milyen javakhoz férnek hozzá a leginkább exkluzív módon  …milyen lehetőségeik vannak saját környezetükben státusuk megmutatására  …munkájuk jellege milyen fogyasztási javakra teremt leginkább szükségletet

A gazdasági fejlődés során…  …változik az egyes fogyasztási javak relatív ára (elérhetősége), azaz, hogy mi jelzi legjobban valakinek a státusát  …változik egyes csoportok helyzete abban a tekintetben, hogy milyen erőforrásokhoz jutnak könnyebben hozzá

A modern fogyasztói társadalmakban…  …az üzleti életben mozgó vállalkozók, menedzserek nagy hangsúlyt fektetnek a látványos, materializálható vagy jól dokumentálható javak fogyasztására  …szakképzettségüket „eladó” értelmiségiek nagyobb hangsúlyt helyeznek „kifinomultságot” igénylő kulturális és egyéb javak fogyasztására.  …karrierjükben korlátozott lehetőségekkel rendelkezők gyakrabban mutatják meg teljesítő- képességüket speciális hobbik űzésével.

A modern fogyasztói társadalmakban…  …egyes társadalmi csoportok igyekeznek a magasabb státuszú rétegek fogyasztási szokásaiból a számukra elérhetőeket minél gyorsabban átvenni  …a felsőbb rétegek „menekülnek” az alattuk lévők fogyasztási szokásai elől  …a gyors technikai fejlődés mellett a felsőbb rétegek eleve kerülik azokat a (luxus) javakat, amelyek rövid időn belül a többiek számára is elérhetővé válhatnak

A modern fogyasztói társadalmakban…  …a magasabb státuszú csoportok olyan fogyasztói szokásokat vesznek fel, amelyek kifejezetten csökkentik a közvetlen fizikai és lelki szükségletek kielégítésének lehetőségét.  …elsősorban az alacsonyabb osztályokban jelenik meg a fogyasztás közvetlen élvezet-forrásként.

A fogyasztás azonban…  …nem csak kifejezi az egyes társadalmi csoportok státusza közötti különbségeket... …hanem…  …hozzájárul azok megerősödéséhez is.

Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? Mire vezethetők vissza a fogyasztói igényekben megmutatkozó különbségek?  A különböző társadalmi csoportok más-más erőforrásokban gazdagok és szegények – eltérő annak a módja, hogyan tudnak hatékonyan elismerést szerezni

Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? Miért változnak egyes csoportok által vágyott termékek oly gyorsan az időben, és miért változik más csoportok ízlése lassabban?  A különböző társadalmi csoportok (anyagi helyzetől és a munkamegosztásban betöltött helytől függően) eltérő termékciklusú fogyasztási javakat keresnek

Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? Miért változik gyorsabban az ízlés egyes termék- típusok esetében mint másoknál?  A technológia-függő életciklus mellett a fogyasztási javak különböznek abban a tekintetben is, hogy mennyire alkalmasak társadalmi elismerés szerzésére