Vigyázz – Kész - Rajt (Az adományszervezés alapjai) AMBRUS KIRY NOÉMI
Forrásteremtés Az adományszervezési (fundraising) stratégia a szervezet működéséhez, céljainak megvalósításához szükséges források tudatos, tervszerű megszerzésének eszköze. Olyan döntések sorozata, melyek segítenek meghatározni, hogy a szervezet – honnan – milyen módon – milyen mértékű forrást fog megteremteni. Kulcselemei: TUDATOSSÁG + AKCIÓ. MI AZ ADOMÁNYSZERVEZÉS?
Hogy a szervezetet saját céljai és tagjainak, klienseinek szükségletei vezessék, ne a pénzszerzési lehetőségek. Röviden: arra szerezzünk pénzt, amire szeretnénk, ne arra, amire éppen lehet. Jól átgondolt stratégia nélkül az adományozási technikák alkalmazása csak ad-hoc alapon történik és nem tudja biztosítani a folyamatos pénzszerzést. MIÉRT VAN SZÜKSÉG ADOMÁNYSZERVEZÉSI STRATÉGIÁRA?
A stratégia kidolgozása – segít a szervezet céljainak, prioritásainak meghatározásában; – segít a meglévő pénz hatékony felhasználásában; – keretet ad az egyes projektekre való pénzszerzésnek is; – biztosítja a folyamatos pénzszerzés lehetőségét. MIÉRT VAN SZÜKSÉG ADOMÁNYSZERVEZÉSI STRATÉGIÁRA?
A pénzszerzés eszköz és nem cél! MIÉRT VAN SZÜKSÉG ADOMÁNYSZERVEZÉSI STRATÉGIÁRA?
• Kérni kell! • Partneri viszony • Kapcsolatépítés (személyesség) • Ismerd meg a donort • Tudd a saját értékedet • Megbízhatóság, kreativitás ADOMÁNYOZÓI KAPCSOLATOK • Átláthatóság • Pozitív pénzügyi mutatók • Hatékony forrásfelhasználás elve • Jogszabályok betartása és kihasználása PÉNZÜGY • Adományszervezési célok kitűzése • Hosszú távú szemlélet • Több lábon állás • Folyamatosság STRATÉGIA • Szervezeti stratégia szükséges • Hitelesség • Ráfordítást igényel (felelőst, költségvetést) • Összes erőforrás számbavétele (nem csak pénz) SZERVEZET AZ ADOMÁNYSZERVEZÉS ALAPELVEI
FORRÁSTÍPUSOK SAJÁT BEVÉTEL Alaptevékenység bevétele, Tagdíjak Vállalkozási bevételek Kamat-, hozambevételek EGYÉNI ADAKOZÓK Pénzbeli adományok, SZJA 1%-a Önkéntes munka ÜZLETI ADOMÁNYOZÓK Cégek, vállalatok közvetlen szponzorálása Cégek, vállalatok alapítványai MAGÁNALAPÍTVÁNYOK Adományozó alapítványok KÜLFÖLDIBELFÖLDI MAGÁNADOMÁNYOZÓK ÖNKORMÁNYZATI KÖZPONTI KÜLFÖLDIBELFÖLDI ÁLLAMI FORRÁSOK
Akikre biztosan számíthatunk az adott időszakban (elkötelezett adományozók) Akik már egyszer adtak vagy érdeklődést mutatnak (érdeklődő adományozók) Akiket ismerünk és van valamilyen kapcsolódási pontunk (potenciális adományozók) DONOR PIRAMIS
Kemény adatok Szervezet neve, címe, telefonszám, fax, cím Kapcsolattartó neve, telefonszáma, cím Támogatott területek Speciális támogatási területek Döntéshozatali időpontok és határidők Speciális elvárások Általában mennyit adnak (minimum – maximum összeghatárok) Milyen típusú programokat támogatnak Szerződéskötési és elszámolási kötelezettségek Puha adatok Döntéshozatali kritériumok Preferenciák Kivételes programok Személyes benyomások Változások DONOR ADATBÁZIS
Milyen donor csoportot célozhatunk meg? Ki adna nekünk? (Érdek) Miért adnának? (Motiváció) Mennyit remélhetünk? (Potenciál) Szerepelnek e a mi prioritásaink az ő missziójuk és terveik között? Mik az ő prioritásaik az alábbi területeken: értékek és alapszabályok - témák és programok - régiók és országok? Milyen hasonló szervezet kapott támogatást? Mennyi pénzt osztottak szét? Képesek vagyunk megfelelni a pályázati követelményeiknek? Mik a prioritásaik és preferenciáik ? Hogyan fogják látni a mi tevékenységünk hasznosságát? Hogyan segíthetünk nekik, hogy hosszú távú céljukként ismerjék fel a társadalomi változások segítését? Mik a várható változások az alapítvány támogatási politikájában? A DONOROK KIVÁLASZTÁSÁNAK SZEMPONTJAI
ADOMÁNYGYŰJTÉS EGYÉNI ADOMÁNYOZÓKTÓL Az egyéni adománygyűjtés nem a pénzről szól, hanem arról: hogyan tudjuk az embereket bevonni a közös problémák megoldásába; hogyan tudjuk őket aktivizálni; és hogyan tudjuk őket segíteni abban, hogy ne csak mások, hanem saját sorsukért is felelősséget vállaljanak.
ADOMÁNYGYŰJTÉS EGYÉNI ADOMÁNYOZÓKTÓL Az egyéni adománygyűjtés lényege a szervezet iránti elkötelezés: az, hogy a hosszú távon a szervezetet anyagilag támogató emberek minél szélesebb körét építsük ki. Az emberek embereknek adnak: minél személyesebb a technika, annál hatásosabb. Sok kicsi sokra megy: a legeredményesebb technikák a "kisebb összegeket nagy számú embertől gyűjteni" elvre épülnek. Türelem rózsát terem: időbe telik felépíteni egy olyan egyéni támogatói kört, amelyik hosszú távon és elkötelezetten finanszírozza a szervezetet. Az egyéni adomány az egyik legjobb bevételi forrás: szabadon felhasználható, tervezhető bevételt jelent (akkor jól tervezhető, amikor már van kellő tapasztalata a szervezetnek). Ezek a technikák csak akkor sikeresek, ha profin végezzük el őket, komoly projekttervezési és marketing ismeretekre van szükség, melyeket a szervezet belső és külső viszonyaira kell tudni adaptálni.
Befektetés Bevonás Érdekeltté tevés Információnyújtás Beazonosítás Örökhagyás Nagy adomány Rendszeres adományozás Másodszori adományozás Első adomány DONOR PIRAMIS
Méret Célzott/kötetlen MI A NAGY ADOMÁNY?
Lehetséges adományozó beazonosítása Kutatás Tervezés Kapcsolattartás Kérés Lezárás Elismerés NAGY ADOMÁNYOK MEGSZERZÉSÉNEK FOLYAMATA
HAT LÉPÉS A NAGY ADOMÁNYHOZ TE + VALAKI + MÁSVALAKI + EGY ISMERŐSE + EGY BARÁTJA + EGY ROKONA AZ ADOMÁNYOZÓ
TE
1.A megfelelő személy 2.A megfelelő személyt keresse 3.Megfelelő időpontban 4.Megfelelő helyen 5.A megfelelő cél érdekében 6.Megfelelő összeget kérve A HAT HELYES ESZKÖZ A NAGY ADOMÁNYOKHOZ
Miért is? Szereti a közösséget Vallási meggyőződésből Ego-ja kielégítésére Hálából Családi háború miatt ÖRÖKHAGYÁS
A HIVATÁSOS ADOMÁNYSZERVEZŐ PROFIZMUS = SIKERESSÉG? Mi kell ahhoz, hogy jó, sikeres és hivatásos adományszervezők legyünk? Etika Készségek Attitűd Lelkesedés Kreativitás Elhivatottság