Az oktatás és a könyvtárak

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Advertisements

Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
NyitólapEszközökIgényekProblémákKövetkeztetések Kik?Mit?Mivel?Hogyan? A felmérés 1. Mobilhasználat 2. Internethasználat 3. Oktatás korszerűsítése Az m-Learninget.
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
E-LEARNING ÁLTAL TÁMOGATOTT KÖNYVTÁRI MUNKAFOLYAMATOK
DIGITÁLIS TANANYAGFEJLESZTÉS E-LEARNING KERETRENDSZEREK Csalagovits Ádám projekt koordinátor NFT Programiroda.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
Paradigmaváltás az oktatásban
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A Miskolci Egyetem TÁMOP projektjének záró rendezvénye Országos Széchényi Könyvtár Budapest, június 21.
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
E-learning és a multimédia
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A közoktatás intellektuális infrastruktúrája Magyar Bálint oktatási miniszter.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Barki Katalin Szombathely, május 4.
Publikációs Portálrendszer Informatikai képzések tartalmi támogatása.
e-Learning a tanárképzésben
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
Ezúton is szeretnénk felhívni a figyelmeteket a legújabb, a pedagógiai munkátok során is felhasználható Internetes oldalakra és szolgáltatásokra! Ezúton.
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
2009. október 19. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 7. előadás.
2009. október 5. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 5. előadás.
Bevezetés. A jó pap holtig tanul – tartja a mondás A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz,  akiknek a génjeiben.
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
Székely István fejlesztési tanácsadó
A KÖNYVTÁRI SZOLGÁLTATÁSOK SZABÁLYOZÁSA. ALAPJOGSZABÁLY: ÉVI 140. TÖRVÉNY A NYILVÁNOS KÖNYVTÁRI ELLÁTÁSRÓL.
Készítette: Pethő Balázs 1 Oktatási keretrendszerek A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
Kompetensek lettünk? június 27..
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
A kapcsolati hálók szerepe a tudásháló építésében Kis Márta Heller Farkas Főiskola A konnektivizmus a tudásszervezés új paradigmája MAFIOK XXXIII. országos.
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Honlap: Program: A Math-Bridge interaktív tanulási platform lehetséges szerepe az oktatási folyamatban.
Nemzeti Köznevelési Portál
Információtechnológiák és tudásbázis az Agrof-MM Leonardo+ projektben M=Mountain; M=Mediterranean
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A digitális kompetencia fejlesztése
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Az oktatás és a könyvtárak

A tanulás fogalma az önfejlesztés útján járni A „tanulás” ismeretszerzést vagy a képességek fejlesztését, önképzést jelent. köznapi értelmezése: az elsajátítás valamennyi formája, amelynek eredményeként az egyén olyan ismeret, tudás, képesség birtokába jut, amellyel azelőtt nem rendelkezett. pedagógiai értelmezés: az oktatás során elsajátított ismeretek, jártasságok és készségek kialakítása, képességek kifejlesztése. pszichológiai értelemben: minden (teljesítmény-, viselkedésbeli vagy tudásbeli ) változás, amely külső hatásra, tapasztalásra, gyakorlás révén jön létre.

Az oktatás Köznapi értelmezés szerint: leggyakrabban valamely információ (tudás) – általában nagyobb mennyiségben történő, rendszeres , esetleg intézményesített – átadását nevezzük. Pedagógiai értelemben: a gyermek személyiségének irányított tanulás útján történő céltudatos formálása, képességeinek optimális fejlesztése. Magába foglalja a tanítást és a tanulást, mint egymással kölcsönhatásban lezajló aktív tevékenységet.

Tudásátadás és a könyvtárak Bár a könyvtárak a tanuláshoz értékes anyagokat tárolnak ezt a múltban nem ismerték el megfelelően ennek okai: 1. Nyilvánosan nem hangoztatták az oktatáshoz szükséges könyvtári anyagok fontosságát. (Menedzsment hiány) 2. A tanulók többsége (fizikailag) valóságos tantermekben szerezte bizonyítványait, diplomáit. A könyvtárlátogatások ugyan jótékonyak hatottak a tanulók ismeret felhalmozására, de ezek nem voltak kötelezőek. 3. Az oktatásban, hangsúlyos szerepet kapott az előadások és a kijelölt olvasmányok bemagolása és memorizálása, így a tanulók kevés kíváncsiságot, kezdeményezést vagy kritikus képességet mutattak. Ezt a helyzetet enyhítette a tudomány és a technológia fejlődése, és a különféle területeken történő szakosodások.

Könyvtárak – tanulási környezet Jelenleg a könyvtárak tanítási – tanulási folyamatot támogatják a : Dokumentumok hozzáférhetőségével, Gyűjtemények szervezésével, kiegészítő források IKT eszközök beszerzésével On-line katalógusok kialakításával, On-line könyvtári szolgáltatások közzétételével, Információkereső technika tanítása, Különböző típusú teljes szövegű adatbázisok kialakításával és szolgáltatásával az interneten, Diákok önálló és csoportos munkavégzése, (Elektronikus könyvtárak, digitális könyvtárak, tudás alapú könyvtári portálak kialakítása) Könyvtáros szerep megváltozása

Könyvtári portálok Egy átlagos könyvtári portál jellemzője: - Az olvasót bevigye a könyvtárba, vonzó szolgáltatásain keresztül, - Rendezvényeket, programokat ajánljon, - Elérhetővé tegye on-line katalógusát, különböző típusú adatbázisait, - Kapcsolat külső adatbázisokkal, Legyen közvetlen, közvetett kapcsolata a felhasználókkal, (web 2.0-ás eszközök) Esélyegyenlőség biztosítása A digitális könyvtárak kialakításáról (felépítés, létrehozás stb.)a hangsúly áttevődött a szolgáltatások kialakítására.

Tudásmenedzsment portál A tudásmenedzsment portál jellemzője: Egy belépési ponttól perszonalizálható, személyre szabott elérhetőséget biztosít a különböző forrásokból összegyűjtött adatok, információk és a tudás széles köréhez, Támogatja a tudás „újratermelődését” és annak feldolgozását. Támogatja a csoportmunkát, szabványos elérhetőséget biztosít más rendszerekhez. Támogatja az oktatást és a tanulást Támogatja az oktatás kisugárzását is, akár az intézmény falain túl is, városi szinten.

Az e-learning alapú portálok jellemzői Személyre szabhatóság Célcsoport meghatározása Hozzáférhetőség, szerepkörök, jogosultságok Oktatási tartalom felmérése (készítsünk vagy vásároljunk? - > szerzői jog) Szabványosság (tananyagcsere, stb.) Metaadatok Web 2.0 Fenntarthatóság

Az e-learning alapú portálok feladatai önálló tudásbázissal támogassa a hagyományos és az e-learning alapú képzést, oktatást, kutatást, - egységes és hatékony felhasználást biztosít, - olyan technikai környezetet teremt, amelyben egy tapasztalatlan felhasználó is könnyedén elboldogul, a kapott információt másokkal együttműködve használni is tudja, - kreatív, interaktív, személyre szabott szolgáltatásokkal segítse elő az információhoz való hozzáférést, (web 2.0) - szervezett és rendszerezett formában tegyen elérhetővé más tudásbázisokat is, - más intézményekkel való együttműködési lehetőségek keresése, amely a helyi tudásbázist, digitális tárház gazdagítását célozza meg

Megvalósítások http://www.tananyag.almasi.hu/tananyag.html Almási utcai általános iskola (Makó) http://www.tananyag.almasi.hu/tananyag.html Informatikai tananyag http://informatika.gtportal.eu/ Videotorium http://videotorium.hu/ http://oktatovideo.lap.hu/ SDT http://sdt.sulinet.hu Egyszervolt http://egyszervolt.hu/ Könyvtárhasználati webkalauz http://webkalauz.uw.hu/index.html Drupal http://www.tanarurkerem.hu E-book http://ebookz.hu/

Tanulási – tanítási irányzatok A távoktatás fejlődési szakaszai Behaviorizmus: Tradicionális oktatási környezet, hagyományos tanár-diák felállás, melyre a feladatorientált tanulás és a frontális oktatás a jellemző. A tananyag – lineáris rendben épül egymása - ismétlés után sajátítható el, megfelelő ingerre megfelelő válasz adható. (mérhetőség, teszt, visszajelzés) Kognitívizmus: Strukturáló, modellező jellegű. A megismerési folyamatokkal foglalkozik. Cáfolja az inger – válasz – megerősítés logikájára épített behaviorista elméleti rendszert. Azzal foglalkozik, hogy mi történik az inger és a válasz között, fontos az egyének közötti különbségek. (Hólabda technika, háttértudás, előzetes ismeretek előhívása stb.) Konstruktivizmus: Tanulóközpontúságra épül. A diák saját maga dolgozza fel a tananyagot, az információk között keresik az összefüggéseket, a tanár-tutor szerepe a tanácsadás, útmutatás. (szimulációk, szerepjátékok, felfedezéses tanulás stb.) Konnektivizmus: Jellemezője a hálózat alapú tanulás. A konstruktivista módszereket ötvözi a hálózati együttműködéssel. (IKT eszközök)(virtuális egyetem, Second Life)