A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK
Hogyan csináljam? Mit csináljak vele?
V á ltoz á s … • 1 • 1. A gyermekkép változása – – heterogén gyerekcsoportok – szociokulturális különbségek – egyenlőség, esélyegyenlőség, esélyteremtés, – – egyéni sajátosságok szelektív iskolarendszer
V á ltoz á s … • 2. Információ robbanása – csúcstechnológia – hatalmas mennyiségű információ – praktikus ismeretek, új kompetenciák – modern kommunikációs eszközök
V á ltoz á s … • 3. A tanulásról alkotott tudás 3. A tanulásról alkotott tudás – ismeretátadás – szemléltetés pedagógiája – cselekvés pedagógiája – konstruktivizmus a tanár saját „tanulásfelfogása”
V á ltoz á s …. • tömegesedés • információrobbanás • technika • tanulásfelfogások • nyitottság, empátia, • alkalmazható ismeretek • modern eszközök • reflektív szemlélet Az egyén optimális fejlődésének segítése, az egyénhez igazodó tanulásszervezéssel.
Az egyéni sajátosságok figyelembe vétele Iskola Pedagógus
• A dokumentumokban • jól megfogalmazott célok • operacionalizálás • diák szükségletek • tevékenységkínálat Intézményi lehetőségek I.
• Az oktatási folyamatban • az oktatás tartalma (új kompetenciák),új kompetenciák • rugalmas szervezeti keretek (osztálybontás, nívócsoport, feladatra szerveződő team), • szervezési módok (egyéni, pár, csoport, frontális)egyéni, pár, csoport, frontális • szervezeti formák (45’, főtantárgy, blokk,epocha)(45’, főtantárgy, blokk,epocha) • módszerek (kooperatív, projekt, esettanulmány).kooperatív, projekt, esettanulmány Intézményi lehetőségek II.
Kulcskompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Kommunikáció idegen nyelven Matematikai, természettudományos és technológiai kompetenciák Digitális írástudás Tanulásmódszertan Társas, kultúraközi kompetenciák Állampolgári kompetenciák Vállalkozói kompetenciák Személyiségfejlesztés Kulturális tőke Társadalmi tőke
Az egyéni sajátosságok figyelembe vétele Hogyan??? A tanulásszervezést az egyén alapvető szükségleteihez kell igazítani!
A szükségletek szerepe ÖnmegvalósításÖnbecsülésTársasBiztonságiFiziológiai MASLOW Kapcsolat Kompetencia Autonómia
Megváltozó pedagógus szerep Modern gyerekek dolgoznak, gyerekek dolgoznak, megfigyel kérdez, előkészíti az új egyéni feladatot visszajelez, reflektál T A N U L Á S ? ! ?
Módszerek Tanulás támogatása Játék Projekt
A hatékony tanítás alapelvei tanítás- tanulása Támogató tanítási légkör Összefüg- gések feltárása Módszer- tanítás A feladatok megoldásának elősegítése Teljesítmény- elvárás Célorientált értékelés A tanulás irányának meghatározása Gyakorlás és alkalmazás Együttműködő tanulás Átgondolt eszmecsere Tanulási lehetőség Össze- hangolt tananyag