Nemzetközi fejlesztési együttműködés 2005/06. őszi félév 2005. szeptember 19.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Pósa Szabolcs Németh Gábor
Advertisements

A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
Nemzetközi fejlesztési együttműködés 2005/06. őszi félév november 28.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Magyar Export-Import Bank Rt.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Humanitárius szervezetek kialakulása
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 9.
A Nemzetközi Valutaalap és a Világbank
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A gazdasági fejlettség mutatói
A nemzetközi fejlesztéspolitika kihívásai és lehetőségei Magyarország számára MTA–MeH kutatási projekt május 1. – június 30. Projektvezető.
A társadalmi tértudományok alapjai (Bepillantás egy előadásba)
Ismétlés, rendszerezés
A nemzeti vámjogszabályok
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Észak Dél ellen.
Intézményi fejlettség a Duna-stratégia makrorégióban
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
A fejlődő országok a világgazdaságban
Nemzeti fejlődés és versenyképesség a mai világgazdaságban
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Kutatás Üzleti Információ Informatika 1081 Budapest, Csokonai u 3. Telefon: Fax: Az e-kormányzat és az elektronikus.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A felzárkóztatás buktatói Riecke Werner. A régió.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
TRANZITOLÓGIA V. ELŐADÁS
Összehasonlító gazdaságtan
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Az EEM helye a menedzsmentben
A humanitárius segítségnyújtás és a fejlesztés kapcsolata Vári Sára november 29.
MTA-MEH projekt Vértes András
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Neorealizmus és neoidealizmus
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Az Európai Fejlesztési Alap által nyújtott támogatások rendszere
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Az NHP második szakaszának eredményei és kilátásai
„Globális biztonsági kihívások – közép-európai szerepvállalások” Nemzetközi társadalomtudományi konferencia Pécs, Európa Ház/International House – 2006.
A sertéstenyészés területén elérhető támogatások Hangsúly a hitelképességen és az innováción.
Magyarország külkapcsolati rendszere Szabó Zsolt március 20.
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
Nemzetközi pénzügyek 4. előadás Nemzetközi hitelfinanszírozás hivatalos csatornái.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
Nemzetközi folyamatok a globális vízgazdálkodás terén Baranyai Gábor Igazságügyi Minisztérium.
Pénz- és tőkepiaci globalizáció
A világ országai. Forrás: Wikipedia:HDI (az ENSZ HDR adatai alapján)
A világ országai.
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
Kiselőadás Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlatra
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Nemzetközi Fejlesztési Együttműködés. - segély: fejlesztési célú külső hivatalos támogatás - kapcsolatrendszer fejlődése: segélyezésből együttműködés.
Trendek és folyamatok az indiai gazdaságban a statisztikák tükrében Székely-Doby András, PhD. tudományos főmunkatárs, MTA Világgazdasági Kutatóintézet.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
SZÁMVITEL.
A nemzeti kibocsátás mérése
Európai Uniós ismeretek
Dr. Papanek Gábor Európa versenyképessége
SZÁMVITEL.
„A rendőri jövőkutatás aktuális kérdései – várható tendenciák”
Készítette: Koleszár Gábor
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

Nemzetközi fejlesztési együttműködés 2005/06. őszi félév szeptember 19.

A kurzus célja, felépítése Tervezett témák: -A nemzetközi fejlesztési együttműködés (NEFE) tárgya, formái -az elmaradottságot magyarázó fontosabb elméletek -A NEFE „hivatalos” szereplői (donorok és fogadó országok): érdekek, célok -A NEFE alakulása a II. világháború óta -Bilaterális együttműködési modellek és a multilaterális együttműködés gyakorlata, intézményrendszere -A segélyek hasznosulása és hatékonysága a fejlődő országokban -A társadalmi szféra, az ngo-k szerepe -Nemzetközi humanitárius segélyezés -A NEFE aktualitásai (ENSZ, EU, Magyarország), kilátások

A világ GDP-jének, exportjának és népességének megoszlása (2003) forrás: IMF, World Economic Outlook 2003, (p191) GDP (%)Export (%)Népesség (%) Fejlett országok55,573,415,4 Fejlődő országok44,526,684,5 Afrika3,22,112,4 Közép és Kelet-Európa3,343 FÁK (CIS)3,72,44,5 Ázsia23,810,352,4 ebből Kína12,65,320,9 Közel-Kelet2,83,64 Latin-Amerika7,84,18,4

Szegénységi szakadék Szegénység miért probléma?

Fejlettség, fejletlenség A fejlettség (elmaradottság) mérése –Gazdasági jellegű mutatók, pl. •Gazdasági növekedést jelző mutatók (összes és egy főre jutó GDP, GNP, GNI) •ágazati mutatók (mezőgazdaság/GDP) –egyéb mutatók, pl •születéskor várható élettartam •Beiskolázottsági mutatók •egy főre jutó napi kalória bevitel •egy főre jutó számítógépek száma, stb  HDI (human development index), összetevői: •születéskor várható élettartam; •nemzeti jövedelem •Felnőtt írástudó népesség aránya, illetve az átlagos iskolai évek száma Fejlődéselméletek eltérő magyarázatai

Nemzetközi fejlesztési együttműködés (NEFE) Meghatározott érdekekkel és stratégiákkal rendelkező különböző szereplők közötti folyamat, melynek középpontjában az elmaradott(abb) államok felzárkóztatása, fejlesztése áll. NEFE-rezsim: a NEFE területét meghatározó formális és informális szabályok, intézmények, szereplők és érdekeik rendszere.

Szereplők ÁllamokNemzetközi szervezetekCivil szféra Bilaterális együttműködés Donor államok (OECD DAC)  Partner (fogadó) országok + Multilaterális együttműködés Partner államok  Partner államok  ENSZ Világbank-család (IBRD, IDA, IFC), IMF szakosított intézmények, programok (pl. UNCTAD, UNDP, FAO, ILO, stb) EU/EK +

NEFE: célok és érdekek •Időben változó prioritások •A bilaterális (nemzeti, külpolitikai) érdekek és a multilaterális szinten megfogalmazott elvek és különbségek közötti ellentétek kiéleződése Megfogalmazott célok és fennálló (gazdasági, politikai, biztonsági, ideológiai, morális) érdekek: Például...MultilaterálisBilaterális Szegénység csökkentéseMDG 1 Társadalmi, humán fejlődésMDG 2 Nemek közötti egyenlőségMDG 3 Demokrácia-ösztönzés, jó kormányzás+ Betegségek, járványok csökkentése, egészségügy fejlesztése MDG 4,5,6 Biztonsági szempontok (terrorizmus, migráció) + KörnyezetvédelemMDG 7 Globális partnerség (nemzetközi pénzügyi kereskedelmi együttműködés, stb) MDG 8+

A NEFE (rezsim) kialakulása, formálódása Először a II. világháborút követően merült fel szükségessége •Európa újjáépítése (Marshall-segély, ERP, majd OEEC  OECD) •hidegháború: politikai-ideológiai eszköz (pl. Truman-doktrína; asszuáni gát építése és a szuezi-ügy) •gyarmati rendszer felbomlásának megindulása  elmaradottságot, fejlődésbeli különbségeket vizsgáló elméletek születése  A NEFE intézményesülése, általános gyakorlattá válása

Főbb tendenciák, alkalmazott stratégiák as évek: cél elsősorban a fejlődő államok tőkehiányának megszüntetése, modern technológia biztosítása (egyszerű együttműködési formák) 1970-es: cél az alapvető szükségletek kielégítése, szegénység csökkentése (pl. integrált vidékfejlesztési projektek, programok) 1980-as: elsődleges cél a fejlődő államok gazdasági-politikai liberalizációja (strukturált kiigazítási programok) 1990-es: cél elsősorban a fejlődő államok társadalmának fejlesztésén keresztül eredményeket elérni (összetettebb politikai, gazdasági és intézményi szakpolitikák kialakítása) : Millenniumi Fejlesztési Célok (MDGs) – középpontjában ismét: szegénység csökkentése  koherens földrajzi alapú vagy tematikus szakpolitikák

A NEFE formái NEFE: •Nemzetközi pénzügyi segélyezés: a fejlett országok, nemzetközi szervezetek, multilaterális intézmények által a fejlődő vagy más rászoruló országoknak nyújtott •többnyire visszatérítendő, de kedvezményes feltételekkel nyújtott kölcsönök, •(vissza nem térítendő) pénzügyi adományok. Felmerülő dilemmák: Hitelek feltételessége és hatékonysági problémák (pl. segélyek kötöttsége) •Áru (természetbeli) segélyek, kölcsönök (commodity grants, loans), illetve szolgáltatások pl. élelmiszersegély •Technikai támogatás (technical assistence) Elsősorban know-how átadás, szakmai tapasztalatcsere, szakértők küldése,képzési programok szervezése, stb. Humanitárius segélyezés Olyan mértékben számít bele a NEFE-tevékenységbe, amilyen mértékben hosszú távú fejlesztési célokat szolgál (a vészhelyzetben történő segélyezés (emergency relief) nem fejlesztési támogatásnak minősül).  LRRD: linking relief (R), rehabilitation (R) and development (D)

A fejlesztési együttműködés mérése A nemzetközi tőkeáramlás lehet: –hitel, akkor lehet: piaci alapú vagy hivatalos •Ha hivatalos, akkor lehet... –multilaterális (pl. IMF, Világbank-csoport, regionális fejlesztési bankok) –bilaterális –nem hitel: FDI vagy portfólió (tőke)beruházás –adomány (segélyről akkor beszélünk, ha a kedvezményes feltételekkel nyújtott kölcsönben az adományelem mértéke min 25%) (A fizetési mérlegen belül a hivatalos tartalékok mérlegén belül szerepelnek.) ODA (hivatalos fejlesztési támogatás): az OECD DAC által a fejlődő országnak minősített államok számára történő azon forrás- átadások, amelyeket •a donor országok hivatalos (állami) szervei, illetve azok végrehajtó hatóságai nyújtanak; •fő célja a fejlődő országok (gazdasági) fejlesztése, elmaradottságának csökkentése; illetve •Amelyeknek jellegüket tekintve kedvezményesnek kell lenniük, de legalább 25% adományelemet kell tartalmazniuk (vagyis vagy visszafizetési kötelezettség nélküli adomány, vagy a piaci hitelfelvételnél kedvezményesebb feltételekkel nyújtott hitel). (Az ODA-ként elszámolt kölcsönök esetében a tőkeösszeg visszafizetése negatív forrásátadásnak minősül  ezen visszafizetett összegek levonásával számítandó ki a nettó ODA)

ODA nagyságrendjének alakulása

A hivatalos fejlesztési támogatás (ODA) elszámolása I. Nem számolható el: •katonai segély: - •békefenntartás (kényszerítő elemei) •Magáncégeknek nyújtott hivatalos segélyek: - (max OA) •Állami szerv másik állami szerv részére nyújtott támogatása: - (donor-donor)

A hivatalos fejlesztési támogatás (ODA) elszámolása II. Elszámolható: •békefenntartás (az ENSZ által jóváhagyott bizonyos tevékenységek, pl választások ellenőrzése, rendőrök képzése igen) •Polgári rendőrségi munka •Társadalmi, kulturális programok •Menekülteknek nyújtott támogatás (1év) •Atomenergia (békés célú felhasználásával kapcsolatos transzferek) •Kutatás (amennyiben közvetlenül és elsődlegesen kapcsolódik a fejlődő országok problémáihoz) •Kedvezményes kölcsön •Multilaterális (ENSZ) intézményeknek fizetett hozzájárulások egy része (pl. WHO: 70%; UNESCO 25%) •ENSZ szervezetek konkrét célra létrehozott alapjai: változó •Nemzetközi civil szervezetek (ingo-k): lista •Hazai civil szervezetek: csak ngdo-k •Állami szerv másik állami szerv részére nyújtott támogatása: + (donor-partner viszonylatban) •Oktatás-képzés: donor országban a partner ország állampolgára számára nyújtott képzés költségei •Adminisztratív költségek •Fejlesztést népszerűsítő, ismeretterjesztő programok

Nehézségek, akadályok •Különbségek a bilaterális érdekek és a multilaterális körben vállalt elvek között; •A donorok részéről jellemzően (elsődlegesen) a külpolitikai érdekérvényesítés egyik eszköze (kivételt jelenthet skandináv gyakorlat); •A fejlődő államok oldalán felmerülő főbb problémák: –Intézményi-kompetencia-problémák •Elégtelen képességek, társadalmi elmaradottság •Jó kormányzás hiánya (korrupció, törékeny politikai berendezkedés) –A hatalmon lévő rezsim részéről az együttműködési hajlandóság hiánya

Ajánlott irodalom •Degnbol-Martinussen és Engberg-Pedersen: Aid: Understanding International Development Cooperation. 2003, Zed Books, London •Szentes T.: Világgazdaságtan. 1999, Aula, oldal •Sachs-report: Investing in Development. UN Millenium Project (