Szabadulás az energiafüggőségtől A természeti erőforrások kereskedelmi rendszere, mint a szabadulás eszköze
Az energiafüggőség Kétféle megértés: Külső forrásoktól függünk, elenyészőek és kimerülőben vannak a saját forrásaink Nem tudunk alkalmazkodni, ha nem tudjuk a kiépített környezet energiaellátását biztosítani
Energiafüggőség Strukturális dimenzió: Az ember által kialakított környezet fenntartásának energiaigénye Technikai dimenzió: Miből, milyen hatékonyan termelünk energiát, és milyen hatékonyan használjuk fel Erkölcsi dimenzió: Miért (mire) használjuk az energiát? Mennyi az elég? – a helyes mérték szerint élni: valós szükséglet és lehetőség
A strukturális dimenzió Az energiafüggőséget az ember által kiépített struktúrák jelentik, amelyek nélkül ma már nem lenne képes alkalmazkodni a környezetéhez Ilyen struktúrák: az öltözet, a lakás, az intézmények, a települések, az infrastruktúrák, a termelés és fogyasztás eszközei A struktúrák kialakításához, üzemeltetéséhez, fenntartásához, megújításához növekvő energiafelhasználásra van szükség Strukturális csapda
Hogyan szabadulhatunk meg az energiafüggőségtől? Strukturális: a termelés és fogyasztás szerkezetének átalakítása az anyag és energiaszegény szerkezet irányába Technikai: Energia- hatékonysággal, az alternatív forrásokkal nem Erkölcsi: kevesebb energia- felhasználással, a kevesebb felhasznált energia a kisebb függőség 2009-ben szénhidrogén függőségünk 75%-os volt (1056 PJ-ból), 90- ben 80%, (1203 PJ- ból)
A kevesebb energiafelhasználás eszközrendszere Költségvetés semleges energiaadó Az adóterhek átcsoportosítása az élő munkáról a természeti erőforrásokra David Fleming – Tradable Energy Quotas – TEQs (1996) MTVSZ: Természeti- erőforrás kvóta kereskedelmi rendszere (2008)
Miért nem adó? Az adót mindenkinek meg kell fizetni az árban, akár szegény, akár gazdag. Ugyanakkor az adóból nem részesedik mindenki, a költségvetés semlegesnél pedig a munkaadó dönti el Az adókkal nőnek az árak, ettől a rossz rosszabbá válik szociálisan Az energiához való hozzáférés még igazságtalanabb lesz A magas energiaár nem teszi lehetővé, hogy a takarékossághoz szükséges beruházásokat megtegyék, mert a pénzüket energiára költik Nem lehet felkészülni a készletek kimerülésére
Miért nem a piac? A piac a jelenben dolgozik és optimalizál, de nem képes a jövő elvárasait önmagától figyelembe venni. Ezeket az elvárásokat peremfeltételként kell szabni a piacnak.
TEQs A társadalom összes fosszilis energiafelhasználása limitált egy adott évben, és évről évre csökken, annak megfelelően, hogy milyen ÜHG kibocsátási célokat kívánnak elérni Minden energiaféleség karbon egységekben van kifejezve A kvóta energia- felhasználási jog Minden felnőtt ember kap energia kvótát ingyen, az összes felhasználási lehetőség 40%-kát a lakosság kapja. A kvóták egy elektronikus személyes számlán jelennek meg. A maradék 60%-ot a felhasználók (gazdaság szereplői, állam) heti árveréseken vehetik meg, állami bevétel
TEQs A kvótákat a karbonköltség kifizetésére használják, magáért az energiáért, árukért ugyan úgy fizetni kell Aki kevesebbet fogyaszt, kevesebbet bocsát ki, annak maradnak kvótái és kereskedhet vele Akiknek nem maradt kvótája azoknak venni kell Minden termékbe beépül az energiaár, az energiafelhasználásnak megfelelően Két előny: a takarékosabb, szerényebb életmódot, a helyes tudatosságot jutalmazza; versenyelőnyhöz jut a kevesebb energiával készülő termék
A természeti erőforrások kereskedelmi rendszere •3+1 pillér •1. Fosszilis-energia felhasználási jogok kereskedelmi rendszere •2. Környezetbarát áruk és szolgáltatások piaca •3. Visszatérülő Alap •4. Segítő szolgálat
1. A fosszilis-energia felhasználási jogok kereskedelmi rendszere •Évről évre csökkenő nemzeti felhasználási keret •Fogyasztási csoportok és keretek •Egyenlő fogyasztási jogok/kvóták az embereknek •A közvetlen energiafelhasználást (gáz, olaj, szén, elektromos áram, üzemanyag) szabályozza csak •Kvóta kezelő szervezet •A kvóták ára a fosszilis- energia árához kötött •A megtakarítások eladhatók a kvótakezelőnek, ezekért kvótapénz jár •Hiány esetén a kvóta- kezelőtől kell vásárolni •A kvótapénz kamatmentes pénzhelyettesítő
2. Környezetbarát áruk és szolgáltatások piaca •Minősített termékek piaca •Kritériumrendszer, védjegy •Nyitott piac bárki számára •Fizetőeszköze a kvótapénz
3. Visszatérülő alap A környezetbarát termékek piacának létrehozása érdekében kerül kialakításra Nagy mennyiségű hitelre van szükség a szerkezeti átalakításhoz Az alap forrása az állam fejlesztési forrásaiból kerülnek ki, mivel pénzhelyettesítővel működik a forintot kamatoztatja Az alap visszatérítendő, kamatmentes támogatást ad Az alap kvótákkal, kvóta- pénzzel operál, hogy a kamatozó pénz kikerülhető legyen (pénzromlás, energia hordozók árdrágulása) A visszafizetés kvótákkal történik a megtakarításokból
A javasolt eszközrendszer hatásai 1. Fosszilis energiafelhasználási jogok kereskedelmi rendszere •Segít a szociális igazságtalanság felszámolásában •Javítja a környezeti tudatosságot •Évről évre csökken a fosszilis energia felhasználás •Ezzel arányosan csökken a környezet terhelése •A kevesebb kisebb függés, jobb lehetőség a helyettesítésre
A javasolt eszközrendszer hatásai 2. Környezetbarát áruk és szolgáltatások piaca •A minősített termékek garantálják a környezeti terhek csökkenését •Kikényszeríti az innovációt •Új, helyi piacot nyitnak meg termelői és fogyasztó oldalon, élénkítik a gazdaságot •Olcsó hitel kerül a gazdaságba •A szegényebb rétegek hozzáférnek a piaci javakhoz
A javasolt eszközrendszer hatásai 3. Visszatérülő Alap •Minden befektetett eszköz visszatérül, újra használható •Mindenki számára van hozzáférés •Hosszútávú visszatérülés lehetővé válik •Olcsó hitel kerül a gazdaságba •A hitel a megtakarításokból visszafizethető
A javasolt eszközrendszer hatásai 4. Támogató szolgálat •Értékteremtő munkahelyek •Életviteli tanácsadás •Segítség a tervezésben, megvalósításban •Segítség a megtakarítások kezelésben, a hosszú távú gondolkodásban