Pályázatírás elvi és módszertani kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vállalkozás vagyona A vállalkozások vagyonának vizsgálata
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Beruházási projektek dokumentációja
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Alapfogalmak: pályázás •A pályáztató által meghirdetett előnyökhöz való hozzájutás céljából, meghatározott célú és feltételek szerinti írásos ajánlat benyújtása.
Magyar bankok termékei, speciális banki konstrukciók
Tartalom Gazdasági környezet, a hitelezés feltételeinek változása
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
Kis és közepes méretű internetszolgáltatók eszközbeszerzési és hálózatfejlesztési lehetőségei vissza nem térítendő EU-s pályázatok igénybevételével ÜZLETI.
Projektkezdeményezés és pályázatírás
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
Innovatív üzleti parkok fejlesztése az innováció és a vállalkozó szellem előmozdítása érdekében a Dél- Kelet Európai térségben FIDIBE.
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Alapfogalmak: pályázás A pályáztató által meghirdetett előnyökhöz való hozzájutás céljából, meghatározott célú és feltételek szerinti írásos ajánlat benyújtása.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
A projekttől a pályázatig
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
Infrastruktúra fejlesztés az egészségügyben pályázatíró szemével
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
EU-s pályázatok írása és módszertana
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
Pályáztatás, projektmenedzselés az EU operatív programjaiban, gyakorlati tapasztalatok, problémák és megoldások -HEFOP ESZA Kht -
Az Európa Pályázat Előkészítő Alap (PEA) tapasztalatai Konkrét pályázatírási tapasztalatok Várkonyi Zoltán Ramboll Konzorcium – Progress Consult kft.
JEREMIE Programok módosulásai
A Pályázatfigyelés szakmódszertana
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
PARTNERSÉG. Schwertner János Mi a partnerség? Különböző (magán, társadalmi, gazdasági) kapcsolatokban: Különböző (magán, társadalmi, gazdasági) kapcsolatokban:
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
R.F.Q. Request For Quotation. 2 Válasz a feltett kérdésre: A tantárgy fő célkitűzése, hogy adjon egy közös nyelvet, amely segítségével a közgazdászok.
Projekttervezés, kockázatkezelés, fenntarthatóság
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
IVSZ START-UP KONFERENCIA ÉS VERSENY ÁPRILIS 4. A versenyre való jelentkezés határideje: március 10..
Egyedül vagy partnerségben?. Konzorcium fogalma  több érdekelt vagy egy érdekcsoport időleges együttműködése valamely közös cél megvalósítása érdekében.
TÁMOP „A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban”
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Költségvetés
Introduction to Közgazdasági Politechnikum Hogyan pályázunk mi?
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Barcsák Marianna KPSZTI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Pályázatírás elvi és módszertani kérdései

Finanszírozás Projekt tervezése – források előteremtése Finanszírozás ideális formája Hozam finanszírozza a befektetést Saját forrás – befektetés megtérülése ideje alatt nagyobb nettó hozamot produkál a projekt Idegen forrás bevonása – gyakoribb, nincs saját forrás, vagy nem elegendő

Külső források: Hitel Külső befektető kamat fejében forrás Visszafizetése megállapodás szerinti idő alatt Visszafizetendő tőkerész + banki költségek + infláció + kamat (bank nyeresége) Külső befektető Tulajdonosa lesz a projektnek Részesedik a hozamból Részvénykibocsájtás Külső finanszírozás – tulajdonrész, hozam nélkül Bartel, ellenszolgáltatás

Lízing Kötvénykibocsátás Faktoring Operatív lízing Pénzügyi lízing Eszközbérlet, használati díj, nem kerül tulajdonba Pénzügyi lízing Eszközhasználatért lízingdíj, végén tulajdonba kerül Tulajdonjog a lízingbeadóé Lízingelő költségeket számolhat el Kötvénykibocsátás Időre, összegre szóló hitelígérvény Kamattal növelt összeg a vásárlóé lejártakor Faktoring Követelés más személynek történő értékesítése

Külső támogatás Külső személy részben vagy egészben visszkereset nélküli forrást bocsát rendelkezésre Oka: érdekeltsége kapcsolódik projektünk céljának eléréséhez pl. adomány pl. PÁLYÁZATI FORRÁSELOSZTÁS

Qui prodest, avagy miért támogatna minket valaki? A legfontosabb: találjuk meg, hogy egy lehetséges támogatónak miért lehet érdeke támogatni minket? Ha a szponzor ugyanott él, ahol mi, akkor őt is ugyanaz zavarhatja, mint minket! Adott esetben az „ugyanott él” érthető úgy is, hogy ő is Földön él: Lehet, hogy nekünk kell a problémára érzékennyé tennünk! A közvetlen érdek általában előnyösebb, mint „közös morális” érdek: ha a lakóhelye tisztább lesz a szemétgyűjtés után, a gyereke is mehet táborozni vagy a támogatást levonhatja az adójából. Vigyázzunk, kitől fogadunk el pénzt, lehetnek rejtett, hátsó érdekek is a háttérben: ha egy atomerőmű „zöldeket” támogat, akkor jó eséllyel akarja zöldre festeni magát! A legfontosabb: lehet, hogy a támogatás a feladata! A kormányzati támogatásokat elosztó szervek NEM szponzorok, hanem közvetítők. Nekünk. partnereknek tehát jogunkban áll kifogástalan ügymenetet megkövetelni tőlük! Emellett, ha egy ügyosztály feladata a valós szponzor (állam, minisztérium. tulajdonos) stratégiai döntéseinek végrehajtása, akkor érdeke, hogy a leginkább ide illő tevékenységeket támogassa. (Perneczky László: PROJEKTFEJLESZTÉS ÉS PÁLYÁZATÍRÁS KÉZIKÖNYV. 5. p.)

Alapelvek A pályázat indirekt támogatási forma Döntéshozó (kiíró) rendelkezésre bocsát egy fejlesztési cél érdekében allokált forrástömeget Pályázati feltételekkel definiálja a prioritást, melynek mentén rendelkezésre bocsátja a forrást a pályázókon keresztül Eltér a többi támogatási formától Csak megvalósítási kereteket szab meg A pályázón múlik, igénybe veszi, vagy sem!

Sikeres pályázat EU-s alapelvek kétirányú szándék találkozása: kiíró, pályázó EU-s alapelvek Decentralizáció Források elosztása helyi szinten, nem központilag Addicionalitás Kiegészítés elve: nincs 100 % támogatás, saját forrást is hazsnál a pályázó - önrész Megfelelően hasznosítsa a forrást Legyen érdekelt a sikerben

Partnerség elve Szervezetek bevonása, melyek illeszkednek a projektünkhöz Több szereplőre hat a forrás Konzorcium Könnyebb ellátni a pályázáshoz kapcsolódó feladatokat Közvetlen partnerség – közös pályázat Partnerek közös célja, közös érdekek Közvetlen partnerség Nem anyagi jelleggel azonosul céljainkkal Szakmai, pol-i, gazd-i háttere jobb színben tűntet fel Megbízhatósága garanciát nyújt nekünk is Ajánlás, támogatás, együttműködési megállapodás

Partneri kapcsolatok hatékonyak, ha Van információcsere Együttműködés a döntések előkészítésében Kölcsönös bizalom, egyenrangúság Partnerek az elvi támogatók is Információkkal Informális csatornákkal segítenek Önkormányzatok Hivatalok Fejlesztési tanácsok Szolgáltató irodák, stb.

Programozás elve Támogatás komplexitásának megteremtése Nem egyedi projektek támogatása Meglévő tervekhez való illeszkedés Széchenyi Terv, Új Magyarország Fejlesztési Terv Ezen irányelvekhez alkalmazkodni kell, mert közvetlen anyagi hasznot jelent!

Pályázatok tipizálása Megjelenésük, kínált lehetőségek alapján Pályázat Tender Hasonlóság: Fejlesztési cél és prioritások rögzítése Különbség: Tender rögzíti a fejlesztés eszközét, a projektet is! Tender kiírója megvalósításra kér fel, ehhez ad forrást

Tender Pályázat Nyílt: nincs kizárva senki Zárt: csak potenciális jelentkezők Meghívásos Listás Pályázat Vissza nem térítendő támogatás Visszatérítendő, de kedvezményes hitel Kamattámogatást nyújtó

Elvi és gyakorlati kérdések Sikeres pályázat két alapköve: Átgondolt, kidolgozott projekt Minőségi pályázat, melyben a kiíró fejlesztési céljai érvényesülnek Helyes sorrend: Pályázatkészítési cél meghatározása Központban a projekt, nem a forráshiány! Pályázat kiválasztása Formai és tartalmi részek kidolgozása

Fontos a projekt kidolgozása: Alapjai, lényegi elemei Megvalósítása Kockázatai Végeredménye Működtetése hosszú távon is Pályázatkészítés pénzbe kerül Pályázatíró cég 10-20 %, vagy fix összeg Saját munka: idő = pénz Pályázatkészítési cél és a projekt céljának kidolgozása megkönnyíti a pályázatkeresést Projektet célszerű alprojektekre bontani Rájuk külön pályázni!

Pályázatfigyelés Honnan tudjunk a lehetőségről? A lehetőségekről az adott szervezet honlapján és pályázatfigyelésre szakosodott kiadványokból és honlapokról tájékozódhatunk. A legegyszerűbb az alábbi gyűjtő-portálok valamelyikéről elindulni: http://www.palyazat.lap.hu/ http://eupalyazat.lap.hu http://www.palyazatiras.lap.hu/ http://projektek.lap.hu/

Első lépés: információforrások összegyűjtése Ideális pályázat kiválasztása Pályázati kiírás/útmutató elolvasása Pályázat célja Pályázók köre Pénzügyi feltételek (önrész) Beadási határidő Kulcsinformációk begyűjtése Kiíró elvárásai, megkötései, prioritások Döntéshozatali mechanizmus Kevés információ esetén kérhetünk pályázati információs csomagot

Tartalmi részek - Tervezés Pályázó, projekt bemutatása Bejegyzett név, alapítás, székhely, tevékenységi körök, célok, megvalósított projektek, elért eredmények, anyagi erőforrások, résztvevők, partnerek, stb. Pályázat céljának definiálása Lényeg 3-5 sorban, előnyök bemutatása Környezeti tényezők elemzése Projekt hátterének, gazd-i, társ-i környezetének, feltételrendszerének bemutatása

Projekt lényegének bemutatása A pályázat lelke, bemutatjuk: Mit és hogyan valósítunk meg Milyen főbb fázisokból áll a projekt Egyes fázisok milyen részműveletekből állnak Mekkora a fázisok időigénye Projekt ütemezése Hogyan épülnek egymásra a fázisok Kik valósítják meg a fázisokat Hogyan épül fel a menedzsment struktúrája Pénzügyi terv, költségvetés bemutatása Legfontosabb rész Szakértő szemek azonnal észreveszik a hibákat!

Tartalmi részek - Ellenőrzés Klasszikus ellenőrző kérdések feltétele a tervre Mit csinálunk? Ki csinálja? (irányítás, végrehajtás) Hol csináljuk? (helyszín) Mikor csináljuk? (időpont, időtartam) Kinek csináljuk? (célcsoport) Miért csináljuk? (igény, piaci rés, stb.) Mennyiért csináljuk? (költségvetés) Bírálati szempontok figyelembevétele!

Gyakorlati tanácsok Készítsünk vázlatot Tegyünk fel kérdéseket Kerüljük a terjengős megfogalmazást Kulcsszavak, hívószavak használata Ellenőrző lista a mellékelendő dokumentumokról Példányszám Nyelv Postai feladás módja (ajánlott) és ideje (feladás vagy beadás?)

Hány pályázatot írunk? A válasz: egyet! A szervezetünk működése – a küldetés, jogi helyzet, infrastruktúra, önkéntesek, szakértők, különféle időtávú programtervek és költségvetések – adják a pályázati szöveg 85 százalékát. A pályázati dokumentáció háromnegyede előre elkészíthető a „fióknak”: Kidolgozott küldetés, program, éves munkaterv, költségvetési terv, alapító okmányok, banki kivonat, aláírási címpéldány, megbízólevél, önéletrajz, információs anyagok, újságcikkek és más híradások, támogató levelek, stb. Egy hasonlattal élve, a pályázat készítése olyan, mit a pizza sütés: a tészta mindig ugyanaz, a feltét változhat a vendég ízlése és kívánalmai szerint. A realitás azt mutatja, hogy kevés szervezet írja meg „A” pályázatát, nem szeretünk időt és energiát áldozni a tervezésre, hanem mindenki az aktuális kiírásokra, pályázati lehetőségekre mozdul rá. Csak biztathatok mindenkit: szánjuk rá az időt, ha előre dolgozunk, sok időt spórolhatunk meg, és munkánk minősége is javul. (Perneczky László: PROJEKTFEJLESZTÉS ÉS PÁLYÁZATÍRÁS KÉZIKÖNYV. 10. p.)

Kinek írjuk a pályázatot? Mindig próbáljuk a bíráló helyébe képzelni magunkat! Hogy néz ki egy bíráló? Így: Úgy írjuk a pályázatunkat, mintha egy túlterhelt, morcos, fáradt embernek kellene röviden, egyszerűen és érthetően "eladnunk" a programunkat, úgy, hogy az emlékezetes és megkapó legyen! (Perneczky László: PROJEKTFEJLESZTÉS ÉS PÁLYÁZATÍRÁS KÉZIKÖNYV. 10. p.)

Köszönöm a figyelmet!